Brian C skrev:[nix, hvis man som jeg nævner tidligere vælger en god porøs udgave, tager det ikke ret lang tid, de sidste jeg havde, begyndte at tage farve efter en måned, to måneder efter kunne man stort set ikke se forskel, tre måneder efter så det hele ens ud, med gode kalkalger osv. at det er tager halve og hele år får at døde sten bliver levende er efter min bedste overbevisning noget vås, især hvis man vælger nogle af god kvalitet, og så er man også fri for krabber, knælere og andre af de "interessante" skabninger man kan komme til at slås med
Nu har farven ikke så meget med bakterie floraen at gøre. Diverse alger sidder alleryderst på stenen. Og stenen skal være levende hele vejen ind igennem. Om det så tager 2-3 eller 8-10 måneder, er der ingen af os der har nogen viden om.
lige præcis, og det er også derfor jeg er lidt træt af de skråsikre udtalelser om at det tager så lang tid
men jeg kan så supplere at mine vandværdier stabiliserede sig efter 3 måneder, og det var ved tilførsel af ca 50% nye sten (ca 30 kg tør vægt)
men det afhænger af stenenes beskaffenhed, jo mere porøs, jo lettere kommer vandet ind, mere næring flere bakterier etc.
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
der er vel heller ikke nogen her der står her og er skråsikre og siger det tager så landtid før der er liv i døde sten igen.
Brian C skrev:
Carsten skrev:
Brian C skrev:[nix, hvis man som jeg nævner tidligere vælger en god porøs udgave, tager det ikke ret lang tid, de sidste jeg havde, begyndte at tage farve efter en måned, to måneder efter kunne man stort set ikke se forskel, tre måneder efter så det hele ens ud, med gode kalkalger osv. at det er tager halve og hele år får at døde sten bliver levende er efter min bedste overbevisning noget vås, især hvis man vælger nogle af god kvalitet, og så er man også fri for krabber, knælere og andre af de "interessante" skabninger man kan komme til at slås med
Nu har farven ikke så meget med bakterie floraen at gøre. Diverse alger sidder alleryderst på stenen. Og stenen skal være levende hele vejen ind igennem. Om det så tager 2-3 eller 8-10 måneder, er der ingen af os der har nogen viden om.
lige præcis, og det er også derfor jeg er lidt træt af de skråsikre udtalelser om at det tager så lang tid
men jeg kan så supplere at mine vandværdier stabiliserede sig efter 3 måneder, og det var ved tilførsel af ca 50% nye sten (ca 30 kg tør vægt)
men det afhænger af stenenes beskaffenhed, jo mere porøs, jo lettere kommer vandet ind, mere næring flere bakterier etc.
nasoen.dk skrev:der er vel heller ikke nogen her der står her og er skråsikre og siger det tager så landtid før der er liv i døde sten igen.
Brian C skrev:
Carsten skrev:
årh det ved jeg nu ikke rigtig, kig lidt tilbage i denne tråd, og andre indlæg, der bliver altid nævnt fra 6 måneder og op til, i mindst ét enkelt tilfælde flere år
men det var ikke det denne tråd drejede sig om, så lad os tage denne snak i en anden tråd
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
demian skrev:Har ikke selv prøvet der er også den her
man skal lige læse at de skal ligge i vand for at gasse af indtil ph er stabil
men tror det den billigeste løsning hvis man ikke vil af med 50kr kg.
Hvad er det "rock salt" han tilsætter, er det bare det salt vi bruger til at blande i vandet?
Ved ikke om du har fundet svar, men det er stensalt direkte oversat. Her hjemme kan du finde det som blødgøringssalt i forskellige kornstørrelser.
Bjarke40 skrev:Jeg skal have skaffet en 10-20kg døde LS. Jeg har set et par steder på nettet at de sælges til 50kr/pr kg, men det er lige dyrt nok, ihvertfald når så portoen kommer deroven i.
Hvor plejer folk at få dem fra?
Er der evt nogen nær aalborg der vil af med nogen?
Styr på dyr plejer at have nogle til en 20/30kr kg.. bare spør efter semi levende sten, som de vist kalder dem.