Spørgsmål omkring skummer. (DIY)
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Amager
Spørgsmål omkring skummer. (DIY)
Hej folkens.
Jeg har haft gang i fantasien og bakset min egen skummer sammen.
En 1½ liter colaflaske, lidt plastik rør og en ½ liter vandflaske og lidt slanger hist og pist og selvfølgelig en luftsten....meget simpel faktisk.
Mit spørgsmål er så, hvis væsken der kommer op i koppen (½liter flasken) er brun, så er det vel tegn på at det virker, ikke?
PS. luftstenen er sådan en af de der plastik nogle man kan dreje på, så den er ikke optimal, jeg har ikke fået fat i en af træ endnu, så jeg er klar over problemet.
Mvh
Jonas Hansen
Jeg har haft gang i fantasien og bakset min egen skummer sammen.
En 1½ liter colaflaske, lidt plastik rør og en ½ liter vandflaske og lidt slanger hist og pist og selvfølgelig en luftsten....meget simpel faktisk.
Mit spørgsmål er så, hvis væsken der kommer op i koppen (½liter flasken) er brun, så er det vel tegn på at det virker, ikke?
PS. luftstenen er sådan en af de der plastik nogle man kan dreje på, så den er ikke optimal, jeg har ikke fået fat i en af træ endnu, så jeg er klar over problemet.
Mvh
Jonas Hansen
[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

[/url]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Spørgsmål omkring skummer. (DIY)
kunsten at lave en skummer er at boblerne forbliver i skummeren.....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Ja - hvis du får brun væske op i koppen, virker den i en eller anden grad.. Men om den er god nok er ikke til at sige.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Musiker skrev:Ja - hvis du får brun væske op i koppen, virker den i en eller anden grad.. Men om den er god nok er ikke til at sige.
Oki, fint nok..
Jeg har lige prøvet at rykke den en tand højere op i akvariet, og nu er væsken meget mørkere.
Kan man lave en "luftsten" selv, der er bedre end dem af plastik og sten?...Altså ligesom dem af træ!
I så fald, er der noget specielt træ man skal bruge?

[/url]

[/url]
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Det er på 180L.Carsten skrev:Og næste spørgsmål, er så hvor stort er det akvarie du vil forsøge at holde kørende med sådan en skummer?
Men jeg er klar over at den skummer ikke er stor nok, det var egentlig bare at forsøg.
......og så venter jeg bare på at klokken blir 14 så jeg kan hente den "rigtige" nede i akvarieudstyr.dk

[/url]

[/url]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Sten udgaverne af luftsten må ikke bruges i saltvand. Det skal være træ og de skal skiftes eller tørres og slibes ned rimeligt ofte.
/Henrik
/Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Musiker skrev:Sten udgaverne af luftsten må ikke bruges i saltvand. Det skal være træ og de skal skiftes eller tørres og slibes ned rimeligt ofte.
/Henrik
Hvorfor må de ikke være af sten???
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
De producerer alt for store bobler, så bobbel overfladen bliver for lille
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
De går i opløsning og smuldre....det må være limen der ikke kan tåle salten.Carsten skrev:Musiker skrev:Sten udgaverne af luftsten må ikke bruges i saltvand. Det skal være træ og de skal skiftes eller tørres og slibes ned rimeligt ofte.
/Henrik
Hvorfor må de ikke være af sten???

[/url]

[/url]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
ok. så er dagen ikke helt spildt. Jeg lærte også noget idag 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Mhh det måtte jeg så lige kigge efter på nettet
- Det er måske bare en skrøne som en forhandler har bundet mig på ærmet 
Fik at vide at de gik i opløsning og i ikke holdt ret længe?
Skrøne?
/Henrik

Fik at vide at de gik i opløsning og i ikke holdt ret længe?
Skrøne?
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ha alllt for langsom.. Sådan er det når man starter google op..
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Well, jeg har spurgt omkring de her luftsten i 4 butikker nu, Tandkarpen, fikken, akvarieudstyr og så den i amager centeret, og de siger allesammen at luftsten smuldre i saltvand, så det er klart træklodser de anbefaler.
Så der må være noget om det!
Så der må være noget om det!

