"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

28 liter, værd at overveje?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 824
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nadia »

Hej alle

Efter en meget meget lang tid uden saltvand, kan jeg konstaterer at jeg savner det.
Desværre er tiden stadigvæk ikke kommet til stort hus med indbygget væg akvarie på 1000+ liter,
men derfor kan man vel stadig have bare en lille bitte sjat salt.

Jeg har aldrig rigtig gjort i de helt små nanoakvarier, og er slet ikke sikker på man kan
få det 100% op at køre. Jeg har fået lavet et akvarie med special mål ved tropeakvarier, da
jeg gerne ville have det til at passe ind i et møbel. Resultatet er også rigtig godt, men
akvariet er altså kun på 28 liter. mål h:25, b:32,5, d: 34,5 cm.

Jeg har ikke tænkt mig at have overløb i dette akvarie, og jeg havde
også tænkt mig at have minimal teknik på. Min idé er følgende:

Eden 501 spandpumpe. (Mener ihvertfald den kan klare saltvand)
http://my1.bizshop.com.au/thepondshop/i ... cts_id=991
Har jeg i forvejen, kører super på ferskvand ihvertfald.

Skummer: http://petsupply.dk/product_info.php?pr ... 1212499cde
Hvis den er noget værd?

Lys: http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=6984
Ved ikke om det skal være 13w eller 16w og om man overhoved kan holde noget under dette lys?
Harr selvfølgelig ikke regnet med de store koraller, til dette akvarie, men måske bare lidt ricordea, eller andre skiver samt polypper.

Mit spørgsmål er så, til jer der har kørt med så lille et akvarie, om det overhoved kan lade sig gøre?
Eller er det spild af tid at starte så lille et akvarie?
Jeg er bange for, at de fleste der starter sådan et akvarie op, lukker det ned efter
kort tid fordi det simpelthen ikke kan holdes kørende. Selvfølgelig er det sikkert ikke det store problem, hvis indholdet kun bliver nogle få levende sten,
men jeg vil selvfølgelig gerne have en lille fisk som f.eks. goby eller en anden lille fisk, og det vigtigeste er at det levende skal kunne trives.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nolan »

Hej Nadia og velkommen tilbage ;-)

Min erfaring med de små nano (pico ?) begrænser sig til et 15L. Efter 3 fejlslagne forsøg på at få balance i det med bare et par fjordrejer, gider jeg simpelthen ikke prøve mere.

Rio nano skummeren, tror jeg ikke der er nogen, der har haft det store held med. Der er ihvertfald flere der har brokket sig over den herinde.

.... få nu købt det hus og bygget den kæmpebalje ;-)

/Kim
Brugeravatar
Bjerge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: lør 25. okt 2008 19:27
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Bjerge »

Hvis du er frisk på at læse lidt så er Nano-reef.com en kanon side. Og ja man kan sagtens kører en lille pico tank. Lige et godt link det er helt klart værd at kigge igennem. Han har holdt det kørende i over et år med blødkoraller og polypper og er nu gået over til nogle lidt mere krævende koraller.

http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=180570
Venlig hilsen
Martin Bjerge
35L. JJ nano reef
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=23062
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Brian C »

Rio nano skummeren, ville jeg gå pænt udenom, den er efter min mening ikke pengene værd, jeg synes ikke den er til at få til at køre tilfredstillende

jeg ville i et 28 liters helt droppe skummeren, og satse på vandskift istedet, når vandmængden ikke er større

mht lampen, så er den fin, jeg har selv 26 watt modellen, som jeg nok ville vælge i stedet fo 13 watt, den giver fint med lys, og fylder ikke meget
du skal bare huske at der skal købes en anden pære, da den medleverede er 6500K hvilket er fint for mig, da jeg bruger den over mit algerefugie, men til belysning af akvarie, der er det for gult (min mening)
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 824
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nadia »

Nolan skrev:Hej Nadia og velkommen tilbage ;-)

Min erfaring med de små nano (pico ?) begrænser sig til et 15L. Efter 3 fejlslagne forsøg på at få balance i det med bare et par fjordrejer, gider jeg simpelthen ikke prøve mere.

Rio nano skummeren, tror jeg ikke der er nogen, der har haft det store held med. Der er ihvertfald flere der har brokket sig over den herinde.

