"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kiruger

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Kiruger

Indlæg af Hvam »

Hej er der nogen som ved om en gul og lilla Kirug kan gå sammen?

bliver der problemer som hvis det var 2 gule kiruger.

:?
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 667
Tilmeldt: ons 19. jan 2005 08:38
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Mht. gul og lilla ved jeg ikke men du kan ikke være sikker på at 2 gule vil gå sammen. Hvis du derimod har 3 eller flere gule burde der ikke være problemer.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

jeg ved det ikke, men vil bare lige høre hvad hedder den lilla kirug rigtigt???
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

er der ikke noget med at kiruger helst skal sættes ned på samme tid???? ellers opstår der problemer
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

´Jeg så lige billeder fra jolle han har en gul lilla og en palet kirug det ser da du til det ok.

Jeg har også en stor parlet kirug.

Jeg har taget min lilla kirug op og sat gul og parlet kirugen i "som har gået sammen før" og så sat den lilla i igen efter 6 timer. Jeg håber det går godt, selv om den gule og lilla er lidt efter hinannen. paletten som er meget stor flyver bare rundt og hygger sig. :D
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

har da set at de gå sammen inde i danmark akv. med det er selvfølig også noget større akv end dit.
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har 5 forskellige kiruger gående sammen uden problemmer. Men man kan godt have 1, 2, 3,..... af gule kiruger sammen. Det der er problemmet er når de skal sættes sammen hvis dette ikke gøres med omtanke kan det gå så galt at det ender med dødsfald.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad en "Lilla Kirug" er, men mon ikke det er "Cola kirug". Det vil være så meget nemmere at bruge deres latinske navne så der ikke kommer nogle misforståelser da mange arter ikke har noget dansk navn, men der imod er navne som folk finder på. En anden fordel er bestemt også at det er langt nemmere at finde oplysninger på nettet med latinske navne.

Men som sagt har jeg 5 forskellige kiruger gående sammen, og de hedder:

Zebrasoma flavescens (Gul kirug)
Zebrasoma xanthurum
Paracanthurus hepatus (Palet kirug)
Naso lituratus (Naso Kirug)
Ctenochaetus strigosus (Cola kirug)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: Kiruger

Indlæg af nyberg »

seadooman skrev:Hej er der nogen som ved om en gul og lilla Kirug kan gå sammen?

bliver der problemer som hvis det var 2 gule kiruger.

:?
Jeg formoder, at du mener en Zebrasoma flavescens sammen med en Z. xanthurum? I så fald kan det sagtens lade sig gøre, selvom der nok vil være lidt stridigheder de første par dage ;)
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det vil være så meget nemmere at bruge deres latinske navne
Zebrasoma xanthurus

http://www.koralsiden.dk/Art/Zebrasoma_xanthurus.jpg

Jeg kan nu lide de danske navne de er da tilat huske.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Problemmet er at der er mange der ikke har danske navne og derfor finde folk selv på navne, så den samme fisk kan have et utal af navne som hurtigt giver stor forvirring.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Du kan evt. sætte et spejl op i den ene ende af akvariet. Det vil holde dine etablerede kirurgfisk beskæftiget med at angribe sig selv, og i mens kan den nye få lidt fred til at falde til.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Ja men det er næsten synd den bliver helt tosset, men tror du ikke det er godt nok at jeg tog den op i 6 timer for at de 2 ny kunne falde på plads.
Det er er kun de to lilla og gul kirug som viser sig lidt over for hinannen, den nye parlet kirug kikker de slet ikke efter,men den er jo også 3 gange så stor.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

seadooman skrev:
Jeg kan nu lide de danske navne de er da tilat huske.
Men bare ikke til at regne med, bortset fra torsk, sild og rødspætter... ;)
F.eks. er det første gang, at jeg ser en Z. xanthurus omtalt som lilla kirurg på dansk. Selvsamme fisk har kaldes også ofte for gulhalet kirurg, hvilket egentlig er nærmere betydningen af fiskens videnskabelige navn.
Xanthurus er sammen sat de græske ord, xanthos, som betyder gul og urus, som betyder hale. Derfor en det egentlig en smule misvisende at kalde de videnskabelige navne for latinske, da der lige så ofte indgår græsk.

Flavescens er latin og betyder gulig.

Zebrasoma betyder zebrakrop eller zebralignende og må referere til at et par af arterne i slægten er stribede - eller også, at de har et hestelignende hoved :?:

Et slægtsnavn som acanthurus er i øvrigt sammensat af acantho, som betyder pig eller torn - og urus, som betyder hale. Dvs. en pighale :)

Nå, det var nu ikke et sprogkursus men blot ment som lidt hjælp til at huske lidt til tider kryptiske navne . Man behøver nu heller ikke at vide, hvad de betyder (det gør jeg sjældent). Men med tiden tror jeg ,de fleste erkender, at de videnskabelige navne er den eneste vej frem.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

nyberg skrev:
seadooman skrev:
Jeg kan nu lide de danske navne de er da tilat huske.
Men bare ikke til at regne med, bortset fra torsk, sild og rødspætter... ;)
F.eks. er det første gang, at jeg ser en Z. xanthurus omtalt som lilla kirurg på dansk. Selvsamme fisk har kaldes også ofte for gulhalet kirurg, hvilket egentlig er nærmere betydningen af fiskens videnskabelige navn.
Xanthurus er sammen sat de græske ord, xanthos, som betyder gul og urus, som betyder hale. Derfor en det egentlig en smule misvisende at kalde de videnskabelige navne for latinske, da der lige så ofte indgår græsk.

