"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdræt af af Artemia.

Forum for generel snak omkring saltvand.
spdiving
Reactions:

Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Jeg har fået købt mig en Artemia klægger samt æg klæggeren er en Aqua Medic aquabreed 1000. http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12922
De Artemia æg jeg har købt er dem her Sanders artemia æg. Blå. +95% 454gr http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12937

Jeg har fået klægget en teskefuld æg og prøvet at fodre mine fisk med dem, Men desvære gider de ikke spise dem og grunden som jeg tror er at de er alt for små.
Løsningen skulle findes og jeg sprang ud og købte mig et 54L sarter sæt akvarie med lampe og varmeleme til små 300kr :GO
Jeg fik for anden gang lavet en ny omgang Artemia og efter de var klægget kom jeg dem ned i mit nye 54L akvarie. Jeg har læst en guide på nettet om opdræt af Artemia link. http://www.malawijan.dk/index.php/271874
Den snyndes selv jeg har fuldt guiden. ifølge guiden lever Artemia nauplier de første par timer af deres ejen ægsæk så jeg kom hurtigt mine ny klægget Artemia ned i mit nye akvarie. Jeg opløste noget trørgær og hælte lidt i vandet end til det blev tåget. Efter nu 1 uge er alle mine Artemia i akvariet døde. Så spørsmået er hvad gik der galt her.

Akvariet på 54L kørte uden lys og havde varmeleme som var sat til 25-26 grader. Saltindholdet er det samme som i mit akvarie 1026. Luftsten som er sat til at give små bobbler. Artemia sig er brugt for at undgå at vadet fra klægningen er kommet med i det lille nye akvarie. Jeg bruger også Artemia sigen når jeg fodre i mit store akvarie.

Steen


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

jeg opdrætter selv artemia, og det var mig der i sin tid fik givet startskuddet, med en gammel artikel
jeg har tidligere brugt tørgær, men er gået over til at bruge levende Phytoplankton og regulært artemiafoder, jeg synes udbyttet er noget bedre
lige pt har jeg min kultur i et 126 liters akvarie ved stuetemperatur og 2*20 watt "sparepærer" over


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Det kunne godt være man skulle prøve at købe noget foder til dem. Jeg har ikke forstand på at lave Phytoplankton. Så jeg tror heller jeg ville prøve med noget andet foder. Kan dette bruges i starten Hobby Liquizell 50 ml startfoder http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12923
Og så senere dette Hobby Mikrozell 20ml http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=12924
Eller har du et link til noget bedre foder.

Køre du med lys over og hvornår ?? Jeg syndes der står i guiden at de IKKE skal have lys efter de er klægget.

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

Den gang jeg lavede phytoplankton, prøvede jeg også med nogle artemia. Inde i akvarieudstyr fik jeg et par poser levende artemia, som kom op i et lille kar, hvor jeg tilsatte lidt phytoplankton. Jeg kom så meget i at vandet var lysegrønt. Det lykkedes at få en del artemia op i fuldvoksen størrelse og nye små naupliier dukkede også op. Men arbejdet stod ikke mål med resultatet, så jeg droppede det igen.

Jeg havde lys på om dagen, da karet stod så det fik lys fra akvariet.


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:Den gang jeg lavede phytoplankton, prøvede jeg også med nogle artemia. Inde i akvarieudstyr fik jeg et par poser levende artemia, som kom op i et lille kar, hvor jeg tilsatte lidt phytoplankton. Jeg kom så meget i at vandet var lysegrønt. Det lykkedes at få en del artemia op i fuldvoksen størrelse og nye små naupliier dukkede også op. Men arbejdet stod ikke mål med resultatet, så jeg droppede det igen.

Jeg havde lys på om dagen, da karet stod så det fik lys fra akvariet.
hvis de kun får phyto, så er udbyttet heller ikke særlig stort, der skal lidt kraftfoder til


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Ok...Mit lille 54L står lige bag mit store og får også lys derfra når lyset tænder.