.... få nu købt det hus og bygget den kæmpebalje ;-)

/Kim
Hej Kim :)
Tak skal du have. Jamen 28 liter er da også næsten det dobbelte af 15 :P men en skam at høre, kunne forestille mig det er hårdt at holde balancen i 15 liters vand.
Jeg skal nok få købt hus og det hele, men der kommer jo lige til at gå nogle få år endnu, så er det jo altid rart at have lidt i mellemtiden. Hvad har du egentlig af salt idag? :)
Bjerge skrev:Hvis du er frisk på at læse lidt så er Nano-reef.com en kanon side. Og ja man kan sagtens kører en lille pico tank. Lige et godt link det er helt klart værd at kigge igennem. Han har holdt det kørende i over et år med blødkoraller og polypper og er nu gået over til nogle lidt mere krævende koraller.

http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=180570
Supert link! Det vil jeg helt sikkert læse, tak for det :)
Brian C skrev:Rio nano skummeren, ville jeg gå pænt udenom, den er efter min mening ikke pengene værd, jeg synes ikke den er til at få til at køre tilfredstillende

jeg ville i et 28 liters helt droppe skummeren, og satse på vandskift istedet, når vandmængden ikke er større

mht lampen, så er den fin, jeg har selv 26 watt modellen, som jeg nok ville vælge i stedet fo 13 watt, den giver fint med lys, og fylder ikke meget
du skal bare huske at der skal købes en anden pære, da den medleverede er 6500K hvilket er fint for mig, da jeg bruger den over mit algerefugie, men til belysning af akvarie, der er det for gult (min mening)
Ærgeligt med skummeren, er ikke meget for at køre saltvand uden skummer, men det kan man selvfølgelig blive nødt til hvis der ikke er nogle der duer. Vil den ikke skumme ordentligt eller hvad er problemet med den?
Jeg er bestemt heller ikke fan af gult lys, ved du hvor jeg kan købe en anden pære der passer til denne lampe?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Helena »

Der er vist ikke ret meget der virker på den Rio skummer overhovedet :BA
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Brian C »

som Helena siger der ikke meget go i den skummer
men i kan da overtage min for prisen på 1½ liter Cola zero + evt forsendelse
så kan i se om i kan få noget ud af den, jeg kunne ikke, og jeg ved der er flere andre også ude i det store udland, der heller ikke har kunne få den til at virke optimalt, hvis de i det hele taget kunne få den til at virke
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nolan »

Nadia skrev: Hej Kim :)
Tak skal du have. Jamen 28 liter er da også næsten det dobbelte af 15 :P men en skam at høre, kunne forestille mig det er hårdt at holde balancen i 15 liters vand.
Jeg skal nok få købt hus og det hele, men der kommer jo lige til at gå nogle få år endnu, så er det jo altid rart at have lidt i mellemtiden....
Hvis du liiige går et skridt længere og sætter noget 50-60L op, tror jeg det er lettere. Den størrelse er der ihvertfald flere, der har kørende med godt resultat.

/Kim
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af amddurin »

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
jesper_tang
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 5. jul 2007 17:05
16
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kyndby

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af jesper_tang »

Nu vil jeg lige have lov til at blande mig lidt...:)
Har kørt med Rio skummeren på et 60 L uden problemer...
Ja, man skal lige forstå hvordan den virker, men hvis men læser instruktionen så går det let... Har aldrig taget mig længere en 36 timer at indstille den.
Mvh
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Brian C »

jesper_tang skrev:Nu vil jeg lige have lov til at blande mig lidt...:)
Har kørt med Rio skummeren på et 60 L uden problemer...
Ja, man skal lige forstå hvordan den virker, men hvis men læser instruktionen så går det let... Har aldrig taget mig længere en 36 timer at indstille den.
jeg kan da osse få den til at skumme, men jeg tillader mig at tvivle stærkt på at den har nogen større effekt på vandkvaliteten, med den smule skum den er i stand til at producere
og manualen.... tjah har du fået en større udgave end den lap papir der fulgte med min
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 824
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nadia »

Nolan skrev:
Nadia skrev: Hej Kim :)
Tak skal du have. Jamen 28 liter er da også næsten det dobbelte af 15 :P men en skam at høre, kunne forestille mig det er hårdt at holde balancen i 15 liters vand.
Jeg skal nok få købt hus og det hele, men der kommer jo lige til at gå nogle få år endnu, så er det jo altid rart at have lidt i mellemtiden....
Hvis du liiige går et skridt længere og sætter noget 50-60L op, tror jeg det er lettere. Den størrelse er der ihvertfald flere, der har kørende med godt resultat.

