"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

S1m0n skrev:Ved brug af disse biopellets, skal de så udskiftes, eller bare tilføjes lidt en gang imellem i takt med de bliver opbrugt ?
Tror ihvertfald jeg starter ud med kun at smide 1/5del af hva der er anbefalet, i reaktoren.
man tilføjer bare som de bliver brugt.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af trine... »

flem skrev:Det korallerne er døde af, er simpelthen for hurtigt og dratiske ændringer i vandkvaliteten, og i den forbindelse er det underordnet, om det går hurtigt til det bedre eller dårligere : (
Det er ligeledes årsagen til, at man eksempelvis ved brug af zeovit skal starte meget forsigtigt op, hvis man har næring i vandet.
kan kun være enig med Flemming... nøglen er at sænke næringsniveauet laaaangsomt her kommer erfaringerne fra zeovit én til gode men Steen er da ked af at høre det med dine koraller, håber de sidste levende klarer den hvis ikke så må du jo lige give hyl fra dig, så kan vi jo finde nogle nye til dig
men ellers prøv at sænke flowet gennem reaktoren ligesom med zeo i opstarten el smid evt en timer på fødepumpen!


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Ej det er godt nok træls Steen :( Jeg tror også at årsagen skal findes i en for hurtig reduktion af værdierne. Formentlig også derfor at de skriver, at man skal starte op med lidt og forøge senere.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

I har ret i at det er gået alt for stærkt måler næsten igen nitrat i vandet. Så lortet virkker skal i bare vide...hahaha

Har lige gjort klar til vandskifte ca. 200l vand mere kan jeg ikke håndtere af gangen desvære.

Jeg havde sgu ønsket at jeg havde startede lidt langsomere op. Selv om de skriver at det ikke kan overdseres. Men dette er for sent nu. så pas på med hvor meget i kommer i reaktoren første gang i bruger dem.

Status i baljen er flere døde koraller desvære.
Køre ud med nogle af dem til Moby imorgen til pasning håber det kan rede dem der ser lidt sløje ud.

Steen


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

Laver du så et vandskifte med alm hane vand ;) for at få lidt nitrat på kontoen igen


spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

haha....Ja det ville da være kønt ikke....Jeg har et 760l osmosanlæg der har kørt de sidste mange timer for at fylde tønden op. :T :T

Steen


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Har du målt fosfat? Bare sådan af interesse?

Mit vand er iøvrigt stadig tåget og er hverken værre eller bedre end igår. Da jeg kun har 1 koral tilbage, som dog ser fik ud, kan jeg ikke rigtig konkludere noget mht til påvirkning af koraller

I div. tråde på reefcentral er der andre som beretter samme komplikationer som dig. Måske det vil være på sin plads at producenterne advarer mod de øjensynligt riscici der er forbundet med pellets.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

jeg har ikke målt fosfat da vandet er helt hvidt tror ikke jeg opnår en rigtig måling så længe vandet ikke er mere klart.

Har du selv prøvet at måle ??

Du har samme måler som mig. Så kan jeg da godt lige forsøge.

Steen


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Jeg har heller ikke prøvet endnu af samme årsag som dig. Men jeg giver det et skud idag.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

mit vand er også fortsat tåget korallerne er trukket sammen og skummeren laver gult slam jeg håber det går.jeg har også doseret max men mine pellets.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af StarF »

spdiving skrev:I har ret i at det er gået alt for stærkt måler næsten igen nitrat i vandet. Så lortet virkker skal i bare vide...hahaha

Har lige gjort klar til vandskifte ca. 200l vand mere kan jeg ikke håndtere af gangen desvære.

Jeg havde sgu ønsket at jeg havde startede lidt langsomere op. Selv om de skriver at det ikke kan overdseres. Men dette er for sent nu. så pas på med hvor meget i kommer i reaktoren første gang i bruger dem.

Status i baljen er flere døde koraller desvære.
Køre ud med nogle af dem til Moby imorgen til pasning håber det kan rede dem der ser lidt sløje ud.

Steen
syntes jeg havde skrevet at man sku starte med halv dosis et sted? Hmmm når de skriver at det ikke kan overdoseres så mener de, at når det er kørt ind, kan du ikke komme for meget i, da bakterierne kun opretholder den population som der er grundlag for i akvariet. Håber resten kommer sig! Jeg ved ikke om vandskift er en god ide, tænker bare det kan stresse mere, end det hjælper.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Schwensen »

Det er godt nok sørgeligt med det tab af koraller :S Jeg startede selv op med pellets i mandags, og jeg tog også den fulde mængde pellets i brug på én gang :S Håber det går hos mig! Jeg målte værdier inden jeg tog dem i brug, og de viste nul i både nitrat og fosfat, så mon ikke det går? Jeg har dog ikke oplevet noget tåget vand endnu? Hvor lang tid gik der, før I oplevede det? Jeg har dog fundet ud af, at en aquabee up500 ikke er nok flow til ca. 330 ml pellets, så jeg har købt en aquabee up1000, der gerne skulle komme én af dagene.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Schwensen »

Min skummer er dog gået helt amok, og skummer helt klart vand af?


Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1750
Tilmeldt: søn 26. nov 2006 23:22
17
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af røntved »

Jeg regner med at jeg skal "på piller" om en uge. Er det en fordel, at jeg tager min gamle høje luftskummer ned fra loftet, og sætte den til sammen med den normale skummer i opstarten.


http://www.mittlapp.dk


Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

røntved skrev:Jeg regner med at jeg skal "på piller" om en uge. Er det en fordel, at jeg tager min gamle høje luftskummer ned fra loftet, og sætte den til sammen med den normale skummer i opstarten.
Det tror jeg ikke er nødvendigt. Det er vist lettere bare at starte med en lidt mindre mængde pellets end anbefalet (måske en 1/3) og så holde øje med din skummer - den kan gå lidt amok :)


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Har selv bestilt de berømte pellets..

Men syntes sku det begynder at lyde noget mere bøvlet end det vidunder middel som de er blevet skrevet sådan om..

Vildt ked af at høre med dine koraller steen.. Så de pellets kan endda fucke ens akvarie op også..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af ronny.w »

StarF skrev:
spdiving skrev:I har ret i at det er gået alt for stærkt måler næsten igen nitrat i vandet. Så lortet virkker skal i bare vide...hahaha

Har lige gjort klar til vandskifte ca. 200l vand mere kan jeg ikke håndtere af gangen desvære.

Jeg havde sgu ønsket at jeg havde startede lidt langsomere op. Selv om de skriver at det ikke kan overdseres. Men dette er for sent nu. så pas på med hvor meget i kommer i reaktoren første gang i bruger dem.

Status i baljen er flere døde koraller desvære.
Køre ud med nogle af dem til Moby imorgen til pasning håber det kan rede dem der ser lidt sløje ud.

Steen
syntes jeg havde skrevet at man sku starte med halv dosis et sted? Hmmm når de skriver at det ikke kan overdoseres så mener de, at når det er kørt ind, kan du ikke komme for meget i, da bakterierne kun opretholder den population som der er grundlag for i akvariet. Håber resten kommer sig! Jeg ved ikke om vandskift er en god ide, tænker bare det kan stresse mere, end det hjælper.
Måske kan i hænge dem op på at de siger at det ikke kan overdoseres. Såfremt der ikke fremgår at det er ved kørt ind at i kan dosere med max. har de ligesom lavet en Brøler i bruger vejledningen af produktet. Måske kan i tage det op med forbruger styrelsen, hvis i går sammen, Husk nu på at det ikke er den enkelte forhandler der bliver Bonget men Producenten :Peace:


gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af gonad »

Valentin skrev:Har selv bestilt de berømte pellets..

Men syntes sku det begynder at lyde noget mere bøvlet end det vidunder middel som de er blevet skrevet sådan om..

Vildt ked af at høre med dine koraller steen.. Så de pellets kan endda fucke ens akvarie op også..
Jeg tror hverken, at de er særligt bøvlede eller et vidundermiddel.

Men da de ret faktisk virker, så skal man selvfølgelig tage sine forholdsregler når man starter op. Det er især hvis man har meget nærring, da bakterierne så har meget at leve af.


jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

Jeg vil da også håbe alt går godt fik også fortalt ude hos moby de ikke kunne overdoceres så jeg blivet sku lidt træt hvis udfaldet bliver koral død men vi må se.


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af malawicarsten »

spdiving skrev:Nu kan jeg begynde at tælde døde koraller...Hvad fanden sker der ??

Mine Acropora, Pocillopora ,Stylophora har smidt vævet og har kun hvide grene tilbage. :shout: :shout:
Min hvide bobble koral Plerogyra er helt flad men munden er pustet godt op.. Håber godt nok at den vil overleve.

Min nitrat er faldet makant har næsten ikke meget tilbage mon det kan skyldes at det er gået for stærkt med at sænke værdierene ??


Steen
Jeg har lige snakket med producenten af NP BioPellets og ifølge ham er det for mange biopellets i opstarten med for meget nitrat i vandet.

Han råder dig til MINDST at fjerne 50% af pillerne og så tilføje lidt mere hen af vejen over tid.

