mantaray skrev:Det er måske lidt sent jeg er ude men alligevel vil jeg skriver lidt tal til info.
Jeg kan ikke helt huske hvad tallet er for boliger, men et etagedæk i kontorer skal dimensioneres for min. 3 kN/m2 og jeg mener at huske boliger skal dimensioneres min. 1,5 kN/m2 hvilket svare til hhv. ca. 300 kg/m2 og a. 150 kg/m2.
Nu kender jeg ikke arealet af dit akvarium, men fladearealet af mit 720 l (1600 x 750 mm) er 1,2 m2 og dette medfører, at hvis jeg ikke laver yderligere tiltag til at forstærke mit gulv bør jeg ikke belaste det med mere end 150 kg/m2 x 1,2 m2 = 180 kg!!!! Eller hvis jeg er så heldig at mit gulv er dimensioneret som et kontor må samme areal maksimalt belastes med 300 kg/m2 x 1,2 m2 = 360 kg, hvilket stadig er meget langt fra 1000 kg jeg vurderer selve akvariet, vand, levende sten samt bord vejer (ekskl. sump).
Reglerne for dimensionering gælder uanset om etagedækket er beton eller træ.
Morten
Du er på rette vej Morten, men men men 1 KN er 981kg i Jylland og 982kg på Sjælland, kg regnes efter tyngtekræften (g) som kan svinge fra 9,81 til 9,82
Jeg ved ikke hvordan man beregner efter Euro-code der er gældene i dag men efter DS410 som man skulle regne med sidste år, skal der tillægges en sikkerheds faktor for bolig på 1.3 KN/m2 eller 1.5KN/m2 ( hvis man bare kunne huske) Efter men har beregnert med personer og møbler Q og q ( q = 2KNm2 og Q= 2KN pr 0,1x0,1m) Men det er reglerne idag, men hvis det er et ælder byggeri er der nok aldrig lavet nogle beregninger på det, men blot et skøn!
Men umiddelbart burde det kunne holde!