[/url]

[/url]
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Der er da mange som kører med kærermik luft sten i deres skummer! eks. Snogen hans sten har da holdt over 2år!
Jeg har også nogle som jeg brugte i 3mdr men gik så tilbae til træ da boblerne var for storer.
Jeg ihar aldrig "ekke før i dag" hørt om kæremikluftsten som er smulleret eller på nogen måde gået i opløsning!!!
Jeg har også nogle som jeg brugte i 3mdr men gik så tilbae til træ da boblerne var for storer.
Jeg ihar aldrig "ekke før i dag" hørt om kæremikluftsten som er smulleret eller på nogen måde gået i opløsning!!!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er også forskel på keramik sten og så bare "sten". Keramik stenene er støbt i et stykke.
"stenene" er presset sammen af en masse sandlignende sten.
"stenene" er presset sammen af en masse sandlignende sten.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Satans også, har lige snakket med akvarieudstyr.dk og min skummer er først hjemme i morgen.
Men vi fik os lige en hurtig snak omkring de her luftsten, og han sagde at dem han havede prøvet (af sten) var smuldret inden for kort tid!
Heldigvis havede de en masse af dem i træ på lager, så dem fiser jeg sku lige ned og henter et par stykker af!
Det skal lige siges at jeg er meget ny omkring saltvand, så jeg stiller måske nok nogle dummer spørgsmål!
Kan man se på akvariet om skummeren har nogen effekt?
Lidt info.
180L Akvarie
3 pumper, 1 med filter og 2 uden...altså kun til cikulation, 1 jæger varmelægme, 3 lysstofrør. 15.kg levende sten, og 18.kg levende sand. plus et par Faxe kalksten (som de kalder dem)
Og så min hjemmelavet skummer....
Men vi fik os lige en hurtig snak omkring de her luftsten, og han sagde at dem han havede prøvet (af sten) var smuldret inden for kort tid!
Heldigvis havede de en masse af dem i træ på lager, så dem fiser jeg sku lige ned og henter et par stykker af!
Det skal lige siges at jeg er meget ny omkring saltvand, så jeg stiller måske nok nogle dummer spørgsmål!

Kan man se på akvariet om skummeren har nogen effekt?
Lidt info.
180L Akvarie
3 pumper, 1 med filter og 2 uden...altså kun til cikulation, 1 jæger varmelægme, 3 lysstofrør. 15.kg levende sten, og 18.kg levende sand. plus et par Faxe kalksten (som de kalder dem)
Og så min hjemmelavet skummer....

[/url]

[/url]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
En ting som er meget vigtigt her på forummet
Effekten af en for lille skummer er forhøjede næringsværdier, med alger til følge, men alger og forhøjede næringsværdier kan også skyldes en masse andre ting, overfodring, vandet man hælder i, for hård belastning, ikke indkørte sten..
Jeg vil mene at dit vand burde blive lidt klarere af skummeren, men hvordan man vurdere om en DIY skummer er dimensioneret stor nok ved jeg ikke..
Men hvis du får en skummer inden ugen er omme.. Hvorfor så købe træsten idag
EDIT: Hvad for et filter har du på?

Effekten af en for lille skummer er forhøjede næringsværdier, med alger til følge, men alger og forhøjede næringsværdier kan også skyldes en masse andre ting, overfodring, vandet man hælder i, for hård belastning, ikke indkørte sten..
Jeg vil mene at dit vand burde blive lidt klarere af skummeren, men hvordan man vurdere om en DIY skummer er dimensioneret stor nok ved jeg ikke..

- Tom Ekelund
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kolding
[quote="Musiker"]En ting som er meget vigtigt her på forummet
Som Musiker siger

Som Musiker siger

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Her er lidt fotos af mit grej osv..
Jeg er lige kommet hjem fra akvarieudstyr.dk...og da jeg alligevel var nede for at shoppe, så købte jeg lige en Seio super flow m1100...
Og så 4 forskellige luft(træ)sten.
De billeder jeg har taget er for store til den her side....(Canon EOS400D), så jeg prøver med mobilen i stedet for!
Jeg er lige kommet hjem fra akvarieudstyr.dk...og da jeg alligevel var nede for at shoppe, så købte jeg lige en Seio super flow m1100...
Og så 4 forskellige luft(træ)sten.
De billeder jeg har taget er for store til den her side....(Canon EOS400D), så jeg prøver med mobilen i stedet for!

[/url]

[/url]
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
hehe ja den ser da ud til at skumme noget af
Men med en del luftbobler i akvariet, og så skal den jo sidde i et overløb for at være mest effektiv

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
thyme skrev:hehe ja den ser da ud til at skumme noget afMen med en del luftbobler i akvariet, og så skal den jo sidde i et overløb for at være mest effektiv
Jo jo, men min plan er at jeg i sidste ende for lavet mig en sump som jeg kan have alt det grej stående i.
Jeg skal bare lige have tid og økonomi til det!

