Mange fireworms
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Mange fireworms
Hej alle,
Jeg har nu haft saltvandsakvarie i ca. 3 år og har ikke tidligere opdaget fireworms, men her for tre uger siden opdagede jeg så den første. Jeg tænkte ikke yderligere over det, men her på det sidste har jeg nu opdaget flere og flere og i dag kunne jeg ikke løfte en koral/LS fra bunden uden der lå minimum en fireworm under. Mit spørgsmål er kan man få for mange af dem? og er det fordi jeg mangler en fisk eller andet til at spise dem?
Jeg har nu haft saltvandsakvarie i ca. 3 år og har ikke tidligere opdaget fireworms, men her for tre uger siden opdagede jeg så den første. Jeg tænkte ikke yderligere over det, men her på det sidste har jeg nu opdaget flere og flere og i dag kunne jeg ikke løfte en koral/LS fra bunden uden der lå minimum en fireworm under. Mit spørgsmål er kan man få for mange af dem? og er det fordi jeg mangler en fisk eller andet til at spise dem?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Mange fireworms
hejsa.Børsteorme er muligtvis de bedste carnivore i et akvarie,populationen er klart afhængig af naturlige fjender og tilgængelig foder..
På en 3 kg sten fra revet fandt man 1400 orme fordelt på 100 arter,som var 2/3 del af alle organismer i stenen.
hvis du på et tidspunkt vil sælge nogen så skriv mig en pb..
På en 3 kg sten fra revet fandt man 1400 orme fordelt på 100 arter,som var 2/3 del af alle organismer i stenen.
hvis du på et tidspunkt vil sælge nogen så skriv mig en pb..
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er du helt sikker på at det er "fireworms" og ikke bare almindelige børsteorm??Dragefisken skrev:Hej alle,
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de fleste fireworms fundet i akvariet er børste orme--->Eurythoe
men har de noget der ligner en mustage oven på hovedet er de IKKE nyttedyr og primært æder stenkoraller og gorger
http://www.ronshimek.com/annelids.html
men har de noget der ligner en mustage oven på hovedet er de IKKE nyttedyr og primært æder stenkoraller og gorger
http://www.ronshimek.com/annelids.html
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Den du har smidt et billed op af, er ingen fireworm, men en helt almindelig børsteorm. I princippet er en "fireworm" også en børsteorm, men den kan brænde/svie ved berøring. En "fireworm" er orange i den ene ende og sort i den anden.Dragefisken skrev:De ser sådan her ud.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Ok..det er jeg noget gladere for at høre 
Men spørgsmålet er så stadig er det at have mange af dem skidt eller godt?

Men spørgsmålet er så stadig er det at have mange af dem skidt eller godt?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
hvad er for mange???
er der så mange at de trækkes om kamp på samme stykke foder? hvad med din pods bestand,jeg har læst at en kvindelig orm ekspert siger at de ikke æder pods,men jeg er lidt i tvivl??
er der så mange at de trækkes om kamp på samme stykke foder? hvad med din pods bestand,jeg har læst at en kvindelig orm ekspert siger at de ikke æder pods,men jeg er lidt i tvivl??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
På sigt vil bestanden regulere sig selv. Med mindre du giver dem mere at lave af.
Hvis du ser dem konstant, så har du for mange, men er det kun om natten og hvis du løfter en sten eller koral du ser dem, så er det fint nok.
Hvis du ser dem konstant, så har du for mange, men er det kun om natten og hvis du løfter en sten eller koral du ser dem, så er det fint nok.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2010
har du lige så mange som her: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1738847