bord, hvad har i gjordt ???

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

bord, hvad har i gjordt ???

Indlæg af Alexcpdk »

Hej Alle.
Nu når jeg skal til at opgraderrer til en større balje 300-375L, ville jeg lige høre hvordan med bord.
Har ikke råd til et af de fine borde som forhandlerne tilbyder med min usle lærlinge løn :D
Regner med en 128L sump neden under på standardmål.

Nogle forslag?

Vil da gerne høre/se hvad i har gjordt :y
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Re: bord, hvad har i gjordt ???

Indlæg af Helena »

Hvis du kan lidt med dine hænder er det jo ikke så svært, der findes masser af måder det kan gøres på, mit er lavet i mdfplader som så er lakeret, og malet, lågerne er autolakeret, selve overpladen er en kraftig bordplade fra IKEA, det ser pænt nok ud til at det må stå i stuen.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg er i smede lære, og er ikke meget for at lave et bord ud af stål, da det ikke er så godt med saltvand.

Ville heldst lave et træbord af en eller anden art, gerne af MDF plade. men er lidt usikker på hvordan det skal gøres ( hvor meget støtte det kræver ) det er trods alt 4-500kg det skal kunne bære :wink:
Mvh
Alexander

Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

Hvis du laver bordret med porsa og nogle MDF plader til at stabilisere det med.
Så ved du at det holder og kan klare saltvand.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg forstår ikke, at Du ikke benytter dig af muligheden for at lave bordet i jern/stål? Uanset om det er til saltvand eller ej, kommer det jo ikke til at være i kontakt med vandet, med mindre der er noget der er utæt, eller Du spilder ned af det. Begge dele skulle gerne være så sjældent, at det ikke kan nå at påvirke bordet, som også kan beskyttes med lidt maling. Det er let at sætte plader og låger på bordet bagefter, hvis man har boret huller til dette i metallet.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

KimJ skrev:Jeg forstår ikke, at Du ikke benytter dig af muligheden for at lave bordet i jern/stål? Uanset om det er til saltvand eller ej, kommer det jo ikke til at være i kontakt med vandet, med mindre der er noget der er utæt, eller Du spilder ned af det. Begge dele skulle gerne være så sjældent, at det ikke kan nå at påvirke bordet, som også kan beskyttes med lidt maling. Det er let at sætte plader og låger på bordet bagefter, hvis man har boret huller til dette i metallet.
kan godt forstå ham da vand har den evene at fordampe...

Men smid noget sammen af træ koster ikke meget at lavet et ud af træ, du skal blot huske at give den en omgang skipperlak ( koster 100kr i bauhause) og du kan lave den plads du har brugfor til sumpen samt skummer og test sæt neden under samt hylder til divs. ting.. mener et bord du selv laver løber op i ca 400kr uden maling..
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Alexcpdk »

Hej Dezon.

Det er lige præcis det jeg havde i tankerne.
Men hvad skal det laves ud af ? Kan se du har et 325L... Har du selv bygget bordet der til og hvad har du brugt ?

Vil meget gerne høre flere forlag fra jer andre.
Mvh
Alexander

melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

det kan godt være et jernstel ruster, men hvad så med de skruger i skruger træet sammen med??? jeg har et jernstel under mit der er beklædt med tærplader, det er malet og har spildt fvand på det og der er ikke sket noget. selv om jeg er tømmer og smildt kan skruge et skab sammen ville jeg heller betale en for at lave et i stål/jern.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg kan ikke forestille mig, at luftfugtigheden kan blive et problem for hverken træ eller metal, et sted hvor der formentlig også skal kunne opsættes stikdåser?
Selv hvis metallet skulle begynde at ruste, hvilket er yderst tvivlsomt hvad enten det er lakeret eller ej, vil det ikke blive et problem enden for den tid et akvarium normalt er opstillet. Men naturligvis kan bordet laves i træ og lakeres eller oliebehandles. Det er den metode jeg selv har brugt hidtil, men mit næste bord bliver baseret på et jernbord med påsatte MDF-plader til kabinettet.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg påtænker at konstruere et bord af Porsa aluramme (Akvastabil) hvorpå der skal monteres tynde plader vha. påskruede magneter. Porsarammen har jeg allerede - mit saltvandsakvarie står på det. Men bordet skal gøres højere end det pt. er, men det kan klares med 4 stk. Porsarør fra byggemarkedet.
Den umiddelbare fordel er at alurammen kan bære akvariets vægt. Og Akvastabilborde koster ikke meget brugt.
Niels
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

