NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 1990
Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?
klippede det en smule sørre end hulpladerne og lod det gå rundt så det sidder i klemme ,men sæt det på undersiden af hulpladen i bunden og på undersiden i toppen
Senest rettet af lysgaard1 man 6. sep 2010 14:16, rettet i alt 1 gang.
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Lysgaard1..
Kunne du ikke finde et billede frem af din lækre løsning.. Kan sku ikke helt se det for mig.. Har du sat nettet på inder siden af filteret, altså ind mod pillerne eller sidder nette fra bunden af.. ( begge ting er jo fra bunden ) men tænker lidt at sætter jeg nettet i ligesom med svampen ( hvor jeg måtte bruge en tommelstok samtidig med at jeg satte filter tilbage ned i dets hus, bare for at holde svampen nede..) Så kunne vildt godt bruge din forklaring på helt præcist hvordan du satte nettet i klemme og hvor og hvorfra.... smiler.. Håber der er en lille fotograf gemt i dig.. hehe
Kunne du ikke finde et billede frem af din lækre løsning.. Kan sku ikke helt se det for mig.. Har du sat nettet på inder siden af filteret, altså ind mod pillerne eller sidder nette fra bunden af.. ( begge ting er jo fra bunden ) men tænker lidt at sætter jeg nettet i ligesom med svampen ( hvor jeg måtte bruge en tommelstok samtidig med at jeg satte filter tilbage ned i dets hus, bare for at holde svampen nede..) Så kunne vildt godt bruge din forklaring på helt præcist hvordan du satte nettet i klemme og hvor og hvorfra.... smiler.. Håber der er en lille fotograf gemt i dig.. hehe
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 1990
hej Troels.
svært at ta et billede men ring mig så tror jeg at jeg kan forklare det for dig.
23413405
mvh
kai
svært at ta et billede men ring mig så tror jeg at jeg kan forklare det for dig.
23413405
mvh
kai
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Alt for fedt Kai..
Giver et kald om ca 15 mins tid..
Giver et kald om ca 15 mins tid..
Mvh Troels
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Hehe ja og de bruger 38w-38w-45wBrian C skrev:jeg kører selv med 700 ml vertex, og nej der skal ikke 20.000+ liter tilpeder skrev:Er der mon forskel på "klumpeefekten" på diverse pellets, jeg kører med vertex??
men jeg er ret sikker på at en UP2000/1 eller en newjet 2300 eller 3000 kan klare det, især hvis vandet ikke skal sendes enten for højt eller igennem for lange slanger
min retur er ganske vist en 10.500 liters, men den driver både UV, pellets, refugie og min lille scopionfisketank, nårh ja, den sender selvfølgelig osse en masse vand retur til tanken

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Griner..
Ja det ksoter sku at køre med de pellets.. meeeeen de sparker nu også lidt r..
Ja det ksoter sku at køre med de pellets.. meeeeen de sparker nu også lidt r..
Mvh Troels
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Jeg kører mine på en Grotech universal reaktor med en newjet 500 (5Watt) til 500 ml pellets og der er fin turbulens i pillerne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Jeg prøvede at køre med en aquabee up 500 (5Watt), men det var for lidt. Jeg har nu opgraderet til en aquabee up1000 (10Watt), og nu danser de rigtig godt i min deltec FR509! Jeg har omkring 330ml pellets i reaktoren.
- spax
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Geografisk sted: Frederikshavn
er der nogen som har haft problemer, med den omløber hvor man sætter slangerne fast på? Da jeg gjorde det hjemme ved en ven, var det som om at de slet ikke var limet sammen, så ville slangerne jo bare hoppe af. Og det er jo vist ikke helt rigtigt.
Mvh kim
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9600 Aars
- Geografisk sted: Simested
Er det normalt, at der kommer endnu en bakterie opblomstring når man tilføjer flere pellets ?
Mit xenia ser ud til at være ved at dø, er det pillernes skyld ???
MVH Bo Fredberg Sørensen
gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Ja det må det være.
Zenia er nærmest en forureningsindikator. Det kræver meget nitrat og fosfat for at gro ordentlig.
Hvor stor en mængde pellets kører du med?
Sådan som jeg ser det er det vel mængden af pellets, som bestemmer den maksimale omsætningskapacitet.
X antal pellets kan omsætte Y mængde nitrat og fosfat. 10 x kan så omsætte 10 gange så meget. Hvis der så ikke er nok nitrat og fosfat æder bakterierne pelletsene. Eller hvad?