/Kim
Jeg har tænkt nøjagtigt det samme, har set flere med et godt resultat i den størrelse, desværre passer det selvfølgelig bare ikke ind nogle steder lige nu hehe :) Man kan selvfølgelig altid forsøge sig med det lille akvarie, og hvis det ikke duer må det lukkes igen.
amddurin skrev:Pære:

http://petsupply.dk/advanced_search_res ... =solar+duo
Super :clap: Mange tak!
Jeg må indrømme jeg har forglemt mig lidt på det med de 10.000 k osv, men mon ikke man skal derop hvis man vil have lyset lidt hvidt?


Mht skummeren, så har jeg kunne læse mig til på diverse fora osv. at der vidst er ligeså mange der er glade for den, som folk der ikke er glade for den. Man kan selvfølgelig give den et forsøg når den ikke koster mere, og jeg synes ikke jeg kan finde nogle andre der minder om den.
Brugeravatar
Bjerge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: lør 25. okt 2008 19:27
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Bjerge »

Jeg ville også droppe skummeren når du ikke har overløb. Og i stedet bruge pladsen til et ommodificeret AquaClear 70 til et algerefugie. Det vil også øge mængende af liter en smule. Men det kan du også se hvordan man gør i det link jeg henviste til tidligere. Det er i hvert fald blevet gennemprøvet, og har kun hørt positivt om det.

Men ja som de andre er inde på, så er stabilitet kernen i saltvand. Og efter som bufferen i de små pico'er ikke er særlig stor. Vil jeg mene at stabiliteten skal komme gennem vandskift.
Venlig hilsen
Martin Bjerge
35L. JJ nano reef
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=23062
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af amddurin »

10.000K er fint til farver på fisk, men 10kk er ikke højt nok efter min mening til koraller (Nogle af dem lyser mere og mere lysegrøn, jo højre man kommer op, dog er 20.000k kun egnet til skumringsbelysning, så den ville jeg kun benytte hvis jeg havde flere pære på det samme akv...)

Jeg kender ikke de sparepære, så jeg ved ikke om den på 15.000k bliver for blå? (Det er den jeg selv ville købe, hvis jeg skulle bruge en over et lille akv...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Brian C »

problemet med de høje kelvintal, er at parværdien falder

en anden og mere træls ting, synes jeg, er at mange især røde nuancer har det med at forsvinde ved for højt kelvintal, og det er jo lidt træls hvis det hele bare er selvlysende grønt, men heldigvis er smag og behag forskellig, jeg plejer ikke at gå højere op end noget der svarer til 12,500 kelvin ca...
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 813
Tilmeldt: tirs 24. jul 2007 17:12
16
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af solberg »

amddurin skrev:10.000K er fint til farver på fisk, men 10kk er ikke højt nok efter min mening til koraller (Nogle af dem lyser mere og mere lysegrøn, jo højre man kommer op, dog er 20.000k kun egnet til skumringsbelysning, så den ville jeg kun benytte hvis jeg havde flere pære på det samme akv...)

Jeg kender ikke de sparepære, så jeg ved ikke om den på 15.000k bliver for blå? (Det er den jeg selv ville købe, hvis jeg skulle bruge en over et lille akv...)

:beer:
kelvin har været diskuteret så mange gange herinde. Man kan ikke bare sige at 10.000 kelvin ikke er blåt nok, for det kommer an på hvad det er for et mærke pærer/brændere du køber. Men jeg har selv lampen og vil også sige at de 6500 kelvin er meget kedelige og tisgule.
Jeg har også forsøgt mig med rioskummeren og jeg sige at den godt kan skumme lidt men at jeg ikke kunne drømme om at købe den igen efter at have prøvet en tunze 9002.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 824
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nadia »

Bjerge skrev:Jeg ville også droppe skummeren når du ikke har overløb. Og i stedet bruge pladsen til et ommodificeret AquaClear 70 til et algerefugie. Det vil også øge mængende af liter en smule. Men det kan du også se hvordan man gør i det link jeg henviste til tidligere. Det er i hvert fald blevet gennemprøvet, og har kun hørt positivt om det.

