Fastgørelse af PVC
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Fastgørelse af PVC
Jeg sidder og overvejer hvordan jeg skal fastgøre mit PVC i underskabet.
Mit underskab er leveret med hul på bagsiden, så derfor havde jeg overvejet at smide en krydsfiner plade ind og strip'e den fast til stellet. Her kunne jeg så sætte min pvc fast på med de "klammer" man kan få til at holde PVC rør.
Men jeg er kommet lidt i tvivl om det er en dårlig ide at lukke skabet til ved at sætte en plade der. Så skal man måske montere et at blæsere i pladen for at undgå fugt og varme, men er der ikke en smartere måde at få fastgjort det PVC på ?
Det skal lige siges at der kommer nogle PVC rør til reaktor og fosfatfilteret som kun vil sidde fast på denne montering, derfor må det gerne være ret stabilt.
Et billede af skabet som det ser ud nu.
/Morten N
Mit underskab er leveret med hul på bagsiden, så derfor havde jeg overvejet at smide en krydsfiner plade ind og strip'e den fast til stellet. Her kunne jeg så sætte min pvc fast på med de "klammer" man kan få til at holde PVC rør.
Men jeg er kommet lidt i tvivl om det er en dårlig ide at lukke skabet til ved at sætte en plade der. Så skal man måske montere et at blæsere i pladen for at undgå fugt og varme, men er der ikke en smartere måde at få fastgjort det PVC på ?
Det skal lige siges at der kommer nogle PVC rør til reaktor og fosfatfilteret som kun vil sidde fast på denne montering, derfor må det gerne være ret stabilt.
Et billede af skabet som det ser ud nu.
/Morten N
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Fastgørelse af PVC
Jeg ville montere fx. 5-10 vandrette jern/plast/træ pinde, så er der stadig åbent, men samtidigt nemt at montere pvc og ledninger med alm. strips.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du kna da også montere de rørholdere i pladen på toppen
Jeg ville sætte en plade op så du kan lave en pæn løsning til at hænge alt tekniken op der kan hænge.
Jeg ville så også bruge nogle andre rørbære for at få mindre resodans.
Jeg bruger selv dem her.
RØRBØJLE M/GUMMI 11/4XM8 vvs nr. 018512010 passer til 40mm rør.
Link.
http://vvs-eksperten.dk/index/roerboejl ... 4xm8-p2191
PINDBOLT 50MM X M8 vvs nr. 018513050
Link.
http://vvs-eksperten.dk/index/pindbolt-50mm-m8-p2193
Steen
Jeg bruger selv dem her.
Link.
Link.
Steen
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Nu har du jo købt rør, men jeg ville helt siddert bruge Pvc slanger istedet! Så er du udover det problem med resonans og skære og tilpasse. + det tryktab der nu må være i alle de vinkler der kommer til at være på ens setup.
Har kun slanger på mit eget setup nu og det spiller bare!
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har ikke købt PVC rør endnu, det der er på billedet er bare gennemføringen som fulgte med akvariet.JJ skrev:Nu har du jo købt rør, men jeg ville helt siddert bruge Pvc slanger istedet! Så er du udover det problem med resonans og skære og tilpasse. + det tryktab der nu må være i alle de vinkler der kommer til at være på ens setup.
Hvad er det for noget PVC slange du tænker på ? Er det de der Flex-slanger ? Hvad gør du så med kuglehaner, og fordelinger ?
/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det bliver ikke noget problem ved fugt og varme, når skabet bliver lukket af ?spdiving skrev:Jeg ville sætte en plade op så du kan lave en pæn løsning til at hænge alt tekniken op der kan hænge.
Jeg bruger selv dem her.
Link.
Link.
Steen
/Morten N
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hej Morten,
Flex PVC er en super løsning istedet for en masse besværlig PVC.
Her kan man se hvordan mine tankgennemføringer går ind i væggen uden brug af alle mulige fittings..

Her kan man se hvordan mine tankgennemføringer går ind i væggen uden brug af alle mulige fittings..

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Men hvordan håndtere man delinger, stophaner osv ? Bruger man de alm. pvc ting til dette ? De skal vel stadig sidde fast på et eller andet ?Hougaard skrev:Hej Morten,
Mit hovedrør bliver jo delt i to, hvor den ene del ender i skummerrum og den anden i refugium. Desuden vil jeg gerne have mulighed for tilslutning af slange til vandskifte

