Akvastabil... effectline... Kan det bruges til saltvand??
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7400 Herning
Akvastabil... effectline... Kan det bruges til saltvand??
Hej... jeg har lidt droppet mine idéer om at lave mit nuværende 190L ferskvandsakvarie om til saltvand, da jeg har læst mig frem til at det ikke er stort nok til at ha de fisk jeg gerne vil ha..
2 hugo
2 mandarinfisk
2-3 klovnfisk
2-3 kirugfisk
1-2 kuglefisk endnu ikke helt klar over hvilken
diverse rejer snegle og blødkoraler..
Så skal jeg høre for I plejer have svar på alt herinde... KAN jeg bruge et Akvastabil Effectline til saltvand? Ved godt alurammen ikke er tosset med salt... men inden i er der vel ikke direkte kontakt mellem vand og alu? man kan jo evt. lave en extra glaskant ligesom Brian har gjort det? Og hvis det kan bruges, hvor stort vil I så anbefale jeg køber til ovenstående...?
2 hugo
2 mandarinfisk
2-3 klovnfisk
2-3 kirugfisk
1-2 kuglefisk endnu ikke helt klar over hvilken
diverse rejer snegle og blødkoraler..
Så skal jeg høre for I plejer have svar på alt herinde... KAN jeg bruge et Akvastabil Effectline til saltvand? Ved godt alurammen ikke er tosset med salt... men inden i er der vel ikke direkte kontakt mellem vand og alu? man kan jo evt. lave en extra glaskant ligesom Brian har gjort det? Og hvis det kan bruges, hvor stort vil I så anbefale jeg køber til ovenstående...?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Først, et akvarie med aluminiums ramme kan sagens bruges til saltvand, det er kun mit nuværende der ikke er med ramme, alle andre har haft det. Aluminium bliver som alle andre metaller udover guld, nedbrudt af saltet, men der går maaange år, og chancen for at du har skiftet det ud inden er meget stor. Akvariet skal være så stort som du overhovedet kan få plads til.
Næste punkt er din besætning! glem alt om mandarin og kuglefisk.
Mandarin fisk hører kun hjemme i et velindkørt akvarie, hvor der er nok smådyr til at den kan overleve - og et akvarie på et par måneder er IKKE velindkørt!
Kuglefisk kan være nogle bæster, og bliver ret store, og samtidig på på de andre fisk og koraller, de elsker også rejer.
Du kan kun have en "Hugo" de er meget territonale og vil flæske hinanden. Klovnfisk kun 2 styks! Og ingen fløjlsklovn.
Kirurgfisk, antallet kommer helt an på størrelsen af dit akvarie, men med mindre det er stort nok fra omkring 400 liter vil jeg ikke anbefale mere end 2 og de skal enten i samtidigt, eller være af helt forskelligt udseende, men trods forskelleighed kan de stadig godt ryge i totterne på hinanden.
Næste punkt er din besætning! glem alt om mandarin og kuglefisk.
Mandarin fisk hører kun hjemme i et velindkørt akvarie, hvor der er nok smådyr til at den kan overleve - og et akvarie på et par måneder er IKKE velindkørt!
Kuglefisk kan være nogle bæster, og bliver ret store, og samtidig på på de andre fisk og koraller, de elsker også rejer.
Du kan kun have en "Hugo" de er meget territonale og vil flæske hinanden. Klovnfisk kun 2 styks! Og ingen fløjlsklovn.
Kirurgfisk, antallet kommer helt an på størrelsen af dit akvarie, men med mindre det er stort nok fra omkring 400 liter vil jeg ikke anbefale mere end 2 og de skal enten i samtidigt, eller være af helt forskelligt udseende, men trods forskelleighed kan de stadig godt ryge i totterne på hinanden.
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Hrmm okay... jeg tænker lidt på at købe enten 530L, eller 720L da jeg flytter i ny lejlighed her til sommer med mere plads, men hvis jeg "kun" køber 530L, kan jeg så tillade mig at putte følgende i, efter et par måneder naturligvis:
1 hugo
2 klovnfisk
2 kirugfisk
1 kuglefisk
+ masser af bløde koraller, evt nogle snegle og rejer?
Eller er saltvands kuglefisk lige som ferskvands kuglefisk, tosset med alt der kan spises, dvs. bløde koraller rejer og snegle?
hvis man køber effektline.. kan 2x T5 rør så gøre det? eller skal jeg bare beholde min 150W HQI lampe til saltvand også?
1 hugo
2 klovnfisk
2 kirugfisk
1 kuglefisk
+ masser af bløde koraller, evt nogle snegle og rejer?
Eller er saltvands kuglefisk lige som ferskvands kuglefisk, tosset med alt der kan spises, dvs. bløde koraller rejer og snegle?
hvis man køber effektline.. kan 2x T5 rør så gøre det? eller skal jeg bare beholde min 150W HQI lampe til saltvand også?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Glem kuglefiskene, de er flotte mange af dem, men deres adfærd er nogen gange et mysterie.
Jo 2x T5 kan gøre det, hvis du udstyrer fiskene med lygter, og en 150W Hqi er også for lidt! Med et 530-576 liter eller et 720 liters skal du op i mindst 2x250 Watt for 530/576 liters og 3x250W for en 720 liters, i den lange model.
