"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LED lampe - Hvor ? Billigst

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af apfolmer »

jeg har selv været ved at yndersøge muligheden for LED i forskellige former, størrelser osv, men mangler egentlig lidt info om hvor i dk man finder billige , men ok LED lamper i hhv 90-120-150-200 watt LED

priser, links osv ???
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af leifkrarup »

Forhandles ikke i Danmark..
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af apfolmer »

mener du at INGEN forhandler LED i dk ?

Hvis dette er rigtigt.. ... Nogen links til udenlandske forhandlere, og/ eller erfaringer med gode/dårlige/Billige osv LED ....

Jeg har fundet mig en lampe jeg vil ha hjem til test, ... 120 watt LED - ca 2500 kr .... Med gode PAR målinger , sunrise, timer osv....
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jamen smid da et link så vi andre kan se på den
jeg selv vil have en pacific Sun
Brugeravatar
clasen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: ons 6. jun 2007 10:35
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af clasen »

Jeg mener at toppen inden for LED er Pacific suns nye 3 watts LED. Hvis det er 1 watts kan de gå an men giver ca lige så meget parværdi som 150 watts HQI'er som er ok til LPS og andre blødkoraller.
Det man også skal tænke på er at 1 watts LED kan give høj parværdier hvis linsen f.eks er 40 graders linser., dette giver så mere strålet lys og mindre spredning af lys, i forhold til pacific suns der har 60 graders linser der giver høj par værdi og betydelig bedre spredning.
Her er et link og noget som kan minde om par værdierne på en pacific sun, dog sandsynligvis en smule højere end de 2 lamper der er sat sammen da PS 3 watts LED indeholder 50 LED pr enhed samt sidder en smule tættere end denne fremragende DIY

her en tråd om nogen billigere 3 watts led Lamper, men alt for få LED pr enhed til at man kan kalde det billigt
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=34835

Jeg talte med Moby fra Deep Ocean, om at han er blevet agent for Pacific sun, og han planlægger noget rabat på fælleskøb af den første bestilling derfra, så jeg venter selv meget spændt. Men det bliver umiddelbart Pacific sun for mit vedkommende!
Støt alle butikker i DK og også Holland:)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af Nicki Henriksen »

er også der jeghåber af være med i fælleskøbet :beer:
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af Eskildsen »

Der er en forhandler af LED i DK:

http://saltvandsbutikken.dk/index.php?cPath=45_151
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af leifkrarup »

clasen skrev:Jeg mener at toppen inden for LED er Pacific suns nye 3 watts LED. Hvis det er 1 watts kan de gå an men giver ca lige så meget parværdi som 150 watts HQI'er som er ok til LPS og andre blødkoraller.
Må jeg lige sparke ind at jeg har hovedsageligt SPS...Acropora, montipora, seriatopora. Bla. Hystrix og A. Millepora. Og disse vokser fint med mine 120 W PS lamper med 1 w LED.
Jeg synes at det er vigtigt når man råder andre at man selv har erfaring/viden.
SPS2.jpg
SPS.jpg
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af apfolmer »

De lamper jeg har set på har følgende værdier, og er ved at skaffe fornuftige priser gemmen en leverandør. SÅ håber da nogen er villige til ev tkøb, så vi kan få mere input ang denne lampe...

Følgende er specs på 120w led udgaven.
LED antal: 119pcs
LED configuration : 1w/LED
FARVE : HVID og BLÅ mixed, HVID :14000K(14000-20000k), Blue & purple
390-460nm.

Dimensioner på lampen: 400X213X71 (Unit : mm)

Der er en autotimer som kan styre lyset, for både sunrise og sunset,
hvilket kan styre de hvide og blå dioder seperat.


PAR værdier 120 watt :
10 cm dybde - 1537 Par
30 cm dybde - 423 Par
60 cm dybde - 182 Par

PAR værdier 90 watt
10 cm dybde - 1294 Par
30 cm dybde - 362 Par
60 cm dybde - 142Par


The120w pictures on attachment which is White & Blue&purple mixed, W :
B=6:4, there are 71pcs high power 1w White LED and there are 48pcs high power 1w Blue and
purple.

Og som i kan se på billederne kan de hvide og blå styres seperat, som man ønsker dette ...

