Opstart af sten.
Opstart af sten.
Jeg har et par spørgsmål om en optimal opstart af sten.
Jeg har ikke kunne finde en konkret tråd der beskriver dette.
Vil jeg kunne komme stenene i en tønde med varme og cirkulation i et par måneder, og hopla så er stenene klar til brug?
Skal jeg bruge skummer?
Skal jeg tilsætte noget for at få organismerne i gang.
Hvor ofte skal der skiftes vand?
Skal jeg købe et par allerede indkørte sten og komme ved?
Er der andre gode råd?
Håber vi sammen kan finde den optimale vej.
Med venlig hilsen
Jesper.
Jeg har ikke kunne finde en konkret tråd der beskriver dette.
Vil jeg kunne komme stenene i en tønde med varme og cirkulation i et par måneder, og hopla så er stenene klar til brug?
Skal jeg bruge skummer?
Skal jeg tilsætte noget for at få organismerne i gang.
Hvor ofte skal der skiftes vand?
Skal jeg købe et par allerede indkørte sten og komme ved?
Er der andre gode råd?
Håber vi sammen kan finde den optimale vej.
Med venlig hilsen
Jesper.
-
- Foxface
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Re: Opstart af sten.
Hvad er det for nogle sten du skal indkøre?
Er det LS, døde LS eller reef keramik?
Og er det fordi du overvejer at starte op om et par måneder?
Ja, jeg ønsker at starte op efter nytår med døde LS.
Jeg har idag et mindre saltvands akvarium, men der var det hele klart med LS da jeg købte det.
Jesper
Jeg har idag et mindre saltvands akvarium, men der var det hele klart med LS da jeg købte det.
Jesper
Sylvest skrev:Hvad er det for nogle sten du skal indkøre?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du skal starte et læs døde sten op igen, så kræver det cirkulation, og meget af det, da cirkulationen i tønden stort set dør, på grund af massen af sten. Dertil kræves der også en skummer. Det er ganske store mængder skidt som kan løsne sig fra stenene, og som skal nedbrydes. Derfor skal der også en skummer på.
Selvom du har været hele denne proces igennem, skal du regne med lige så lang indkørings tid i akvariet når den tid kommer
Selvom du har været hele denne proces igennem, skal du regne med lige så lang indkørings tid i akvariet når den tid kommer
- Olsen
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Startede op på den måde i sin tid. Altså med en tønde fuldt med levende sten, kraftige cirkulationspumper og en skummer stående oven på toppen. Da det blev flyttet over i akvariet kom der stadigvæk algefase. Men stenene var dog mere indkørte end hvis de havde opmagasineret på en hylde.
Er der andet jeg skal være opmærksom på?
Døde LS
Varme
Cirkulation
Skummer
Tid
??
Jesper
Jesper
Døde LS
Varme
Cirkulation
Skummer
Tid
??
Jesper
Jesper
Carsten skrev:Hvis du skal starte et læs døde sten op igen, så kræver det cirkulation, og meget af det, da cirkulationen i tønden stort set dør, på grund af massen af sten. Dertil kræves der også en skummer. Det er ganske store mængder skidt som kan løsne sig fra stenene, og som skal nedbrydes. Derfor skal der også en skummer på.
Selvo du har været hele denne proces igennem, skal du regne med lige så lang indkørings tid i akvariet når den tid kommer
- Olsen
- Rev haj
- 19
Hvis du har mulighed for at sætte noget lys over baljen, så vil det kun være fint. Det vil fremme algevækst en smule, så den måske ikke bliver ligeså markant og lang når du har flyttet stenene over i akvariet. Dog vil den stadigvæk forekomme.
Andet du er i tvivl om?
Andet du er i tvivl om?
- christiantt
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvis det kun er døde sten, så skal du have nogle levende sten der i, til at give liv til de døde. Helst så mange som muligt. Ellers er det en rigtig god ide at gøre som du gør - lade det stå et par måneder i forvejen, hvis det ikke er muligt at ligge det i akvariet 

Ville det være en fordel, hvis jeg hentede nogel bakterie kultur fra forskellige akvaier?
Jesper
Jesper
Olsen skrev:Hvis du har mulighed for at sætte noget lys over baljen, så vil det kun være fint. Det vil fremme algevækst en smule, så den måske ikke bliver ligeså markant og lang når du har flyttet stenene over i akvariet. Dog vil den stadigvæk forekomme.
Andet du er i tvivl om?
- Hvam
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg ville undlade skummeren, da de arobe og anarobe bakterie tilpasser sig mængten af føde, og hvis den mængte er stor vil der komme godt gang i bakteriene.
Jeg ser heller ingen grund til at bruge lys. Lyset giver vækstforhold for alger og algerne optager næring det som bakterierne også lever at. Når du så skal bruge stenen er de fyldt med alger og selv om der ingen mæring er i vandet længer tager det lang tid før algerne forsvinder!
Lad være med at skifte vand under modningen, det er der ingen grund til.
men når du flytter dem i det nye akvarie kan ud starte med nyt vand.
Det er en god ide at ligge lidt levende ls i sammen med de døde så du kan få gang i de små dyr der lever i stenen.
Så bare giv stene 20c og god cirkulation
Jeg ser heller ingen grund til at bruge lys. Lyset giver vækstforhold for alger og algerne optager næring det som bakterierne også lever at. Når du så skal bruge stenen er de fyldt med alger og selv om der ingen mæring er i vandet længer tager det lang tid før algerne forsvinder!
Det er en god ide at ligge lidt levende ls i sammen med de døde så du kan få gang i de små dyr der lever i stenen.

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Olsen
- Rev haj
- 19
Når først bakterierne inde i stenen har fået fat, så fortsætter de vel med at formere sig uanset om der kommer en skummer på. Man kunne altså godt sætte lys og skummer på for at reducere mængden af næringsstoffer og derved formindske algeboomet når stenen flyttes over i akvariet.Hvam skrev:Jeg ville undlade skummeren, da de arobe og anarobe bakterie tilpasser sig mængten af føde, og hvis den mængte er stor vil der komme godt gang i bakteriene.
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
ellers lav et refugie med en kryptisk zone,hvor du doserer phytoplankton,vent længe med at tilsætte fisk,rejer,krabber som tar føde af pod bestanden 

Jeg takker for de gode indlæg.
Jesper
Jesper
ole. skrev:ellers lav et refugie med en kryptisk zone,hvor du doserer phytoplankton,vent længe med at tilsætte fisk,rejer,krabber som tar føde af pod bestanden