Custom sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Custom sump

Indlæg af Gzus.dk »

Hej

Er der nogen der ved hvor man kan købe eller få lavet en custom sump i akryl lidt i stil a'la http://www.melevsreef.com enten i Danmark, Tyskland eller England ? Uden er prisen bliver alt for pebret ?

Jeg er på udkig efter lidt sumpe med forskellige designs, evt. tilpasset til ens egen skummer, returpumpe og andet teknik man ønsker at placere der.

På forhånd tak.

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Custom sump

Indlæg af Carsten »

Har aldrig hørt om det. Men selvfølgligt kan du få det lavet hvis du betaler prisen. Men hvorfor ikke lave det selv?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Mig bekendt er akryl ikke ret udbredt herhjemme. Har ikke hørt om nogen der forhandler det.

Det vil højst sandsynligt være meget billigere at lave den i glas. De akrylplader jeg har set er ret dyre.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg kunne forestille mig at det var en del lettere at arbejde med akryl i forhold til glas, når man snakker specielle udskæringer, fx. til bubble towers, blæser holdere og andre små ting hvor det både i udskæring, limning og holdbarhed måske godt kan blive udfordrende at lave i glas. Jeg håbede også på at kunne lave en integreret algescrubber i sumpen, i form af en plexiglas plade med ridser i, som var nem at tage ud og ind og ligesom hang sammen med refugium-delen i sumpen.

Problemet med at lave det selv i plexiglas, er som sagt, at det er dyrt at få fat i herhjemme, samt at jeg kan se nogle problemer med limningen. Det skulle være svært at få fat i noget godt lim som ikke størkner for hurtigt, kan holde i længden og er stærkt.

Derfor håbede jeg lidt på at der var noget der havde kastet sig over dette område :biggrin:

/Morten
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af MAKRRO »

Altså jeg har ikke den største erfaring, men hvis det skal være let at arbejde med, hvorfor så ikke "bare" købe et glas akvarie og så købe akrylen til det indvendige? Så sparer man da lidt :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Gzus.dk skrev:Problemet med at lave det selv i plexiglas, er som sagt, at det er dyrt at få fat i herhjemme, samt at jeg kan se nogle problemer med limningen. Det skulle være svært at få fat i noget godt lim som ikke størkner for hurtigt, kan holde i længden og er stærkt.
Det er ikke noget problem og lime plexiglas da man kan lave sit eget lim (nej ikke dét lim :naughty:)

Bland lidt plexiglas stykker med acetone og du har en fin stærk lim, du bestemmer selv hvor flydende det skal være ved at tilføre mere plexiglas/acetone
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Den lim binder da ikke plexiglas og glas.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Plexiglas koster kassen herhjemme, tror bla det er derfor at der ikke er nogen som har kastet sig over det.
Mht at købe en sump i glas og derefter lave indretningen i plexiglas, så er det et problem at binde plexiglas på glas da limen der binder på den ene ikke binder særlig godt på den anden.
/martin
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Vil Gzus beskrive problemet lidt mere indgående hvad det som ikke lader sig gøre i glas??

- Eks: Et Bubble Tower??

Plads til skummer??

Retur pumpe??

- Lav en google søgning på dansk glarmester laug... Det kan lade sig gøre at skære former i glas!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre i glas. Jeg kunne bare forstille mig at det var mere tidskrævende og besværligt at arbejde i glas, hvis vi snakker om at bygge det i hånden :)

Fx. at lave en sump i stil med http://www.melevsreef.com/acrylics/sump ... opdown.jpg hvor der både er plads til blæsere, div. probes, bubble toweret ovre til højre, bubble trap'en, tænderne imellem refugium og tilbageløbskammeret og hvis jeg nu også ville integrere en slags alge scrubber ved refugium kammeret.

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Er faldet ovet http://www.plexiglas-shop.com hvor er muligt at købe det til en "rimelig" penge.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Den eneste hindring jeg får øje på fremstillet i glas er de tænder...

- For den del du kalder et bubble tower kan laves i glas, simpelt ved at glasset ikke når til bunden!

Er det nødvendigt med tænder på den del hvor vandet løber over glasset?

