ide mod brunalger
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
ide mod brunalger
jeg har nu været plaget af brunalger i en 2 mdr og når lyset slukker går de væk men så snart der har været lys en halv time er der fyldt med dem igen de kommer så hurtigt at når fiskene skider kommer der alger på lorten på vej ud.. har lige lavet 2 gode vandskift (osmose) og mine værdier er i nul.. nogen ideer hvad man kan gøre for at nedbryde det ???
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Re: ide mod brunalger
Du er sandsynligvis plaget af dinoflagelater som ikke er alger men bakterier. Dine værdier er ikke i 0 når du har dette problem. De almindelige testsæt til måling af fosfat er ikke noget værd. De værdier de kan måle har for længst oversteget "problemniveauet".
Skift vand jævnligt sørg for god cirkulation sørg for at alt foder bliver spist, fodr sparsomt....ved omhyggelig akvariedrift med god teknik går det i sig selv igen på et tidspunkt.
Har du checkket TDS i dit osmosevand?
Skift vand jævnligt sørg for god cirkulation sørg for at alt foder bliver spist, fodr sparsomt....ved omhyggelig akvariedrift med god teknik går det i sig selv igen på et tidspunkt.
Har du checkket TDS i dit osmosevand?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- andersla
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6580 Vamdrup
- Geografisk sted: vamdrup
- Kontakt:
jeg mener at have læst at en alge-schubber kan hjælpe på problemet jeg har selv fjernet dem med algen-ex og så dem ikke siden
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
har testet det med elos og viste 0 i fosfat.. TDS ?? og det er
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
jeg havde samme problem, jeg satte fosfat filter på, og efter en 1½ måned fik jeg dem ikke længere 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Elos er ikke godt nok...Du skal have et af de dyre fra Merck, Rowa eller D-D. Algen Ex er en mulighed hvis man har mod på at hælde kemi i. Nogle har succes og andre mister deres koraller.zengle skrev:har testet det med elos og viste 0 i fosfat.. TDS ?? og det er
TDS (Total Disolved Solids) er ledningsevnen i vandet som viser hvor meget ens osmosemembran/silicatfilter lader slippe igennem. Jeg skifter feks. mit materiale i silicatfilteret når værdien viser 2.
Silicat får iøvrigt ofte skyld for at nære dinoflagellater....måske er det her du har et problem!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
skal lige siges at mit osmose anlæg er helt nyt så burde ikke være problemet der har også fosfat filter kan ikke lige huske hvad de sten hedder men har da en 5 kg fordelt i 2 sokker som også har kørt en 2 mdr
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
prøv eventuelt med en cirkulations pumpe i sumpen,der må ikke ligge debris der
det burde også hjælpe med højere salinitet(hvad bruger du af salt), eventuelt også et silikat filter efter dit osmose anlæg...
det burde også hjælpe med højere salinitet(hvad bruger du af salt), eventuelt også et silikat filter efter dit osmose anlæg...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
har silikat filter
bruger GroTech Coral Marine og har faktisk også en lille cirkulations pumpe i sumpen men kun en 3-400 L/t.. men hvad er debris

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
debris kan være så meget,hvad er de sten der?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
det er noget Antiphos lignende noget der er købt i dyfo-svendborg han bruger det også
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
ikke helt det samme men noget lignende har har vasket det nogen gange i saltvand
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg har lige brugt 500ml af det fra Tropic Marine, og det har ikke fjernet mine Dinoflager, det har så heller ikke på virket de grønne lidt. Ved ikke om den fra Mr Mutzek er bedre.leifkrarup skrev:Elos er ikke godt nok...Du skal have et af de dyre fra Merck, Rowa eller D-D. Algen Ex er en mulighed hvis man har mod på at hælde kemi i. Nogle har succes og andre mister deres koraller.zengle skrev:har testet det med elos og viste 0 i fosfat.. TDS ?? og det er
TDS (Total Disolved Solids) er ledningsevnen i vandet som viser hvor meget ens osmosemembran/silicatfilter lader slippe igennem. Jeg skifter feks. mit materiale i silicatfilteret når værdien viser 2.
Silicat får iøvrigt ofte skyld for at nære dinoflagellater....måske er det her du har et problem!
Skal lige siges at ingen koraller tog skade, eller fisk for den sags skyld. Selv om jeg enda kørte dobbelt dosis, og doserede hver dag!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
zeolith generelt skal også skyldes i osmosevand inden brug da det kan sive silikat.zengle skrev:ikke helt det samme men noget lignende har har vasket det nogen gange i saltvand
- dybet
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2002
Hejsa
mener du ikke?
