Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Re: Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned
Jeg har kigget på dem og adspurgt d'herrer i Hong Kong om det totale energiforbrug. Deres svar var dette:
---CUT---
> Hi Fishstreet,
> >
> >needing new ballasts for my MH-lighting, I have been looking at Your electronic ballasts as a usable option.
> >I need to know the total power consumption for these before buying, please.
> >
> >The item I am interested in is this: http://www.fish-street.com/150w_metal_h ... ory_id=133
> >
> >Thanks
> >
> >Best Regards
> >Kim XXXXXXX, Denmark
Hi Kim,
It's for 150W Power Consumption
Thanks
Eric
---CUT---
Min tanke var - på jydsk:
Jow, jow :-/
/Kim
---CUT---
> Hi Fishstreet,
> >
> >needing new ballasts for my MH-lighting, I have been looking at Your electronic ballasts as a usable option.
> >I need to know the total power consumption for these before buying, please.
> >
> >The item I am interested in is this: http://www.fish-street.com/150w_metal_h ... ory_id=133
> >
> >Thanks
> >
> >Best Regards
> >Kim XXXXXXX, Denmark
Hi Kim,
It's for 150W Power Consumption
Thanks
Eric
---CUT---
Min tanke var - på jydsk:
Jow, jow :-/
/Kim
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
LMAO
- En Fuser (!)
_______
Vel spøg til side...
- Ved ikke om det tæller for at vidne om kvalitet.
Men jeg havde en af disse ballaster i hånden, og vil antage at den vejede 1/3 mindre end min Lumatek ballast...
- Joachim har en af disse Kina ballaster hjemme, måske man kan få ham til at foretage en måling?
- En Fuser (!)

_______
Vel spøg til side...

Men jeg havde en af disse ballaster i hånden, og vil antage at den vejede 1/3 mindre end min Lumatek ballast...
- Joachim har en af disse Kina ballaster hjemme, måske man kan få ham til at foretage en måling?
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg ved sgu ikke, om det er morsomtWilliam Jr skrev:LMAO
- En Fuser (!)
![]()
_______

... men så kom jeg til at tænke på, at jeg købte et par billige DVD'er på Bali i foråret - den ene, Fast&Furious 4, er tydeligvis ikke en original, da der flere gange er folk, der rejser sig på rækkerne foran, hoster o.l.

Men på denne film, var der undertekster på engelsk og de bragte mig simpelthen ned, fladt på gulvet. De gav SLET ikke mening.
Min tanke er, at hvis det er standarden for sydøstasiatisk formåen udi i det engelske, så er der ikke noget at sige til, at min mail blev misforstået

Jeg har ikke rigtigt noget forhold til, hvorvidt vægten spiller ind her - den er elektronisk, hvorfor størstedelen af vægten må udgøres af den alu-kasse, der pakker elektronikken ind.
Vel spøg til side...![]()
Hvis Joachim har sådan en fætter hjemme, kunne det da være ret cool med en lille testmåling- Joachim har en af disse Kina ballaster hjemme, måske man kan få ham til at foretage en måling?

/Kim
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Den film vil jeg fandme gerne se
Kan man købe en kopi af kopien
VH
Søvnig

Kan man købe en kopi af kopien

VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
når man får elektronik fra asien
så kan man aldrig vide hvad der er i
jeg har sågar set at de har sparet 2 komponenter væk i en "ammo " kasse med 600 ellytter var der 598
så alt kan lade sig gøre
og der hvor de tybisk sparer er med køle plader
de vejer og metal koster spidsen
men det kan lige så godt være at man bare har lavet et print, med en for programeret micro med tilhørende smd´r og et fairchild power modul
til det grove arbejde
i sig selv vejer det ikke det store alt kan maskin monteres
mvh snogen
så kan man aldrig vide hvad der er i
jeg har sågar set at de har sparet 2 komponenter væk i en "ammo " kasse med 600 ellytter var der 598
så alt kan lade sig gøre
og der hvor de tybisk sparer er med køle plader
de vejer og metal koster spidsen
men det kan lige så godt være at man bare har lavet et print, med en for programeret micro med tilhørende smd´r og et fairchild power modul
til det grove arbejde
i sig selv vejer det ikke det store alt kan maskin monteres
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er sgu lige før jeg vil sende dig min "original"søvnig skrev:Den film vil jeg fandme gerne se![]()
![]()
Kan man købe en kopi af kopien![]()
![]()
VH
Søvnig