Men ja som de andre er inde på, så er stabilitet kernen i saltvand. Og efter som bufferen i de små pico'er ikke er særlig stor. Vil jeg mene at stabiliteten skal komme gennem vandskift.
Jeg må indrømme at jeg synes det er super smart med hensyn til AquaClear 70 og lave det til algerefugie, men om jeg kan finde ud af det ved jeg ikke. Synes det ser ret svært ud på den guide han har lavet. Men jeg vil bestemt overveje det, hvis det ikke er for stort til at hænge på mit akvarie. Jeg må finde nogle mål på den.

Med hensyn til den spandpumpe jeg har, så er den jo god at bruge da jeg får ca. 2,2 liter vand mere, og jeg kan samtidig have lidt filtermateriale, men i det omtalte link omkring picos, nævner de at det ikke er en god idé at bruge et "canister filter", som jeg jo så bestemt ville mene er en spandpumpe. Han skrive at de både kan arbejde med dig og imod dig, og han fraråder dem. Det skal jo så lige siges at de akvarier i linket er væsentlig mindre end dette. Jeg går ud fra det er fordi der kan ophobe sig nitrat, nitrit osv, men jeg har kørt med spandpumpe før, dog på et meget større saltvandsakvarie med rigtig godt resultat, da der virkelig kom diverse liv i, men jeg kan da ikke se noget i vejen for at bruge spandpumpe her, hvis bare man renser filtermaterialet jævnligt?

Jeg er stadig tøvende med hensyn til at køre uden skummer hehe.. nu har jeg kigget lidt på Tunze 9002, og ville det ikke være en mulighed at putte den i akvarie? Den fylder jo ikke meget?

Med hensyn til lys, skal jeg som sagt ikke have de store koraller selvfølgelig, men derimod bare lidt skiver og polypper, men derfor synes jeg bestemt ikke gult lys er aktraktivt, så jeg ved ikke hvad i ville anbefale?
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Vænge »

Jeg mener det ville være total overkill at have en Tunze skummer i et 28 liters akvarie!!!
Til gengæld ville et overløb være guld værd! Deri kunne du have lidt filterværk (skum og vat), aktivt kul, varmelegme og en returpumpe - det kræver kun 2 mindre rum OG så får du automatisk fjernet den grimme proteinhinde der lægger sig på overfladen.

AquaClear filteret virker også som en super løsning! Der får du mulighed for at gemme varmelegme, have både et mekanisk og organisk filter + få god gang i vandoverfladen.

Skummer er IKKE nødvendigt i den størrelse akvarie, regelmæssige vandskift er derimod utroligt vigtig for at holde systemet stabilt.

Mine 5 cent ;)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Bosse »

Hvis akvariet er i balance med hensyn til vandværdier, hvorfor er vandskift så vigtige? ;)
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Vænge »

Hvis du på en nemt måde vil sørge for at f.eks. dit magnesium niveau er stabilt + sørge for der er sporelementer til stede i akvariet, ville regelmæssige vandskift være en god idé.
Nogle mener også at der bliver fjernet stoffer som ellers ville ophobes i akvariet (men det er virkelig et synspunkt der er diskuteret!)

Gå en tur ind forbi www.nano-reef.com og kig under deres pico afdeling - så kan du se hvad veteranerne indenfor miniakvarier gør for at vedligeholde deres systemer.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Bosse »

Altså sporestoffer og mg/ca bliver tilsat af de fleste. Hvis det er for at udgå at skulle tilsætte sporestoffer og ca/mg og tilsætte det med saltet, er det en løsning, men vil alligevel give en skævvridning i dine parametre, da det uskiftede vand stadig vil blive mindre nærringsfattigt.

Den eneste grund til at lave vandskift er efter min mening hvis du ikke kan holde din nitrat nede.

Hvilke stoffer skulle ophobe sig i akvariet i øvrigt?

Men ja ved godt dette er et religionsspørgsmål :)
Kan dog sige at jeg har kørt i 3 år uden vandskift uden problemer.

Har du et system der kan skabe et godt kredsløb i dit akvarie og tilsætte de rigtige sporestoffer er vandskifte efter min mening overflødigt og vil få vandværdierne til at svinge unødigt.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Bjerge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: lør 25. okt 2008 19:27
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Bjerge »

Ville også sige at et overløb er en kanon ide, og så sætte AquaClear filterets indsugning i overløbet, så vil den kunne kører optimalt. Da den for fadt i den proteinhinde Vænge er inde på.

