modnet saltvand ??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
modnet saltvand ??
er der noget i modnet saltvand som gavner akvariet ved opstart?? http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=43792
eller er der noget som bedre kan betale sig at hælde i??
eller er der noget som bedre kan betale sig at hælde i??
Re: modnet saltvand ??
Ved det ikke men hvis du vil have noget laver jeg vandskifte hvær uge og smider bare vandet ud afligevel.
50L om ugen ryger ud og vandet suges fra sumpen og indholder ikke snavs.
Steen
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
okay fedt.. det vil jeg rigtig gerne.. skriver til dig når jeg får brug for detspdiving skrev:Ved det ikke men hvis du vil have noget laver jeg vandskifte hvær uge og smider bare vandet ud afligevel.
Steen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
modnet saltvand er udtjent vand!!
den eneste fordel ved brug af dette ved opstart er at mindske risici ved kalk udfældning,dette kan hindres ved også at bruge så nye importerede sten som muligt(des kortere indkørsel).,,brug af eddike...zeostart eller bare kickstarte akvariet ved at smide en pølse i virker lige så godt...
den eneste fordel ved brug af dette ved opstart er at mindske risici ved kalk udfældning,dette kan hindres ved også at bruge så nye importerede sten som muligt(des kortere indkørsel).,,brug af eddike...zeostart eller bare kickstarte akvariet ved at smide en pølse i virker lige så godt...
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
ja det er måske udtjent vand for nogen men for andre kan det være et boost af bakterier til en ny tank
er ved at planlægge mit comeback 

- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
bakterierne er tilstede under alle omstændigheder det enste man efter min menning opnår med "modnet vand" er nitrat-fosfat forhøjet samt lave ca mg osv værdier altså med andre ord vand hvor affaldsstofferne er høje og de gode ting er opbrugt.
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Så seier man tager x antal liter osmosevand der passer til det nye akvarium, tilsætter salt efter at nå 1.025 og vupti er hele bakterierfloraen der...
Det går nok hvis man lige har et projekt igang med nye sten, men ellers er det blot saltvand. Hvis man skal starte op, kan situationen jo være meget anderledes.
Som du måske forstår på mit indlæg, så er jeg af en opfattelse, at vand der bliver skiftet ud evt. pga for mange næringsstoffer, gl. filtervat, snask som man suger op o.s.v, er biologisk aktivt. Det samme gælder såkaldt gl. sand og andre gode mulighder for at indføre liv til sit akvarium.
Jeg er den lykkelige ejer af både et semi-proffesionelt mikroskop og stereolup. Godt nok en nørdet ting at mikroskopere en vandprøve, eller tage en prøve på noget sand, en lørdag aften, men det hele er faktisk levende , fra bakterieniveau til små 10' ende-dele af en mm. orme og krebsdyr.
Så min opfordring er at udveksle, bytte og dele så meget biologisk materiale som muligt.
Men man skal da ikke give penge for det. Det er jo noget alle akvarier producerer. Så ring til en god akvarieven, ikke en butik.
Det går nok hvis man lige har et projekt igang med nye sten, men ellers er det blot saltvand. Hvis man skal starte op, kan situationen jo være meget anderledes.
Som du måske forstår på mit indlæg, så er jeg af en opfattelse, at vand der bliver skiftet ud evt. pga for mange næringsstoffer, gl. filtervat, snask som man suger op o.s.v, er biologisk aktivt. Det samme gælder såkaldt gl. sand og andre gode mulighder for at indføre liv til sit akvarium.
Jeg er den lykkelige ejer af både et semi-proffesionelt mikroskop og stereolup. Godt nok en nørdet ting at mikroskopere en vandprøve, eller tage en prøve på noget sand, en lørdag aften, men det hele er faktisk levende , fra bakterieniveau til små 10' ende-dele af en mm. orme og krebsdyr.
Så min opfordring er at udveksle, bytte og dele så meget biologisk materiale som muligt.
Men man skal da ikke give penge for det. Det er jo noget alle akvarier producerer. Så ring til en god akvarieven, ikke en butik.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
ja stort set,bortset fra det med vupti,bakterierne er faktisk tilstede blot i luften og også i de levende sten som man starter op hvilket jo er normalt. blot skal man jo vente på at akvariet modnes hvorpå man samtidig vil opnå en opblomstring af disse bakterier.Så seier man tager x antal liter osmosevand der passer til det nye akvarium, tilsætter salt efter at nå 1.025 og vupti er hele bakterierfloraen der...
husk på at det som regel aldrig er et problem at opnå tilstrækkeligt med aerobe bakterier i akvariet dem det er de anaerobe som vi som regel har problemer med at få nok af. husk også at nitrat kan man tids nok få uden at starte med vand der indeholder det i forvejen.
man opnår efter min menning intet ved at prøve at gøre tingene hurtigt. men vi er enige om at det er godt at bytte sand osv men det er ikke for at få bakterielt liv men de lidt større dyr.
jeg har selv prøvet at starte med modnet vand og også uden.skal man absolut starte med det så skal man ihvertfald sikre sig at nitrat og fosfat værdierne ikke er alt for høje ellers risikere man at der går lang tid inden man har fornuftige værdier.
iøvrigt er der da ikke noget galt med at mikrskopere lørdag aften, det gør de fleste vel af og til??

