vandvædiger (?)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
vandvædiger (?)
hej der sker lidt med vandvædigerne.. der kom en gul kirug, palet og flammekejser i i søndags
koraller og fisk ser sunde og friske ud... dog lige med lidt pletter på palet kirugen men det er vist meget normalt
mit aik er faldet fra 1,7-2,8 til 0-1,6
mit amomonia fra 0 til 0,25
mit calcium er faldet fra 450 til 350
resten ser således ud
p04 0 - 0,1
ph 8,4
no2 0
no3 5,0
er ellers skiftet til osmose vand for to uger siden men lige lidt hjælper det forstår det ikke.. mit bundlag er også godt brundt..
35 kilo ls i baljen
i sumpen..
1000 g sympiont
uv filter 11w startet op igår
to poser rowa phos (som er skyllet igennem se tekst her under)
ca 4 kilo ls
for en uge siden opdagede jeg at det ikke var godt at have filtermåtter i sumpen da mit ammonia var på 0.25.. ok filtermåtterne var også helt sorte.. de kom op (sidste gang jeg har det lort i baljen) der bliv skiftet 30 l vand med osmose, 2 dage senere skiftede jeg så ligeså 30 litter.. mit rowa phos tog jeg op og skyllede, da det lå lige ved siden af filtervattet så det havede jo også fået alle bakterierne, lagde det så i sumpen igen. kan det være der problemet er??
bruger easy life a+b. men calsium er faldet efter jeg er stoppet med purple up (tror jeg) så det må jeg jo smide i baljen hver dag igen
men har i nogen gode råd til hva jeg kan gøre ved vædigerne, og hva det kan skyldes??
hvorfor er min aik faldet???
på forhånd tak vh lykke
koraller og fisk ser sunde og friske ud... dog lige med lidt pletter på palet kirugen men det er vist meget normalt
mit aik er faldet fra 1,7-2,8 til 0-1,6
mit amomonia fra 0 til 0,25
mit calcium er faldet fra 450 til 350
resten ser således ud
p04 0 - 0,1
ph 8,4
no2 0
no3 5,0
er ellers skiftet til osmose vand for to uger siden men lige lidt hjælper det forstår det ikke.. mit bundlag er også godt brundt..
35 kilo ls i baljen
i sumpen..
1000 g sympiont
uv filter 11w startet op igår
to poser rowa phos (som er skyllet igennem se tekst her under)
ca 4 kilo ls
for en uge siden opdagede jeg at det ikke var godt at have filtermåtter i sumpen da mit ammonia var på 0.25.. ok filtermåtterne var også helt sorte.. de kom op (sidste gang jeg har det lort i baljen) der bliv skiftet 30 l vand med osmose, 2 dage senere skiftede jeg så ligeså 30 litter.. mit rowa phos tog jeg op og skyllede, da det lå lige ved siden af filtervattet så det havede jo også fået alle bakterierne, lagde det så i sumpen igen. kan det være der problemet er??
bruger easy life a+b. men calsium er faldet efter jeg er stoppet med purple up (tror jeg) så det må jeg jo smide i baljen hver dag igen
men har i nogen gode råd til hva jeg kan gøre ved vædigerne, og hva det kan skyldes??
hvorfor er min aik faldet???
på forhånd tak vh lykke
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: vandvædiger (?)
At Ca falder efter at du er stoppet med Purple up, kan vel ikke undre nogen, da det jo formentligt blot er en blanding af Ca og MG.
Den måde kh måles på med redsea siger mig ikke så meget, men korallerne bruger både kh, ca og mg, derofr er det helt naturligt at kh falder.
Rowaphos i en pose, i sumpen er nok den dårligste måde at bruge det på. Vandet skal "presses" igennem det for at opnår max effekt.
filtermåtter er de udemærket til at fange snavs der flyder rundt, men man skal huske at skylle dem, og det har du tilsyneladende glemt.
Den måde kh måles på med redsea siger mig ikke så meget, men korallerne bruger både kh, ca og mg, derofr er det helt naturligt at kh falder.
