"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Zanclus cornutus

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

hej..

har lige siden jeg startet med saltvand været meget fascineret af Zanclus cornutus.. UTROLIG flot fisk intet der kommer i nærheden af den efter min megning, heller ikke Heniochus acuminatus som mange henviser til.. det er helt klart en fisk der er på min ønskeliste når jeg engang får drømme baljen på et par 1000 litter :y

mit spørgsmål lyder:

er der nogen på forum der har prøvet at holde denne fisk, hvis ja hvordan gik det?? kunne i holde liv i den, hvor stort akvarie, hvor mange havde/har i osv osv.

syntes nemlig ikke man ser denne fisk så tit, kun engang i mellem hos en forhandler, hvor de plejer at se ret skidt ud og de fleste jeg har talt med siger det er fuldstændigt umuligt at holde den i live..
håber der er nogen der kan bevise det modsatte :GO

vh lykke..
Reeflife
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 298
Tilmeldt: man 20. aug 2007 12:29
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordborg
Kontakt:

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Reeflife »

Det er en næsten umilug fisk, kun meget få har haft held med den.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

ja det er også det jeg har fået opfattelsen af, derfor opfordre jeg dem der har haft held til det, til at dele deres metoder (hemmelige viden) :beer: :GO
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Hvam »

madsfisk have en nogle timer før han fangede den igen! der rørg vist nogle koraller med i den søgen efter føde.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Musiker »

Fra wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Moorish_Idol
Moorish idols are notorious for being difficult to maintain in captivity. They require enormous tanks, often exceeding 200 U.S. gal, are voracious eaters, and are infamous for becoming incredibly destructive. Their captive survival rate is very low: most do not survive for a full year. Most that live past this mark typically die shortly thereafter. It is not recommended that any aquarist attempt to keep this species, because it is considered cruel by many and is nearly impossible (see diet). To avoid these shortfalls, some aquarists prefer to keep substitute species that look very similar to the Moorish Idol. These substitutes are all butterflyfishes of the genus Heniochus, and include the pennant coralfish, Heniochus acuminatus; threeband pennantfish, H. chrysostomus; and the false moorish idol, H. diphreutes.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

Musiker skrev:Fra wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Moorish_Idol
Moorish idols are notorious for being difficult to maintain in captivity. They require enormous tanks, often exceeding 200 U.S. gal, are voracious eaters, and are infamous for becoming incredibly destructive. Their captive survival rate is very low: most do not survive for a full year. Most that live past this mark typically die shortly thereafter. It is not recommended that any aquarist attempt to keep this species, because it is considered cruel by many and is nearly impossible (see diet). To avoid these shortfalls, some aquarists prefer to keep substitute species that look very similar to the Moorish Idol. These substitutes are all butterflyfishes of the genus Heniochus, and include the pennant coralfish, Heniochus acuminatus; threeband pennantfish, H. chrysostomus; and the false moorish idol, H. diphreutes.

hmm ok.. de henviser så også til Heniochus acuminatus som man efter min mening slet ikke kan sammenligne... mener bare jeg har læst/hørt om et par stykker der har haft held til at holde den (vi skal jo ikke opgive så let) :grouphug:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Musiker »

@Lykke - Tjae, der er da folk som siger de kan holde dem i live.. Så hvis vijlen og remedierne virkelig er der.

http://www.advancedaquarist.com/2007/8/fish
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

ja viljen er der ihvertfald men pengepungen kan ikke rigtig følge med da den selvfølgelig "skulle" i drømmebaljen.. men nu må vi se hva tiden bringer, det er der ihvertfald dejligt at vide at det da er lykkes for nogen.. men ville være rigtig fedt hvis der er en i danmark det er lykkes for, lidt nemmere at kontakte og tror der er mange der godt kunne bruge lidt af hans/huns viden om det.. hvis personen altså findes :penguin2:
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af mastou »

Der er en rigtig lang tråd på RC om Zanclus cornutus og jeg er enig i at det er en af de flotteste saltvandsfisk (sammen med Pomacanthus imperator) :wink:

The Moorish Idol Thread

Edit: linkene til saltvandswiki ødelægger linket :angry: måske det virker nedenfor?

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... s+cornutus

/Magnus
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

mastou skrev:Der er en rigtig lang tråd på RC om Zanclus cornutus og jeg er enig i at det er en af de flotteste saltvandsfisk (sammen med Pomacanthus imperator) :wink:

The Moorish Idol Thread

Edit: linkene til saltvandswiki ødelægger linket :angry: måske det virker nedenfor?

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... s+cornutus

/Magnus
genialt det må jeg få læst igennem :GO
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af nielsk »

Jeg har også prøvet og den er mega svær, burde ikke importeres efter min mening. Du kan lede efter mine gamle tråde, jeg efterlyste ligesom dig. Flemming fra Sjælland lykkedes vist at holde dem 6 mdr.

De skal nydes i naturen, hvilket der også er rig lejlighed til da de er temmeligt almindelige de fleste steder jeg har dykket i Asien.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af mads-fisk »

Som nævnt i tråden havde jeg en i et par timer, hvor den nåede at guffe et par Trachyphyllia :)

Jeg kender sådan set kun én, der havde en med succes. Han havde den i 1½ år, hvorefter han solgte den, da den begyndte at gå i korallerne.
Det siger ikke så meget om hans setup, men der er lidt billeder fra hans tank her: http://www.koralsiden.dk/Jacob%20West/index.html
Det er klart en af de flotteste fisk, der findes, men jeg vil aldrig gå i kirg med den fisk igen i forbindelse med en koralrevsbalje. Én ting er, at den er svær, men når den så sandsynligvis også ender med at gå i korallerne, hvis det endelig lykkes, så vil jeg ikke være med længere.

