"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Anemone

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Anemone

Indlæg af MMartin »

Nu har jeg efterhånden læst et par tråde om anemoner, og er sgu ikke rigtig blevet klog på dem. har fået den opfattelse at de måske er nogen man skal holde sig fra.... jeg vil dog gerne have et par klovnfisk og synes ikke helt det er det samme hvis de ikke har en anemone.
har læst at nogen fodrer dem og andre ikke gør. At de kan finde på at gå i pumpen osv

Så er det bare at jeg gerne vil vide om de er svære at holde? Er der noget bestemt jeg skal tænke på inden jeg anskaffer mig sådan en størrelse?

Kunne godt tænke mig at høre lidt plus og minus sider ved at have i anemone i baljen


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

Nej det er ikke svære. Nogen fodrer dem andre gør ikke... Dem der gør fodrer dem typisk med et stykke reje eller lignende 1 gang om ugen. Jeg har selv haft en alm. bubbletip som blev fodret ca. 1 gang om ugen. Jeg havde den i 1½ år indtil jeg solgte den, da der ikke længere var plads til den. Den gik aldrig i pumpen og flyttede sig ikke noget nævneværdigt da den først havde fundet sig til rette.

Nu kan jeg ikke huske hvor stor din balje er, men er den omkring 60-70 liter og op efter, så vil jeg sige go ahead. Min råd må være, at du finder en bubbletip (entacmea quadricolor), de er til at have med at gøre, kræver ikke voldsomt meget lys og bliver ikke alt for store. Når du står nede i klovnfisken, så tag en som er pustet op, det er den eneste måde du ordenligt kan vurdere størrelsen på dem. De udvider sig MEGET når de er pustet op i forhold til når de ikke er. Omkring 10-15 cm i diameter er en fornuftig størrelse når de er pustet op - ikke for stor og ikke for lille, men igen, det afhænger selvf. af dit akvarie.

Du skal heller ikke vælge den mindste du kan finde, da klovnene godt kan være lidt hårde ved dem.

Iøvrigt kan det tage laaang tid før klovnene tager den til sig, men oftest sker det før eller siden.

Såfremt du er for nervøs for en anemone, så er der mange LPS'er som klovnene er glade for. Min bor i - og lægger æg ved - en euphyllia....


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

Nu kan jeg så se, at du ikke har klovnene endnu. Hvis du er heldig, så finder du et par klovne som allerede hoster en anemone. Det har jeg set ved flere lejligheder i klovnfisken, så er der en god chance for at de hurtigt tager en anemone til sig. Så slipper du for at sidde foran akvariet i timevis og stirre på dem når de er i nærheden af den. Jeg tror det tog omkring 6 md. før mine tog min daværende til sig :h


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Anemone

Indlæg af Han$en »

Jeg købte 2 opdrættede klovne der aldrig havde set skyggen af en anemone.. Efter posen med min anemone kom i baljen, da klovnene havde gået i baljen i 14 dage, gik der 5min, og klovnene gned sig op af posen..

Så enten vil de med det samme, ellers kommer det.. De skal nok blive forelsket :)

Jeg havde også en bubbletip.. Nem at have med at gøre, og min kunne man sagtens røre med fingrende.. Men det vil jeg ikke anbefale :)


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Anemone

Indlæg af MMartin »

Akvariet er 300L så der burde være plads til en anemone. har før haft klovnfisk som var så tamme at jeg næsten kunne kæle med dem. Synes dog det ville være sjovt hvis de havde en anemode de kunne gå i.

Er der noget med at nogen klovnfisk foretrækker en bestemt slags anemone og nogen arter en anden?

-Og hvorfor fodre dem hvis man ikke behøves gøre det?


Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Anemone

Indlæg af Helena »

Fodringen er vist ren underholdning for akvaristen, her har klovnene fået ny anemone for 6 mdr siden, den har ingen interesse, meen Euphyllia det er sagen, alle 3 faktisk, de har hver sin, og en til deling :y


Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Anemone

Indlæg af Han$en »

Jeg fodrede min, fordi jeg ville være sikker på at den havde det godt.

Jeg brugte små foderfisk som kan fåes som frost hos klovnfisken.. Gav den en om ugen.