Rowaphos i en pose, i sumpen er nok den dårligste måde at bruge det på. Vandet skal "presses" igennem det for at opnår max effekt.
filtermåtter er de udemærket til at fange snavs der flyder rundt, men man skal huske at skylle dem, og det har du tilsyneladende glemt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ok tak carsten, men hvor skal jeg så ligge mit rowa phos det ligge lige pt i min bobbel fælde da der jo burde være godt med strøm der... det kan ikke være fordi jeg har skyllet dem igennem??
nej målingen siger heller ikke mig så meget ved bare den er for lav men vil den stige igen når jeg får mit calsium op?
bruger også stadig filtermåtter til at tage snavs, men jeg havede brugt dem til at stille min skummer/returpumpe på og så glæmt dem DUMT ! men har skiftet 60 litter vand plus der kommer ca 2 litter på dagligt, virker det så ikke underligt at mit ammonia stadig ligger på 0,25 ligeså med mit no3 det er sku da underligt at det ligger på 5 når jeg køre med osmose vand?? eller vil det bare tage tid før det stabilisere sig?? er der ikke noget jeg kan gøre for at hjælpe lidt til
ps. dine unger vokser og vokser
nej målingen siger heller ikke mig så meget ved bare den er for lav men vil den stige igen når jeg får mit calsium op?
bruger også stadig filtermåtter til at tage snavs, men jeg havede brugt dem til at stille min skummer/returpumpe på og så glæmt dem DUMT ! men har skiftet 60 litter vand plus der kommer ca 2 litter på dagligt, virker det så ikke underligt at mit ammonia stadig ligger på 0,25 ligeså med mit no3 det er sku da underligt at det ligger på 5 når jeg køre med osmose vand?? eller vil det bare tage tid før det stabilisere sig?? er der ikke noget jeg kan gøre for at hjælpe lidt til
ps. dine unger vokser og vokser

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Når du har ammoniak i akvariet, er det fordi der er noget som ikke fungerer ordenligt. Hvad skal jeg ikke kunne sige.
Nitrat forsvinder jo ikke bare ud i den blå luft, fordi der kommer osmosevand i akvariet.
Der må være en ophobning af slam et eller andet sted. Hvad med po4?
Men igen, kun dårlige ting sker hurtigt i et saltvandsakvarie.
Nitrat forsvinder jo ikke bare ud i den blå luft, fordi der kommer osmosevand i akvariet.
Der må være en ophobning af slam et eller andet sted. Hvad med po4?
Men igen, kun dårlige ting sker hurtigt i et saltvandsakvarie.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja men det eneste sted der er lidt slam er under mit tårn, og (måske) bag min sten væg har ellers sat en ehim pumpe på 600 lt fra den ene side og tunze nano 6025 fra den anden, så meget mere kan jeg ikke gøre der.. men i midten af mit tårn måske?? men alle har vel en smul snavs hist og pist der skal jo kæmpe med cirkulation i hvis alle stene skal være blæst rene hele tiden.. har selv 3 stk tunze nano på 6025 1 ehim på 600lt og min retur der lever mindst 1500lt efter den har løftet vandet.. tænker lidt kan det ikke være på grund af mit rowa phos, hvis jeg nu ikke har fået skyllet det godt nok igennem, og må jeg overhoved skylle det igennem.. hvis jeg ikke må ligge det i sumpen hvor gør man så af det??. ja det tager vel lige lidt tid før de bliver ok igen, de er jo heller ikke meget kritiske, men ville jo gerne finde problemet inden det vælter baljen..
den gode nyhed er så at min palet næsten har smidt alle pletterne igen
den gode nyhed er så at min palet næsten har smidt alle pletterne igen

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
lykke skrev:hej der sker lidt med vandvædigerne.. der kom en gul kirug, palet og flammekejser i i søndags
Efter at du finder ammoniak paa .25 saa tilfoejer du tre fisk?lykke skrev:for en uge siden opdagede jeg at det ikke var godt at have filtermåtter i sumpen da mit ammonia var på 0.25
Det er ikke noedvendigvis en god nyhed.lykke skrev:den gode nyhed er så at min palet næsten har smidt alle pletterne igen
Cryptocaryon irritans eller marine ich/white ich har forskellige stadier af livs cyclus. De lever i sandbunden, i vandet og paa fisken.
Naar de falder af fisken betyder det ikke noedvendigvis at det er godt da de for det meste kommer tilbage i stoerre antal.
Men held og lykke med det...

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Efter at du finder ammoniak paa .25 saa tilfoejer du tre fisk?
ja det var et engangs tilbud som jeg ikke kunne sige nej til.. har også fået at vide at det slet ikke er kritisk for så var fiskene selvfølgelig ikke kommet i baljen. men er jo også derfor jeg har lavet indlægget så det ikke bliver kritisk!
Det er ikke noedvendigvis en god nyhed.
Cryptocaryon irritans eller marine ich/white ich har forskellige stadier af livs cyclus. De lever i sandbunden, i vandet og paa fisken.