Som du selv siger, er spandpumpen også en mulighed. Hvis du alligevel har den liggende er det vel et forsøg værd. Ret mig endelig, for har ikke selv erfaring med saltvand og spandpumper.
Venlig hilsen
Martin Bjerge
35L. JJ nano reef
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=23062
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 824
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nadia »

Okay, skummeren er droppet :) Har også læst flere steder nu, at det ikke altid er godt at have skummer på så lille et akvarie.

Altså umiddelbart var min tanke at køre uden overløb, men jeg kan godt se at AquaClear ikke trækker vandet ind for oven selvfølgelig. Hinden på overfladen genere mig nu ikke synderligt, men jeg ved det er bedst at få den brudt. Dog ved jeg ikke hvor meget det betyder når man ingen skummer har? Jeg mener vil det gøre noget for vandværdierne eller akvariet "beboer", at proteinhinden bliver brudt, når den alligevel ikke bliver fjernet i den forstand?

Men hvis det er tilfældet, så ville det måske være en idé bare at investere i en Tunze Nano Cleaner 3165, også "hvis man kan tage toppe af", putte indsugningen til AquaClear der ned?
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Vænge »

Jeg tror ikke det er nødvendigt både at have overløb og AquaClear på akvariet. Det at der kommer vand ud fra filteret i overfladen, gør at hinden forsvinder.

Det er vigtigt at få hinden fjernet, ellers får du ikke særlig meget ud af dit lys :)

Mht spandpumpen, så har jeg set folk der har brugt sådan en. De ekstra få liter vand kan sikkert hjælpe en smule, men hvorfor så ikke bare lave en sump? Hvis der er plads til et spandfilter, er der vel også plads til et lille akvarie?
Jeg tror man skal være ret disciplineret hvis man skal bruge sådan et spandfilter, men det kunne sikkert godt fungere.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 824
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af Nadia »

Vænge skrev:Jeg tror ikke det er nødvendigt både at have overløb og AquaClear på akvariet. Det at der kommer vand ud fra filteret i overfladen, gør at hinden forsvinder.

Det er vigtigt at få hinden fjernet, ellers får du ikke særlig meget ud af dit lys :)

Mht spandpumpen, så har jeg set folk der har brugt sådan en. De ekstra få liter vand kan sikkert hjælpe en smule, men hvorfor så ikke bare lave en sump? Hvis der er plads til et spandfilter, er der vel også plads til et lille akvarie?
Jeg tror man skal være ret disciplineret hvis man skal bruge sådan et spandfilter, men det kunne sikkert godt fungere.
Det er jeg nu ikke enig i, jeg har bestemt ikke plads til en sump, en spandpumpe på 2 liter fylder ganske lidt :wink:

Men det jeg tænker så det er, at benytte mig af Aquaclear 70 (hvis den kan være der), og lave det om til algerefugie, benytte spandpumpen, med et eller andet filtermateriale der vil være godt?

Også denne lampe: http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=6986 med en Solar Duo 26w E40 pære 10.000K.
Jer der har denne lampe, vil i være så søde at svare mig på to ting, bliver denne lampe meget varm? Og hvor høj er den? (Altså der fra hvor den sidder fast på akvariet, altså det øverste af akvariet, til toppen af lampen? ) Det ville være en stor hjælp :)
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: 28 liter, værd at overveje?

Indlæg af BatLuder »

Jeg har lidt erfaring med små akvarier, jeg havde i et godt stykke tid et 9L kørende, senere et 56L og nu et andet meget lille som jeg er ved at starte op.
Mit 9L kørte fint længe med blot cirkulation, rigeligt med LS og en eremitkrebs og en snegl, dog kom der med tiden mere og mere hinde på overfladen og idag ville jeg helt sikkert anbefale dig at lave et overløb hvis det på nogen måde er muligt. Ved at have overløb kan proteinerne fra overfladen blive nedbrudt af LS, hvor uden skummer og overløb vil det ophobe sig på overfladen, og selv ved vandskift er det svært at komme af med. Jeg er dog en af dem der er fortaler for intet eller meget lidt vandskift. :)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"