"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

I dette indlæg vil jeg forsøge at samle op på mine erfaringer med to metoder til at løse de grundlæggende kemiske tilsætninger, som vi bruger i forhold til vores saltvandsakvarier nemlig Ca/KH/Mg tilsætningen (Ballingmetoden) og brug af tilsætning af kulhydrater til at styrke den bakterielle omsætning (VSV eller fattigmanszeovit).

Udgangspunktet for min erfaring er, at jeg har kørt to saltvandsakvarier siden 2002, et på 475l og et på 325l. Da jeg er igang med at starte et nyt op på små 800l. er alt mit levende samlet i det lille på 325l. Mit nye forventer jeg at have vand i til marts-april, og rigtigt kørende efter sommerferien.

I min måde at have akvarier på, er der nogle væsentlige prioriteringer, derfor er min metode, altså også kun min metode og ikke en opfordring til at starte en ny saltvandsreligion. Som en klog reefer skrev på dette forum for nyligt, så skal man gå efter de erfaringer og metoder som passer en bedst, der findes ikke vidundermetoder, men kun stabilt og vedholdende et ønske om at gøre tingene bedst muligt, "my way".

For mig er føgende prioriteringer væsentlige:
1. Jeg gider/har ikke mere tid end højst nødvendigt i dagligdagen til andet end at se på mine fisk.
2. Jeg gider gerne måle alle mine vandværdier (som kan måles) 1 gang om måneden, Kh og Ca gider jeg godt måle en gang om ugen.
3. Jeg vil gerne kunne rejse, så mit akvarium skal være rimeligt selvkørende og mine søde naboer skal kunne overtage det i de store ferier.
4. Stabillitet, stabillitet, stabillitet o.s.v Der sker ikke noget godt hurtigt i et saltvandsakvarium, vi arbejder på den meget lange bane. Vi ønsker at lave en biotop, altså et stykke natur, derfor er de almene biologiske principper vigtige.
5. Jeg gider da også godt at det gror, udvikler sig og se lækkert ud.
6. Jeg lærer meget hurtigt af mine - til tider store fejl.

Nå nu til det væsentlige.

Balling metoden. (hedder Balling metoden fordi opfinderen hedder, ja Balling og er/var chefkemiker i et af de store tyske firmaer). Ovre i det amerikanske hedder den 2 eller 3 tilsætningsmetoden, kært barn har mange navne. Hr. Mogensens måde er følgende:
Ud fra prioitet 1. har jeg valgt at lave de tre opløsninger som indgår i Balling metoden i 15l. dunke. Det betyder at jeg laver væsker en ca. hver 2,5 - 3. måned :biggrin: .

Opskriften er følgende:
Dunk 1. Ca beholderen
1075 gr. calsiumchloridhydrat opløses i 1,5l næsten kogende osmosevand, herefter tilsættes alm. kold osmose vand under kraftig omrysten op til 15l. Pas på det er rimeligt reaktivt og pletter ad h. til på omgivelserne :hehe:
Hertil tilsættes sporstoffer svarende til næsten alle A produkter. Selv køber jeg hele pakken, dvs ballingsalte og sporstofblandinger i tyskland. Gammel vane, måske har en dansk butik dem også.
I min version er A blandingen den med jern i, jeg tilsætter 75ml.

Dunk 2. Kh beholderen ( det er lyv, for Kh er et forholdtal, ikke noget kemisk begreb.) men alligevel:
640 gr. natriumbikarbonat + 640 gr. natriumkarbonat (læs senere) opløses i 1,5l næsten kogende osmosevand og tilsættes derefter langsomt koldt osmosevand under kraftig omrystning op til 15l.
Natriumkarbonat er natriumbikarbonat som er bagt i ovnen i 1½ time ved 250 gr. Undgå at bage sammen med konens leverpostej, for det lugter godt nok kemisk mens det står på :sneaky: .
Hertil tilsættes 75 ml. sporstofblanding B. Hos mig hedder den jod-flour blandingen samt 75 ml. af sporstofblanding C, strontium, barium m.v.

Dunk 3. Natriumkloridfrit salt beholderen.
375 gr. natriumfrit salt hældes i 2-3 l. koldt osmsosevand og omrystes. tilsæt op til de 15 l.
Denne dunk kan så også benyttes til at tilsætte magnesium, hvis det er nødvendigt. Da der ikke er en 1 til 1 relation i hvor meget masgnesium ens akvarium forbruger, gør jeg det sjældent. jeg vil hellere tilsætte manuelt. Der findes en række beregnere på nettet, som kan bruges.