Jeg kan ikke holde ud at se den.
/Kim
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
@Nolan:
Jeg undskylder! Jeg så flere sjove aspekter i det... Men det forklares måske med de piller jeg spiser?? (!)
- Ordet "Fuser" var i relation til din tidl. kommentar til Kinesiske produkter!
Og da jeg ellers regner dig for rimeligt inteligent... (Undtaget når du plasker med vand i køkkenvasken
) Da så jeg hans gensvar som en antagelse at du måtte være dum.
Og for dit tidsspilde med en ellers velformuleret mail, da måtte du have lignet "Inspiration stenalder manden" med et: HRRMPHFFFF udtryk i ansigtet.
Men nuvel... Godt ord igen!
- Så meget for en beskrivelse af min levende fantasi. (!)

Jeg undskylder! Jeg så flere sjove aspekter i det... Men det forklares måske med de piller jeg spiser?? (!)

- Ordet "Fuser" var i relation til din tidl. kommentar til Kinesiske produkter!
Og da jeg ellers regner dig for rimeligt inteligent... (Undtaget når du plasker med vand i køkkenvasken

Og for dit tidsspilde med en ellers velformuleret mail, da måtte du have lignet "Inspiration stenalder manden" med et: HRRMPHFFFF udtryk i ansigtet.
Men nuvel... Godt ord igen!

- Så meget for en beskrivelse af min levende fantasi. (!)

/Flemming,

- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
jeg snakkede med martin fra saltvands butikken han sagde at han fik nogle led lamper hjem inden for den nærmeste fremtid ca 6 måneder. mener de kun brugte kun 100 w men skriv til ham hvis du vil vide mere ,han lød meget inponeret over dem,
er ved at planlægge mit comeback 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
var det så 100 w lys eller 100 w ialt dvs. ca 80 watt lys og var der en ca pris
det vi leder efter er noget der giver lys uden at give det store i varme
alle og en hver kan lodde en given modstand fast til en diode og så sætte noget strøm til
det er ikke noget problem
det vi er ude i er noget med en regulerings kreds og så 1-5 dioder derpå
gange det antal man nu ønsker
det der sidder inde i den biltema lampe som nolan har lånt.
er en strøm kreds der giver ca 110 v dc og så er dioderne linet op efter det
mvh snogen
mvh snogen
det vi leder efter er noget der giver lys uden at give det store i varme
alle og en hver kan lodde en given modstand fast til en diode og så sætte noget strøm til
det er ikke noget problem
det vi er ude i er noget med en regulerings kreds og så 1-5 dioder derpå
gange det antal man nu ønsker
det der sidder inde i den biltema lampe som nolan har lånt.
er en strøm kreds der giver ca 110 v dc og så er dioderne linet op efter det
mvh snogen
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
hvad er det for en lampe fra biltema? der der arbejdslampe?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ok 
Lad mig lige sige det med det samme; "jeg skal ikke have LED-lys over min balje".
Alt det hype over en lyskilde, som ikke giver mig nogen fordele over MH eller T5. Jeg forstår det ikke
LED: ~100lm/W
MH : ~100lm/W
Det kan jo ikke hjælpe noget som helst, at sætte 100W LED over baljen og få 10.000 lumen, når jeg idag bruger 3x150W over og får 45.000 lumen ?
Jeg ved godt, at de spild-watt jeg brænder af lige nu, ikke giver mig noget som helst men det gør spild-watt i LED'ens reguleringskredsløb heller ikke. Elektroniske ballaster til MH'erne er vejen frem, på nuværende tidspunkt. LED ? Muligvis om nogle år men der er ikke udslagsgivende fordele på nuværende tidspunkt.
@WillIAm:
Det kan godt være, at mit indlæg kunne misforstås men det er nok min hyppige brug af ironi og sarkasme, som jeg skal være mere opmærksom på
Jeg var helt med på, hvad du mente....
... og det var jo netop det næsten flabede svar fra Hongkong, som fik mig til at opgive alt om at få et fornuftigt svar ud ad dem; jeg tror simpelthen ikke de aner, hvad jeg mener
Og det dér med køkkenvasken, troede jeg sgu var sagt i fortrolighed
@DDT2:
Det er den der LED facadelampe, som har været oppe at vende et par gange herinde.
Vi legede lidt med den en dag ved siden af en 150W MH og der er .... tjah .... nogen forskel i udbyttet
Over sumpen er den dog fin i sammenligning med en sparepære eller to.
/Kim