Så det handler vel også om at begrænse sig og ikke etablere en omsætningkapacitet, som er helt ude af propertioner med akvariets størrelse.
Jeg har ca. 900l vand. Jeg har nu kørt med 1/4 l i 1 uge, forhøjet til 1/2l, derefter 2 uger senere sat mængden op på 1 l.
Mit problem var mange trådalger selv om jeg målte 0 i alle værdier. Effekten hos mig er at algerne langsomt dør ud. Jeg har dog fået en mindre opblomstring af cyano, men det tror jeg skyldes at algerne efterlader næring, som cyanoen kan bruge.
Min vurdering er at når mine alger er væk, vil jeg nok kunne klare mig med den halve mængde pellets, men det vil tiden vise.
En ting er sikkert, de virker, og de virker hurtigt, så man kan nemt komme til at ændre værdierne så hurtigt at koraller og andre dyr ikke kan følge med.
Så mit gæt er at dine zenia bliver udkonkurreret
Zenia er nærmest en forureningsindikator. Det kræver meget nitrat og fosfat for at gro ordentlig.
Hvor stor en mængde pellets kører du med?
Sådan som jeg ser det er det vel mængden af pellets, som bestemmer den maksimale omsætningskapacitet.
X antal pellets kan omsætte Y mængde nitrat og fosfat. 10 x kan så omsætte 10 gange så meget. Hvis der så ikke er nok nitrat og fosfat æder bakterierne pelletsene. Eller hvad?
Så det handler vel også om at begrænse sig og ikke etablere en omsætningkapacitet, som er helt ude af propertioner med akvariets størrelse.
Jeg har ca. 900l vand. Jeg har nu kørt med 1/4 l i 1 uge, forhøjet til 1/2l, derefter 2 uger senere sat mængden op på 1 l.
Mit problem var mange trådalger selv om jeg målte 0 i alle værdier. Effekten hos mig er at algerne langsomt dør ud. Jeg har dog fået en mindre opblomstring af cyano, men det tror jeg skyldes at algerne efterlader næring, som cyanoen kan bruge.
Min vurdering er at når mine alger er væk, vil jeg nok kunne klare mig med den halve mængde pellets, men det vil tiden vise.
En ting er sikkert, de virker, og de virker hurtigt, så man kan nemt komme til at ændre værdierne så hurtigt at koraller og andre dyr ikke kan følge med.
Så mit gæt er at dine zenia bliver udkonkurreret
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
super godt
det giver mig bare en god grund til at købe flere flotte koraller istedet for.
Jeg startede med 100 ml. og kører nu med 200 ml. (350 liter vand)
Det lyder faktisk meget klogt (og rigtigt i mine ører) det du skriver.
jeg mente nok at xenia havde det bedst med næringsstoffer, så nu er jeg ikke så urolig længere.

Jeg startede med 100 ml. og kører nu med 200 ml. (350 liter vand)
Det lyder faktisk meget klogt (og rigtigt i mine ører) det du skriver.
jeg mente nok at xenia havde det bedst med næringsstoffer, så nu er jeg ikke så urolig længere.
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nu er der jo nogen som elsker Zenia ....
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Fredberg
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
så kan jeg sige, at det er dumt og anskaffe sig bio pellets
MVH Bo Fredberg Sørensen
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg kan fortælle dig at det samme er ved at ske hos mig, godt nok har det været undervejs længe, men efter jeg er begyndt at bruge pellets, er det begyndt at gå rigtig stærktFredberg skrev:Er det normalt, at der kommer endnu en bakterie opblomstring når man tilføjer flere pellets ?
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nu begynder jeg at kunne se en effekt på enkelte af mine koraller, jeg har en blå Turbinaria, der nærmest har været tyrkis/grøn i en lang periode, den er begyndt at få sin oprindelige blå farve tilbage, og mine xenia skove er næsten væk nu
Mvh. Brian
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Brian C: Oplys os igen hvad xenia har med fosfat og no3 at gøre?
kan vi ikke få et godt billede af en blå tubinaria? Det
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4640 Fakse
jeg kan se nogle af mine blødkoraller ikke har det så godt mere måske fordi der ikke er meget næring i vandet mere men jeg er ikke sikker.
syntes dog ikke jeg kan se forskel på farverne på mine andre koraller.
