Grønne trådalger
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: København Ø
Grønne trådalger
Mit akvarie har kørt nu i 3 måneder uden egentlige problemer og med fine værdier. Det er et 58l Boyu. Der er 2 klovne, en seksstribet gylte og to små kauderni yngel. Jeg fodrer med hummeræg og flagefoder primært, og værdier (har målt NH4, Nitrat og Nitrit) er fine.
Mit problem er, at jeg har fået en ordentlig klump grønne trådalger, som er meget svære at komme til livs. Det kom med ind på en sten med skiver. Normalt er jeg tilhænger af, at hvis det ikke skader vil jeg ikke begynde at fjerne det, men her begynder det at brede sig ind over korallerne.
Det indlysende svar på problemet er at få værdierne helt i bund. Det vil sige begynde med osmosevand samt færre fisk og mindre foder. Men er der en anden løsning i form af en snegl eller lignende der spiser disse alger? Jeg har haft en hugo, men den rørte det ikke.
Jeg opgraderer snarest til et større akvarie, men der går nok et par måneder så en midlertidig løsning kunne være fint.
Mit problem er, at jeg har fået en ordentlig klump grønne trådalger, som er meget svære at komme til livs. Det kom med ind på en sten med skiver. Normalt er jeg tilhænger af, at hvis det ikke skader vil jeg ikke begynde at fjerne det, men her begynder det at brede sig ind over korallerne.
Det indlysende svar på problemet er at få værdierne helt i bund. Det vil sige begynde med osmosevand samt færre fisk og mindre foder. Men er der en anden løsning i form af en snegl eller lignende der spiser disse alger? Jeg har haft en hugo, men den rørte det ikke.
Jeg opgraderer snarest til et større akvarie, men der går nok et par måneder så en midlertidig løsning kunne være fint.
- Martin LF
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Grønne trådalger
Hvis det er lange trådalger ville jeg nok fjerne den manuelt.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De kan ikke rigtigt fjernes manuelt. Jeg er ikke helt sikker på hvad der er for en type, da der er mange typer af trådalger. Den her ligner en lille busk. Det er helt umuligt at få dem op med roden og de kommer helt sikkert bare igen. Det her er også på min største grund sten som ikke kan tages op. Jeg frygter dermed hvis jeg begynder at hive totter op vil det blot sprede sig mere idet det triver rundt i akvariet og sætter sig.
- Martin LF
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
Surt dem havde jeg også i mit første akvarie. De forsvandt først efter 3 mdr mørke i en plastbalje i kælderen 
Fandt aldrig en der kunne græsse dem væk. Hugo nappede til dem men fik aldrig græsset dem ned.
Ligner tæt græs og sidder så fast på stenene at der skulle en skrutrækker til at vride dem løs.

Fandt aldrig en der kunne græsse dem væk. Hugo nappede til dem men fik aldrig græsset dem ned.
Ligner tæt græs og sidder så fast på stenene at der skulle en skrutrækker til at vride dem løs.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
der er flere forslag til herbivore fisk og invertebrater,hvis du blot laver en søgning her på forumet..
alger gror som bekendt selv i et akvarie der er i topform,du kan hæve ph og kh ved udbrud
pumperne der laver omrøring skal også renses tit for at ikke miste ydeevne,rensning af skummer for maximal ydelse evt,vådskumm i en periode,sæt evt en filter sok på nedløbsrøret hvis du går i krig med en tandbørste.
noget andet som er med til at hæve fosfat og nitrat er alle typer filter som har en høj aerobisk flade,de skal renses ofte...
alger gror som bekendt selv i et akvarie der er i topform,du kan hæve ph og kh ved udbrud
pumperne der laver omrøring skal også renses tit for at ikke miste ydeevne,rensning af skummer for maximal ydelse evt,vådskumm i en periode,sæt evt en filter sok på nedløbsrøret hvis du går i krig med en tandbørste.
noget andet som er med til at hæve fosfat og nitrat er alle typer filter som har en høj aerobisk flade,de skal renses ofte...
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja jeg har søgt lidt, og mit bedste biologiske bud er en søhare, men det er jeg egnetlig heller ikke så meget for.
Jeg vil prøve at fjerne manuelt først og så må jeg se om jeg kan holde det hen indtil jeg skal have et større. Det værste er at det er på vej hen til min yndlingskoral (mener den hedder Claudio Viridis eller noget i den dur) som ellers har bredt sig så flot.
Jeg må i sving manuelt. Har egentlig også overvejet at fjerne mit filter materiale helt, men "if it aint broken, don't fix it" og det har egentlig kørt rigtigt flot siden start (selvom 4 måneder heller ikke er nogen alder for et nano).
Jeg vil prøve at fjerne manuelt først og så må jeg se om jeg kan holde det hen indtil jeg skal have et større. Det værste er at det er på vej hen til min yndlingskoral (mener den hedder Claudio Viridis eller noget i den dur) som ellers har bredt sig så flot.
Jeg må i sving manuelt. Har egentlig også overvejet at fjerne mit filter materiale helt, men "if it aint broken, don't fix it" og det har egentlig kørt rigtigt flot siden start (selvom 4 måneder heller ikke er nogen alder for et nano).
jeg har samme problem. Mine værdier er fine,kalkalgerne at begyndt at skyde frem over det hele nu osv. Mit har heller ikke kørt så lang tid, men det startede så også op med indkørte sten, vand og sand.
Men har en ENKELT sten som var grøn ved købet, men nu skyder der noget mini caulopa alga lignende noget op af den. De vokser ret hurtigt ogfår de røde skiver på stenen til attrække sig sammen. Plukker selv manuelt men de kommer hurtigt igen. Har ikke prøvet med hugo da det kun er et 40L men håber satme de forsvinder med tiden
Men har en ENKELT sten som var grøn ved købet, men nu skyder der noget mini caulopa alga lignende noget op af den. De vokser ret hurtigt ogfår de røde skiver på stenen til attrække sig sammen. Plukker selv manuelt men de kommer hurtigt igen. Har ikke prøvet med hugo da det kun er et 40L men håber satme de forsvinder med tiden

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det gør det jo heller ikke nemmere med de små akvarier,men når det er sagt så tar det lige så langt tid med succes som det gør med de store.... 

- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Noget i denne stil

"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
oh no! Det skal bare stoppes.
- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det er mit. Det er opstarts-alger og sådan så det ud for et lille års tid siden.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jakobvillien skrev:Iøvrigt er det nok ikke et tilfælde at der ikke lever nogen fisk i det akvarie der! Hvem ejer det?
Må indrømme at jeg synes det er lidt charmerende.
jeg er så enig!!
dog ikke bryopsis...
det her fine 100 liter nano er et godt eksempel..
Franskmanden har 2 fisk et par af centropyge argi...
over 80 snegle og ikke mindst læg mærke til den dybe sandbund
nice.

- jakobvillien
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nå for søren, misforstod. Troede det bare var gået til i alger, det så så indkørt ud!mipe skrev:Det er mit. Det er opstarts-alger og sådan så det ud for et lille års tid siden.