Hvordan gen-startes nitratfilter?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Hvordan gen-startes nitratfilter?

Indlæg af Olsen »

Vores nitratfilter har spyttet vand ud med 25 i nitrat ! :dizzy: Har sidst målt det for et par uger siden og det er øjeblikkeligt fjernet. Nitrat i akvariet ligger på 2,5 - Hvordan kan vi starte det op igen? Skal alle svovlkuglerne ud og hvad mon der er gået galt.

Vi startede med 1 dryp hver andet sek. og øgede det efter to uger til 1 dryk pr. sek og øgede det igen til 2 dryp pr. sek. Men har det været for langsomt, skulle vi have skruet mere op for det eller hvad søren er der gået galt?
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvordan gen-startes nitratfilter?

Indlæg af Anette »

Skyld alle kuglerne godt i vand og rengør filtret, og start så forfra med indkøring med et dryp hvert 2. sek, og skru ikke op før udledningsvandet er så godt som 0, dog helst uden at lugte af råden æg. Intervallet I har skruet op med har været fint. :) Men tror ikke I får nitraten meget længere ned vha filter end de 2,5...
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Kom også til at skrue for langt op for vores filter engang, jeg skyllede ikke kuglerne eller gjorde det rent.
Det eneste jeg gjorde var at jeg slukkede filteret i 24 timer ca. og så startede jeg det igen langsomt op.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Olsen »

hvor meget vand kan der ende med at komme igennem filtret? Det jeg tænker på er, at man jo i starten lader det dryppe, men senere laver man hurtigere og hurtigere dryp. Men ender man med en egentlig "vandstråle" eller hvordan? Og er der nogen tilfælde hvor man bør skrue ned for det igen?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det er vist meget forskelligt hvor meget knald får på den. Bare strålen forbliver nitratfri, begynder der at komme lidt nitrat skal man skrue lidt ned for den igen.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Olsen »

super, så må vi på den igen. MEN hvorfor skulle vi ikke kunne få nitraten længere ned en de 2,5 den er på?
Eller ville det måske være bedre at lade den blive på 2,5 ,for man hører jo om flere koraller der er glad for lidt nitrat i akvariet... Eller er det bare et saltvands-rygte?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det er vist ikke kun et rygte, men det er jo netop alt det bøvl med nitrat filter der gør at mit ryger ud nu, jeg vil prøve med Caulerpa alger.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"