Lad mig lige sige det med det samme; "jeg skal ikke have LED-lys over min balje".
Alt det hype over en lyskilde, som ikke giver mig nogen fordele over MH eller T5. Jeg forstår det ikke

Det kan jo ikke hjælpe noget som helst, at sætte 100W LED over baljen og få 10.000 lumen, når jeg idag bruger 3x150W over og får 45.000 lumen ?
Jeg ved godt, at de spild-watt jeg brænder af lige nu, ikke giver mig noget som helst men det gør spild-watt i LED'ens reguleringskredsløb heller ikke. Elektroniske ballaster til MH'erne er vejen frem, på nuværende tidspunkt. LED ? Muligvis om nogle år men der er ikke udslagsgivende fordele på nuværende tidspunkt.
@WillIAm:
Det kan godt være, at mit indlæg kunne misforstås men det er nok min hyppige brug af ironi og sarkasme, som jeg skal være mere opmærksom på

Jeg var helt med på, hvad du mente....
... og det var jo netop det næsten flabede svar fra Hongkong, som fik mig til at opgive alt om at få et fornuftigt svar ud ad dem; jeg tror simpelthen ikke de aner, hvad jeg mener

Og det dér med køkkenvasken, troede jeg sgu var sagt i fortrolighed

@DDT2:
Det er den der LED facadelampe, som har været oppe at vende et par gange herinde.
Vi legede lidt med den en dag ved siden af en 150W MH og der er .... tjah .... nogen forskel i udbyttet

Over sumpen er den dog fin i sammenligning med en sparepære eller to.
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
- DDT2
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
starf damn en trist nyhed at komme med 
Nolan okay bare i orden jeg ville godt nok heller ikke bruge den til lampe over selve akvariet men som du skriver i sumpen er den vist nok helt udemærket.

Nolan okay bare i orden jeg ville godt nok heller ikke bruge den til lampe over selve akvariet men som du skriver i sumpen er den vist nok helt udemærket.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ja, ikke ?StarF skrev:Så fik jeg lavet tunze moddet, giver godt nok en del mere..
Der er virkelig stor forskel

Arh, nittenStarF skrev: kostede mig dog en frimandi fisk at gøre det. For da jeg havde lavet den første pumpe, ville jeg da lige sammenligne det med den anden, opdagede den var slukket, så tændt den, og 2 min efter opdager man en død fisk stikke ud af den.. DOH

Det gamle "fisk i blender"-trick.... Jeg tror ikke du er den første, der har lavet dét stunt.
Jeg har ofte tænkt tanken, lige når jeg har tændt for en stream; "hmm.... måske skulle jeg lige have checket?"....
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Er imponerende, ifølge reefcentral sku den yde som en 6045 med det mod. det bedste af alt, man kan fjerne det på 2 min bare med en kniv tang, det kan rykkes lige af.
Har faktisk mistet en del fisk på den måde, både når der har været strøm afbrydelser, og når man ikke lige tænker over det. Var sku en fed fisk, og værste af alt, tror jeg havde fået et "par".. nå jeg må købe en ny.. de er bare ind imellem ret svære at finde her hjemme.
Har faktisk mistet en del fisk på den måde, både når der har været strøm afbrydelser, og når man ikke lige tænker over det. Var sku en fed fisk, og værste af alt, tror jeg havde fået et "par".. nå jeg må købe en ny.. de er bare ind imellem ret svære at finde her hjemme.
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
@ Nolan:
- Nej, fortsæt endelig...
Sarkasme og ironi er fint!