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Seier, korrekt angaaende bakterier. Der er ikke meget "vupti" over det naar man har en ide om hvordan tingene haenger sammen.
Er helt enig med din post.

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
en anden ting der osse kan følge med modnet (brugt saltvand), er uønskede parasitter
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
je det kan godt ske at man kan få den samme lavende kultur op at køre af sig selv men hvad sker der ved at pode baljen lidt.UrbanSage skrev:Seier, korrekt angaaende bakterier. Der er ikke meget "vupti" over det naar man har en ide om hvordan tingene haenger sammen.
jeg ved godt at der kan være en risici forbundet med det men den står ikke mål med fordelene dermed ikke sagt at jeg bruger vandet fra den lokale akvarie mand når jeg tilføre nyt liv i baljen.
og angående no2 og no3 så er den smule nok ligegyldigt i en helt nystartet balje i forhold til hvad der ellers er af nærings stoffer.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
stofskifte---mixrobe 

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hvilke fordele? Ekstra bakterier? Der er alle de bakterier du har brug for paa/i de sten man fylder i akvariet.klaus meyland skrev:men den står ikke mål med fordelene
Det er minimalt hvad der er frit flydende.
Selvom Reefkeeping er blevet lidt noget pladder efterhaanden saa tag for eksempel et kig her i denne maaneds artikel "Reefkeeping 101 - Bogus Information" http://www.reefkeeping.com/issues/2009- ... /index.php
Her taenker jeg paa det foerste emne "Water Changes Prolong the Cycle".

- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
ja urban sage
man må jo sige at det underminerer min påstand og mine erfaringer jeg har altid selv taget noget vand fra mit gamle akvarie samt lidt levende sten fra det når jeg har startet et nyt det er nu ikke en teknik jeg selv har fundet på men snarre noget jeg er blevet rådet til af ældre akvarister.
nu læste jeg kun den pågældende artikel og jeg må sige at jeg sidder med flere spørsmål end svar.
hvor lang er en cyklus hvor meget kan man afkorte en cyklus ved 25% daglig vandskift kan van skifte så meget vand at det er skadeligt.
man må jo sige at det underminerer min påstand og mine erfaringer jeg har altid selv taget noget vand fra mit gamle akvarie samt lidt levende sten fra det når jeg har startet et nyt det er nu ikke en teknik jeg selv har fundet på men snarre noget jeg er blevet rådet til af ældre akvarister.
nu læste jeg kun den pågældende artikel og jeg må sige at jeg sidder med flere spørsmål end svar.
hvor lang er en cyklus hvor meget kan man afkorte en cyklus ved 25% daglig vandskift kan van skifte så meget vand at det er skadeligt.