mvh jim
syntes dog ikke jeg kan se forskel på farverne på mine andre koraller.
mvh jim
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
efter hvad der siges skulle Xenia trives bedre hvis der er lidt "krudt" i vandet, i form af nitrat og fosfat, hvilket osse gælder for nogle LPS korallerAnders månsson skrev:Brian C: Oplys os igen hvad xenia har med fosfat og no3 at gøre?
noget kunne tyde på at det er rigtigt. da mine værdier for de to omtalte lå højere, stor trivedes mine Xenia, og har gjort det flere år, men som sagt før, efter jeg begyndte at reducere næringsværdierne, blev væksten dårligere, efter jeg fik pellets på systemet dykkede værdierne endnu mere, og det samme gjorde xenia, som nu er reduceret til nogle små triste totter hist og pist
jeg skal prøve at få skudt et godt billede
årh jo, lige en deltalje mere, jeg havde en del Cyano på bundlaget, dette er osse på vej væk. om det skyldes pellets eller anden årsag, det tør jeg ikke sige, men det begyndte først at forsvinde efter jeg startede på pellets
Mvh. Brian
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4640 Fakse
hele min mit system er snart blevet overtaget af cyano så jeg har det stik modsat dig brian.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Cyano-udbrud er ret ofte et biprodukt af kulstof-baseret næringsreduktion (VSV, vodka, sukker o.l.), så det er ikke så underligt, at det dukker op med pellets.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, kan cyano bruge kulstof-forbindelserne, som føde.
Om det forsvinder ad sig selv eller der skal gøres noget aktivt, når man bruger pellets, aner jeg intet om men med VSV bør man, efter sigende, stoppe "behandlingen" og vente et par dage, før man starter det op igen. Det allerede reducerede næringsniveau, skulle stoppe cyanoens vækst, når der ikke er det ekstra kulstof til stede.
/Kim
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, kan cyano bruge kulstof-forbindelserne, som føde.
Om det forsvinder ad sig selv eller der skal gøres noget aktivt, når man bruger pellets, aner jeg intet om men med VSV bør man, efter sigende, stoppe "behandlingen" og vente et par dage, før man starter det op igen. Det allerede reducerede næringsniveau, skulle stoppe cyanoens vækst, når der ikke er det ekstra kulstof til stede.
/Kim
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg har også fået et mildt udbrud af cyano. Jeg tænkte, at det skyldes at min skov af trådalger nærmest er smeltet væk på et par uger, at der derved må være kommet en hel del næringsstoffer ud i vandet, som cyanoen har kunnet bruge. Filteret med pellets har kørt i 4 uger nu.
Var ideen med pellets ikke at kulstofforbindelsen skulle blive i filteret og ikke som med VSV fordeles ud i hele akvariet. Mit udløb fra filteret går nærmest direkte i min skummer, så det burde vel blive skummet væk? Min skummer laver nu det mest modbydelig lugtende snask, der er sket en ændring.
Af positive tegn:
Klarere vand, farverne begynder at vende tilbage. Mine kalkalger nærmest eksloderer (har også fået rettet op på værdierne). Det kan så også være en årsag.
Gennemblæste lige min stenopsætning i går med et powerhead. Der var afsindigt meget debris efter at algerne var døet væk.
Meenn som sagt også lidt cyano de steder, hvor strømmen ikke er så stærk.
Var ideen med pellets ikke at kulstofforbindelsen skulle blive i filteret og ikke som med VSV fordeles ud i hele akvariet. Mit udløb fra filteret går nærmest direkte i min skummer, så det burde vel blive skummet væk? Min skummer laver nu det mest modbydelig lugtende snask, der er sket en ændring.
Af positive tegn:
Klarere vand, farverne begynder at vende tilbage. Mine kalkalger nærmest eksloderer (har også fået rettet op på værdierne). Det kan så også være en årsag.
Gennemblæste lige min stenopsætning i går med et powerhead. Der var afsindigt meget debris efter at algerne var døet væk.
Meenn som sagt også lidt cyano de steder, hvor strømmen ikke er så stærk.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Var det ikke én af de gavnlige effekter af de Pellets, at Cyano skulle forsvinde?
(Pt. må jeg mørklægge mit akv 2-3 dage med 2-3 ugers mellemrum for at holde cyano'en nede.)
Læser med her i håb om det det kunne hjælpe på både Cyano og nedsætte NO2+3...