/Morten N
Hvis du laver det hele i 32mm kan slange limes til alm. pvc fitings.
Men kønt bliver det nok ikke da de slanger jeg har set er pisse stive jeg har 5 meter liggene jeg ikke bruger af samme oversag. Vil heller have et lidt flot også bare bruge lidt dyre rørbære.
På min retur pumpe har jeg sat et stykke scillicone slange på som tager støjen dette virkker også fint. Siliconeslangen er 20 cm lang og let bøjlig.
Steen
Men kønt bliver det nok ikke da de slanger jeg har set er pisse stive jeg har 5 meter liggene jeg ikke bruger af samme oversag. Vil heller have et lidt flot også bare bruge lidt dyre rørbære.
På min retur pumpe har jeg sat et stykke scillicone slange på som tager støjen dette virkker også fint. Siliconeslangen er 20 cm lang og let bøjlig.
Steen
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
De der bolte du linker til, hvordan hænger størrelsen på dem sammen med de tal der står ? Jo længere de er, er det så den del der bliver skruet sammen ind i træet/væggen, eller den del rørbøjlen bliver skruet fast på ? Dvs. Jo længere de er, jo længere væk kommer de fra træet ?spdiving skrev:...
Link.
Steen
/Morten N
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
For mig ser det nu bare ud til at han har ført ledningen gennem træpladen på bordet.AndersGS skrev:Puha Hougaard, er det en alm. lampeledning du har ført gennem muren?
PINDBOLT 50MM X M8 = 50mm lange og med 8mm gevind som passer til rørbøjlen.
Dem jeg har brugt var pindbolten korter men den længde har de ikke på nettet men de ligger på lageret når man køre der ned.
Mine rør sider 4cm målt fra vægen og til midt 40mm rør. Eller sagt på en anden måde 1.5cm fra væg til kanten af røret. Der skal lige være 1.5cm luft for så er der plads til unionerne på en ventil.
Se min tråd for rørføringen.
De fås også kortere ellers kan man købe MONTAGEFLANGE M8 http://vvs-eksperten.dk/index/montageflange-m8-p2199
Steen
Dem jeg har brugt var pindbolten korter men den længde har de ikke på nettet men de ligger på lageret når man køre der ned.
Mine rør sider 4cm målt fra vægen og til midt 40mm rør. Eller sagt på en anden måde 1.5cm fra væg til kanten af røret. Der skal lige være 1.5cm luft for så er der plads til unionerne på en ventil.
Se min tråd for rørføringen.
De fås også kortere ellers kan man købe MONTAGEFLANGE M8 http://vvs-eksperten.dk/index/montageflange-m8-p2199
Steen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Kik på PVC'en, ikke ledningerneAndersGS skrev:Puha Hougaard, er det en alm. lampeledning du har ført gennem muren?

Men nej, det er et grænsetilfælde, for akvariet får sin strøm fra kælderen (alt sidder på en separat gruppe+hpfi relæ) men returpumpen får strøm oppefra (således at returpumpen kan slukkes oppe fra stuen) altså det der lige er loopet op fra kælderen.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
All i hear, is: "Qwack qwack qwack"Hougaard skrev: Kik på PVC'en, ikke ledningerne![]()
Men nej, det er et grænsetilfælde, for akvariet får sin strøm fra kælderen (alt sidder på en separat gruppe+hpfi relæ) men returpumpen får strøm oppefra (således at returpumpen kan slukkes oppe fra stuen) altså det der lige er loopet op fra kælderen.
Hehe..

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Jeg sidder med nøjagtig de samme overvejelser. Min retur bliver lavet i flex for at undgå 90° bøjninger og for at opnå så få samlinger så muligt den tryksatte del. Flex røret monterer jeg fast på en plade.
Mit nedløb og sikkerhedsrør er jeg mere i tvivl om, hvorvidt jeg skal benytte flex, da jeg vil også gerne have nogle t-stykker og haner. Jeg er faktisk blevet frarådet at benytte haner, da de skulle være kilde til forstoppelse, og vandpjaskeri til følge. Men da jeg har sikkerhedsrøret er det ikke min store bekymring. Jeg er desuden blevet anbefalet at nøjes med at bruge vvs tape i samlingerne på nedløbsrøret istedet for at benytte lim. Herved kan man skille nedløbet ad og rense det efter behov. Der vil dog opstå saltcreep hvis man ikke limer rørene.
Mit nedløb og sikkerhedsrør er jeg mere i tvivl om, hvorvidt jeg skal benytte flex, da jeg vil også gerne have nogle t-stykker og haner. Jeg er faktisk blevet frarådet at benytte haner, da de skulle være kilde til forstoppelse, og vandpjaskeri til følge. Men da jeg har sikkerhedsrøret er det ikke min store bekymring. Jeg er desuden blevet anbefalet at nøjes med at bruge vvs tape i samlingerne på nedløbsrøret istedet for at benytte lim. Herved kan man skille nedløbet ad og rense det efter behov. Der vil dog opstå saltcreep hvis man ikke limer rørene.
Jeg har benyttet 40mm bøjninger på mit retur rør og det taber ikke ret meget flow hvis slet ikke. Da der ikke er tale om vinkler. Eneste ulæmpe er de fylder lidt mere.
http://www.koiimport.dk/group.asp?group=66
Steen.
http://www.koiimport.dk/group.asp?group=66
Steen.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Her er lidt interssant læsning, som jeg før har linket til, omkring flow, modstand osv.
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... turejp.htm
/Morten N
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... turejp.htm
/Morten N
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Slanger har gjort mit setup meget nemmere at have med at gøre.
Alt kan limes sammen når det er pvc. Det er meget mere flexibelt. Nemmere at undgå tryktab. Ingen resonans.
Selvfølgelig er flexslangerne ikke så flexible som en alm. silikone slange. Men man slipper for meget bøvl synes jeg.
Men alt er jo en religion inden for denne hobby
Alt kan limes sammen når det er pvc. Det er meget mere flexibelt. Nemmere at undgå tryktab. Ingen resonans.
Selvfølgelig er flexslangerne ikke så flexible som en alm. silikone slange. Men man slipper for meget bøvl synes jeg.

Men alt er jo en religion inden for denne hobby

576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump