Lige en hurtigt ja nej afsteming...

Forum for generel snak omkring saltvand.

Bor du i lejlighed og har en balje der vejer 900kg + ?

Ja
10
14%
nej
53
73%
nej, tør ik pga gulvet...
10
14%
ja det gør jeg Hr. fiskeminister, og bare roligt, dit gulv kan sagtens holde.. :)
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 73

Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Lige en hurtigt ja nej afsteming...

Indlæg af Fiskeminister »

Hvor mange herinde fra bor i lejlighed på minimum 1 sal og op efter, og har et akvarie der vejer over 1 ton...:)

Jeg ska til at stille mit 760l op i weekenden.. og selvom der sku være beton gulv hvor der sikkert er alle mulige former for afstiver på kryds og tværs i , så sidder tanken stadig i baghovedet om at den dag sku komme hvor det røg igennem gulvet og ned til underboen hehe..
Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !

Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lige en hurtigt ja nej afsteming...

Indlæg af StarF »

jeg havde et 1200l akvarie på 1 etage! 1280 + 325l sump
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Når du nu holder party med en 10-15 stykker af dine grandvoksne venner, må I så ikke stå på samme gulv ?

Det er meget sjældent at den ender nede ved underboen, men nogle gange så kan de gå ud ovar de dækgulvet (eller hvad man nu kalder det øverste lag gulv.
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Helsinge

Indlæg af Jalockin »

Du kan kontakte den byggeansvarlige for din lejlighed og spørge til hvad gulvet kan klarer af pres pr. m2..... men tror ikke der er umiddelbart noget problem med 1.000kg på 2-2.5m2
360L under planlægning
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

ja det kan der være noget om det med når man holde gilde og huset er fuld af folk.. så jo det ska sku nok gå.. eller er det bygesjusk...

Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

Jeg bor da i lejlighed, men jeg kan ikke helt være med sammen med de tunge drenge. Tror ikke mit sniger sig over ½ ton.
Med Venlig Hilsen

David
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg skal snart til at sætte en 650-750L balje op, men jeg tænkte også lidt på forsikring, for jeg tror at min underbo, bliver en lille smule utilfreds, hvis jeg hælder +1000 L vand ned i hendes lejlighed, skal jeg tænke på ekstra forsikring ? :)

mvh Benny
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Ka ens inbo forsikring ik klare det hvis uheldet sku være ude?

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Fiskeminister skrev:Ka ens inbo forsikring ik klare det hvis uheldet sku være ude?
Jeg mener faktisk at have læst på et tidspunkt herinde, at man faktisk godt kan forsikrer sig mod uheld på dette område. Kan bare ikke huske, hvilket selskab at det var :biggrin:

Ellers så prøv og ring og spørg jeg forsikringsselskab til råds, det kan jo være, at de vil give et tilbud på noget, som vil dække :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Ku da godt ske man sku det... så ku man os få sig lidt forsikring hehe..;)

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Fiskeminister skrev:Ku da godt ske man sku det... så ku man os få sig lidt forsikring hehe..;)
Hehe det skader jo ikke, hvis uheldet skulle være ude, så er det gode penge givet ud :wink:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Blikkeren
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af Blikkeren »

Hej jeg har lige skiftet til alm. brand, jeg har tegnet en ekstra forsikring som dækker pludselige opstået skader i ens eget hjem, og den dækker også akvarier, og også ved tab af indhold hvis der skulle opstå strømsvigt. Indbo forsikringen dækker ikke. Jeg tror den kostede omkring 500,00kr.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Hej, Jeg har lige fået svar fra en alm. brand assurandør, og han siger akvarier er en del af indboforsikringen, og er derfor ikke noget, man skal betale ekstra for, så ???
Hilsen
Benny
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

Jeg har tryg og dækning af skader ved brud på akvariet dækkes, men ikke indholdet. Dette er en almindelig indboforsikring uden ekstra tillæg.
Med Venlig Hilsen

David
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

forsikringen dækker ikke ved langsomt sivende vand. den dækker til gængæld ved pludseligt opstået skade. så kommer man hjem en sen nattetime og opdager at halvdelen af vandet mangler i sit kar, så er det bare at få tømt resten ud og knalde en rude. det er sådan det gøres. selv bor jeg i en gammel lejlighed fra 1901 på vesterbro kbh. isolation er lig nul, og gulvet ligger direkte på spærene. man kan se når overboen lister hen over sit gulv, og går de på det ryster vores nipsting rundt. kort sagt er det et tyndt underlag at bo på. jeg har 430 liter og sump på 128. gulvet har sat sig en mikrosmugle, men ellers har vi da holdt party i provinsen med baljen som centrum et par gange. sæt igang sømand, og det kan kun gå for langsomt. mvh den tykke. :beer:
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Mand må da ik håbe der er nogen forsikrings folk der læser med herinde, for så har du da lige afsløret et godt trick hehe