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Nu er jeg blevet 30, og jeg er gammel nok til at have opdaget at der er en helt utrolig maengde forkert information der bliver leveret fra andre som om det var facts.
Der er omraader fra arbejds liv hvor projekter bliver haandteret paa en specifik maade fordi saadan er det altid blevet gjort, til akvarie hobby hvor vi goer som vi goer bare fordi der var en eller anden der har vaeret i hobbyen i lang tid der fortalte os at saadan haenger tingene sammen.
Jeg skal ikke kunne sige hvad den ideelle loesning er. Men jeg tror ikke man kan gaa fejl af at blive temmelig kritisk naar det kommer til hjaelpsomme gode raad. Naahja, og saa goer det heller ikke noget at kunne dokumentere til en hvis grad hvor ens opfattelser og holdninger stammer fra plus at vaere i stand til at sige saetningen "jeg ved det ikke"
Da jeg ikke er forsker saa bliver jeg nok noedt til at lytte til folk der er langt klogere end mig selv. Og selvom jeg proever den retning saa tager jeg selv, og de kloge hoveder ogsaa fejl.
Men konsekvenserne er typisk langt mindre end dem der foelger raad fra hobbyister.
Ok, tilbage til emnet
At udfoere en process og saa konkludere at det var en success udelukkende fordi der ikke var noget der doede er ikke en metode der boer overleve

Og lige for at understrege hvis det er til eget brug, saa goer det nok ingen skade at bruge etableret vand da man har bedre ide om hvor godt eller skidt det er.
Det foerste aar er en maengde cykluser der overlapper. Naar du er igennem den foertse nitrogen cyklus saa er der en masse bakterier der ikke laengere har mad saa nu doer de og starter en lidt mindre cyklus helt forfra. Saa over..... et aar? to aar? mere? bliver disse cyklusser ved bare mindre og mindre.
Men hans pointe i artiklen er at hvis du skifter vand under opstart saa er der langt fra den samme maengde organismer der doer som foelge af ammoniak/nitrit/nitrat, og hvis der ikke er den samme maengde doed, saa vil den kritiske cyklus ikke vare saa laenge som ellers.

Der er omraader fra arbejds liv hvor projekter bliver haandteret paa en specifik maade fordi saadan er det altid blevet gjort, til akvarie hobby hvor vi goer som vi goer bare fordi der var en eller anden der har vaeret i hobbyen i lang tid der fortalte os at saadan haenger tingene sammen.
Jeg skal ikke kunne sige hvad den ideelle loesning er. Men jeg tror ikke man kan gaa fejl af at blive temmelig kritisk naar det kommer til hjaelpsomme gode raad. Naahja, og saa goer det heller ikke noget at kunne dokumentere til en hvis grad hvor ens opfattelser og holdninger stammer fra plus at vaere i stand til at sige saetningen "jeg ved det ikke"

Da jeg ikke er forsker saa bliver jeg nok noedt til at lytte til folk der er langt klogere end mig selv. Og selvom jeg proever den retning saa tager jeg selv, og de kloge hoveder ogsaa fejl.
Men konsekvenserne er typisk langt mindre end dem der foelger raad fra hobbyister.
Ok, tilbage til emnet

Man skal passe paa med erfaringer, en ting er at blive klogere naar man braender sig paa et varmt komfur. En anden er at drage konklusioner baseret paa en forholdsvis uoplyst viden om akvarier naar man proever noget nyt. (Dette er ikke specifikt til nogen person. Det gaelder ogsaa for mig selv).klaus meyland skrev:man må jo sige at det underminerer min påstand og mine erfaringer
At udfoere en process og saa konkludere at det var en success udelukkende fordi der ikke var noget der doede er ikke en metode der boer overleve

