Design af sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Design af sump

Indlæg af Gzus.dk »

Hej

Jeg har prøvet at lave et design til min sump, som jeg kommer til at lave i acryl når jeg engang har modtaget mit akvarie (784 liter).

Sumpen er på 130cm x 50cm x 50cm cm, hvor de 20cm x 50cm x 50cm er til reservoir. Højden på skillevæggene er 30cm.

Til venstre kommer hovedrør og sikkerhedsrør ned i et bobletårn med LS. I dette rum bliver min Bubble King Mini 200 placeret. Jeg har læst mig frem til at den optimale vandhøjde for denne er ca. 23 cm, så jeg bliver nok nød til at placere den på noget, således at den kommer op i højden på de 30cm.

I midten er returkammeret hvor en Red Dragon 6500 vil blive placeret. Til adskillelse af rummet til skummer og returkammeret er der placeret en boblefælde med 2cm luft imellem pladerne og ned til bunden.

Til højre er mit refugium, som er delt i to, og hvor vandet kommer ned i et tårn og ud ca. 4 cm under overfladen, således at der skabes en cirkulation på tværs af refugiummet. Imellem de to refugiums og returkammeret vil der være tænder. Grunden til at jeg har valgt to rum, er at jeg gerne vil kunne eksperimentere med lidt forskellige algetyper, samt opbygninger af refugiummet.

Jeg har et par spørgsmål omkring dette design.

1. Er sumpen for lille til et 784 liters akvarie ? Vi snakker om 165 aktive liter, og 320 liter hvis hele sumpen bliver fyldt.

2. Skal højden på adskillelserne være anderledes ? I starten overvejede jeg 30cm mellem retur og refugium og 23cm imellem skummer og retur. Men jeg er bange for lyden af faldet.

3. Er der andre problemer eller andet i kan se i designet ?

Fra siden
Fra siden
Fra toppen
Fra toppen

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Design af sump

Indlæg af Carsten »

De 2 eneste ting som falder mig i tankerne er, at det der ekstra nedløbsrør som du laver. Det vil komme til at støje. Der kommer luft med ned og det kan ikke komme ud.
den højdeforskel der er på overløbet til retur kammeret, tror jeg ikke vil betyde så meget, og skulle der komme støj fra det. Kan du sætte noget net på. Samme slags net som bruges under havebassiner, og til trådnet på ATI's skummere(Jeg bruger det selv i mit overløb, og derfor ved jeg det ikke støjer).
Synes at dit ferskvands kammer godt kunne være større. Fyldt helt til randen indeholder det 50 liter. og det er ikke til mange dages forbrug om sommeren.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Carsten skrev:De 2 eneste ting som falder mig i tankerne er, at det der ekstra nedløbsrør som du laver. Det vil komme til at støje. Der kommer luft med ned og det kan ikke komme ud.
Tænker du på sikkerhedsrøret ? Har du et andet forslag til hvordan det kunne laves ?

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Om du kalder det et sikkerheds ved jeg ikke, men det er den forgrening du har lavet, og vel nok også de andre,
Kommer de under vand, støjer de på grund af luft. Eneste ting jeg kan komme på er at lave en revne i røret så luften kan komme væk.
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af b2t »

altså når nu i skriver at det larmer lidt et overløb. er det så det vand der kommer ned i sumpen eller når det løber ned fra det der overløbskammer som man har i sit akvarie.. for jeg kan høre det vand der render ud i min sump og det er nu træls til tider og hvordan jeg stopper det ved en ikke.. og undskyld jeg lige spørg om noget andet end det hvad din tråd handler om.. skal ikke ske igen..
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Støj i en sump kan komme mange steder fra
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

I de to bubbletowers hvor mine rør ender vil der blive placeret LS. Dette skulle gerne formindske støj og microbobler. Beskrevet af Marc Levenson på bl.a. http://reefkeeping.com/issues/2008-01/newbie/index.php

http://www.melevsreef.com/video/trapped_bubbles.wmv

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Gzus.dk skrev:I de to bubbletowers hvor mine rør ender vil der blive placeret LS. Dette skulle gerne formindske støj og microbobler. Beskrevet af Marc Levenson på bl.a. http://reefkeeping.com/issues/2008-01/newbie/index.php

http://www.melevsreef.com/video/trapped_bubbles.wmv

/Morten N
Skulle gerne, men gør det ikke ret meget! Har selv sådan et, og der er filtervat i. Det støjer stadig. Tror ikke du kan få en sump der er helt lydløs.
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af manio »

er det ikke et spørgsmål om at have flere udgange fra ens akvarie til ens sump så man fordeler vandet via f.eks. 3-4 rør
viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Carsten skrev: Skulle gerne, men gør det ikke ret meget! Har selv sådan et, og der er filtervat i. Det støjer stadig. Tror ikke du kan få en sump der er helt lydløs.
Jeg vil vove at påstå at min sump er lydløs, 99% af vandet kommer ned via hovedrøret og den sidste 1% kommer via sikkerhedsrøret, der er monteret Durso standpipe så der ikke kommer luft med ned.
http://www.dursostandpipes.com/
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

DennisJ skrev:Jeg vil vove at påstå at min sump er lydløs, 99% af vandet kommer ned via hovedrøret og den sidste 1% kommer via sikkerhedsrøret, der er monteret Durso standpipe så der ikke kommer luft med ned.
http://www.dursostandpipes.com/
Stikker dine rør under vandoverfladen nede i sumpen ? og har du Durso'er på begge dine rør ?

/Morten N
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Gzus.dk skrev: Stikker dine rør under vandoverfladen nede i sumpen ? og har du Durso'er på begge dine rør ?
/Morten N
De er begge under vandet i sumpen.
I overløbet er primær røret under vand og kan derfor ikke trække luft, så kun durso på sikkerhedsrøret.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

DennisJ skrev:De er begge under vandet i sumpen.
I overløbet er primær røret under vand og kan derfor ikke trække luft, så kun durso på sikkerhedsrøret.
Har du også prøvet uden durso ?

/Morten N
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg kører uden durso på begge rør og det siger altså heller ikke meget! Kører også med 99% gennem hovedrøret og 1% gennem sikkerhedsrøret. Justerer det som regel et par gange om måneden, hvis det begynder at larme lidt. Tager cirkus et halvt minut lige at dreje kuglehanen.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Gzus.dk skrev:
DennisJ skrev:De er begge under vandet i sumpen.
Har du også prøvet uden durso ?

/Morten N
Ja, inden jeg lavede durso ;o)
men det er jo netop grunden til jeg lavede en durso, fordi den sugede luft ned i sumpen og det "gurglede" i overløbet.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hvad med antallet af liter indhold i sumpen i forhold til akvariet ?

165 liter ved en højde på 30 cm i alle kamre og 140 liter hvis jeg sænker boblefælde højden til 23cm svarende til skummerhøjden.

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"