Rhodactis mister farven?
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Rhodactis mister farven?
Hej
jeg har en del rhodatictis men det er som om de begynder at miste farverne og bliver helt hvide dog folder de sig ud osv men dog ikke så meget som tidligere.
hvad kan det skyldes?
mvh. Kenneth
jeg har en del rhodatictis men det er som om de begynder at miste farverne og bliver helt hvide dog folder de sig ud osv men dog ikke så meget som tidligere.
hvad kan det skyldes?
mvh. Kenneth
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Rhodactis mister farven?
Har du haft det for varmt i akvariet??
Lyder som en blegning
Lyder som en blegning
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
der var en enkelt dag det var oppe på 29grader men det er ca 2 uger siden nu... ellers ligger det på 24 om morgen og 26 når hqi lyset slukker om aftenen
synes dog det er blevet værre nu her det sidste tid?
synes dog det er blevet værre nu her det sidste tid?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
Hvad siger dine Mg, Strontium og Jod?
Jeg har oplevet at mine skiver opfører sig underligt, hvis disse værdier ligger for lavt..
Jeg har oplevet at mine skiver opfører sig underligt, hvis disse værdier ligger for lavt..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
En temp på 29 burde ikke kunne gøre den store skade. Der kan gå noget tid efter temp har været lidt for højt enden du kan se det på korallerne.
For nogle år siden havde jeg selv en lidt for høj temp på bare 4 timer og der gik også noget tid før nogle af mine koraller de mistede farven hvor andre de døde efter blot et par dage efter.
Pumpen til min køler stod af derfor fik en høj temp. Så har man tilsluttet en køler så vær sikker på at pumpen den er ren og køre som den skal.
Steen
For nogle år siden havde jeg selv en lidt for høj temp på bare 4 timer og der gik også noget tid før nogle af mine koraller de mistede farven hvor andre de døde efter blot et par dage efter.
Pumpen til min køler stod af derfor fik en høj temp. Så har man tilsluttet en køler så vær sikker på at pumpen den er ren og køre som den skal.
Steen
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hansen pt ved jeg det faktisk ikke da jeg venter på det kommer med posten nu her har nemlig haft min tvivl om det var det der manglede.
Men ville det miste farven ved lavt Mg og jod?
desuden vil de få farverne med tiden igen hvis det er årsagen?
Steen, okay synes bare det er under for det var egentlig kun en skive der gjorde det men nu ligner det at det er flere af dem det begynder med nu så ved ikke om det er det som du skriver.
synes bare heller ikke 29grader er vildt meget en smule for højt i forhold til hvad jeg normalt kører med selvfølgelig.
Men ville det miste farven ved lavt Mg og jod?
desuden vil de få farverne med tiden igen hvis det er årsagen?
Steen, okay synes bare det er under for det var egentlig kun en skive der gjorde det men nu ligner det at det er flere af dem det begynder med nu så ved ikke om det er det som du skriver.
synes bare heller ikke 29grader er vildt meget en smule for højt i forhold til hvad jeg normalt kører med selvfølgelig.
Er du 100% sikker på at temp ikke har være højere oppe end de 29grader ??
Jeg har selv 3 tempertur mållere på systemet et lille glas termometer og et digtialt og en på køleren..De viser slet ikke det samme nogle af dem...haha
Min køller viser 1 grad for meget i forhold til det termometer i glas og mit digitale ligger lige imellem..haha
Så hjemme hos mig ved jeg kun hvad temp er sådan ca..haha
Steen
Jeg har selv 3 tempertur mållere på systemet et lille glas termometer og et digtialt og en på køleren..De viser slet ikke det samme nogle af dem...haha
Min køller viser 1 grad for meget i forhold til det termometer i glas og mit digitale ligger lige imellem..haha
Så hjemme hos mig ved jeg kun hvad temp er sådan ca..haha
Steen
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
uhhhh det skal jeg så ikke kunne udelukke har kun et termometer jeg bruger da jeg er i gang med plc styring hvor der kommer digital termometer.
men må hellere lige få målt det Mg men ved du om det evt kan have med afblegningen at gøre?
men må hellere lige få målt det Mg men ved du om det evt kan have med afblegningen at gøre?
Jeg har ikke oplevet blege koraller ved mangel af magnesium. Skulle dette være oversagen skal den godt nok være lav tror jeg.
Steen
Steen
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det burde det ikke være har ikke målt i nogen tid men tilføre da så undre mig hvis den skulle være virkelig kriminel.
hvis det nu bare er pga temperaturen ville de så få deres fine farver tilbage igen senere?
hvis det nu bare er pga temperaturen ville de så få deres fine farver tilbage igen senere?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
Jeg har oplevet at mine egne Rhodactis fik hvide kanter da jeg manglede Jod.. Den var dog også overraskende lav på det tidspunkt! 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tvivler meget på at en lav Mg skulle have nogen som helst indflydelse på en Rhodactis.
Magnesium bruges til at opbygge et skelet, og det har en skive anemone jo ikke rigtigt noget af.
Jod kan gøre at koraller bliver blege, men de mister ikke farven.
Har du andre koraller i akvariet? Hvis ja, hvordan ser de ud.
Som Steen kom ind på, så vil en evt. varme skade ikke ses med det samme, med mindre korallen har være kogt.
Som en engang sagde, dine koraller ser idag ud som akvariet havde det for 1 uge siden.
Magnesium bruges til at opbygge et skelet, og det har en skive anemone jo ikke rigtigt noget af.
Jod kan gøre at koraller bliver blege, men de mister ikke farven.
Har du andre koraller i akvariet? Hvis ja, hvordan ser de ud.
Som Steen kom ind på, så vil en evt. varme skade ikke ses med det samme, med mindre korallen har være kogt.
Som en engang sagde, dine koraller ser idag ud som akvariet havde det for 1 uge siden.
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
okay bare de med tiden vil få sine farver er det fint nok med mig
tænke nok det ville tage lang tid inden de fik farverne igen 
haha steen
hmm har andre slags af samme art den står virkelig flot plus resten af korallerne står i mine øjne fint. kan tage et billede i morgen af dem så kan i selv lige se hvordan det ser du?"
men carsten det den mand har sagt tror jeg helt bestemt nok skal passe.