Steen


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

de kræver heller ikke voldsomt meget lys, jeg bruger mere lys af hensyn til phyto'en så jeg har 126 liter grønt vand med en masse artemia i


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

hmmm...Det lyder sgu godt for jeg kørte selt ikke med lys over mine små artemia.

Det der phyto hvordan opdretter du dem bruger du en Grotec reaktor lige som den lord mike har købt ??

Og hvad med det foder jeg linker til kan det bruges ?

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

Brian C skrev:
Carsten skrev:Den gang jeg lavede phytoplankton, prøvede jeg også med nogle artemia. Inde i akvarieudstyr fik jeg et par poser levende artemia, som kom op i et lille kar, hvor jeg tilsatte lidt phytoplankton. Jeg kom så meget i at vandet var lysegrønt. Det lykkedes at få en del artemia op i fuldvoksen størrelse og nye små naupliier dukkede også op. Men arbejdet stod ikke mål med resultatet, så jeg droppede det igen.

Jeg havde lys på om dagen, da karet stod så det fik lys fra akvariet.
hvis de kun får phyto, så er udbyttet heller ikke særlig stort, der skal lidt kraftfoder til
Hvad er "kraftfoder"?? Og mig bekendt er der ikke andet end alger der hvor de lever i naturen


Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af William Jr »

- Uden at ville lægge hovedet på blokken mener jeg også at de ernærer sig ved filtrering... Og hvis den holder, så er det rette foder hvad de kan gabe over.
Og så kan man gøre termen "kraftfoder" gældende til at omfatte vitaminer og mineraler, og således give sine fisk tilskud ad den vej. Men den følger jeg lige op på ude i kattegat Centret, som dagligt producerer og forbruger svarende til et mellem "guldfiske rør". Til tider "beriget", andre tider ikke...

Dette kunne også være selcon...
Senest rettet af William Jr tors 25. feb 2010 22:50, rettet i alt 1 gang.


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:
Brian C skrev:
Carsten skrev:Den gang jeg lavede phytoplankton, prøvede jeg også med nogle artemia. Inde i akvarieudstyr fik jeg et par poser levende artemia, som kom op i et lille kar, hvor jeg tilsatte lidt phytoplankton. Jeg kom så meget i at vandet var lysegrønt. Det lykkedes at få en del artemia op i fuldvoksen størrelse og nye små naupliier dukkede også op. Men arbejdet stod ikke mål med resultatet, så jeg droppede det igen.

Jeg havde lys på om dagen, da karet stod så det fik lys fra akvariet.
hvis de kun får phyto, så er udbyttet heller ikke særlig stort, der skal lidt kraftfoder til
Hvad er "kraftfoder"?? Og mig bekendt er der ikke andet end alger der hvor de lever i naturen
alger og bakterier, det er derfor du kan fodre dem op på bla. tørgær, og tro mig det er tydeligt at se forskel på om de bliver fodret op med levende phyto alene, eller om de får et tilskud
spdiving skrev:hmmm...Det lyder sgu godt for jeg kørte selt ikke med lys over mine små artemia.

Det der phyto hvordan opdretter du dem bruger du en Grotec reaktor lige som den lord mike har købt ??


Og hvad med det foder jeg linker til kan det bruges ?

Steen

jeg benytter mig af colaflaske princippet, lige nu har jeg 7 stk. 2-liters flasker med kulturer i. der ligger en tråd herinde, med opdræt af phyto og zooplankton
det er ret simpelt
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=8&t=18567

det foder du linker til kan fint bruges, det er drøjt i brug, men det farver vandet helt sindsygt, pga et meget højt indhold af phyto

@ flemming det er rigtigt, og det er er derfor også utroligt let at gutloade artemiaerne med masser af gode sager til sine fisk


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 242
Tilmeldt: tors 20. dec 2007 20:23
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Clauslh »

Jeg har snublet over dette produkt til at berige artemia/zooplanktion med gad vide om det ikke er noget i den stil der tænkes på?

http://www.plankton-shop.de/pi4/pd7.html


The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 138
Tilmeldt: ons 31. aug 2005 10:40
18
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af kschauby »

Hej,

Jeg er så snublet over de her produkter (og er kommet til at bestille noget phyto gødning og discs derfra) =). Måske de har noget interessant ? NU er jeg spændt på at se, om der dukker noget op... Husk det med told og moms bla bla...

https://www.aquaticeco.com/categories/A ... Feed/83/-1

/Kaspar


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

der er rigtig mange muligheder, og jo mere næring vi kan proppe i dyrene inden de ender i akvariet jo bedre

Claus> det ser interessant ud, kunne være det skulle undersøges lidt nærmere

Kaspar> husk endelig at melde tilbage


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Tak for link brian.