MEN han påpeger også at der findes kopi-piller på markedet som de har fået testet på to uafhængige universiteter i Holland....
Nogle af disse indeholder gift som frigives til vandet og slår alt ihjel :devily:
Var det ikke noget med dine (Steen) ikke var de NP BioPellets??

Ved ikke om folk har set her:
http://npbiopellets.dvh-import.com/inde ... rtant.html
Og lidt mere på dansk:
http://shop.malawicarsten.dk/product.as ... 97&lang=dk


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Det lyder sgu da ikke godt hvis det er de forkerte Biopelles der er grunden til at alt dør.

Dem jeg har købt er dem her. http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... 00-ml.html

Jeg har lige målt vandet igen i dag og nitrat er helt nede på 0. Vandet er stadig lidt mælkehvidt.

Steen


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Nej det skal da bestemt ikke gå ud over nogen..smiler..

SYntes bare det vil være rart at vide at der faktisk kan overdoseres med pelletsene..

Jeg har en nitrat på skide 30..noget rigtig pis.. men det vil jo bare sige at jeg skal hælde en dl i min reaktor til at starte med og så en dl mere pr uge så der ikke kommer for meget gang i systemet.. Rigtig forstået....?


Hvad var din nitrat på før Steen....?


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 297
Tilmeldt: søn 26. okt 2008 12:09
15
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af jim »

jeg tror og håber da moby har styr på hvad han sælger, og det produkt vi købte hos ham er iorden.


spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Min balje lå på 10 i Nitrat.

Steen


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Ok....jamen så har det da en virkning ved vi nu..

Har du brugt meget til din 1000 liters tank....?

Selvfølgelig har Moby styr på hvad han sælger.. Det har han altid..smiler..


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Jeg kom 2kg i reaktoren.

Jeg har 1600l.

Steen


Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 23:16
14
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Valentin »

Steen.. Nå ja.plus sump..smiler..

Det var godt nok også meget medie.. Men du har jo også bare fulgt brugsforvirringen..

Vil du så mene at der skulle have lidt i af gangen eller....?


Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
spdiving
Reactions:

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af spdiving »

Valentin skrev:Steen.. Nå ja.plus sump..smiler..

Det var godt nok også meget medie.. Men du har jo også bare fulgt brugsforvirringen..

Vil du så mene at der skulle have lidt i af gangen eller....?

Jeg har 2 akvarier + sum på samme system. Derfor kommer jeg op på de 1600L vand.

Steen


Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af Bruno »

Jeg har også købt NP Biopellets, men har inden da nået at pløje mig igennem foreløbig ca. 60 sider af monstertråden på Reefcentral og har indtil videre fået samlet sammen til et par ting, der er rimelig vigtige, når man startet op med BP:

1. Som nævnt tidligere i tråden skal man kun starte op med 1/3 til 1/2 af den anbefalede mængde og efterhånden som pillerne bliver kørt ind føre flere til indtil man er oppe på den anbefalede mængde.
2. udløbet fra reaktoren med BP skal være så tæt som muligt på skummerens indtag.
3. Det er vigtigt er pillerne i reaktoren er i bevægelse hele tiden.... næsten helst så meget som muligt.

Nogen af de problemer de tidlige brugere på Reefcentral har oplevet hvis ovenstående ikke er fulgt er:

1. Tåget (hvidt) vand
2. Fald i PH
3. modsat effekt: Flere alger (især Cyano) og stigning i Nitrat (og phosfat)

Om man kan overdosere er vel næsten et spørgsmål på fortolkning: Når man starter op skal man gøre det stille og roligt, men når først pillerne er indkørt kan man bare køre på. Men er det ikke et spørgsmål om at bruge en smule fornuft? Uanset hvilket system/metode man starter op, der potentielt kan lave så store ændringer på ens vand bør mand vel starte stille og roligt?


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: NP Biopellets - vidundermiddel eller spild af penge?

Indlæg af herzberg »

Jeg er helt sikker på at man ikke skal tro at disse vertex pellets ikke er "gode nok" eller kopivarer. Der er en længere tråd om dem på reefcentral. Det med kopier ligger et godt stykke tilbage, og drejede sig om en meget lille sending. Faktisk mener jeg at huske, at det ikke var kopier, men en fejlsending fra producentens side. Og det var såvidt jeg husker et andet mærke.

Men der kan vist ikke være tvivl om at producenterne bør oplyse bedre om hvordan man skal starte op. Det er jo klart at nogen blot vil fylde deres reaktor op med det samme når der står at de ikke kan overdoseres. Jeg undlod det kun fordi jeg havde fulgt lidt med på reefcentral inden jeg modtog mine.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"