Indholdet af Magnesium i vandet

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indholdet af Magnesium i vandet

Indlæg af Hvam »

Jeg har målt mit Mg og der er på 1200 og det skal jo gerne op på 1300-1500.

Men kan det hæves højer end 1500 og har det nogen skadelig effekt :wink:
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg tror ikke, at det har en decideret skadelig effekt, hvis den kommer over 1500 mgl/l, men det har næppe den store fordel heller.

Det kan tænkes, at diverse organismers evne til at optage magnesium hæmmes ved for høje koncentrationer - ligesom ved kalcium, hvor der heller ikke altid gælder jo mere, jo bedre ;)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Ved højt mængte, får men så ikke en god vækst af kalgalger og blødkoraller som Xenia,virker det ikke lidt som gødning?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Kalkalger er "storforbrugere" af magnesium og det er nok dem, der i første omgang viser tegn på, at man har den mængde mangesium, der skal til. Xenia'er er mig bekendt ikke mere følsomme over for lave magnesiumkoncentrationer end alle andre koraller. Når man måler på magnesium-værdierne, finder man ofte ud af, at de falder meget langsomt i forhold til kalcium, hvis man stopper med at tilsætte det. Det er fordi, at organismerne ikke har behov for nær så meget magnesium som kalcium. Jeg synes engang jeg læste, at magnesium måske nærmere agerede som katalysator for kalciumbinding uden selv at blive bundet i stor stil. Jeg kan dog ikke huske, hvor jeg læste det og jeg ved ikke, om det reelt hænger sådan sammen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"