Sådan starter du op:
Brug af balling kræver at der er et forbrug i akvariet, altså at enten kalkalger eller stenkoraller vokser. Mål Kh og Ca over en periode på et par uger og dan dig et indtryk af hvor meget der bliver forbrugt.
Det smarteste er selvfølgeligt at dine værdier er ok fra begyndelsen, så prøv dig lidt frem med at tilsætte de enkelte pulvere i små doser opløst i vand. Hvis din Mg er meget lav, vil du aldrig kunne få balance, så den må på plads først mg =1300 ca.

Er akvariet nystartet og kun har et mindre forbrug, så vent. Ballingmetoden kræver at der er et stabilt dagligt forbrug.
Ca. 5 ml. pr. 100l er et fornuftigt sted at starte. Mål på Kh og Ca et par gange om ugen. Hvis værdierne ikke finder på plads, så øg med nogle ml. en gang om ugen. Mål og mål de første uger. Svinger værdierne voldsomt er det min erfaring, at man tilsætter for lidt. Øg langsomt, når dine værdier er stabile, behøver du kun at måle på Kh en gang om ugen. Hvis Kh falder eller stiger, må du enten øge lidt eller sætte lidt ned i dosis. Med tålmodighed rammer du et ligevægtspunkt. I mit ret overfyldte akvarium er det pt. 250 ml. om dagen.

Generelt tilsætter man en lige stor dosis af alle tre væsker, altså f.eks. 100 ml. af væske 1,2,3 i døgnet, når man er kørt ind. Når man øger, øger men med alle tre, når man minsker ligeså.

Vær opmærksom på at metoden gradvist vil øge saltindholdet en lille bitte smule, se næste afsnit. Min erfaring er at min salinitet stiger fra 1.025 til 1.028 på et par måneder, hvis jeg ikke korigerer. Da jeg laver vandskifte 1 gang om måneden, sørger jeg blot for at mit nye vand har en lidt lavere salinitet, så det udlignes.

I dunk 3 er der natriumkloridfrit salt. Det er simpelthen en saltblanding, som svarer til alm. saltblanding, men hvor man har taget kogesaltdelen ud (NaCl) da de to første dunke har et overskud af henholdsvis Na og Cl. Når kemien så får lov at køre i vores akvarium, dannes der for meget kogesalt, derfor tilsætter vi en væske uden kogsalt, men med alle de andre saltkomponenter som findes i akvariesalt, f.eks. sporstoffer, magnesium o.s.v.
Det natriumfrie salt kan kun købes i de butikker som forhandler Balling grejer. Pt. mener jeg ikke at der er nogen dansk butik, so har hele sortimenten, men stort set alle tyske butikker har det.

Ved problemer:
Hvis den ene eller den anden værdi driver ud af værdiområdet, så læser du først de kloge indlæg som findes i den store kemitråd her på forum, derefter, når du har forstået kemien bag det du er igang med, så gør du lige som jeg gør, er Kh lav, så tilsætter jeg lidt natriumbikarbonat opløst i osmosevand, gradvist stille og roligt til værdien er på plads. Tilsvarende med Ca.

Jeg ved godt at der tidligere var nogle næsten religiøse forestillinger om at man kun måtte tilsætte lige meget af de tre væsker, min erfaring er at man sagtens kan korigere under vejs, men igen langsomt. Man hæver ikke Kh fra 4 til 8 på en dag. Igen download en beregner, f.eks. Acalc.

Det svære:
Det svære er at være præcis nok. Så jeg endte efter et par år med manuel tilsætning op med at få mig en doseringspumpe. I dag vil jeg mene at det må være udgangspunktet vel vidende at en udgift til en Grotech III Ng f.eks til 3500,- er en stor udgift.
Meen vil du det her så køb den eller tilsvarende andre pumper.

Spørgsmål jeg tumler med lige nu:
Jeg kan se at mine skiver mangler jod. Derfor har jeg tilsat lidt ekstra over en periode. Det har gjort at de udvikler sig igen. Så måske er den sporstofblanding jeg bruger for lav på jod. Så det bliver nok det næste, at finde et tilsætningsprodukt.
Det rejser jo selvfølgelig spørgsmålet om væskerne kan blive for gamle/dovne. Tjaa måske vil jeg prøve at tilsætte sporstofer manuelt på et tidspunkt, de ku jo være dem fra ZeoVit serien??