- Du kan prøve at ringe til Claus/ Tropeakvarier: 86 80 61 19, for at høre mindste mål i glas han kan bore til probeholdere i de små stykker "glas"
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Gzus.dk skrev:Er faldet ovet http://www.plexiglas-shop.com hvor er muligt at købe det til en "rimelig" penge.
Så vidt jeg kan se er det ikke vildt billigt, jeg har lige købt 3 små acrylplader hos http://www.joplast.dk.
Det var en fair pris, og de var flinke at handle med. De er så vidt jeg lige kan se, lidt billigere end http://www.plexiglas-shop.com, men så er der ikke tage højde for porto.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

http://www.isoplast.dk/Plastplader/Akry ... 3godtSOT-A
hej har du set denne side
jeg havde selv iden med at lave det selv men fandt ud af hvor dyrt det blev så jeg må nøjes med et gammelt akvarium som refugium der har jeg både rislefilter og skummer må sige jeg har ikke behøvet en boblefælde det klarer skummeren selv og alge skruberen har jeg planer om skal være på langs over refugium i en vinkel på 5-10 grader med en filterpose på nogle brede plast låg jeg har fuget sammen dertil har jeg et nitratfilter 3 rums som jeg havde tænkt mig at komme svovlkugler i et rum og kalk medie i de to andre rum hvis der er behov for det held og lykke med projektet :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bitte små huller i glas et ikke noget problem. Jeg har diamant bor helt ned til 3mm mener jeg det mindste er.

Men en ting som jeg ikke helt forstår i det hele. Hvorfor skal det være så teknisk??
Der er ikke mange af vores sumpe som består af ret meget af det som du gerne vil have ind i sumpen.
Plus at du også lige skal tænke på at det hele ikke bliver for kompakt, så det er svært at arbejde med det.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

I forhold til mange af de andre ting der findes i saltvandsverdenen er det vel ikke specielt teknisk. Jeg ved godt at de fleste sumpe består af lidt mere simple konstruktioner, som sansynligvis fungerer fint.

Jeg er bare i en process hvor jeg er ved at undersøge så meget som muligt omkring hvert element i opbygningen af et saltvandsakvarie, for derefter at håbe på at kunne bygge et akvarie der vil tilfredstille mine tanker og ideer.

Jeg undrer mig bare lidt over, at der ikke findes nogen der har taget ideen op, om at bygge lidt mere specielle sumpe med mulighed for bedre at kunne integrere teknik i sumpen. Jeg kan se mange af de filter systemer som de større firmaer tilbyder, i virkligheden er ret komplekse sumpe med diverse filtrering.

Hvis man kan gå ud og betale flere tusinde kroner for både lys, akvarie og skummer, har jeg heller ikke noget problem med at ligge nogle tusinde til en ordenligt sump som vil gøre både min hverdag nemmere og mit akvarie mere optimalt.

/Morten N
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Så må du igang på tegne bordet... Vi kender ikke dine behov!!

Det hele lader sig fremstille billigere i glas...

- Lav som foreslået en google søgning på dansk glarmester laug, grib knoglen og ring rundt. Send dem derefter en tegning...

Decocean var også en mulighed, Klovnfisken også...

Gå du bare glad igang :)

Definer venligst udformning på sump som gør din hverdag nemmere, så er det nemmere at komme med gode råd!

- Jeg kan sandt ikke få øje på noget i dit link som gør den nemmere at arbejde med, andet end at den er anderledes udformet... At den er dyr er ikke lig med bedre!!

Sokke holdere og probe holdere og... Glas skillerum??
/Flemming,

Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Nu er det jo svært at definere hvad der ville gøre min hverdag lettere, da jeg ikke har en hverdag med saltvandsakvarie endnu :biggrin:

Men jeg kunne forstille mig ting som rengøring, mulighed for at styre flow igennem både skummer-del og refugium, høstning af alger i refugium uden at skulle lukke af for hele flowet. Rensning af algescrubber uden at skulle lukke for hele flowet. Opdeling af skummer-del, retur-del og refugium. Masser af plads, masser af vand og masser af muligheder. Jeg ved slet ikke hvor vigtigt det er at lave forskellige Bubble fangere, men da der bliver nævnt mange steder må jeg undersøge mulighederne. Jeg kan godt lide designs hvor der er tænkt over tingene, og man derfor i fremtiden ikke bliver overrasket når man skal til tilføje nye elementer.

Den sump som følger med det akvarie jeg overvejer at købe har et meget simpelt layout http://www.brilliant-aquarium.de/Mehr_U ... wasser.php. Her er der ikke mulighed for et ordenligt refugium og flow som jeg ser det.