Naar de falder af fisken betyder det ikke noedvendigvis at det er godt da de for det meste kommer tilbage i stoerre antal.
men så er alle mine andre fisk vel også udsatte??
jamen hva mener du jeg skal gøre tilføre easy life der skulle fjerne det fra vandet + giver den fred og ro og en masse nori.. de alle sammen virker som om de er faldet rigtig godt til..
ja det var et engangs tilbud som jeg ikke kunne sige nej til.. har også fået at vide at det slet ikke er kritisk for så var fiskene selvfølgelig ikke kommet i baljen. men er jo også derfor jeg har lavet indlægget så det ikke bliver kritisk!
Det er ikke noedvendigvis en god nyhed.
men så er alle mine andre fisk vel også udsatte??
jamen hva mener du jeg skal gøre tilføre easy life der skulle fjerne det fra vandet + giver den fred og ro og en masse nori.. de alle sammen virker som om de er faldet rigtig godt til..
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
lykke skrev:ja det var et engangs tilbud som jeg ikke kunne sige nej til.. har også fået at vide at det slet ikke er kritisk for så var fiskene selvfølgelig ikke kommet i baljen. men er jo også derfor jeg har lavet indlægget så det ikke bliver kritisk!
Der er ikke meget der er mere kritisk end tilstedevaerelsen af ammoniak i akvarier. Og hvis der er mangde af ammoniak der kan maales i dit akvarie saa er det allerede kritisk. Igang med vandskifte, start med 25% og derefter daglig 10% ville ikke vaere helt ude i hampen i en uges tid mens du holder skarpt oeje med vaerdierne.
Og hvis du i fremtiden ikke har styr paa vand kvaliteten saa er der ikke nogen tilbud der er for gode til at sige pas til. Du risikerer for meget ved impuls koeb.
lykke skrev:men så er alle mine andre fisk vel også udsatte??
De er helt sikkert udsatte. Og jeg mener ikke der er noget der virker naar det kommer til ich udover kobber, og det kun i en hospitals tank.
Jeg er dog personligt af den opfattelse at ich ikke behoever at vaere en gene. Jeg har ikke set det i min tank i over et aar... sikkert langt over et aar. Men jeg er overbevist om at det er til stede, fiskene har det fint.
Men hvis fiskene skal kunne klare sig selvom der er ich i akvariet saa skal vand kvaliteten vaere iorden og der skal fodres sundt.
Hvidloeg er et debat emne men jeg mener personligt at det har en god effekt hvis fodder bliver dyppet i det.
Lige nu svoemmer de rundt i ammoniak og nye omgivelser. Det er stress faktorer.
Men se at faa styr paa vand kvaliteten.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ok det må jeg gøre så.. men hvor kommer mit ammoniak fra?? kan det være rowa phosen der har det i sig endnu?? ellers syntes jeg ikke jeg har nogen slam samlinger, som sagt ligger der selvfølgelig lidt bag stene osv men det kan jo ikke undgås..
hvor gør i af jeres rowa phos, hvis man ikke må ligge det i sumpen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvor kommer ammoniaken fra?? Den kommer fra fiskene. Hvor mange fisk har du i hvor mange liter vand?? Hvor længe har akvariet kørt?? Og hvorlænge var du om at lade akvariet køre ind?
Rowaphosen placeres bedst i et bypass filter. Den kan da også ligge i sumpen som du havde, men det er ikke optimalt.
Og i den nuværende situation, er det ikke po4 du behøver koncentre dig om men Nh4
Rowaphosen placeres bedst i et bypass filter. Den kan da også ligge i sumpen som du havde, men det er ikke optimalt.
Og i den nuværende situation, er det ikke po4 du behøver koncentre dig om men Nh4
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Jeg har mit Rowaphos i en filterpose løst i sumpen og har ikke noget målbart p04 så det virker ok for mig 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
baljen er blivet kørt ind i 10 uger, og vædierne har også været pefekte i lang tid. ind til problemet med filtermåtterne.. det er heller ikk po4 jeg koncentre mig om men der i mod om ammoniaken kan komme fra de filter poser rowa phosen ligger i da jeg ellers ikke ved hvor det skal komme fra.. nu er de ihvertfal taget op så må jeg se.. igår lå den på 0,25 idag er den blivet lysere så vudere den til mellem 0 - 0,25 men jo stadig ikke godt nok.. da alt ser pefekt ud i baljen koraller og fisk, så bliver jeg sku snart i tvilv om det test set er præsist nok.. men jeg får lavet noget osmose vand og får skiftet lidt..
takker for hjælpen, i høre nok fra mig hvis det begynder og gå galt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ok.. der er ikke andet for end at få skiftet noget vand og så se hva der sker..
