"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MortenMorten
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 65
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 16:44
16
Postnummer: Ikke angivet

Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af MortenMorten »

Hej
Måske nogle kan hjælpe mig eller kender til denne skummer ?
Hvor stort flow kan disse skummere klare og hvormeget behøver de? [ liter / time ]
AquaMedic Turboflotor 5000 Single ? Max/min Flow ?
AquaMedic Turboflotor 5000 Twin ? Max/min Flow ?

Hvad med Ozon ?
Hvormeget skal / kan man tilsætte ? [mg/l]?
Er det ud fra Flowet gennem skummeren, akvariets størrelse eller hvad er det som fortæller hvor meget ozon man skal tilsætte ?

På forhånd tak

Mvh
Morten
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af K.E »

Hej morten, på aquamedic´s hjemmesiden kan du finde en manual til skummeren, i bunden af siden er der link til den, i form af en pdf fil.

http://www.aqua-medic.de/seawater/en/11 ... 20compact/
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af Hvam »

Ellers kan du regne med ca 2 x akvariets volume, Hvor stort akvarie skal du bruge den på?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af K.E »

2 x akvariets volume, er der ikke lidt af et skud i tågen ?. Hvis Morten vil have et 125 l. akv. bliver det 250 l. pr. time. Skummeren (aquamedic 5000) skulle gerne have en seperat fødepumpe, der levere min. 2000 l. og max 4000 l. pr time
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af Brian C »

Det er nok skummerens kapacitet der menes, ikke flow (Liter i timen), for så skulle jeg da ud og have en noget større skummer ;-)
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Petsupply.dk
Reactions:

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af Petsupply.dk »

Såvidt jeg husker skal single have 3500 liter i timen og twin skal have 5000 liter i timen efter aquamedics opgivelser.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af Hvam »

K.E skrev:2 x akvariets volumen, er der ikke lidt af et skud i tågen ?. Hvis Morten vil have et 125 l. akv. bliver det 250 l. pr. time. Skummeren (aquamedic 5000) skulle gerne have en seperat fødepumpe, der levere min. 2000 l. og max 4000 l. pr time
Nej slet ikke det er ofte en stor fejl at have for hurtig flow igennem skummeren! Det er akvariets størrelse jeg mener.

Man kan sætte nedløbet direkte ned i skummeren så spares der en føde pumpe. Hat have stører flow igennem sumpen end skummeren skal bruge vil bare være en strømsluende måde at lave cirkulation på!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af William Jr »

Jeg overvejer selv samme skummer, i singleversionen.

- Dette skrives om den:

Motor driven external protein skimmer for aquaria with 1,000 – 5,000 litres (c. 250 - 1250 gallons)


The 5000 series protein skimmers have been developed for larger aquaria. Just like the smaller models, they feature venturi pumps (Ocean Runner 3500) which include a needle wheel for optimal mixing of air and water.
The reaction cylinder has a diameter of 200 mm (c. 8”). Above the cylinder, the patented conical foam cup improves the production of foam. The inlets and outlets of the skimmer are designed to ensure an extensive contact time for the air bubbles within the counter-current.
To supply the skimmer with water, a separate pump with a capacity of 2000 - 4000 l/h (c.500 - 1000 gph), e,g, Ocean Runner 3500, is required.

Type: Turboflotor 5000 single
Outlet height: 155 cm (62“)
Total height: 193 cm (78“)
Ventruri pump: Ocean Runner 3500 with needle wheel
Power consumption: 65 Watts

Billede:

https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasse ... tb5000.jpg

Nederst i bunden af skummeren må være hane til at tømme skummeren for vand, i tilfælde af servicering/ vedligehold/ rengøring...

På toppen af skummeren ses to studser! Er den ene til vand ind, og den anden vand ud??

- Alle skummerne i 5000 serien anbefales OR 3500 som fødepumpe


Mvh. Flemming
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af K.E »

Hvam skrev: Nej slet ikke det er ofte en stor fejl at have for hurtig flow igennem skummeren! Det er akvariets størrelse jeg mener.

Man kan sætte nedløbet direkte ned i skummeren så spares der en føde pumpe. Hat have stører flow igennem sumpen end skummeren skal bruge vil bare være en strømsluende måde at lave cirkulation på!
Den er jeg helt med, på den måde øger du kontakttiden i skummeren hvilket er godt. Med du er jo nødt tl at have et vis flow i skummeren for at have en nogenlunde vandstand i den, og for at den skal virke optimalt. Bruger selv turbofloater 5000 shorty 2 på mit akv. fodres med 2000 L./time.
Men er da helt enig med dig, at det er en generel fejl at man sender alt for stort flow gennem skummer.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1593
Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af Per A »

Hvam skrev:Man kan sætte nedløbet direkte ned i skummeren så spares der en føde pumpe. Hat have stører flow igennem sumpen end skummeren skal bruge vil bare være en strømsluende måde at lave cirkulation på!
"overskydende" flow bidrager vel bare i cirkulations regnestykket :wink:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af Lord Mike »

Køre selv med denne skummer, og der skal være et vis tryk på fødepumpen for at kunne holde vandstanden.