"Debris" in a general sense means man-made garbage.
In biology, "detritus" is non-living particulate organic material (as opposed to dissolved organic material). It typically includes the bodies or fragments of dead organisms as well as fecal material.
mener du ikke?

"Debris" in a general sense means man-made garbage.
In biology, "detritus" is non-living particulate organic material (as opposed to dissolved organic material). It typically includes the bodies or fragments of dead organisms as well as fecal material.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Sorry!
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2005
Hej
Jeg havde/har samme problem og har efter henvisning fjernet mine biobolde fra sump og overløb, og det har hjulpet meget. Jeg overvejer også at købe et fosfat filter, nogen der har nogle forslag, det skal passe til 1000L vand
Jeg havde/har samme problem og har efter henvisning fjernet mine biobolde fra sump og overløb, og det har hjulpet meget. Jeg overvejer også at købe et fosfat filter, nogen der har nogle forslag, det skal passe til 1000L vand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke forstået!zengle skrev:ikke helt det samme men noget lignende har har vasket det nogen gange i saltvand
Du har vasket fosfatmidlet i saltvand??
Når fosfat midlet har suget den mængde fosfat op som det kan, er det dødt, og skal udskiftes.
Du skrev at du havde 5 kilo af det. Det er temmeligt meget.
Prøv lige at finde ud af hvad det er for noget fosfat binder du har. Det er nemlig ikke alt der er lige godt.
Fosfatfjerner som er hvid/gråt er på aluminuims basis og siges at kunne lække fosfat igen, når det er mættet.
Midler på jernbasis, er rustfarvet og kan ikke lække fosfat igen.
Jeg har prøvet flere forskellige, og har desværre måtte konstatere at det kun er Rowaphos som har en åbenlys virkning hos mig.
Når jeg skriver desværre, er det fordi det også er det absolut dyreste.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
ja ham dyrehandleren sagde jeg skulle bruge det hele og fordelen ved det her var at når det havde taget den mængde det kunne skal det vaskes i SALTVAND så alle de gode bakterier ikke døde og så kunne det bruges igen og igen og han brugte det selv i den koral ø han havde.. en lille fejl det er ikke 5 kg men 2,5 kg sorry
- dybet
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2002
hehe, undskyld det lød bare underligt det andetleifkrarup skrev:Sorry!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
zengle skrev:ja ham dyrehandleren sagde jeg skulle bruge det hele og fordelen ved det her var at når det havde taget den mængde det kunne skal det vaskes i SALTVAND så alle de gode bakterier ikke døde og så kunne det bruges igen og igen og han brugte det selv i den koral ø han havde.. en lille fejl det er ikke 5 kg men 2,5 kg sorry
Så forstår man da godt at du kan have problemer!!!
Når fosfatbinderen har optaget det den kan, er mediet dødt og skal udskiftes.
Hvad er det dog for en forhandler??
Hvis der er noget om snakken, må du gerne få et link til en brugsanvisning af ham.
Og man kan ikke rigtigt bruge den med, at han bruger det i sin koralø. Koraller belaster vandet minimalt, og derfor kan sådan noget medie
holde i meget lang tid.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: København
Hvad har du som bundlag? Hvis det ikke er renset i lang tid kan det hurtigt være en stor fosfat bombe. Eller skidt under, bagved og på stenene. Det skal renses ud. Jeg havde samme problem og fandt ud af at det var mit bundlag. Så jeg rensede 1/3 af det hver måned og beholdte på den måde alt det levende i de 2/3.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Et fosfatfilter har absolut ikke noget med bakterier at gøre!!!...og det skal ikke vaskes men udskiftes når det er mættet og ikke længere optager fosfat.zengle skrev:ja ham dyrehandleren sagde jeg skulle bruge det hele og fordelen ved det her var at når det havde taget den mængde det kunne skal det vaskes i SALTVAND så alle de gode bakterier ikke døde og så kunne det bruges igen og igen og han brugte det selv i den koral ø han havde.. en lille fejl det er ikke 5 kg men 2,5 kg sorry
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvordan er det gået med dine alger? Fik du has på dem?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
ja men de er først nu her inden for de sidste 14 dage efter jeg fik mit deltec509 og rowaphos det er noget der rykker