Flavescens er latin og betyder gulig.

Zebrasoma betyder zebrakrop eller zebralignende og må referere til at et par af arterne i slægten er stribede - eller også, at de har et hestelignende hoved :?:

Et slægtsnavn som acanthurus er i øvrigt sammensat af acantho, som betyder pig eller torn - og urus, som betyder hale. Dvs. en pighale :)

Nå, det var nu ikke et sprogkursus men blot ment som lidt hjælp til at huske lidt til tider kryptiske navne . Man behøver nu heller ikke at vide, hvad de betyder (det gør jeg sjældent). Men med tiden tror jeg ,de fleste erkender, at de videnskabelige navne er den eneste vej frem.
Det er bare rett artigt med et lille sprog kurs, keep it comming...
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Kan ikke helt forstå at man kalder Zebrasoma xanthurum for lilla kirug, min har blå krop m/gul hale intet på den er lilla. Men min Ctenochaetus strigosus er lilla.

Forvirringen er total. :KP
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Forvirringen skyldes nok især, at amerikanske sites i højere grad er blevet en reference for vores hobby i takt med Internettes udbredelse. Derfor ser vi af og til, at de amerikanske navne ukritisk adopteres og oversættes. Amerikanerne kan dog, som vi, have flere navne for samme art og øvrige engelsktalende lande (England, Austalien, Sydafrika) nogle helt andre. Det kan gøre populærnavne til et sandt mareridt at hitte rede i.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Barner »

Lord Mike skrev:Kan ikke helt forstå at man kalder Zebrasoma xanthurum for lilla kirug, min har blå krop m/gul hale intet på den er lilla. Men min Ctenochaetus strigosus er lilla.

Forvirringen er total. :KP
Det er da hvist ved at blive en slem tone. husk der er ingen tvang, for at du svare, hvis du ikke kan følge med. :roll:
Og med mine øjen er den også Mørk lilla med gule finner.
og for alm dødelige bruges de latinske navne ekstremt sjællent, da de ikke er til ah huske udtale eller stave til hvid man ikke har haft latin.
8)

Hilsen Barner
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

og for alm dødelige bruges de latinske navne ekstremt sjællent, da de ikke er til ah huske udtale eller stave til hvis man ikke har haft latin.
Ja sådan :TH i Danmark taler vi dansk. "I får ikke Græsk af mig" :lol:

Der er i øvrit opstået harmoni og fiskene er går godt sammen lige nu. :D :
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Barner skrev:...og for alm dødelige bruges de latinske navne ekstremt sjællent, da de ikke er til ah huske udtale eller stave til hvid man ikke har haft latin.
8)

Hilsen Barner
Jeg er ikke enig i den betragtning, at det anvendes sjældent. Især når snakken falder på koraller, anvendes der stort set aldrig populærnavne. Men også visse arter af fisk. F.eks. Pomacanthus imperator betegnes også som ægte kejserfisk, men de fleste kender den slet og ret som imperator. Samtidig har nok de fleste fisk ganske enkelt ikke har noget dansk navn. Men jeg mener ikke, at man skal lade sig skræmme af disse navne. Vi støder jo på dem overalt i vores hverdag. Gå en tur igennem haven og man vil muligvis støde på planter som Rhododendron og primula. Alle børn ved vel også, hvad en dinosaurus eller en Tyranosaurus rex er.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har aldrig haft latin i skolen, og jeg synes da ikke det er så svært. Selvfølgelig er det om omstilling, men det kommer hurtigt.
Af Acroporaer er der vel omkring 50 arter der kaldes "staghorn" på amerikansk, og den eneste fælles nævner for dem er at de har en opret vækst. Og vil det ikke være lidt tåbeligt at kalde dem alle "gevirkoral"???
Og iøvrigt meget forvirrende.
Så latinske naven tak!!!
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg er heller ikke særlig go til at tale latrin, men giver ellers tilhængerne af latinske navne ret det er langt mere forvirrene med alle de underlige danske/amerikanske navne. :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Barner skrev:Det er da hvist ved at blive en slem tone. husk der er ingen tvang, for at du svare, hvis du ikke kan følge med. :roll:
Og med mine øjen er den også Mørk lilla med gule finner.
og for alm dødelige bruges de latinske navne ekstremt sjællent, da de ikke er til ah huske udtale eller stave til hvid man ikke har haft latin.
8)

Hilsen Barner
Vil bare sige at jeg bestemt aldrig har haft latinsk, men der imod har jeg prøvet at sætte mig bare lidt ind i tingende, Tjaa og det lader til det ikke er alle der gør dette. Og nej det er ikke sjældent at der bruges latinske navne, det forholder sig faktisk modsat :wink:

Eks. så er der hvis jeg husker rigtig 28 forskellige arter af klovnfisken, dem kunne jeg godt tænke mig at se nogle danske navne på når nu du hverken kan huske stave eller udtale dem på latinsk :?:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

seadooman skrev: Der er i øvrit opstået harmoni og fiskene er går godt sammen lige nu. :D :
Nok om alt det med navnene.

Det er godt at læse at de har accepteret hinanden, det kan godt være en hård omgang for fiskene, men heldigvis går det godt i mange af tilfældene :GO
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"