- Nej, fortsæt endelig...

Sarkasme og ironi er fint!

/Flemming,

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Hej,Nolan skrev:Ok
Alt det hype over en lyskilde, som ikke giver mig nogen fordele over MH eller T5. Jeg forstår det ikke![]()
ikke for at starte en stor diskussion om LED, men hvis vi at antager at HQI giver omkr. 80lm/W og at en rigtig effektiv reflektor(LumenArc, LumenBright) sender ca 80% af det lys ned i baljen, så er der 64lm/W tilbage, så regner vi ikke tab i ballasten med.
En god diode leverer ca 107lm/W, med linse kommer 98% af det lys ned i vandet, en god forsyning har en effektivitet på 88%, så ca 97 lm/W, havner i baljen.
At LED så har den fordel at man kan justere farverne lige som man vil, de varmer en køleplade og IKKE vandet, som HQI. De holder 5-7 år, hvor tit skifter man sine HQI pærer?
Jeg siger ikke at LED er løsningen på alt, men jeg regner med at går fra 610W HQI/T5, til dioder der maks bruger 440 ved fuld styrke. jeg får de farver jeg vil have, temperaturen i akvariet falder nok en grad eller 2, fordampningen af vand mindskes.....
Det er bare mine grunde til at bygge et LED setup, jeg siger ikke at det er verdens 8 vidunder, men nu vil jeg prøve og se om det ikke er godt for min balje.
Dennis
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Uuuh, jeg elsker, når tilhængere af ét eller andet, "guestimerer" helt til fordel for det de ønsker at opnå 
At en LumenArc kun reflekterer 80% af lyset og en LED-linse hele 98% er ihvertfald at forfordele LED.
Når man så vælger at tage udbyttetal fra den nederste grænse for MH og den øverste for LED, så er det igen et spørgsmål om, at man ønsker at "bevise" noget usandt.
Din udregning af udbyttet fra LED med tab i linse og forsyning holder i øvrigt heller ikke - 107lm * 0,98 * 0,88 giver 92lm/W og ikke 97, som du skriver... og det er jo nok nærmere 85lm, hvis man regner med mere realistiske 100lm/W ?
Hvis vi holder det op mod LumenArc's påståede 98% reflektion, tab i en elektronisk ballast på 5% og 90lm/W, rammer vi altså 90 * 0,98 * 0,95 = 84lm/W.
Jeg vil gerne frabede mig yderligere kommentarer fra LED-husarerne i denne tråd - opret jeres egen tråd til lovprisningerne.
/Kim

At en LumenArc kun reflekterer 80% af lyset og en LED-linse hele 98% er ihvertfald at forfordele LED.
Når man så vælger at tage udbyttetal fra den nederste grænse for MH og den øverste for LED, så er det igen et spørgsmål om, at man ønsker at "bevise" noget usandt.
Din udregning af udbyttet fra LED med tab i linse og forsyning holder i øvrigt heller ikke - 107lm * 0,98 * 0,88 giver 92lm/W og ikke 97, som du skriver... og det er jo nok nærmere 85lm, hvis man regner med mere realistiske 100lm/W ?
Hvis vi holder det op mod LumenArc's påståede 98% reflektion, tab i en elektronisk ballast på 5% og 90lm/W, rammer vi altså 90 * 0,98 * 0,95 = 84lm/W.
Jeg vil gerne frabede mig yderligere kommentarer fra LED-husarerne i denne tråd - opret jeres egen tråd til lovprisningerne.
/Kim
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Lige en lille update, på engeske ebay kan man i øjeblikket få nanostreams 2500 til 45 euro!! Så med lidt "mod" kan man vist ikke få billgere cirkulation i vores akvarier!!!
SPS : Stability provides succes
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nice 
Tak for tippet.
/Kim

Tak for tippet.
/Kim
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Man skal dog være opmærksom på at der sikkert er engelsk stik på, så man skal selv lige sætte et dansk på hvis man vil bruge det 

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Så er der bestilt en ballast fra Fish-Street til test.
... det bliver nu meget sjovt, at se om det er noget der dur.
/Kim
... det bliver nu meget sjovt, at se om det er noget der dur.
/Kim
Det bliver spændene at se hvad de bruger af srtøm.
Jeg har selv lige bestildt 80W T5 balaster direkte hos Philips da petsupply afligevel ikke kunne sælge dem i singel og navnet Giesemann er lige meget da det stadig er Philips der laver dem...
Steen
Jeg har selv lige bestildt 80W T5 balaster direkte hos Philips da petsupply afligevel ikke kunne sælge dem i singel og navnet Giesemann er lige meget da det stadig er Philips der laver dem...

