Temperatur i akvariet
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
Temperatur i akvariet
Er det kun mig der har svært ved at holde temperaturen nede i mit akvarie i disse dage ?? hvad gør andre for at ikke få for høj temperatur. ?? Jeg har et 325 L med invendig sump med lukket amatur ( hvis det er det det hedder ) og jeg har svært ved at holde temperaturen nede på under 28 C med mere mister jeg utrolig meget vand om ugen ca 3-4 L .....
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
Re: Temperatur i akvariet
Jeg har en tilsluttet en Boyu 200 køler til mit RSM 130. Den holder temperaturen på mellem 25 og 27,5 grader. Den har i den grad også nedsat fordampningen. Det har givet ro i sindet med køleren tilsluttet, for nu tænker jeg ikke på at skulle åbne og lukke låget på baljen. Køleren bliver med garanti også tilsluttet mit nye akvarie.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
- LHI
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
mht til varmen, der kan jeg ikke hjælpe, det kender jeg ikke nok til.
Men din fordampning når du skriver 3-4 liter om ugen, det er en meget lav fordampning.
Hvis du sætter en blæser på til at blæse hen over vandet, så fordamper der mere, og det sænker faktisk din temperatur i akvariet
men så er du nød til at have armaturet til at stå lidt åbent 
Men din fordampning når du skriver 3-4 liter om ugen, det er en meget lav fordampning.
Hvis du sætter en blæser på til at blæse hen over vandet, så fordamper der mere, og det sænker faktisk din temperatur i akvariet

Lars
260L saltbalje opstartet i maj 2009
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 43&start=0
Sidst opdateret den: 25 August 2009 - 7 nye billeder
260L saltbalje opstartet i maj 2009
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 43&start=0
Sidst opdateret den: 25 August 2009 - 7 nye billeder

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Hvis der kun fordamper 3-4 liter om ugen må du have dækglas eller meget tætsluttende overbygning på ? af med det - så burde du se et fald i temperaturen.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
enig til sammenligning, smider mit 600 liters 10-15 liter i døgnet pga fordampning i den varme tid, resten af året lige knap 10 liter i døgnettroels skrev:Hvis der kun fordamper 3-4 liter om ugen må du have dækglas eller meget tætsluttende overbygning på ? af med det - så burde du se et fald i temperaturen.
jeg har et par blæsere monteret så de blæser henover overfladen under lamperne, det gør at jeg kunne holde temperaturen nede på 27-28 grader, da det var varmest, men det kræver selvfølgelig at der kan komme luft til akvariet, og det giver selvfølgelig en øget fordampning
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
Mange tak for jeres svar jeg har også konstant blæser stående ved akvariet og ja jeg må have amaturet noget mere åben synes bare jeg hele tiden fyldte vand på men det er jo åbenbart meget normalt 

mit 350L smider også en 6-7 L om dagen :S
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Gætter på at der fordamper ca. 4-8 liter i døgnet på vores 870 liters. Har ikke dækglas over (det bruger man normalt ikke i saltvandsakvarier, da man ønsker så meget lys som muligt) og temperaturen var ca. 27 grader i dag kl. 17 (samme temperatur som udenfor).
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
jeg har heller ikke dækglas på og igår tror jeg der fordampede 7 L var bare usikker på om det var meget normalt 

- PuraVida
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Geografisk sted: Holstebro
jeg har et 250L med 60 L sump. har blæser i min lampe. der fordamper ca 1,5 L i døgnet. og har ik problemer med at holde temperaturen nede.