Det goer jeg skam ogsaa. Jeg vil skelne mellem at saette op med ens eget vand og akvarie, og saa til at give det til andre. Helt friskt blandet vand er haardt for organismer at tolerere, saa hvis der skal haeldes fisk i med det samme saa er det en helt fin procedure. men hvis man ha tid til at vente saa er det nu bedre at starte med frisk vandklaus meyland skrev:jeg har altid selv taget noget vand fra mit gamle akvarie samt lidt levende sten fra det når jeg har startet et nyt

Og lige for at understrege hvis det er til eget brug, saa goer det nok ingen skade at bruge etableret vand da man har bedre ide om hvor godt eller skidt det er.
Godt spoergsmaal.klaus meyland skrev:hvor lang er en cyklus hvor meget kan man afkorte en cyklus ved 25% daglig vandskift
Det foerste aar er en maengde cykluser der overlapper. Naar du er igennem den foertse nitrogen cyklus saa er der en masse bakterier der ikke laengere har mad saa nu doer de og starter en lidt mindre cyklus helt forfra. Saa over..... et aar? to aar? mere? bliver disse cyklusser ved bare mindre og mindre.
Men hans pointe i artiklen er at hvis du skifter vand under opstart saa er der langt fra den samme maengde organismer der doer som foelge af ammoniak/nitrit/nitrat, og hvis der ikke er den samme maengde doed, saa vil den kritiske cyklus ikke vare saa laenge som ellers.
Jeg er ikke sikker, men jeg tror at det kan man godt. Nyt saltvand er igen ikke ideelt for livet i akvariet. Men du kan nok fint skifte 50% hvis det skal vaere..... men maaske ikke hver dag?klaus meyland skrev:kan van skifte så meget vand at det er skadeligt.

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Og saa at vaere i stand til at opdage og korrigere naar man har taget fejl.UrbanSage skrev:Jeg skal ikke kunne sige hvad den ideelle loesning er. Men jeg tror ikke man kan gaa fejl af at blive temmelig kritisk naar det kommer til hjaelpsomme gode raad. Naahja, og saa goer det heller ikke noget at kunne dokumentere til en hvis grad hvor ens opfattelser og holdninger stammer fra plus at vaere i stand til at sige saetningen "jeg ved det ikke"
Jeg er ikke selv god til dette, men jeg fokuserer paa dette omraade og proever at blive bedre.
Praecist som vi ser her

klaus meyland skrev:man må jo sige at det underminerer min påstand og mine erfaringer

- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 17
det var et rigtig fint svar du fik strikket sammen der urbansage.
det som du selv nævner omkring hvis der skal fisk i med det samme, er præcis grunden til at jeg har brugt det
men jeg sidder nu og tænker på om det var bedre istedet for at pode akvariet med vand så skulle podes med nogle levende sten som har været i et velfungerende akvarie lige indtil brug.
og så efterfølgende lave 25% vandskift evt. hver anden dag om det kunne være det optimale for et nyopstartet akvarie i stedet for at skulle sidde og kigge på en tom balje i 3 måneder, det har jeg selv gjodt nogle gange og det et ikke særlig spændende, nu tænker jeg på en som ikke har noget akvarie eller erfaring inden for
området
det som du selv nævner omkring hvis der skal fisk i med det samme, er præcis grunden til at jeg har brugt det
men jeg sidder nu og tænker på om det var bedre istedet for at pode akvariet med vand så skulle podes med nogle levende sten som har været i et velfungerende akvarie lige indtil brug.
og så efterfølgende lave 25% vandskift evt. hver anden dag om det kunne være det optimale for et nyopstartet akvarie i stedet for at skulle sidde og kigge på en tom balje i 3 måneder, det har jeg selv gjodt nogle gange og det et ikke særlig spændende, nu tænker jeg på en som ikke har noget akvarie eller erfaring inden for
området