Caulerpa i baljen

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
jesperkp
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Caulerpa i baljen

Indlæg af jesperkp »

Er der nogen der har erfaring med Caulerpa i akvariet i stedet for i sumpen? Jeg kunne godt bruge nogen til at få sænket min nitrat, men jeg ved ikke ok de pludselig fylder hele akvariet, så de bliver en plage istedet for en hjælp.

Jesper
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Caulerpa i baljen

Indlæg af jakobvillien »

De er sku svære at holde nede. Jeg kører på anden uge med caulerpa i mit lille nano og jeg har høstet fire gange allerede. De vokser het vildt, og de skygger for mine koraller. Hvis du gør det så sørg for at sætte dem ude i siden hvor de ikke har så meget at skygge for, og så hold dem der. De kan let fjernes og jeg synes ikke det er et problem.

Tænk desuden på hvilke fisk du vil have i. Hvis du skal have kirurger så er de væk i løbet af kort tid.
Brugeravatar
jesperkp
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Indlæg af jesperkp »

Jeg har kiruger i - det kan være de kan holde dem nede. Tror jeg giver det en chance! Skal de bare sættes fast med en elastik i baljen?
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Jeg vil sige det er en dum chance at tage..... De vokser som ind i helvede og er ikke til at slippe af med igen... Men hvis du vil gøre det, så sæt den fast på en sten som ikke er i kontakt med de andre sten. Så kan du altid tage stenen op og trimme algerne. EN elastik kan sikkers sagtens bruges. Jeg viklede bare mine om en sten og så sad de godt fast efter et par dage
jesper_tang
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kyndby

Indlæg af jesper_tang »

Og så spiser kiruger ikke caulerpa-alger...! der er, desværre, nok en overhængende fare for at du bliver rigtig ked af at have sat de alger i selve akvariet...!
Mvh
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...;)
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

jesperkp skrev:Jeg har kiruger i - det kan være de kan holde dem nede. Tror jeg giver det en chance! Skal de bare sættes fast med en elastik i baljen?
Jeg vil bestemt også fraråde dette - er der lys og næring i vandet vil de vokse meget hurtigt og sprede sig en del. Du skal være meget påpasselig over for dette og holde det nede.

Eneste løsning jeg lige kan se hvis du ikke har en sump er at plante en lille stykke på en lille sten (tennisbold størrelse) og så sætte den på sandbund. Det er lettere at fjerne dem når de spreder sig via sandet. Men det er kun hvis du virkelig VIL have dem sat i.

Jeg ville forsøge at få styr på grunden til at du har for meget næring i dit akvarie (måske mindre fodring eller anden grund).

/HerrO
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jesper_tang skrev:Og så spiser kiruger ikke caulerpa-alger...! der er, desværre, nok en overhængende fare for at du bliver rigtig ked af at have sat de alger i selve akvariet...!
Det kunne være jeg skulle have en til at fortælle mine kirurger det, for både min Palet og min sejlfinne æder det med stort velbehag, jeg havde en større klat Caulerpa i tanken, men den er helt væk, jeg kan kun have det i sumpen, ellers bliver det ædt, og min rævefjæs, nårh ja den æder det som var det slik

men når det er sagt, så er det lidt af en chance at tage, og jeg vil sige at uanset hvordan du bærer dig ad, så skal det nok lykkedes for en stump af planten at etablere sig et eller andet uønsket sted i tanken
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Ja jeg skulle også mene at caulerpa er guf for kirurger.

Nu er det altså heller ikke værre at fjerne det igen, medmindre det selvfølgelig kommer ind steder hvor man ikke kan komme til - men så er der også lille chance for det vokser da der så nok mangler lys.

I min gamle nano blev jeg også advaret kraftigt mod det der kom med mine sten og efter et par måneder hev jeg bare det hele op og fjernede de sidste skud (racemosa) med en pincet. Det kom aldrig igen. Som følge heraf steg mit næringsstofindhold ret meget. Jeg vil forsøge at køre med mit og er meget lidt bekymret. At hive taxifolia op er pænt let, og eftersom det vokser vertikalt er det nemt at holde nede.

Bare mine 2 cent.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jeg tror nu ikke dit får lov til at stå ret længe med kirurgen. Prøv at få en gratis klump fra en nærliggende akvariemand, og læg det eventuelt bare i overfladen og se om det bliver spist.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"