(Pt. må jeg mørklægge mit akv 2-3 dage med 2-3 ugers mellemrum for at holde cyano'en nede.)
Læser med her i håb om det det kunne hjælpe på både Cyano og nedsætte NO2+3...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det nedsætter værdierne ingen tvivl om det.
Problemet med Cyano er jo at den i princippet selv kan danne de nødvendige næringsstoffer via fotosyntese.
Jeg regner med at jeg vil laver en balje saltvand og flytter mit filter der over i nogle dage, så må vi se om Nolans forslag kan virke.
Problemet med Cyano er jo at den i princippet selv kan danne de nødvendige næringsstoffer via fotosyntese.
Jeg regner med at jeg vil laver en balje saltvand og flytter mit filter der over i nogle dage, så må vi se om Nolans forslag kan virke.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Får lige en tanke her..
Ja det sker..griner..
I min vertex reaktor kan jeg se en masse mulm eller hva vi vælger at kalde ( masser af partikler i reaktorens vand ) og som det ser ud hos mig holder den øverste svamp det inde ligesom selv pelletséne, men nogle her inde har skiftet deres svamp ud med tyl eller fiske net for at få bedre flow.... Men så ryger alt det partikel værk vel helt ud i tanken....? har nemlig tænkt mig at lave det med nettet ihvertfald i bunden her en af dagene.. Men ved sku ikke helt med toppen nu..
Syntes det her med ekstra nærring og cyano ville være fedt at vide mere om eller sammensætningen / modsætningen hvis man kan sige det.. Håber i forstår..
Ja det sker..griner..
I min vertex reaktor kan jeg se en masse mulm eller hva vi vælger at kalde ( masser af partikler i reaktorens vand ) og som det ser ud hos mig holder den øverste svamp det inde ligesom selv pelletséne, men nogle her inde har skiftet deres svamp ud med tyl eller fiske net for at få bedre flow.... Men så ryger alt det partikel værk vel helt ud i tanken....? har nemlig tænkt mig at lave det med nettet ihvertfald i bunden her en af dagene.. Men ved sku ikke helt med toppen nu..
Syntes det her med ekstra nærring og cyano ville være fedt at vide mere om eller sammensætningen / modsætningen hvis man kan sige det.. Håber i forstår..
Mvh Troels
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
I mit filterbeholder er der blot en plade med 2mm. huller for oven. Det er et gl. Deltec 509, Rowaphos filter.
Jeg har 1 1/4l. pellets i og en cirkulation på ca. 2000l. De vimser ret hurtigt rundt.
Jeg har 1 1/4l. pellets i og en cirkulation på ca. 2000l. De vimser ret hurtigt rundt.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ok....lyder for vildt..
Men kan de ikke smutte ud i din tank så hvis der er en der liiiiige vil op for oven i dit filter....?
Puha du har gang i en ordentlig omgang pellets.. må se vildt ud i det filter..
Har kun 150 ml..griner
Men kan de ikke smutte ud i din tank så hvis der er en der liiiiige vil op for oven i dit filter....?
Puha du har gang i en ordentlig omgang pellets.. må se vildt ud i det filter..
Har kun 150 ml..griner
Mvh Troels
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nej pellet'sene er jo meget større end 2 mm.
Min cirkulation ligner de videoer, som er lagt i indlægget, sån cirka.
Min cirkulation ligner de videoer, som er lagt i indlægget, sån cirka.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hvilke slags pellets bruger du....?
Jeg har både vertex og de der NP pelletes, de ligner hinanden på en prik, men vil ihvertfald ikke sige at mine er mere en max 3 mm lange, og vil endda også mene to og så 1 mm i bredden.. Og de bliver vel også mindre og lettere..
Men bare de jo bliver hvor de skal i bunden..smiler..
Vil sku have gang i mit net omkring de reaktor plader der idag....Nu skal der ske noget..gg..
Jeg har både vertex og de der NP pelletes, de ligner hinanden på en prik, men vil ihvertfald ikke sige at mine er mere en max 3 mm lange, og vil endda også mene to og så 1 mm i bredden.. Og de bliver vel også mindre og lettere..
Men bare de jo bliver hvor de skal i bunden..smiler..
Vil sku have gang i mit net omkring de reaktor plader der idag....Nu skal der ske noget..gg..
Mvh Troels
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg bruger osse deltecs model Fr509, uden nogen former for svamp eller lign
Mvh. Brian