lkba skrev:
Men William jeg kan godt følge dig og det lyder meget logisk. Så du vil mene at hvis jeg lader indkøringsfasen gå sin gang, så vil algerne til sidst, uanset type, svinde ind og forsvinde når der ikke er mere næring? Kan de ikke overleve udelukkende af lys?
Har overvejet at slutte indkøringsfasen af med en længere eller kortere mørklægning, for af samme grund få has på de sidste alger og evt planariaerne. Er de ikke også afhængige af lys?
Tak for input og råd!
Enkelte bakterier kan opføre sig som lig alger og beklæde sten og overflader som var de alger. Dette har jeg set bedst fjernet ved øgning på cirkulation!
For de ægte alger lever de ikke uden lys, men der omsættes heller ikke næring i samme grad som ved et indkørt akvarie. Så det gælder lys og vækst med omsætning.
I dettes samtid vækst/ opformering af gavnlige bakterier, og omtrent her kan det sjove begynde...
- Algerne kan ikke overleve udelukkende af lys, dog kræves ikke meget næring... Men når du har god opformering på gavnlige bakterier, og kan indsætte højere organismer da vil mange af disse kunne udnytte den smule alger der måtte være!
Sidst nævnte at betragte som et evigt kredsløb, a´la: Forår, sommer, efterår og vinter= Omsætning og optag etc.
_____
For planarier må en anden byde ind.
God fornøjelse, og god Week-End.