Jeg prøver i første omgang at købe det her foder. Liquizell 50 ml startfoder + Hobby Mikrozell 20ml.

Det ser også godt ud med opdræt af Phytoplankton men skal bare lige finde ud af hvordan det helt nøjagtig skal gøres.
Det smarte er nok at prøve med et par flasker eller gals i første omgang. Selv om det anlæg fra Grotec er ret smart men også en temlig dyr løsning det løber jo op hvis man skal ud at købe reaktor og doseringsmaskinge.

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

Jeg lavede phytoplankton på en ret simpel måde.
En stribe polakcola flasker. en lille luftpumpe, luftslange og luftsten.
En form for lyskilde.

Derudover skal du så have fat i en opstarts kultur og noget gødning.

Lav noget almideligt saltvand, hæld det på flaskerne, kom phytoplankton i flaskerne.
Samt en smule gødning.
Et stykke luftslange med luftsten i hver flaske.
Og tænd så lyset, og håb på det bedste.
Flaskerne skal have et lille skud gødning ca. hver 3 dag.
I løbet af en uges tid burde du kunne se at farven på flaskerne bliver mørkere og mørkere. Det er klar til brug, når farven er klar mørkegrøn.
Nu skal flaskerne så stikkes om/bruges. Og processen gentager sig.

Jeg bemærkede at ca hver 3 flaske ikke udviklede sig, selvom de var lavet nøjagtigt samtidigt og med samme mængde vand og plankton. Hvorfor det var sådan har jeg ingen ide om.


spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Super enkel forklaring Carsen lige til at gå til.

Du skriver et lille sjud gødning :dizzy: Hvor meget er det og skriv ikke det samme som en sjat :be:

Steen


Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 988
Tilmeldt: fre 31. jul 2009 08:40
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Gzus.dk »

spdiving skrev:Super enkel forklaring Carsen lige til at gå til.

Du skriver et lille sjud gødning :dizzy: Hvor meget er det og skriv ikke det samme som en sjat :be:

Steen
Hej Steen

Brian C. skrev lidt om hvordan han gjorde i den her tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 3&start=15 med inspiration fra Marc Levenson.


/Morten N


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Super enkel forklaring Carsen lige til at gå til.

Du skriver et lille sjud gødning :dizzy: Hvor meget er det og skriv ikke det samme som en sjat :be:

Steen
Så vidt jeg husker var det en sjat plus lidt mere :biggrin:

Mener at det var ca 1 ml til hver flaske. Men det er svært at give andet end en ledetråd, da det jo kommer an på temperatur, alge koncentration og hvilken gødning der bruges.
Men husk at der ikke må kommer gødningvand over i karet med artemia og slet ikke over i akvariet. Du skal der for have en plankton si, som er fin nok til at holde phytoplanktonen tilbage. Dem de har i Akvarieudstyr er ikke fine nok- desværre.


spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Tak for det Carstem.

Jeg fik købt noget foder til mine Artemia.

Jeg var ude i Chlidecenteret og snakke med Martin han gav mig en flaske med hjem til at fodre dem op med. Foderet er fra JBL og heder JBL Artemio Fluid 39kr for 50ml. Dette skulle være noget helt nyt foder der indholder alt til de små kræ.
Foderet skal først tilsættes efter de er 3 dage gamle og ganske få dråber skal i. Så nu er der sat en ny omgang over til klægning og mit 54L akvarie er renset og klar til at modtage nye gæster...hehe

Link til foderet http://www.aqua-shop-online.de/catalog/ ... ts_id=2841

Steen


spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Jeg er sgu blevet lidt lun på at stare en Phytoplankton kultur op ... Hvem har lidt man kan få lov at købe så man kan komme igang...hehe

Jeg var lige i Netto igår og de har 1L glas med låg til 14kr stk. Tænkte på at købe 6stk glas så man havde til senere også.