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ammoniak kommer fra fiskenes affoering, uspist mad og saa videre.lykke skrev:ok det må jeg gøre så.. men hvor kommer mit ammoniak fra?? kan det være rowa phosen der har det i sig endnu?? ellers syntes jeg ikke jeg har nogen slam samlinger, som sagt ligger der selvfølgelig lidt bag stene osv men det kan jo ikke undgås..
Hvis jeg forstaar det rigtigt saa er ammoniak, nitrit og nitrat komponenter af organisk nitrogen.
Det er der ikke meget du kan goere ved udover at holde akvariet rent.
En god skummer, refugium og over 20x flow i akvariet hjaelper.
Du skal passe meget paa med at sige at vaerdierne er "perfekte". Der er vel hundrede vaerdier i saltvand hvoraf vi kun maaler en fem seks stykker paa en god dag. Desuden findes der ikke et akvarie med en alder paa 10 uger der har "perfekte" vaerdierlykke skrev:baljen er blivet kørt ind i 10 uger, og vædierne har også været pefekte i lang tid. ind til problemet med filtermåtterne.. det er heller ikk po4 jeg koncentre mig om men der i mod om ammoniaken kan komme fra de filter poser rowa phosen ligger i da jeg ellers ikke ved hvor det skal komme fra.. nu er de ihvertfal taget op så må jeg se.. igår lå den på 0,25 idag er den blivet lysere så vudere den til mellem 0 - 0,25 men jo stadig ikke godt nok.. da alt ser pefekt ud i baljen koraller og fisk, så bliver jeg sku snart i tvilv om det test set er præsist nok.. men jeg får lavet noget osmose vand og får skiftet lidt..

Desuden kan en LPS koral fint tage sig god tid (4-6 maander) om at doe langsomt. Saa tag den med ro mens du laerer hvordan dit akvarie koerer.
Helt enig.Carsten skrev:Der kommer ikke ammoniak fra Rowaphosen!
Det som nok er sket hos dig, er for mange fisk i forhurtigt.
Og så en måske lidt for kraftig fodring.
akvariet har nok ikke haft tid til at indstille sig på mængden af fisk.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja men man får jo også af vide hva man skal teste for, det er vel det (vigtige)
og de vædiger har altså ligget som de skal.. jeg skal vel heller ikke vente et halvt år med at smide fisk i??
ved godt ting tager tid, og min balje ikke er så gammel, men jeg 99,9 % sikker på at vanvædigerne stadig havede ligget som de skulle hvis der ikke var sket det med filtermåtterne, men så lærte jeg det..
nu er palet kirugen plet fri det tager jeg som et godt tegn, og så skifte jeg en masse vand...
og de vædiger har altså ligget som de skal.. jeg skal vel heller ikke vente et halvt år med at smide fisk i??
ved godt ting tager tid, og min balje ikke er så gammel, men jeg 99,9 % sikker på at vanvædigerne stadig havede ligget som de skulle hvis der ikke var sket det med filtermåtterne, men så lærte jeg det..
nu er palet kirugen plet fri det tager jeg som et godt tegn, og så skifte jeg en masse vand...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
målte lige mit osmose vand, syntes sku også den siger 0 - 0,25 ammoniak, ihvetfald samme farve som jeg måler i baljen, det kan sku da ikke passe.. måske det bare er mig der er farve blind.. har i oplevet det før??
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hey..
Jo jeg har med red sea´s måle sæt. Og målte også demineraliseret vand.
Men der er vel altid en fejlmåling.. Det er jo bare rimelig træls når det er nh4 det erjo noget skidt ikke og have de korekte målinger..
Jo jeg har med red sea´s måle sæt. Og målte også demineraliseret vand.
Men der er vel altid en fejlmåling.. Det er jo bare rimelig træls når det er nh4 det erjo noget skidt ikke og have de korekte målinger..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
hej kim..
når ok trode den var helt gal med synet
hmmm mit er også fra red sea, så har jeg måske slet ikke ammoniak i baljen??
har du så været ude og købe et nyt måleset?
når ok trode den var helt gal med synet

har du så været ude og købe et nyt måleset?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ku lige passe at jeg fiser rundt her og skifter vand som sindsyg og så er det bare mit måleset den er gal med