Det er rigtig at der er en hane i bunden, som bruges til at tømme skummeren for vand ved vedligeholdelse mm, og de 2 rør i toppen er hvor vandet kommer ud af skummeren, dog er de 2 rør forbundet med bunden af skummeren. Man føder skummeren på midten af det store reactor-rør, jeg køre iøjeblikket med en fødepumpe på 2000 liter og syntes ikke skummeren fungere optimalt med så lidt et flow. Så der skal købes i 3-4000 liters fødepumpe som jeg så kan regulere via kuglehane.

En god skummer som kan anbefales :GO
MortenMorten
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 65
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 16:44
16
Postnummer: Ikke angivet

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af MortenMorten »

Hej igen.
Takker for alle de gode råd.
Mit akvarie bliver på omkring 2000 l og på sigt et mindre som så også skulle køre på samme sump, skummer og filtre.
Jeg ville sætte skummeren til overløbet fra akvariet - og dermed spare en seperat pumpe til skummeren. Denne pumpe til sumpen havde jeg tænkt skulle tage 3500 - 4000 l/t - derfor ville jeg vide hvilken af disse skummere jeg skulle købe...men begge kan jo nok bruges - her bliver det antal liter i akvarierne der bestemmer hvilken af skummerne jeg skal bruge. når flowet i gennem skummeren bliver på 3500-4000 l/t.

Hvad med ozon? hvor stor "ozongenerator" skal man bruge til disse skummere? enheden som laver ozon laver måske 200 mg/t og hvor stor luftpumpe skal man så bruge for at få den ønskte mængde ozon mg/t med en luft gennemstrømning på ?? l/t ??
Hvor meget ozon skal den kunne producere for at kunne føde skummeren ???
Hvis man vil bruge en redox måler hvad skal denne værdi så ligge på ???

Håber nogle kan hjælpe med med disse uddybninger.

\Morten
MortenMorten skrev:Hej
Måske nogle kan hjælpe mig eller kender til denne skummer ?
Hvor stort flow kan disse skummere klare og hvormeget behøver de? [ liter / time ]
AquaMedic Turboflotor 5000 Single ? Max/min Flow ?
AquaMedic Turboflotor 5000 Twin ? Max/min Flow ?

Hvad med Ozon ?
Hvormeget skal / kan man tilsætte ? [mg/l]?
Er det ud fra Flowet gennem skummeren, akvariets størrelse eller hvad er det som fortæller hvor meget ozon man skal tilsætte ?

På forhånd tak

Mvh
Morten
MortenMorten
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 65
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 16:44
16
Postnummer: Ikke angivet

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af MortenMorten »

Lord Mike skrev:Køre selv med denne skummer, og der skal være et vis tryk på fødepumpen for at kunne holde vandstanden.

Det er rigtig at der er en hane i bunden, som bruges til at tømme skummeren for vand ved vedligeholdelse mm, og de 2 rør i toppen er hvor vandet kommer ud af skummeren, dog er de 2 rør forbundet med bunden af skummeren. Man føder skummeren på midten af det store reactor-rør, jeg køre iøjeblikket med en fødepumpe på 2000 liter og syntes ikke skummeren fungere optimalt med så lidt et flow. Så der skal købes i 3-4000 liters fødepumpe som jeg så kan regulere via kuglehane.

En god skummer som kan anbefales :GO
Hej Lord Mike
Jeg har været inde og se på din hejmmeside - meget flot.
Du skriver at du det første år doseret sporeelementer manuelt - men har nu købt en automatisk maskine med 4 doseringer.
Hvilke ting bliver dorseret med i disse 4 pumper? Jeg har selv tænke mig at bruge en klakreaktor.
Hvilke tin tilsætter du og hvad kan anbefales? I nogle kalkreaktoere er der nogle som bruger kalk med højt indhold af stohr ( tror jeg det hedder ) kender du til dette ?

Mvh Morten
snib
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons 26. jul 2006 17:58
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Skummer AquaMedic Turboflotor 5000

Indlæg af snib »

MortenMorten skrev:Hej igen.
Jeg ville sætte skummeren til overløbet fra akvariet - og dermed spare en seperat pumpe til skummeren.
I Teorien kan du godt sætte skummeren direkte til overløbet, meeeeen udløbet fra skummeren er i 1,5 meters højde og udløbet skal jo være placeret lavere end vandstanden i dit overløb. Så hvis du skal undvære fødepumpen, så skal skummeren næsten stå i kælderen :h
Den kan sikkert godt klares med høj vandstand i overløbet og et højt kabinet, alternativt kan du kigge på Turboflotor 5000 baby, hvis du gerne vil undvære fødepumpen.
Mvh. Ryan
650L, 120L sump, 2x250 HQI, Aqua Medic Turboflotor 5000 baby, Streams 6060 og 6100
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"