Hvis du skal have én, så sørg for at vælge et eksemplar, der tager foder og som ikke har skader på finnerne.
De eneste eksemplarer, jeg har set, der gang på gang overholder disse to ellers meget vigtige krav, er eksemplarer fra Menzel. De spiser som regel allerede en halv time efter de er lukket ud af poserne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

ok det vil jeg huske.. der går jo nok også nogle år før jeg måske prøver den, skal lige have den rigtige balje på et par 1000liter.. men det er jo bare om at suge al den information til sig som muliget.. men takker da for hjælpen ind til vidre... :GO :clap:
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af peder »

Havde en med hjem fra Ceylon, ja det hed det altså 1978!! den havde jeg i mit 1200 liters i 3 år, derefter blev den solgt til "Fyns akvarium" hvor den levede i bedste velgående flere år derefter.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Kirling »

peder skrev:Havde en med hjem fra Ceylon, ja det hed det altså 1978!! den havde jeg i mit 1200 liters i 3 år, derefter blev den solgt til "Fyns akvarium" hvor den levede i bedste velgående flere år derefter.
FEDT at høre... hva gjorde du anderledes end alle de andre der har prøvet??????????? og hvorfor skulle du af med den
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Carsten »

Jeg mener at have læst at den i naturne primært lever af svampe. nok kan man i akvarier få den til at tage andet foder, men det er ikke optimalt for den. Der mangler sandsynligtvis et eller andet i det foder vi tilbyder dem, eller tværtimod, deter for protein holdigt. Kan ikke ligeforetille mig at svampe er særligt næringrige.

Forskellen mellem de Zanclus vi ser hos forhandleren og så den Peder havde med hjem, er sandsynligvis at den Peder havde var helt ny fanget, og derfor ikke havde sultet hos en grossist.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af moby »

Den anden sandsynlighed er også at de er fanget med cyanid som de fleste fisk og dette er en stor mistanke for at ødelægge bakteriefloraen for fiskenes fordøjelse.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af peder »

Carsten skrev:Jeg mener at have læst at den i naturne primært lever af svampe. nok kan man i akvarier få den til at tage andet foder, men det er ikke optimalt for den. Der mangler sandsynligtvis et eller andet i det foder vi tilbyder dem, eller tværtimod, deter for protein holdigt. Kan ikke ligeforetille mig at svampe er særligt næringrige.

Forskellen mellem de Zanclus vi ser hos forhandleren og så den Peder havde med hjem, er sandsynligvis at den Peder havde var helt ny fanget, og derfor ikke havde sultet hos en grossist.
Helt korrekt!! blev fanget om formiddagen som vi skulle med fly om aftenen, fiskene blev leveret på hotellet en time før bussen kom :GO der var forøvrigt også to hvidbrystet kiruger som jeg havde i flere år.Ang. foder levede min Zanclus stort set af mysis og hjemmelavet frostfoder (rejer,musling,spirulina,ærter,vitamindråber). Havde forøvrigt fiskene i håndbagagen hele vejen hjem.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af mastou »

Der er forresten flere som anbefaler Algel Formula fra Ocean Nutrition som et godt foder da det indeholder svampe:

Billede
Ingredients
Krill, marine sponges, shrimp, green algae, spinach, gel binder, kelp, squid, mussel, salmon roe, krill hydrolysate, krill meal, spirulina, lecithin, fish oil, casein, astaxanthin, canthaxanthin (for color enhancement). Vitamins (potassium ascorbate, beta carotene, biotin, hydroxocobalamin [source of vitamin B12], niacin, riboflavin, thiamine HCL). Amino acids (methionine [dl-methionine], L-Lysine, taurine) and trace elements of calcium chloride, potassium iodide, ferrous sulfate, manganese sulfate, magnesium carbonate and zinc sulfate.
/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Carsten »

moby skrev:Den anden sandsynlighed er også at de er fanget med cyanid som de fleste fisk og dette er en stor mistanke for at ødelægge bakteriefloraen for fiskenes fordøjelse.
Det må siges at være en lettere underdrivelse. Mange fisk får simpelthen ødelagt indvoldene og dør stille og roligt efter nogle måneder.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af moby »

Carsten skrev:
moby skrev:Den anden sandsynlighed er også at de er fanget med cyanid som de fleste fisk og dette er en stor mistanke for at ødelægge bakteriefloraen for fiskenes fordøjelse.
Det må siges at være en lettere underdrivelse. Mange fisk får simpelthen ødelagt indvoldene og dør stille og roligt efter nogle måneder.
Helt enig! Det uheldige er at man aldrig kan være helt sikker hvordan de er fanget hos udlandske grosisster.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Zanclus cornutus

Indlæg af Flemming »

Der blev tidligere i tråden henvist til mig og ja, jeg har haft og prøvet adskillige nok ialt 6-7 stykker og bortset fra 2 af dem, har jeg fået dem alle til at æde artemia + diverse. De 5 jeg havde levede stort set alle ca. 6 mdr før de døde af at være så udsultet og tynde (selvom de åd på livet løs). Det skal siges at de ikke var samtidigt jeg havde fiskene, så samme historie gentog sig 5 forskellige gange.

Indtil man finder det helt rigtige foder, der kan bibringe dem den specielle næring de har behov for, er jeg ihvertfald færdig med at prøve flere af arten.
Hilsen
Flemming
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"