Jeg mener ham fyren på http://www.melevsreef.com har lavet jeg ved ikke hvor mange forskellige sumpe, hvor nogle fungerer og andre ikke gør. Der må da komme en eller anden form for viden, når man har prøvet sig frem igennem årene, der udspejler sig i et design der fungerer bedst muligt.

Som sagt skriver jeg ikke alle disse ting fordi jeg prøver at rokke på jeres viden omkring sumpe, men prøver blot på at få afdækket alle muligheder før jeg kan træffe valget :)

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Så skal du nok kigge mere på de amerikanske forums end her. for som du kan forstå, følger vi tesen her. Keep it simple.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Carsten skrev:Så skal du nok kigge mere på de amerikanske forums end her. for som du kan forstå, følger vi tesen her. Keep it simple.
:biggrin:

- Nej, for alt i verden... :wink:

Nytænkning er fint! :beer:

8)
/Flemming,

Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg ved godt at en del herinde har mange års erfaring og viden bag sig.

Men saltvandsverdenen har siden starten handlet om at tænke nye tanker og udfordre normerne, så hvorfor stoppe nu ;)

/Morten N
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Beklager det sene gensvar...
Gzus.dk skrev:Nu er det jo svært at definere hvad der ville gøre min hverdag lettere, da jeg ikke har en hverdag med saltvandsakvarie endnu :biggrin:

# Som udgangspunkt for at kunne svare lettest på det ville jeg starte med at definere mit valg af udstyr, og indrette sump efter disse behov...
- Men jeg syntes at du lægger op til at gøre det unødigt vanskeligt... Jeg mener ikke noget dårligt med dette, nytænkning er fint! :GO
_______

Men jeg kunne forstille mig ting som rengøring, mulighed for at styre flow igennem både skummer-del og refugium, høstning af alger i refugium uden at skulle lukke af for hele flowet. Rensning af algescrubber uden at skulle lukke for hele flowet. Opdeling af skummer-del, retur-del og refugium. Masser af plads, masser af vand og masser af muligheder. Jeg ved slet ikke hvor vigtigt det er at lave forskellige Bubble fangere, men da der bliver nævnt mange steder må jeg undersøge mulighederne. Jeg kan godt lide designs hvor der er tænkt over tingene, og man derfor i fremtiden ikke bliver overrasket når man skal til tilføje nye elementer.

# For at lette rengøring i sump vil jeg anbefale at køre med filtersok under nedløb for opsamling af svæv partikler.
- Der er ikke tryk nok igennem din sump til at udtømme slam ved at åbne en hane...

Men du vil med fordel kunne udtænke placering af en hane for at lette vandskift, samt påfyldning. Osv...

- Min prioritering her var placering udstyr i sump og kabinet, dernæst udtag til strøm. Probeholder, filtersok og skummer placering. Kammer for Zeo reaktor, retur osv.

På denne måde fødtes ideerne til min sump indretning...
_________

Den sump som følger med det akvarie jeg overvejer at købe har et meget simpelt layout http://www.brilliant-aquarium.de/Mehr_U ... wasser.php. Her er der ikke mulighed for et ordenligt refugium og flow som jeg ser det.

Jeg mener ham fyren på http://www.melevsreef.com har lavet jeg ved ikke hvor mange forskellige sumpe, hvor nogle fungerer og andre ikke gør. Der må da komme en eller anden form for viden, når man har prøvet sig frem igennem årene, der udspejler sig i et design der fungerer bedst muligt.

Som sagt skriver jeg ikke alle disse ting fordi jeg prøver at rokke på jeres viden omkring sumpe, men prøver blot på at få afdækket alle muligheder før jeg kan træffe valget :)

#
- Det er kun fint. Gør det endelig, jeg for egen del syntes at du har startet en spændende tråd! :GO

/Morten N

:beer:
/Flemming,

Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Tak for input :)

Jeg har besluttet mig for at bygge min sump i plexiglas, men først efter jeg har modtaget mit akvarie, så jeg får helt styr på mål, nedløbsplacering osv. Designet er ikke helt på plads endnu, men det skal bestå af tre rum, med to indløb, hvor det ene bliver et delt refugium til to typer alger.

Jeg har ikke helt besluttet om jeg skal have returpumpe eksternt eller internt i sumpen, samt hvordan fordelingen af de to andre rum skal være. Men jeg kan jo bruge ventetiden på mit akvarie til at tænke tanker :)

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"