Men jeg går igang torsdag med at snedkere, klippe og klistre i nogen´30mm asketræ´s plader. får lavet lidt sider og låger til mit bord, og så blir de sort bejset og lakket i weekenden, så sku jeg gerne ku montere dem engang i næste uge.. :)

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg ville nu alligevel spørge og få en assurandør til at komme ud, så du er sikker, det ville da være pokkers ærgeligt at skulle stå med regningen selv, hvis det går galt :wink:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Blikkeren skrev:Hej jeg har lige skiftet til alm. brand, jeg har tegnet en ekstra forsikring som dækker pludselige opstået skader i ens eget hjem, og den dækker også akvarier, og også ved tab af indhold hvis der skulle opstå strømsvigt. Indbo forsikringen dækker ikke. Jeg tror den kostede omkring 500,00kr.
Jeg har fået at vide af mit forsikringsselskab at det dækker hvis mit akvarie revner og der kommer vandskader. (ved mere end 35 liter).
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Vi har lejlighed, bor på 1. sal og har ca. 1.000 liter vand der står i det ene hjørne af stuen. Parketgulvet har sænket sig ca. 8 mm. men hele akvariet står i vatter på kryds og tværs.
Boligblokken er fra 1970'erne og lavet af beton, men gulvet og strøerne er jo af træ.

Under bordbenene har jeg lagt en 30 mm. vandfast krydsfineersplade fra en lastbil der udskåret til formålet.
Under akvariet ligger der 22 mm. flamingoplade for at udligne eventuelle vrid der måtte opstå hen over månederne der går. Men som sagt, det hele står i vatter og jeg vågner ikke længere op om natten for liiiige at tjekke om det holder vand!
Brugeravatar
kaal43
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af kaal43 »

Har også tryk forsikring :angry:
Og de dækker ikke akvariet.Har lige haft et der revnede og der var ikke noget at hente.
Havde ellers snakket med dem 2måneder før det skete og da var alt ok men da det skete ville de ikke dække så. :angry:
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

kaal43 skrev:Har også tryk forsikring :angry:
Og de dækker ikke akvariet.Har lige haft et der revnede og der var ikke noget at hente.
Havde ellers snakket med dem 2måneder før det skete og da var alt ok men da det skete ville de ikke dække så. :angry:
Dækkende de heller ikke den vandskade du fik ?
Hvad står i din forsikringspolice ang. vandskader, akvarier eller beholdere der forårsager vandskade ?
Min dækker ved brud, men ikke hvis vandet siver langsomt ud og man kunne have opdaget det. Går ud fra at det handler om, at man er opmærksom på det.
Brugeravatar
kaal43
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af kaal43 »

Jo de dækkede vandskaden.
Og det var en pludselig skade.Man skal have en særskilt forsikring før de dækker.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

kaal43 skrev:Jo de dækkede vandskaden.
Og det var en pludselig skade.Man skal have en særskilt forsikring før de dækker.
Pudsigt at de ikke dækker akvariet der er gået i stykker, men kun den skade som vandet forvolder.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

En indboforsikring skal dække alt indbo, også selve akvariet, men ikke indholdet, det er dækket hvis man tegner en pludseligskadeforsikring :wink: Der er forøvrigt ingen forsikringer i hele verden der dækker sivende vand, og det uanset hvor deet kommer fra :wink:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

på med det vand! :R er vi mænd eller mus? vi vil have fisk, og ikke tøseforsigtighed :snooty: ..... vand vand vand! de allermest tøffelheltminkoneserikkeatjegskriverminetankerherinde hilsner den tykke. :W :W :W
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2600 Glostrup

Indlæg af soreng »

har ikke den samme vægt, men mit står i et kolonihavehus der står på sokkelsten, det står på en 22 mm vandfastkrydsfinerplade, og det har ikke rykket sig det mindste. ved ikke hvad det vejer men tror ca 350 -400 kg.

Hilsen

Søren
RSM 250 med aquamedic køler, overvejer nitrat of fosfat filter.
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Det er måske lidt sent jeg er ude men alligevel vil jeg skriver lidt tal til info.

