flow igennem aktivt kul filter
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
flow igennem aktivt kul filter
Jeg har et filter med 400-500mg aktivt kul, hvor meget vandflow bør jeg sende igennem dette filter? har før kørt med en 500L/T pumpe, men er dette nok?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Re: flow igennem aktivt kul filter
skjoldan skrev:måske du kan bruge dette til noget
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/arti ... _vandskift?
ikke rigtigt.. ellers tak.http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Akvarium_uden_vandskift? skrev: Aktivt kul
Jeg har selv anvendt aktivt kul, men har ikke kunne se eller måle nogen effekt. Jeg ved dog, at det er effektivt til at fjerne medicinrester. Jeg ved også, at kullet let kan genbruges ved at man koger det (jeg ved dog ikke i hvor lang tid). Hvorvidt kul skal bruges i akvariebrug og i hvor stort omfang, vil jeg lade være op til den enkelte akvarist. Personligt tror jeg ikke, at brug af aktivt kul er nødvendigt i et velfungerende akvarium. I et karantæneakvarium, hvor man bruger medicin, tror jeg derimod, at det har sin anvendelse. Specielt hvor man anvender flere typer medikamenter der kan modarbejde hinanden. Her kan aktivt kul bruges til at fjerne evt. medicinrester inden en ny behandling.
- skjoldan
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
så må du da meget undskylde man forsøger at hjælpe men der stod dette
Gennemstrømningen/kapaciteten er et andet kapitel. Nogen siger hurtigt, andre siger langsom. Personligt siger jeg, fra den totale volumen i timen og op. Dette beror dels på mine egne og professionelle opdrætteres erfaringer. Det der bliver brugt som måleparameter er ikke nedbrydningen men iltindholdet i vandet. Er den for lav, sættes kapaciteten op.
men ok så klar dig selv
Gennemstrømningen/kapaciteten er et andet kapitel. Nogen siger hurtigt, andre siger langsom. Personligt siger jeg, fra den totale volumen i timen og op. Dette beror dels på mine egne og professionelle opdrætteres erfaringer. Det der bliver brugt som måleparameter er ikke nedbrydningen men iltindholdet i vandet. Er den for lav, sættes kapaciteten op.
men ok så klar dig selv

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hmmmmmm.... ok men tak da.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
Jeg har 500 ml rowa kul i min deltec fr 509 og bruger en AB 1000 og det virker fint, vandet er blevet helt klart.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161