jeg skal til at lave et i træ ( begynder her i sep) det bliver som sagt i træ, lakeret med skipperlak, sætter det sammen af 100x50mm træ, beslag og så laker jeg det hen over skruger, der efter får det lidt maling og så lidt lak hen over igen så det stråler :p.. Inde i skabet kommer der lydisolerings plader fra bilteam ( http://www.biltema.dk/products/producti ... emId=93058 ) samt fugt afviser som vi kender det fra en opvaskemaskine.. der kommer naturligvis plader på og 2 døre så man kan åbne og nogle hylder inde i, prisen bliver i alt ca 700kr da jeg får træet af svigerfar :p.. men jeg smider nogle billeder op, så snart jeg går igang..

har lige en hurtig tegning fra paint..
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af frederik »

Akvarieborde i metal er noget af det bedste og mest stabile man kan få :O
Det eneste der er et problem med metal er hvis akslerne i pumperne er lavet i det (går gurtigt i stykker og skal udskiftes med tilsvarende i keramik) eller hvis rammen i akvariet fx. er lavet af aluminium eller stål, og det er også et problem man kan løse - ved fx. at dække den indv. kant med silikone, og derved forhindre at saltat sprøjter op/eller vandrer op i rammen så det på denne måde tærer ekstra meget. Husk lige at salt iøvrigt ikke fordamper :) og derfor skal der som KimJ skriver virkelig høj luftfugtighed til før der vil ske varige skader på stålstellet.
Nu da du ved hvordan man smeder, vil jeg da helt klart bruge disse færdigheder til at lavet et godt stabilt bord! - der er før smede lærlinge der har lavet akvarieborde til saltvand af metal :)
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

ved godt at salt ikke fordamper men "vandre" men blot at har du en sump, og en masse tekink i underskabet vil vandet fordampe mere hvis det er i et lukket skab, så alle svejsninger skal beskyttes samt rammen.. man kan give det noget "olie" af en slags kan ikke lige huske navnet på det, men det vil hjælpe mod rust, evt det der spray maling haløj mod rust og væske vil hjælpe.. Men man kan nu lave det i træ hvor det holder lige så godt. Det er blot et spørgsmål om at have træ som er tykt nok. Mit alu bord som jeg har nu måler 20x20mm i rammen men det dobler jeg op ca. 100x50mm og hvor akvariet hviler på det 50mm så den har en tykkelse på 100mm at skulle knække eller bøje og det kan det nok ikke da det er samme træ som du har under taget. men jo et bord kan laves på mange måder det er blot et spørgsmål om hvad og hvormegt du vil ligge i det..
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Iøvrigt vil jeg da lige påpege at træ mugner før fx. jern ruster... Og man kan behandle begge dele (med bla. spaymalling og lak etc.)...

Venlig Hilsen
Frederik
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

hvis du bruger skipperlak skulle der ikke ske noget, det brugte vi bla. på gerorgestage som lappe løsninger, og hvis man bruger det på et skib såå burde det også kunne holde til et bord
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Vil lige indskyde at jeg har fugtet noget træ så meget at det begyndte at mugne igennem 5 lag skibslak :O - så det er altså ingen garrenti, dog tror jeg da at det vil holde...

Venlig Hilsen
Frederik
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

nu skal i huske at skibslak er meget giftig selv efter det er hærdet vil det fri gi giftig dampe mener også der står på det at det ikke må bruges inden døres
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

det træ som du skal bruge det på ( inde døre ) skal være gennem tørt så træet suger, de dampe som det giver gør det de første 48timer, der efter vil der være en blank overflade, de tar du og pudser forsigtigt med fint sandpapir og giver det noget lak maling så skulle det være iorden.. siger de kloge hvertfald..
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

alt træ bøjer, også det træ man bruget til spær ( på spær laver man bare nogle ting så det er mere låst og ikke kan bøje så meget ) og hvis du skal give det lak er det på alle sider og under alle beslag, så det skal lakkes inden det samles. men hvis du er bange for råd og rust så må det bedste være en jern smurt ind i vådrums sikring ( det man smår væge og gulv med inden fliser...... men jeg tille til hver en tid vælge jern rammen, giver også en del mere plads.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

På mit første 470 liters havde jeg et DIY træskab, uden nogen form for behandling indv, der skete aldrig en dyt.

Der findes en DIY tråd op samme bord her på siden.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

nemlig, og det jeg havde gennem 4år til mit 250L skete der heller ikke en dyt med.. Men det er vel blot et spørgsmål om hvordan du behandler det..
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"