Hej
Da jeg har købt to 120 liters plastspande, har jeg overvejet at fylde postevandet i den ene, og lade mit osmose-anlæg trække vandet herfra, efter det er blevet varmet op til stuetemperatur.
Spørgsmålet er hvad det kræver af fødepumpe for at få et fornuftigt vandtryk. Jeg har allerede en booster-pumpe på osmose-anlægget.
Jeg har købt en Resun King 6 til at løfte vandet op til stue-etagen når jeg skal skifte vand, men den er nok lige en tand for kraftigt at køre med som fødepumpe. Trækker 230W.
Er der nogen der har en ide om hvor kraftigt sådan en fødepumpe skal være ?
/Morten N
Fødepumpe til osmose
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Re: Fødepumpe til osmose
Tror ikke den behøver være så kraftig, det er jo booster pumpen der leverer trykket til osmose anlægget.
Men prøv med en lille pumpe og se om det virker.
Men prøv med en lille pumpe og se om det virker.
Ved ikke om spørsmålet er forstået rigtigt. Du vil fylde en beholder med alm.vand og montere dit omvendte osmoseanlæg så den tager vandet var denne spand hvis det er sådan du mener. Så tror jeg du skal kigge på din boosterpumpe om der er et minimums tryk den skal have for ikke at brænde sammen.
Hvis du montere osmosandlæget direkte på din vandinstallation så tror jeg godt at boosterpumpen nok skal trykke dit vand frem uden brug af extra pumper denne løsning er der mange der har gjort og da RonniA havde sit akvarie kørene var jeg nede og lave det for ham..Jeg har også selv tænkt på at lave det hos mig selv. Mit anlæg sider i bryggerset og skal trækkers rundt i stuen og dette tror jeg ikke bliver noget problem.
Du kan altid lade vandet komme i en tønd først og lade osmolatoren tage vandet der fra. Så kan du også have en Tunze alarm på den slukker hvis vandstanden bliver for høj ( omvent af en osmolator )
Steen
Hvis du montere osmosandlæget direkte på din vandinstallation så tror jeg godt at boosterpumpen nok skal trykke dit vand frem uden brug af extra pumper denne løsning er der mange der har gjort og da RonniA havde sit akvarie kørene var jeg nede og lave det for ham..Jeg har også selv tænkt på at lave det hos mig selv. Mit anlæg sider i bryggerset og skal trækkers rundt i stuen og dette tror jeg ikke bliver noget problem.
Du kan altid lade vandet komme i en tønd først og lade osmolatoren tage vandet der fra. Så kan du også have en Tunze alarm på den slukker hvis vandstanden bliver for høj ( omvent af en osmolator )
Steen
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Jeg har bare læst at membranen arbejder bedst omkring d. 25 grader, og her om vinteren er vandet nok nærmere de 3-5 grader.
Vandet er p.... dyrt her i Hvidovre, så for at ikke få for meget spild, tænkte jeg på at når jeg alligevel har købt to spande, at jeg først kan tappe vand i den ene spand fra hanen, derefter lade temeraturen stige, og så køre det igennem osmoseanlægget over i den anden spand. Herfra kan jeg så pumpe det op til stuen når jeg skal lave vandskift.
Kan se min boosterpumpe skal bruge min. 2 bar.
Havde egenligt købt en Eheim 1000 som fødepumpe til fosfatfilteret og kalkreaktoren. Kan være jeg bare skal bruge den til formålet, og så koble fosfatfilteret og kalkreaktoren til returpumpen i stedet.
Jeg har købt en Red Dragon 6m3, der burde lige være lidt overskud til at kunne drive de to ting også.
/Morten N
Vandet er p.... dyrt her i Hvidovre, så for at ikke få for meget spild, tænkte jeg på at når jeg alligevel har købt to spande, at jeg først kan tappe vand i den ene spand fra hanen, derefter lade temeraturen stige, og så køre det igennem osmoseanlægget over i den anden spand. Herfra kan jeg så pumpe det op til stuen når jeg skal lave vandskift.
Kan se min boosterpumpe skal bruge min. 2 bar.
Havde egenligt købt en Eheim 1000 som fødepumpe til fosfatfilteret og kalkreaktoren. Kan være jeg bare skal bruge den til formålet, og så koble fosfatfilteret og kalkreaktoren til returpumpen i stedet.
Jeg har købt en Red Dragon 6m3, der burde lige være lidt overskud til at kunne drive de to ting også.
/Morten N