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
clasen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: ons 6. jun 2007 10:35
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af clasen »

leifkrarup skrev:
clasen skrev:Jeg mener at toppen inden for LED er Pacific suns nye 3 watts LED. Hvis det er 1 watts kan de gå an men giver ca lige så meget parværdi som 150 watts HQI'er som er ok til LPS og andre blødkoraller.
Må jeg lige sparke ind at jeg har hovedsageligt SPS...Acropora, montipora, seriatopora. Bla. Hystrix og A. Millepora. Og disse vokser fint med mine 120 W PS lamper med 1 w LED.
Jeg synes at det er vigtigt når man råder andre at man selv har erfaring/viden.
SPS2.jpg
SPS.jpg
Leif med alt respekt. Jeg har taget udgangspunkt i at der flere gange på din tråd også er spurgt fra andre om hvad du synes om væksten og indtryk af effekten på koraller, hvor du ikke har svaret. Dette kan måske mistolkes til at det ikke levede helt op til forventningerne. Men jeg holder stadig fast i at du godt kan bevarer dine korallers farver på SPS med 1 watt som kunne være lig med 150 watt HQI, men øget vækst/farve og større parværdi med 3 watt LED. Samt er der rigtigt mange diskusioner på Reefcentral med diskusioner om LED og det siges også derfra at hvis du skal have den rigtige effekt med lyspredning og ordentlige parmålinger skal du op i 3 watt, for at få parmålinger der kan sammenlignes med 400 watts HQI lamper.
Støt alle butikker i DK og også Holland:)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af leifkrarup »

clasen skrev:
leifkrarup skrev:
clasen skrev:Jeg mener at toppen inden for LED er Pacific suns nye 3 watts LED. Hvis det er 1 watts kan de gå an men giver ca lige så meget parværdi som 150 watts HQI'er som er ok til LPS og andre blødkoraller.
Må jeg lige sparke ind at jeg har hovedsageligt SPS...Acropora, montipora, seriatopora. Bla. Hystrix og A. Millepora. Og disse vokser fint med mine 120 W PS lamper med 1 w LED.
Jeg synes at det er vigtigt når man råder andre at man selv har erfaring/viden.
SPS2.jpg
SPS.jpg
Leif med alt respekt. Jeg har taget udgangspunkt i at der flere gange på din tråd også er spurgt fra andre om hvad du synes om væksten og indtryk af effekten på koraller, hvor du ikke har svaret. Dette kan måske mistolkes til at det ikke levede helt op til forventningerne. Men jeg holder stadig fast i at du godt kan bevarer dine korallers farver på SPS med 1 watt som kunne være lig med 150 watt HQI, men øget vækst/farve og større parværdi med 3 watt LED. Samt er der rigtigt mange diskusioner på Reefcentral med diskusioner om LED og det siges også derfra at hvis du skal have den rigtige effekt med lyspredning og ordentlige parmålinger skal du op i 3 watt, for at få parmålinger der kan sammenlignes med 400 watts HQI lamper.
Jeg har tidligere svaret at jeg ville se tiden an inden jeg ville anbefale mine lamper. Det må vel være klart at man ikke kan udtale sig om koralvækst efter 14 dage eller en måned.
Du slår i dit indlæg fast at 1w lamper er ok til LPS og blødkoraller, det er svært ikke at tolke det som at du siger at de ikke dur til SPS uden at vide det.
Jeg tager ikke stilling til hvilke type LED der er bedst for det har jeg slet ikke nogen viden om eller erfaring med. Jeg synes det lyder sandsynligt at de nye typer LED er mere effektive, men det betyder altså ikke at 1w lamper kun dur til blødkoraller og LPS som du skriver.
Du skriver nu i dit seneste indlæg at man kan holde og gro SPS ved 1w.....men det gjorde du altså ikke i det indlæg jeg svarede på.
(Jeg har så heller ikke brug for PAR værdier som 400W HQI til et 250 liters med en højde på 50 cm. :wink: )
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af apfolmer »

Nemlig, de fleste har alligevel max 60 cm på deres akvarie, og til 50-60 cm, er 1 watt ofte nok, men vil man have sps og være 100% på at der ikke mangler lys til nogen som helst type koral, ja så d´skal man selvfølgelig vælge at betale 5x pris for 3watt dioder :)
CarstenDK
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 13. feb 2007 14:53
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Luxembourg

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af CarstenDK »

Et kig på AquaRay 1000 (http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/aquabeam-1000.asp) ku´ også være interessant. Knap £ 300,- med controller og £ 215,- uden
A lack of planning on your part does not constitute an emergency on my part
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: LED lampe - Hvor ? Billigst

Indlæg af Nicki Henriksen »

sindsyge parværdier når man så vil sammenligne med PS lamperne

kan ses i denne tråd
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 90#p342090


Leif dit akvarie ser iøvrigt mega godt ud, håber mit ejet bliver ligeså godt
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"