Klovne er ihvertfald vilde med quadricolor! :)

Helena - Kunne det tænkes at klovnene har vænnet sig til Euphyllia'erne inden Anemonen kom?

Har læst at de vidst kan være lidt tricky at vænne til Anemoner, hvis de først har kastet sig over en koral..

Men hverken min Hammerkoral eller Euphyllia vil være med til klovne og andet røre dem! :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

Ja der er nogle anemoner som klovnene naturligt hoster i ehm... i naturen. Men vælg hellere den anemone og de klovne du vil ha, før eller siden gør de i den alligevel. Den alm. klovnfisk ocellaris hoster f.eks. i naturen ikke i bubbletip'en, men det afholder dem ikke i akvariet.

Tja, de kan jo spise, så hvorfor ikke fodre dem ;) De vokser efter sigende hurtigere hvis du gør. Men tag det på gefüll, hvis du synes den skranter lidt, så fodre den, hvis den ser godt ud, kan du jo prøve at lade være. Men 1 reje om ugen vælter jo ikke din balje og så er det da også meget sjovt at se den lukke sig sammen om rejen og fortærre den.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Anemone

Indlæg af MMartin »

Helena skrev:Fodringen er vist ren underholdning for akvaristen, her har klovnene fået ny anemone for 6 mdr siden, den har ingen interesse, meen Euphyllia det er sagen, alle 3 faktisk, de har hver sin, og en til deling :y
Hvad er det sjove ved at fodre en anemone?


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

Der findes iøvrigt en "anemone faq" som også har været her på siden i form af en PDF fil, men ved ikke om den er mere. Ellers kan google sikkert finde den til dig. Der kan du se hvilke klovne der hoster hvilke anemoner i naturen.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

minimalmartin skrev:Hvad er det sjove ved at fodre en anemone?
Hvorfor synes folk at det er sjovt at fodre ænder? Det er vel noget af det samme....


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Anemone

Indlæg af MMartin »

jeg vil helst have et par Premnas biaculeatus. Er der nogen der ved hvilken anemonde foretrækker?


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

http://www.carlosreef.com/download/fclick.php?1 omtalte FAQ. Interessant læsning.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Anemone

Indlæg af MMartin »

herzberg skrev:
minimalmartin skrev:Hvad er det sjove ved at fodre en anemone?
Hvorfor synes folk at det er sjovt at fodre ænder? Det er vel noget af det samme....
hehehe... Kunne da være man skulle anskaffe sig en and der kunne svømme rundt i overfladen :T


Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Anemone

Indlæg af herzberg »

minimalmartin skrev:jeg vil helst have et par Premnas biaculeatus. Er der nogen der ved hvilken anemonde foretrækker?
Du skal være opmærksom på, at denne klovn er vanskelig at holde i par da den er meget aggressiv. Desuden bliver hunnen faktisk ganske stor i forhold til de mere alm. klovne. Du bør ihvertfald købe 2 med det samme og gerne således at den ene er noget større end den anden for på den måde at undgå de værste kampe.


Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Anemone

Indlæg af MMartin »

herzberg skrev:
minimalmartin skrev:jeg vil helst have et par Premnas biaculeatus. Er der nogen der ved hvilken anemonde foretrækker?
Du skal være opmærksom på, at denne klovn er vanskelig at holde i par da den er meget aggressiv. Desuden bliver hunnen faktisk ganske stor i forhold til de mere alm. klovne. Du bør ihvertfald købe 2 med det samme og gerne således at den ene er noget større end den anden for på den måde at undgå de værste kampe.
ja er godt klar over at de er aggresive i forhold til alm klovn fisk og vil selvfølgelig altid købe to, en stor og en mindre. Har før haft 2 Amphiprion sebae og de var nu ganske fredelige selvom der engang imellem blev flyttet lidt rundt på hugo når han ikke lige var der hvor klovnemor gerne ville have at han var


MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Anemone

Indlæg af MMartin »

Idag fik jeg så købt to klovnfisk og en anemone. Satte anemonen i for 5 min siden og de er allerede gået i den:) Det kunne jo ikke være bedre


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"