Jo 2x T5 kan gøre det, hvis du udstyrer fiskene med lygter, og en 150W Hqi er også for lidt! Med et 530-576 liter eller et 720 liters skal du op i mindst 2x250 Watt for 530/576 liters og 3x250W for en 720 liters, i den lange model.
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
WORW!!! Skal man godt nok op og ha så meget lys i? Det gir da et strømforbrug der vil noget..
Men never mind, det blir jo også brand godt!!! Hvad så med cirkulation? Der har man vel også regler ligesom med ferskvand hvor man siger ca. 2 udskiftninger i timen.. det er vel ca. x5 i salt?? Eller kan powerheads supplere? Er ked af du ikke mener jeg skal ha kuglefisk.. kan de slet ikke gå sammen med noget? Har også hørt utrolig meget grimt om dem til ferskvand, men hvis de ellers får nok at spise (og det skal de nok selv selv sørge for!!!) så plejer de at være ganske fredelige... og hvis man nu nøjes med en enkel...? Er der nogen at foretrække frem for andre?

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du skal gerne op på mindts 15 gange akvariets størrelse i cirkulation og meget gerne mere.-Bagger- skrev:WORW!!! Skal man godt nok op og ha så meget lys i? Det gir da et strømforbrug der vil noget..Men never mind, det blir jo også brand godt!!! Hvad så med cirkulation? Der har man vel også regler ligesom med ferskvand hvor man siger ca. 2 udskiftninger i timen.. det er vel ca. x5 i salt?? Eller kan powerheads supplere? Er ked af du ikke mener jeg skal ha kuglefisk.. kan de slet ikke gå sammen med noget? Har også hørt utrolig meget grimt om dem til ferskvand, men hvis de ellers får nok at spise (og det skal de nok selv selv sørge for!!!) så plejer de at være ganske fredelige... og hvis man nu nøjes med en enkel...? Er der nogen at foretrække frem for andre?
Én enkelt kuglefisk, kan altså æde mange koraler. Det bliver en dyr omgang foder! men prøv at kig på liveaquaria.com for har da set eksempler hvor nogle arter går fint sammen med koraller.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
[quote="mads-fisk
Du skal gerne op på mindts 15 gange akvariets størrelse i cirkulation og meget gerne mere.[/quote]
Jeg har over 40x i mit akvarie, helt præcist bliver der cirkuleret 48000 liter i timen i et 1120 liters
Du skal gerne op på mindts 15 gange akvariets størrelse i cirkulation og meget gerne mere.[/quote]
Jeg har over 40x i mit akvarie, helt præcist bliver der cirkuleret 48000 liter i timen i et 1120 liters
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
At du, jeg og flere andre har mere, ændrer ikke på at 15 gange akvariets størrelse kan være tilstrækkeligt.Carsten skrev:Jeg har over 40x i mit akvarie, helt præcist bliver der cirkuleret 48000 liter i timen i et 1120 litersmads-fisk skrev: Du skal gerne op på mindts 15 gange akvariets størrelse i cirkulation og meget gerne mere.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
ja, cirkultionen er fin hvis den er i akvariet, den skal ikke omkring sump/skummer i den størrelses orden.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ikke helt!-Bagger- skrev:Men det er vel bare cirkulationen der er hovedafgørende? Så hvis man fylder godt op med powerheads er det mindre vigtigt hvor meget der kommer ud af akvariet, og ned forbi skummeren??
Skummeren har en maximal mængde vand den kan bearbejde i timen, og den må ikke overskrides. Men du må heller ikke gå helt i den anden grøft, og "sulte" skummeren.
Istedet for at fylde akvariet med en mængde powerheads, som nok er billigere i indkøb, men så tilgæld langt dyrere i strøm.
Jeg kan fortælle at jeg engang inden Tunze kom med deres Stream pumper, havde 2x Aquaclear 5000 i akvariet, de gav vist nok omkring 7000 liter i cirkulation, og brugte ca 40W per stk. Da jeg så fik mine første Tunze pumper, og de blev installeret, havde jeg lige pludseligt 16000 liter cirkulation, med et Watt forbrug på kun 34 Watt totalt.
De gamle powerheads afgav så meget varme til vandet, at jeg ved indførselen af Tunzerne var nødt til at sætte et varmelegeme i sumpen.
Så selv om du synes at selv de mindste Tunzer koster en formue, så sparer du det ret hurtigt ind igen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Blød/læder koraller er dem der klarer sig bedst under mindst lys. Solkoraller kan også stå der, og måske endda under end nu mindre lys.
Vi kan ikke på nogen måde sammenligne den mængde lys vi giver akvariet med det som er i naturen. Solen giver mange gange mere end vi kan hamle op med, og i naturen er der langt mere lys selv på mange meters dybde end vi giver akvariet.
I naturen vokser læder/blødkoraller også på lavt vand, hvor lyset er kraftigt.
Vi kan ikke på nogen måde sammenligne den mængde lys vi giver akvariet med det som er i naturen. Solen giver mange gange mere end vi kan hamle op med, og i naturen er der langt mere lys selv på mange meters dybde end vi giver akvariet.
I naturen vokser læder/blødkoraller også på lavt vand, hvor lyset er kraftigt.