Jeg kan se de fleste bruger 2 stk glas til kulturen og et par glas til at splitte med og et par glas til at opbevare på køl.

Er jeg helt gal på den eller hvad. og er 1L glas store nok ??

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at opbevare det på køl, hvis du laver en løbende produktion.


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:Der er ingen grund til at opbevare det på køl, hvis du laver en løbende produktion.
hvis kulturen kører kommer det helt af sig selv, så er der osse nødvendigt med noget på køl, hvis ikke man bare vil hælde det i afløbet


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Så fik jeg købt 5 stk 2L glas med skrugelåg 20kr pr stk fra netto...hehe

Så mangler jeg har noget Phytoplankton og noget foder. Så jeg kan komme igang.

Det er vel også meget rat at have lidt extra på køl hvis kulturen skulle velte og man skal starte forfra.

Steen


Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Brian C »

spdiving skrev:Så fik jeg købt 5 stk 2L glas med skrugelåg 20kr pr stk fra netto...hehe

Så mangler jeg har noget Phytoplankton og noget foder. Så jeg kan komme igang.

Det er vel også meget rat at have lidt extra på køl hvis kulturen skulle velte og man skal starte forfra.

Steen
enig, har normalt osse selv et lille lager på køl som en sikkerhed


Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Jeg sad lige og søgte på lidt Phytoplankton for at finde en si der var mere fin en korn 40.
Men så faldt jeg lige over denne side som jeg syndes lyder ret sjov.

https://livecopepods.com/

Vil lige sige de sender ikke ud af USA.

Steen


spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Så har jeg fået sat et lille Phytoplankton kultur igang. Jeg fik fat i 1liter og delte den i 2 stk 2Liters glas. Af foder har jeg brugt 1 hætte plante gødning til 2liter. Af lys køre jeg med 11w spare pære og 16 timer tænt om dagen.

En ny omgang Artemia er blevet klækket og kommet i et ny rensede 54l akvarie og der er blevet fodret med JBL Artemio Fluid. Fodret er til de er udklægget og voksene.
Jeg kom også en kop fuld plankton i vandet. Men afligevel er de alle døde efter 6 dage ikke en enste er der liv i ... hvad fanden gør jeg galt ?
Som det ses på videoen ligger alle mine små Artemia døde i overfladevandet samt på bunden.

Vandet er 25 grader saltindholdet ligger på 1025. Har ikke direkte lys over akvariet da der er masser af lys i rumet når lyset tænder over min store balje.

Håber nogle kan hjælpe mig.

[video][/video]

Steen


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af Carsten »

Nu laver du phytoplankton, men hvad med også at lave noget zooplankton såsom hjuldyr. Det er lidt større end
phytoplankton. Og det kan også bruges direkte i akvariet til korallerne.
Skal blankt indrømme at jeg aldrig har haft fidus til sådan noget kunstigt foder.


spdiving
Reactions:

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af spdiving »

Hehe...Carsten jeg sgu tænkt på at begynde at lave Zooplankton også.

Steen


HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Re: Opdræt af af Artemia.

Indlæg af HansR »

Jeg prøvede for sjov at stille et halvt pallekar ude i haven sidste sommer med ca 150 l saltvand i (på sydsiden af huset). Jeg tilsatte en teskefuld artemiacyster og ventede på hvad der skete. resultatet var, at jeg i løbet af hele sommeren, havde en fin selvsupplerende kultur af artemia i alle størrelser. Jeg brugte dem egentligt ikke til noget, men ville blot gøre forsøget og det virkede fint. I løbet af efteråret blev det lidt tyndt, da lyset begyndte at svinde, så der ikke groede tilstrækkeligt med alger, men som sommerfoder kan man altså sagtens have sådan en kultur, hvis man har et sted at stille en beholder.

/Hans


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"