VSV metoden:
Nå det bragte os så videre til det næste emne, nemlig brug af VSV også kaldet fattigmands-zeovitmetoden her på forum:
Tilsætning af kulhydrater har været kendt i mange år. Princippet er at man gradvist sætter den bakterielle omsætning op ved at sikre at der altid er næring til de mange bakterierstammer som omsætter henholdsvis nitrat og phosfat.
Jeg har brugt metoden i ca. 3 år, læste på de tyske sider om tilsætning af vodka. Det funkede ok, men den recept jeg bruger idag er langt bedre.

Opskrift:
2 dl. af den billigste vodka (netto 60 kr,-)
0,5 dl. klar eddike
1,5 spk. alm hvid sukker.
Mikses og rystes godt.

Start langsomt. Rigtigt langsomt... I mit 325l. sluttede jeg med en tilsætning på 2 ml. pr. dag, så vi taler om små mængder.
Princippet er: Start langsomt. 0,5 ml pr. 100l. øg derefter gradvist indtil du ikke kan måle hverken nitrat eller phosfat. Så starter du med at reducere mængden til du igen kan måle værdier. Din tilsætning er så lige niveauet over, da du ikke kunne måle noget. I mit tilfælde var jeg oppe på 5 ml. og endte på en daglig tilsætning på 2 ml. pr. dag p.t.

Fordele:
Med VSV metoden bruger man bakterierne i akvariet til at holde vandværdierne meget lave.
Det problem vi ønsker at løse, er ophobning af nitrat og ikke mindst fosfat. Hvis disse to værdier er for høje, vil specielt stenkorallers yderste cellelag, epidermis vokse sig for tykt, således at det skjuler for det vi gerne vil se, de farvede pigmenter fra korallen selv og de zooxantheller, som korallerne lever i symbiose med. Når stenkoraller har det for godt :rolleyes: læs har for god adgang til næringstoffer, bliver de for "fede" og ser brune ud.

Traditionelt forsøger vi at fjerne nitrat og fosfat med f.eks. et nitratfilter eller brug af en fosfatbinder f.eks. Rowaphos. Det slipper man for ved at bruge VSV metoden.

En anden fordel er, at der dannes rigtigt mange bakterier i sten og på forskellige overflader. De bliver af og til revet af med strømmen og udgør et fint foder for koraller mv.

Endeligt vil en hel del bakterier ende i skummeren og er dermed med til at eksportere næringsstoffer ud af akvarievandet.

Ulemper/vigtige forhold:
1. Metoden kræver at man er rimeligt systematisk. Man skal have tålmodighed i indkøringsfasen, måle en hel del og gøre det samme hver dag. Ikke noget med at give akvariet en snaps når man lige husker det :sneaky2:
2. Man kan faktisk overdosere, således at specielt blødkoraller sultes ihjel. Selv har jeg det dilemma, at jeg synes at skiver er rigtigt flotte. Desværre er de også lette at udsulte, så jeg må finde et komromis mellem stenkoraller og skiver. Altså ikke helt næringsfattigt, for så dør skiverne og ikke helt næringsrigt, for så mister mine stenkoraller farverne og bliver brune.
3. Overdoser aldrig :devilish: Der kan ske to ting: Man kan få en så massiv opblomstring af bakterier, at alt, ja jeg har selv prøvet det, ALT bliver fedtet ind i et tykt bakterieslimlag, sten pumper, glas. Så stopper man tilsætningen i en uges tid og stater llaannggssoommtt op igen.
Det andet der kan ske er, at selv bakterier skal have ilt for at leve, så de vil sænke iltindholdet i akvariet til et kritik punkt. Jeg vil derfor mene at man skal køre med skummeren hele tiden.
5. Mine erfaringer siger mig, at det er godt at tilsætte bakterier en gang i mellem. Der findes en række produkter på markedet dels i ampuller, dels som dråber der tilsættes. Jeg vil anbefale bakterietilsætning måske 1-2 gange om måneden.
Der findes også en række af tilsætningsstoffer, som man kan anvende. Det er efterhånden blevet en hel industri. Selv bruger jeg et aminosyreprodukt, som jeg tilsætter 1 ml. af om dagen. Jeg synes at jeg kan se en forskel med det.

Kort sagt; det her er ikke religion, men ren biologi :smart:

Jeg har her forholdt mig til nogle medtoder og principper, som fungerer for mig. Igen er det vigtigt at understrege ,at man skal bruge det der fungerer for en selv, lad være med at løbe efter alle de smarte ting der kommer og går, så bliver det akvarium adrig stabilt.

