Hej alle,
Jeg er helt ny i faget. Jeg går og overvejer hvad for et akvarie og udstyr jeg skal investere i. Budgettet siger max. 15.000. RSM, specielt 250 som jeg synes er en god størrelse og også max for hvad jeg kan have i min lejlighed, ser lækkert ud, men jeg hører kedelige ting om støj og for høj varme, og så vil jeg hellere nøjes med mindre. Desuden er der jo konkurrende mærker, eks et kinesisk. Er de ligeså gode?
Et andet spørgsmål. Jeg fik at vide i en saltvandsbutik, at det ikke var noget problem at købe en lille dragefisk til eks et RSM 130, fordi man altid vil kunne sælge eller bytte til en mindre, når den bliver for stor. Holder det generelt med saltvandsfisk?
RSM eller?
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: RSM eller?
Jeg kender ikke de konkurrende mærker, men jeg ville købe et brugt f.eks RSM, der er rigtig mange penge at spare, da de sjældent er slidt, og så måske skifte skummeren ud, varme vil altid være et problem, især i et lukket system, men mange andre kæmper også med varme.
Du kan da sagtens købe en lille dragefisk og så skifte den ud, men vil ikke anbefale at gøre det, ligesom jeg heller ikke mener at Kiruger eller Chromis hører til i de små akvarier, den første fordi den vokser hurtigt, den anden fordi den kræver god svømmeplads.
Du kan da sagtens købe en lille dragefisk og så skifte den ud, men vil ikke anbefale at gøre det, ligesom jeg heller ikke mener at Kiruger eller Chromis hører til i de små akvarier, den første fordi den vokser hurtigt, den anden fordi den kræver god svømmeplads.

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2870 Dyssegård
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Søborg
Takker for dine råd. Jeg har dårlige oplevelser omkring sommervarme og køleanlæg, så jeg vil gerne undvære den fornøjelse igen. Håber da ikke det er en obligatorisk del af saltvand. Er det fordi det alt udstyret er samlet på lille plads at den for høje varme opstår?
Jeg er helt med på det etiske dyrehold, og at det generelt er uansvarligt at købe unger af dyr man ikke kan holde ret længe. Men jeg har omvendt ikke set forhandlernes akvarier fyldt med dragefisk i store størrrelse, som man kan se det med pleco sugemallerne.
Jeg er helt med på det etiske dyrehold, og at det generelt er uansvarligt at købe unger af dyr man ikke kan holde ret længe. Men jeg har omvendt ikke set forhandlernes akvarier fyldt med dragefisk i store størrrelse, som man kan se det med pleco sugemallerne.
- PerNielsen
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har et RSM 130, som jeg har dæmpet en del ved bl.a. at udskifte skummer og blæsere. Men det "larmer" fortsat en del, synes jeg - lige på kanten til det tålelige, men jeg håber at kunne dæmpe det lidt mere. Jeg skriver det i citationstegn, fordi opfattelsen af "larm" er meget individuel.
Jeg har endnu ikke haft mit RSM længe nok til at vurdere varmeudviklingen. Men de første målinger tyder på, at temperaturen desværre ser ud til at snige sig op på 28-29 grader.
Der er jo løsninger på både støj og varmeudvikling, men det kræver jo, at du nok skal ud og investere flere penge. Omvendt kan du helt sikkert finde masser af RSM 130 og 250 ejere, som kører deres RSM 'out of the box' med stor tilfredshed.
Jeg kan desværre ikke svare på, om de konkurrerende mærker er ligeså gode. Hvis du er i tvivl, om det skal være et RSM, så er jeg sikker på, at der er masser herinde, som vil åbne døren og vise dig deres. Så kan du se og måske især høre det!
Med dit budget kan du helt sikkert også finde et 250 l. akvarium med både sump og tilbehør. Men det koster også noget at få sand, sten, koraller og fisk i, skal du huske på!
Som et mindre sidespring til dit spørgsmål, så er jeg selv helt ny i faget. Mit budget var også som dit. Efter mange overvejelser valgte jeg dog at starte småt ved at købe et brugt RSM 130, så jeg kan få lidt erfaring med, hvad det kræver at holde saltvand. Hvis det (mod forventning) viser sig, at saltvand ikke er for mig, så har jeg ikke brændt hele opsparingen af. Statistikken viser dog, at man hurtig får 'baljefeber' og ønsker at opgradere. Her håber jeg så, at min erfaring med 130'eren vil give mig nok viden til at finde den opgradering, som passer til mig. Og jeg vil stadig have penge til det! RSM 130'eren er også noget nemmere at sælge end et akvariesæt til 15.000,-, hvis det går helt galt.
Nå, ville ikke lave et stort sidespring - men blot fortælle, hvad jeg valgte at gøre, da vores situation nok ligner hinanden lidt
/Per
Jeg har endnu ikke haft mit RSM længe nok til at vurdere varmeudviklingen. Men de første målinger tyder på, at temperaturen desværre ser ud til at snige sig op på 28-29 grader.
Der er jo løsninger på både støj og varmeudvikling, men det kræver jo, at du nok skal ud og investere flere penge. Omvendt kan du helt sikkert finde masser af RSM 130 og 250 ejere, som kører deres RSM 'out of the box' med stor tilfredshed.
Jeg kan desværre ikke svare på, om de konkurrerende mærker er ligeså gode. Hvis du er i tvivl, om det skal være et RSM, så er jeg sikker på, at der er masser herinde, som vil åbne døren og vise dig deres. Så kan du se og måske især høre det!
Med dit budget kan du helt sikkert også finde et 250 l. akvarium med både sump og tilbehør. Men det koster også noget at få sand, sten, koraller og fisk i, skal du huske på!
Som et mindre sidespring til dit spørgsmål, så er jeg selv helt ny i faget. Mit budget var også som dit. Efter mange overvejelser valgte jeg dog at starte småt ved at købe et brugt RSM 130, så jeg kan få lidt erfaring med, hvad det kræver at holde saltvand. Hvis det (mod forventning) viser sig, at saltvand ikke er for mig, så har jeg ikke brændt hele opsparingen af. Statistikken viser dog, at man hurtig får 'baljefeber' og ønsker at opgradere. Her håber jeg så, at min erfaring med 130'eren vil give mig nok viden til at finde den opgradering, som passer til mig. Og jeg vil stadig have penge til det! RSM 130'eren er også noget nemmere at sælge end et akvariesæt til 15.000,-, hvis det går helt galt.
Nå, ville ikke lave et stort sidespring - men blot fortælle, hvad jeg valgte at gøre, da vores situation nok ligner hinanden lidt

/Per
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Du kan prøve at kontakte Carsten hos Decocean. De har stadig et enkelt Giesemann 250 l. akvarie tilbage til en rigtig god pris, og kvaliteten er helt i top. Det giver dig bla. mulighed for at vælge hvilken teknik du vil køre med. Om du kan holde dig inden for dit buget ved jeg ikke præcist, men jeg er lige ved at tro det.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Varmen opstår dels på grund af det kraftige lys, og mange pumper afgiver også varme til akvariet.Joen skrev:Takker for dine råd. Jeg har dårlige oplevelser omkring sommervarme og køleanlæg, så jeg vil gerne undvære den fornøjelse igen. Håber da ikke det er en obligatorisk del af saltvand. Er det fordi det alt udstyret er samlet på lille plads at den for høje varme opstår?
Jeg har haft RSM, og der var det klaret med at lade låget stå åbent på de varme dage.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.