Et spørgsmål om cirkulation

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kaan
Reactions:

Et spørgsmål om cirkulation

Indlæg af kaan »

Jeg har et 160L Akvarie der i indvendige mål nok nærmere rummer 140L.
Det har et skråt overløb i det bagerste venstre hjørne hvor der er en 400L/t pumpe der skal føde skummeren. Akvariet vil blive fyldt med sten i lidt over halvdelen af højden og dybden og de vil primært komme til at ligge op mod bagruden.

Nu vil jeg så stille to spørgsmål eller opgaver om i vil.

Hvis du skulle designe cirkulationen i det akvarie på den bedst mulige måde, uden at tænke på penge. Hvordan ville du så gribe det an.

Hvis vi så påfører et budget på ca 1000kr, en eheim 1250 og en squid bølgemaskine, hvordan bliver det så bedst?

Du skal endeligt lave alle de antagelser omkring de fysiske rammer som du har brug for, men jeg vil gerne at du skriver om det hvis du gør det.

Det er jo ikke fordi jeg ikke selv har lavet mit hjemmearbejde for jeg har da en fiks og færdig plan for hvordan man kan gøre det. Det er blot for at få mest mulig inspiration inden jeg køber yderligere udstyr og så selvfølgelig at skabe lidt levende debat på vejen.

-klaus
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

En SWQD er altid en god ide. Ellers så er der ikke meget andet at sige end :

- Undgå døde zoner
- Hav godt flow gennem dine sten da skidt gerne samler sig her
- Gerne skiftende flow som du selv nævner med en SWQD

Og så er det altså lige meget om man har 10 eller 30 gange vandbevægelse i timen - det er måden det gøres på ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"