Tid til wurdemanni?!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Tid til wurdemanni?!

Indlæg af Limatho »

Hey.
Jeg har et sea max 130, som har kørt en uge. Alger er der ikk mange af. Kun på tunze 6065 samt overløbsrist. Har dog ved et tilfælde fået en eremit med som har været med siden dag 1 i et ny startet akvarie, og den lever i bedste velgående. Vandet har fået noget vandforbedrende væske. 10000 kroners spørgsmålet er så om man kan smide en wurdemanni reje i på nuværende tidspunkt såfremt værdierne generelt er på rette niveau. Er rejen hårdfør? :sneaky2:

Thomas
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Tid til wurdemanni?!

Indlæg af Lars S »

Tja det kan du sikkert godt, men en Wurdemanni er MEGET sky, du ser den næsten aldrig, så det vil da være lidt træls, så hellere en Dannebro reje.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Limatho »

og det ville være ok på nuværende tidspunkt - under forudsætning af værdierne er ok!?!
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Tja, det skulle der ike være noget ivejen med, men hvorfor komme noget i så tidligt ?

HUSK : et saltvands akvarie kræver MEGET tålmodighed, jeg vil vente til din alge periode er på retur, dette kan ( desværre eller heldigvis ) tage fra 3 - 8 uger, men det kan være rigtigt sjovt at se, hvor mange alger der kommer og hvor hurtigt de kan forsvinde igen.

Men husk at hvis nogte går galt kan det vare land tid at rette det op igen, så gi' det nu lidt ro og tid.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Limatho »

Yes, kender godt den med tålmodigheden. Men det var egentlig også bare for at høre. Ville overhovedet ikk overveje fisk på nuværende tidspunkt. Men det kan være jeg skal vente endnu et par uger. :G
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja det vil du sikkert blive gald for engang, hellere en lille nem fisk end en reje, så tidligt, f.eks. en lille Ecsenius bicolor ( den tager lidt alger når de kommer ) eller Cryptocentrus cinctus sjov lille fisk, begge er fredelige.

Nææ glæd du dig over dit akvarie og nyd at det som trods alt sker i denne periode, for der sker en masse, især nu når der er mørkt, prøv at lyse ind i det med en lommelygte, alle ''rigtige'' saltvands akvarister har ALTID en lomme lygte til deres akvarier :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Limatho »

Lars S skrev:Ja det vil du sikkert blive gald for engang, hellere en lille nem fisk end en reje, så tidligt, f.eks. en lille Ecsenius bicolor ( den tager lidt alger når de kommer ) eller Cryptocentrus cinctus sjov lille fisk, begge er fredelige.

Nææ glæd du dig over dit akvarie og nyd at det som trods alt sker i denne periode, for der sker en masse, især nu når der er mørkt, prøv at lyse ind i det med en lommelygte, alle ''rigtige'' saltvands akvarister har ALTID en lomme lygte til deres akvarier :wink:
Men optimalt set stadig vente lidt med fisken også? Får den pukkelryggede på besøg og ville gerne vise lidt liv....og tror ikk at microorganismer og levende sten vil blæse dem omkuld..... :biggrin:
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ny i klassen skrev:
Lars S skrev:Ja det vil du sikkert blive gald for engang, hellere en lille nem fisk end en reje, så tidligt, f.eks. en lille Ecsenius bicolor ( den tager lidt alger når de kommer ) eller Cryptocentrus cinctus sjov lille fisk, begge er fredelige.

Men optimalt set stadig vente lidt med fisken også? Får den pukkelryggede på besøg og ville gerne vise lidt liv....og tror ikk at microorganismer og levende sten vil blæse dem omkuld..... :biggrin:
Nææ det gør de jo nok ikke :T

Men så vil jeg da nok vælge den første fisk, der er rigtig sjov, sød og skal ikke ha' ret meget fodre, de tager selv rund omkring, du kan evt. bare gi' den MEGET LIDT 2 gange om ugen.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Indlæg af solberg »

Jeg ville ikke komme hverken fisk eller rejer i eftersom dt kun har kørt i en uge. Jeg kan godt forstå at du gerne vil vise et fint akvarie frem men som Lars også skriver er tålmodighed meget vigtigt. Du kan evt. købe nogen snegle.
Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Rejer er ekstremt følsomme over for dårlige eller skiftende vandværdier.

En uge er ingen tid for et saltvandsakvarium. Sæt dig på dine hænder i mindst 1-1½ måned endnu.

Hvis du ikke får bygget biologien op fra start, kommer den aldrig på plads, og du vil få et akvarium, som hænger i meget lang tid.

Vandforbedrende væske. Glem det. Sikket godt for forhandlerens økonomi, men det giver ikke noget langvarigt sundt akvarium.

Eremitter finder du mange steder, også meget forurenede steder, som kloakudløb i middelhavet, så lige den er ikke nogen god indikator på om akvariet nærmer sig gode værdier.

Sorry, ikke fordi jeg vil tage din meget forståelige glæde og optimisme fra dig, men i saltvandsverdenen tager alting laaaannng tid.

Brug i mellemtiden din energi på at læse nogle artikler på nettet. Håber det går godt. :GO
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Limatho »

Lars M skrev:Rejer er ekstremt følsomme over for dårlige eller skiftende vandværdier.

En uge er ingen tid for et saltvandsakvarium. Sæt dig på dine hænder i mindst 1-1½ måned endnu.

Hvis du ikke får bygget biologien op fra start, kommer den aldrig på plads, og du vil få et akvarium, som hænger i meget lang tid.

Vandforbedrende væske. Glem det. Sikket godt for forhandlerens økonomi, men det giver ikke noget langvarigt sundt akvarium.

Eremitter finder du mange steder, også meget forurenede steder, som kloakudløb i middelhavet, så lige den er ikke nogen god indikator på om akvariet nærmer sig gode værdier.

Sorry, ikke fordi jeg vil tage din meget forståelige glæde og optimisme fra dig, men i saltvandsverdenen tager alting laaaannng tid.

Brug i mellemtiden din energi på at læse nogle artikler på nettet. Håber det går godt. :GO
JO tak, har været på forum i et halvt år, og har selv haft en 35 liters nano så jeg kender godt til det med tålmodigheden. Men håber ikk at en lille fætter smadrer det hele.....! Hvordan er det med koraller på nuværende tidspunkt. Vælger man at vente pga vandværdier eller algernes eventuelle indtog på koralln?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Du ender med en masse døde koraller hvis du kommer en masse af dem i nu, og derved endnu længere indkøring
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Vent, vent og vent. Som de andre siger så er det ALT for tidligt at begynde og tilsætte noget levende.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"