DIY refugium bag RSM
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
DIY refugium bag RSM
Indtil jeg engang får et større akvarie, vil jeg forbedre mit rsm med et refugium. Det kræver at jeg får lavet en indsats i den indbyggede sump, så jeg får overfladevandet fra overløbet forbi indsugningen til min miniflotor skummer, og så jeg har noget at placere et lille lysamatur på. Jeg ved bare ikke helt hvordan og hvilke materialer jeg skal bruge.
Indtil videre ser min plan sådan ud.
Set bagfra og fra oven
Jeg modtager meget gerne hjælp og komentarer!
Da bagsiden på et RSM er lidt gennemsigtigt, skal siden ind mod akvariet dækkes, så der ikke kommer lys fra refugiummet ind i akvariet når det lille lysstofrør er tændt om natten.
Indtil videre ser min plan sådan ud.
Set bagfra og fra oven
Jeg modtager meget gerne hjælp og komentarer!
Da bagsiden på et RSM er lidt gennemsigtigt, skal siden ind mod akvariet dækkes, så der ikke kommer lys fra refugiummet ind i akvariet når det lille lysstofrør er tændt om natten.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
Re: DIY refugium bag RSM
hvorfor lys ?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Er der noget akvarie silicone der kan bruges på plastik. Jeg har nemlig adgang til plastik plader i mange forskellige tykkelser og farver! Og det er rimeligt let at skære i!
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
En miniflotor til 130 liter vand - den tror jeg ikke på, desværre !
- jesperkp
- Søstjerne
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nørresundby
- Kontakt:
Jeg har selv lavet mit RSM om. Kig på dette link for info http://dencker-pedersen.com/blog/?p=41
Jesper
Jesper
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hougaard skrev:En miniflotor til 130 liter vand - den tror jeg ikke på, desværre !
Den kører fint. Den er MEGET bedre end den originale, men den er godt nok også elendig.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
For at kunne holde lidt macro alger som biologisk filter!melau skrev:hvorfor lys ?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nogen der ved hvilken reefsafe silicone der kan samle plastik plader? (samme materiale som lego)
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
Plastic plader, mener du så plexiglas?Lasse skrev:Nogen der ved hvilken reefsafe silicone der kan samle plastik plader? (samme materiale som lego)
Du kan opløse lidt plexiglas i acetone, så har du en genial lim som holder super godt (virker dog kun når du limer plexi- mod plexiglas)
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Den nemmeste løsning er vel at købe et stort hængefilter?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nej, det er ikke plexiglas, det er samme plastik materiale som lego plader bliver lavet af (måske PVC?), jeg kan få det som glatte plader i forskellige tykkelser og i alle mulige farver bl.a. samme nuancer som legoplader, men også i andre.exzos skrev:Plastic plader, mener du så plexiglas?Lasse skrev:Nogen der ved hvilken reefsafe silicone der kan samle plastik plader? (samme materiale som lego)
Du kan opløse lidt plexiglas i acetone, så har du en genial lim som holder super godt (virker dog kun når du limer plexi- mod plexiglas)
Ehhhh.... hvordan kommer du frem til det? Et hænge filter har nok ikke den udformning jeg har brug for, se evt. billedet i mit første indlæg!Chris2500DK skrev:Den nemmeste løsning er vel at købe et stort hængefilter?
Jeg har læst lidt ældre poster her på forummet, og flere har fint kunne lime plastik (f.eks. overløbskam) med akvarie silicone, bare der er renset grundigt med acetone, så med mindre der er nogle der kan komme med et bedre bud bliver det nok min fremgangsmåde.
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Akvariesilikone holder fint - i en begrænset periode. Har selv limet overløbskasser og rør sammen med det, men det går fra hinanden, og er meget ustabilt!Lasse skrev:****************************************
Jeg har læst lidt ældre poster her på forummet, og flere har fint kunne lime plastik (f.eks. overløbskam) med akvarie silicone, bare der er renset grundigt med acetone, så med mindre der er nogle der kan komme med et bedre bud bliver det nok min fremgangsmåde.
Har anskaffet os noget pvc lim, og det er noget der virker, men igen - det kommer an på hvor holdbar det skal være, og om du risikerer vandudslip.
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Er PVC lim reefsafe?
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Så længe det får lov at hærde helt op inden det kommer i kontakt med vandet så ja. Det vi bruger hedder: Tangit PVC-U speciallim, mener det er denne udgave af den: http://www.aquaristikshop.com/e_Produkt ... hesive.htmLasse skrev:Er PVC lim reefsafe?
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Geografisk sted: Hadsund
Hej Lasse om det ligner lego farverne bestemmer ikke om det er samme materiale som lego, lego bliver lavet i abs men din plade kan være 10 andre ting. en lille hurtig test som kan afsløre om det er pvc,skær et hjørne af og stik ild til det med en ligther(udendørs) hvis flammen brænder med et grønligt skær er det pvc,det lugter også meget skarpt,hvis du stikker næsen i det så pas på da det danner saltsyre dampe =) du kan købe pvc rør lim hos din lokale bygge matador, xl eller hvad de nu hedder,det er billigere end tangit er.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg ved med sikkerhed at det er det samme materiale, da lego er en af fabrikkens kunder 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Hvad kan man så lime ABS (lego) med så det holder i saltvand?
Er ABS(lego) reefsafe?
Er ABS(lego) reefsafe?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg har lige siddet og læst om abs på et andet forum, og det er helt sikker reefsafe, så nu mangler jeg bare noget reefsafe lim der dur!
Denne tagrendelim kan lime abs, men der står det er bionedbrydeligt i den tekniske specifikation?
http://www.plastmo.dk/upload/plast_tagrendelim.pdf
Denne tagrendelim kan lime abs, men der står det er bionedbrydeligt i den tekniske specifikation?
http://www.plastmo.dk/upload/plast_tagrendelim.pdf