JEG HAR IKKE TAGET STILLING TIL HVILKE FANCY FIRMAER MV, SOM MENER AT DE KAN DET SAMME OG MERE TIL.

Men de er der selvfølgelig.

Jeg er altid klar til et par spørgsmål, så kontakt mig bare.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Olsen »

godt skrevet.
Kan du uddybe lidt mere, hvad du mener er formålet med VSV, hvad er dine erfaringer og hvad gavner det at styre den bakterielle omsætning?


Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af thyme »

Fint tekst :)
Man opformerer bakterier eller Backerioplankton om man vil, fordi man de optager nitrat og fosfat

Jeg kører selv med den gul/brune eddike det kan jeg ikke umiddelbart se noget forkert i at bruge.


VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Olsen »

hvad hvis man har nitrat og fosfat på 0 ?


Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af thyme »

Man kan stadig benytte det, man skal bare passe på med ikke at overdosere.

Folk oplever at akvarievandet bliver mere klart, og nogen oplever koraller får mere farve.
http://glassbox-design.com/2008/the-gla ... g-balance/


VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Carsten »

Det var et sjældent velskrevet indlæg. :GO Faktisk en hel artikel!!

Også lige en kommentar, angående jod.
De forskellige elementer i blandingerne skulle ikke kunne blive forgamle, men da jod er en meget flygtig ting, og lynhurtigt optages i akvariet organismer, er det helt sandsynligt at du i en længere periode skal tilsætte mere jod end foreskrevet. Blot for at fjerne det underskud som har været.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af peder »

En artikel man bliver klogere af!! :y :GO


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Takker for positiv kritik. Jeg har lige uddybet afsnittet om VSV lidt.
Kom endelig med flere spørgsmål, således at vi får uddybet de punkter, som er lidt for indforstået.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af William Jr »

- Et beundringsværdigt stykke arbejde! :GO


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af peder »

>250 ml. om dagen< er det ialt eller pr. væske?? (3)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Tak Peder, der var lige en ting mere jeg glemte. Jeg opdaterer lige afsnittet om Balling.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Olsen »

Lars M: Ad. 2, hvor du skriver om balanern mellem skiver og stenkoraller. Hvad vil du mene er en objektiv værdi for når du rammer "ikke helt næringsfattigt" men heller ikke for "næringsrigt", som du er inde på. Måler du dig frem til en værdi, som du forsøger at holde?


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Nej, jeg tror ikke at man kan måle så præcist.

Jeg ser på mine skiver og mine stenkoraller. Lige pt. krymper mine skiver lidt, så jeg overvejer at gå en ½ ml. ned i en periode.
Det er lidt "på gefühl" .
Jeg har et Rowa fosfat testsæt, som er meget nøjagtigt, men man skal jo være opmærksom på at næringstofferne lynhurtigt optages af alt det levende, så vi måler jo faktisk kun på den del som ikke er blevet optaget i lige præcist det øjeblik vi tager vandprøven.
Måske ville vi få nogle helt anderledes målinger, hvis vi gad at stå op kl. 5 om natten og måle??


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Carsten »

Lars M skrev:Nej, jeg tror ikke at man kan måle så præcist.

Jeg ser på mine skiver og mine stenkoraller. Lige pt. krymper mine skiver lidt, så jeg overvejer at gå en ½ ml. ned i en periode.
Det er lidt "på gefühl" .
Jeg har et Rowa fosfat testsæt, som er meget nøjagtigt, men man skal jo være opmærksom på at næringstofferne lynhurtigt optages af alt det levende, så vi måler jo faktisk kun på den del som ikke er blevet optaget i lige præcist det øjeblik vi tager vandprøven.
Måske ville vi få nogle helt anderledes målinger, hvis vi gad at stå op kl. 5 om natten og måle??
Det lille forsøg tror jeg, at jeg vil lave i nat. Er hjemme fra arbejde omkring klokken 0130, og tager så en lille vandprøve. Selve målingen laver jeg så imorgen.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Fint nok. Glæder mig til at høre dine resultater :GO


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af William Jr »

- Kunne denne artikkel ikke laves "Sticky", så den altid er til at finde?