Jeg kan ikke helt huske hvad tallet er for boliger, men et etagedæk i kontorer skal dimensioneres for min. 3 kN/m2 og jeg mener at huske boliger skal dimensioneres min. 1,5 kN/m2 hvilket svare til hhv. ca. 300 kg/m2 og a. 150 kg/m2.

Nu kender jeg ikke arealet af dit akvarium, men fladearealet af mit 720 l (1600 x 750 mm) er 1,2 m2 og dette medfører, at hvis jeg ikke laver yderligere tiltag til at forstærke mit gulv bør jeg ikke belaste det med mere end 150 kg/m2 x 1,2 m2 = 180 kg!!!! Eller hvis jeg er så heldig at mit gulv er dimensioneret som et kontor må samme areal maksimalt belastes med 300 kg/m2 x 1,2 m2 = 360 kg, hvilket stadig er meget langt fra 1000 kg jeg vurderer selve akvariet, vand, levende sten samt bord vejer (ekskl. sump).

Reglerne for dimensionering gælder uanset om etagedækket er beton eller træ.

Morten
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Tarding »

kaal43 skrev:Har også tryk forsikring :angry:

FUCK TRYG I DET HELE TAGET. jeg havde indbrud for 1 år siden ... de lader bare som ingen ting og vil ikke afslutte sagen!! de er tunge at danse med
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

mantaray skrev:Det er måske lidt sent jeg er ude men alligevel vil jeg skriver lidt tal til info.

Jeg kan ikke helt huske hvad tallet er for boliger, men et etagedæk i kontorer skal dimensioneres for min. 3 kN/m2 og jeg mener at huske boliger skal dimensioneres min. 1,5 kN/m2 hvilket svare til hhv. ca. 300 kg/m2 og a. 150 kg/m2.

Nu kender jeg ikke arealet af dit akvarium, men fladearealet af mit 720 l (1600 x 750 mm) er 1,2 m2 og dette medfører, at hvis jeg ikke laver yderligere tiltag til at forstærke mit gulv bør jeg ikke belaste det med mere end 150 kg/m2 x 1,2 m2 = 180 kg!!!! Eller hvis jeg er så heldig at mit gulv er dimensioneret som et kontor må samme areal maksimalt belastes med 300 kg/m2 x 1,2 m2 = 360 kg, hvilket stadig er meget langt fra 1000 kg jeg vurderer selve akvariet, vand, levende sten samt bord vejer (ekskl. sump).

Reglerne for dimensionering gælder uanset om etagedækket er beton eller træ.

Morten
Du er på rette vej Morten, men men men 1 KN er 981kg i Jylland og 982kg på Sjælland, kg regnes efter tyngtekræften (g) som kan svinge fra 9,81 til 9,82 :wink:

Jeg ved ikke hvordan man beregner efter Euro-code der er gældene i dag men efter DS410 som man skulle regne med sidste år, skal der tillægges en sikkerheds faktor for bolig på 1.3 KN/m2 eller 1.5KN/m2 ( hvis man bare kunne huske) Efter men har beregnert med personer og møbler Q og q ( q = 2KNm2 og Q= 2KN pr 0,1x0,1m) Men det er reglerne idag, men hvis det er et ælder byggeri er der nok aldrig lavet nogle beregninger på det, men blot et skøn!

Men umiddelbart burde det kunne holde! :h
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Hvam skrev: Du er på rette vej Morten, men men men 1 KN er 981kg i Jylland og 982kg på Sjælland, kg regnes efter tyngtekræften (g) som kan svinge fra 9,81 til 9,82 :wink:

Jeg ved ikke hvordan man beregner efter Euro-code der er gældene i dag men efter DS410 som man skulle regne med sidste år, skal der tillægges en sikkerheds faktor for bolig på 1.3 KN/m2 eller 1.5KN/m2 ( hvis man bare kunne huske) Efter men har beregnert med personer og møbler Q og q ( q = 2KNm2 og Q= 2KN pr 0,1x0,1m) Men det er reglerne idag, men hvis det er et ælder byggeri er der nok aldrig lavet nogle beregninger på det, men blot et skøn!

Men umiddelbart burde det kunne holde! :h
Jeg må beklageligvis sige at jeg ikke er enig med dig.

En masse på f.eks. 5 kg giver en tyngde på 5 kp(kilopond). 1 kp = 9,81 N eller 9,82 N om du vil. Det er det samme som 1 kN svarer til en masse på ca. 101,9 kg hvilket jeg så letsindigt omsatte til 100 kg.

Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"