haha steen
hmm har andre slags af samme art den står virkelig flot plus resten af korallerne står i mine øjne fint. kan tage et billede i morgen af dem så kan i selv lige se hvordan det ser du?"
men carsten det den mand har sagt tror jeg helt bestemt nok skal passe.
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
sådan her ser de ud nu her de er skrumpet en del ind så noget er der galt de nederste er dog i pænere stand end dem i kan se på billedet?

Lige et tillægsspørgsmål ved i hvad dette er for en koral?

Lige et tillægsspørgsmål ved i hvad dette er for en koral?
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Bump nogen der ved hvorfor mine skiver ik har det godt? plus evt hvad det er for en anden koral den der er postet billeder af i bunden
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nå nu er der igen gået noget tid hvor de bare har fået lov til at stå og passe sig selv selvom de mistede den grønbrune farve kun kun havde den skriggrønne farve tilbage.
de ser du til at begynde at blive grønbrune i kanten rundt nu hvilket er rigtig dejligt at se. Dog går det utrolig langsomt men bare man ved de begynder at få farven igen så er jeg glad.
Snakkede med Flemming fra Aquastyle da jeg var derover for 1½ uge siden, sagde havde oplevet det samme men vidste dog ikke 100% hvad ville være det bedste at gøre i sådane tilfælde. Han mente dog ikke man skulle flytte dem men lade dem stå hvis de begyndte at få farve tilbage igen.
alt i alt må det nok havde været den ene dag hvor temperaturen lige var oppe på de 29-30grader.
Synes lige i skulle have en tilbagemelding hvordan det positivt går fremad med dem.
mvh. Kenneth
de ser du til at begynde at blive grønbrune i kanten rundt nu hvilket er rigtig dejligt at se. Dog går det utrolig langsomt men bare man ved de begynder at få farven igen så er jeg glad.
Snakkede med Flemming fra Aquastyle da jeg var derover for 1½ uge siden, sagde havde oplevet det samme men vidste dog ikke 100% hvad ville være det bedste at gøre i sådane tilfælde. Han mente dog ikke man skulle flytte dem men lade dem stå hvis de begyndte at få farve tilbage igen.
alt i alt må det nok havde været den ene dag hvor temperaturen lige var oppe på de 29-30grader.
Synes lige i skulle have en tilbagemelding hvordan det positivt går fremad med dem.
mvh. Kenneth
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
De fleste skiver trives dårligt hvis vandet er alt for "SPS" rent.
dvs er der 0 fosfat og 0 nitrat kan de godt begynde at hænge.
dvs er der 0 fosfat og 0 nitrat kan de godt begynde at hænge.