/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Ecoreef
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 15:26
15
Postnummer: 9530 Støvring

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Ecoreef »

Virkelig godt skrevet indlæg...bør absolut placeres let tilgængelig for alle...
Var på jagt efter en artikkel om nedbringelse af en midlertiddig for høj nitratværdi, i mit nystartede og midlertidige 325 liter akvarie...uden at skulle tvinges til at investere i yderligere teknik...Takker.. :W


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Hougaard »

Må jeg anbefale wiki'en :beer:


Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars S »

Ja f.eks. wiki'en eller også lave en tråd her på SF, som kun admin kan skrive / indsætte noget i, så der ikke kommer en masse juhu'er eller spørgsmål osv. så vi, der ikke er stiv i det kemi, nemt kan finde denne flotte artikel med en masse gode erfaringer.

Lars M. : skide godt skrevet :K :W


Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Caminero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 142
Tilmeldt: tirs 5. jun 2007 20:40
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg - Kbh.

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Caminero »

Tak for et godt indlæg.


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Takker for den positive kritik.

Hougaard du må gerne lægge det ind på wikien, jeg har ikke så meget forstand på lige det der wiki-sjov :biggrin:


Mvh.

Lars Mogensen
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Lars M skrev:Takker for den positive kritik.

Hougaard du må gerne lægge det ind på wikien, jeg har ikke så meget forstand på lige det der wiki-sjov :biggrin:
Har lest igjennom artikkelen din flere ganger nu Lars,og jeg må få lov til å si at det hele er svært godt og fornuftigt skrevet av deg ja :GO :happy: ,og pga.at dette var så godt og utdypende forklart,for både nybegynnere og for den mer erfarne akvarist :y ,så vil jeg
driste meg til å ville spørre deg pent her om det er en mulighet for at du vil gi en samtykkelse til at denne flotte artikkelen din,kan bli lagt ut på http://www.aquafreaks.no også om du samtykker til dette?
Er jo en del der også som driver med balling + Vodkadossering,og da den grunnleggende saltvandskjemi er den samme over landegrensene,og at jeg ser at mange her hjemme(i Norge),sliter littmed akkurat dette med logikk i kjemien,så hadde denne godt forklarte artikkelen helt sikkert blitt til manges hjelp,her på aquafreaks også ja :y
Men selfølgeligt bare om du samtykker til dette Lars :wink: ,og lar dette seg gjøres,så vil jeg da også i samme slengen her be Hougaard hjelpe meg med å legge denne artikkelen inn på aquafreaks for meg,utifra hva du evt. gir lov til å overføre videre til oss saltvandsvenner i Norge :beer:
Håper ikke du tar denne forespørselen fra meg negativt opp,men heller ser på det som ett komplimang til din godt formulerte artikkel her inne :y
mvh:Knut-Arne Berg.


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Hougaard »

Lars M skrev:Hougaard du må gerne lægge det ind på wikien, jeg har ikke så meget forstand på lige det der wiki-sjov :biggrin:
Sådan:

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kemi_p ... _m%C3%A5de

Rettelser er velkomne hvis jeg har fået noget fejl formateret.


Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Nolan »

Jeg har tilladt mig, at kopiere dele af artiklen til VSV på saltvandswiki, så det var lidt lettere at finde en beskrivelse af metoden.

... @hougaard:
Hvorfor laver den ikke linket til wiki'en ovenfor ?

/Kim


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Det gør den altså også her hos mig :T


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Nolan »

Lars, nu har du vist været i snapsen.... ;-)
Jeg mener selvfølgelig i det indlæg jeg skrev før - når jeg har skrevet VSV i et indlæg, skulle ordet VSV jo gerne linke til wiki'en. Det gør det ikke :-/

/Kim


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Så skal du da vist lige være lidt mere præcis IK.

Og jeg drikker kun snaps, når jeg kan få ål og rugbrød, og sæsonen har været udskudt her i Mariager Fjord pga. ekstraordinær fredning.
Så nej.

Men et glas kold hvidvin måske


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Nolan »

:T
Det kan du selvfølgelig have ret i.

Nu jeg har fat i dig, Lars;
Hvor køber du dine bakteriekulturer til VSV ?

/Kim


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Lars M »

Jeg bruger Pohl's blå flaske, selvom jeg synes at den ikke kan holde sig ret lang tid, selv i køleskabet.

Jeg ville egentlig hellere bruge Prodibios ampuller, men det har ikke lige passet med de andre indkøb som jeg har lavet fortrinsvis i Tyskland.

Men jeg tror faktisk at ampullerne holder sig bedst. Det var min umidelbare erfaring.


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Kemi på den simple og (dovne ) måde.

Indlæg af Nolan »

Ok - det kan være vi skal lave noget fælleskøb ?

/Kim


Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"