"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Easy Life

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Easy Life

Indlæg af MAKRRO »

Halløj alle! En lille postering inden jeg hopper ind foran flimmer kassen.

Jeg er jo godt på vej ind i denne saltvandsverden og venter pænt på at mit nye akvarie er indkørt. I mellemtiden læser jeg og undersøger i stor stil så jeg er bedst forberedt til koraller og fisk :)

Nu tænker jeg tilsætningstoffer og der vil jeg bruge Easy Life. Der har jeg så været inde på Petsupply og jeg ender med en indkøbskurv der ser således ud:

1 x Easy-Life Magnesium 500ml
1 x Easy Life ffm 500 ml
1 x Easy-Life Calcium 500ml
1 x Easy-Life Maxicoral B 500ml
1 x Easy-Life Jod 500ml
1 x Easy-Life Strontium 500ml
1 x Easy-Life Maxicoral A 500ml
1 x KZ Activated Carbon - 1000 ml
1 x Filterpose 0.6L

(der røg lidt aktivt kul ned i kurven, så mit vand kan blive klart :))

Anyway - Er Strontium og Jod overhoveder godt for noget? Jeg er med på A+B og Ca+Mg har jeg lagt i fordi det er rart hvis de værdier skulle svinge for meget, da jeg vil fokusere meget på koraller... Og ffm fordi det vil jeg godt se hvad er :)

Når, erfaringer og lidt kommentarer, gerne lidt fokuseret på dette Jod og Strontium?
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Easy Life

Indlæg af Brian C »

jeg ville slet ikke spekulere på det endnu.

ikke før du begynder at få godt gang i korallerne

skulle du endelig købe noget af det nu, så ville jeg vælge Kul og FFM, sidstnævnte er altid god at have hjemme i et nødstilfælde, resten ville jeg vente med, indtil akvariet begynder at vise tegn på forbrug

jeg bruger selv easylife A & B, men er først begyndt at bruge det inden for de sidste 2 måneder, den gang jeg selv startede som begynder, hældte jeg også alverdens magiske mixturer, sporestoffer osv i akvariet, kun for at finde ud af at det var unødvendigt, og det kan i værste fald også være farligt for akvariets beboere

Calcium og magnesium, ville jeg ikke vælge Easylife, det er for dyrt, især magnesium, som der snildt kan ryge en flaske af ad gangen

men igen lad nu dit akvarie blive klart, når så der begynder at komme god vækst i dine koraller, så kan du efter min mening overveje sporestofferne, vandskifte kan også gøre meget ved det
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Easy Life

Indlæg af Hvam »

Helt enig, med Brian :-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Easy Life

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til Strontium er videnskaben meget uenig om behovet.

Husker ikke lige den kemiske opbygning, men det skulle være meget lig med Ca.
Mange mener at korallerne optager Sr, blot fordi det nu er der. Andre mener at det er helt livsnødvendigt.

Med jod er sagen lidt anderledes. Jod er væsenligt for liv, men formeget jod er dræbende.
Jod er godt for de røde farver på korallerne.

Men når du først lige er ved at starte op, ville jeg heller ikke interesse mig spor for de 2 dele.
Lad det komme når behøvet for det er til stede.

I hele taget synes jeg du skulle bruge kronerne på andet en sporelementer. Når du ikke har helt vildt gang i koralvæksten, er der rigeligt i vandet fra start af, og nye sporestoffer tilsættes ved vandskifte.

Brug hellere pengene på f.eks et ordenligt Po4 testsæt. f.eks Rowa/Deltecs
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Easy Life

Indlæg af Sylvest »

Hej MAKRRO

Prøv at læse de afsnit i denne artikel omkring Jod og Strontium. http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm

Jeg ved godt det er en overordnet beskrivelse, men jeg syntes det er OK råd de kommer med.

/Sylvest
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Easy Life

Indlæg af MAKRRO »

Arh okay, tak :)

men det var ikke fordi jeg ville skynde mig ud og købe det nu. Ville bare gøre mig nogle erfaringer og læse lidt hist og her. Og så egentlig bare finde ud af hvad der var nødvendigt og ikke nødvendigt :) Men tak for response!
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"