Steen
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg har lige modtaget to af de før omtalte 150 W ballaster fra Fish street, jeg har desværre ikke noget at måle forbrug med, men jeg glæder mig lidt til at høre hvad Nolan kan måle på den han får...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
I sin tid da jeg importerede en del stumper fra Kina lavede jeg målinger på nogle Kina ballaster kontra nogle CoralVue - Puha det så skidt ud for de noname kina modeller.
De kunne ikke engang levere den strøm pæren skulle bruge for optimalt lysudbytte.
Kunne jeg bare huske hvilken hjemmeside det var hvor en amerikaner har testet en række ballaster og pærer - det er helt vildt så forskellig udbytte ballasterne har, og dermed direkte hvor lys du får ud af din pære.
De kunne ikke engang levere den strøm pæren skulle bruge for optimalt lysudbytte.
Kunne jeg bare huske hvilken hjemmeside det var hvor en amerikaner har testet en række ballaster og pærer - det er helt vildt så forskellig udbytte ballasterne har, og dermed direkte hvor lys du får ud af din pære.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
@Brian:
Det er netop derfor jeg ikke har bestilt 3 eller 4 med det samme
Prisen på sådan en fætter fra Fish-street løber op i knap 40$ incl. fragt. Det er så lidt, at jeg gerne påtager mig opgaven med at teste den.
Jeg har kig på et quantum-meter fra Apogee. Det kunne være man skulle bestille sådan et også, så man kunne sammenligne lysudbyttet ?
/Kim
Det er netop derfor jeg ikke har bestilt 3 eller 4 med det samme

Prisen på sådan en fætter fra Fish-street løber op i knap 40$ incl. fragt. Det er så lidt, at jeg gerne påtager mig opgaven med at teste den.
Jeg har kig på et quantum-meter fra Apogee. Det kunne være man skulle bestille sådan et også, så man kunne sammenligne lysudbyttet ?
/Kim
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Ja jeg havde kun et fluke storage osc. til rådighed så jeg kiggede rent strøm/spænding mm, set mellem en kina model kontra en coralvue, begge med både en coralvue brænder.
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- flemmiov
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
Det bliver spændene at se resultaterne Nolan. Godt initiativ - jeg har nemli 2 styks 250 w ballaster fra fishstreet.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.
Jeg vil tro den side med reviews af forskellige ballaster etc er den her
http://www.advancedaquarist.com/2007/3/review/view
der er en hel del artikler, ovenstående er bare én af dem.
Mht. målinger så husk at diverse billige målere ikke er så præcise. Nogle måler f.eks reelt kun i steps på 7w, og specielt med elektroniske komponenter der ikke har en power factor på 1.0 er der også en del af dem der måler til tider meget forkert. Målerne som man kan låne af elselskaberne måler lige så korrekt som måleren man betaler efter, så brug sådan en hvis det er muligt.
Mht. lumen/watt er det så ikke mere interessant at tale om PAR/watt frem for lumen?
http://www.advancedaquarist.com/2007/3/review/view
der er en hel del artikler, ovenstående er bare én af dem.
Mht. målinger så husk at diverse billige målere ikke er så præcise. Nogle måler f.eks reelt kun i steps på 7w, og specielt med elektroniske komponenter der ikke har en power factor på 1.0 er der også en del af dem der måler til tider meget forkert. Målerne som man kan låne af elselskaberne måler lige så korrekt som måleren man betaler efter, så brug sådan en hvis det er muligt.
Mht. lumen/watt er det så ikke mere interessant at tale om PAR/watt frem for lumen?