Jeg tror ikke, at det har en decideret skadelig effekt, hvis den kommer over 1500 mgl/l, men det har næppe den store fordel heller.
Det kan tænkes, at diverse organismers evne til at optage magnesium hæmmes ved for høje koncentrationer - ligesom ved kalcium, hvor der heller ikke altid gælder jo mere, jo bedre
Kalkalger er "storforbrugere" af magnesium og det er nok dem, der i første omgang viser tegn på, at man har den mængde mangesium, der skal til. Xenia'er er mig bekendt ikke mere følsomme over for lave magnesiumkoncentrationer end alle andre koraller. Når man måler på magnesium-værdierne, finder man ofte ud af, at de falder meget langsomt i forhold til kalcium, hvis man stopper med at tilsætte det. Det er fordi, at organismerne ikke har behov for nær så meget magnesium som kalcium. Jeg synes engang jeg læste, at magnesium måske nærmere agerede som katalysator for kalciumbinding uden selv at blive bundet i stor stil. Jeg kan dog ikke huske, hvor jeg læste det og jeg ved ikke, om det reelt hænger sådan sammen.