Jeg har nemlig et 54L akvarie stående nede under det på 180L og det var sådan set min plan at dette skulle fungere som sump!...
Men min projekt-skummer havede jeg ikke planer om at skulle stå dernede, det skal være en "rigtig" en af slagsen!

[/url]

[/url]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jep en skummer skal helt klart fødes med overfladevand. Hvad for en skummer har du bestilt?
Farven på det du skummer af er helt fint til en start.
Her kan du se hvad jeg skummede af min 45L nano med en hjemmelavet skummer (0.5L flaske + træluftsten):

Her kan du se hvad jeg skummede af min 45L nano med en hjemmelavet skummer (0.5L flaske + træluftsten):
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Dit ser fint ud syns jeg!Musiker skrev:Jep en skummer skal helt klart fødes med overfladevand. Hvad for en skummer har du bestilt?

Det er en Aquamedic miniflotor 200...hos akvarieudstyr. http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36851
Gubernasen dernede han sagde godt nok at den var for lille og at jeg skulle have en der var meget større....altså omkring 2000.kr og opefter, og det syns jeg er lige i overkanten....derfor prøvede jeg at lave en selv!

[/url]

[/url]
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Sorry, jeg glemte vist at svare på dit spørgsmål, det eneste filter jeg lige pt. har er Fluval´s store pumpe, altså den med filter i!Musiker skrev:En ting som er meget vigtigt her på forummet![]()

[/url]

[/url]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Inde i overløbskassen sidder en anden halvlitersflaske hvor jeg har skåret bunden af og boret et hul i toppen af låge, der har jeg så sat en luftslange i. Låget var skruet løst på, så det kun var skum der steg op i slangen. Slangen fra skummeren er den du kan se løbe ud i den flaske der er på billedet.
Største problem var at når vandet fordampede, faldt vandstanden i overløbet og skummeren holdt om med at virke. Så jeg skulle hælde vand på morgen og aften.
Hvis du ikke kommer mere end et par fisk i og du får dig en fornuftig sump, så kan det godt være den er ok..
Mht sumpen (Og inden du bruger alt for mange penge) - Så ville jeg tro det billigste er at sælge det akvarie du har der også købe et brugt saltvandsakvarie. Hvis du vil have sump skal du ud og købe overløbskasse (de koster vist omkring de 1000,-?), returpumpe (400,-) , glas til indeling af din sump, pvc/slange (også hurtig et par hundrede) til forbindelse. Bedre lys (hvis du vil have koraller)
Jeg gav 2300,- for mit 250L med pvc, returpumpe sump og Porsa bord.
Mvh
Henrik
Største problem var at når vandet fordampede, faldt vandstanden i overløbet og skummeren holdt om med at virke. Så jeg skulle hælde vand på morgen og aften.
Hvis du ikke kommer mere end et par fisk i og du får dig en fornuftig sump, så kan det godt være den er ok..
Mht sumpen (Og inden du bruger alt for mange penge) - Så ville jeg tro det billigste er at sælge det akvarie du har der også købe et brugt saltvandsakvarie. Hvis du vil have sump skal du ud og købe overløbskasse (de koster vist omkring de 1000,-?), returpumpe (400,-) , glas til indeling af din sump, pvc/slange (også hurtig et par hundrede) til forbindelse. Bedre lys (hvis du vil have koraller)
Mvh
Henrik
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Det er jo også muligt at lave DIY luftsten (har dog ikke selv prøvet) hvis nogen skulle have mod på det
http://www.hawkfish.org/snailman/kwairstone.htm
/Magnus

http://www.hawkfish.org/snailman/kwairstone.htm
/Magnus
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Well, egentlig er det jo mest koraller jeg vil have, så en sump er nok en nødvendighed!Musiker skrev:Inde i overløbskassen sidder en anden halvlitersflaske hvor jeg har skåret bunden af og boret et hul i toppen af låge, der har jeg så sat en luftslange i. Låget var skruet løst på, så det kun var skum der steg op i slangen. Slangen fra skummeren er den du kan se løbe ud i den flaske der er på billedet.
Mvh
Henrik
Men kan jeg ikke bare selv lave sumpen?...altså i det 54l akvarie jeg allerede har?
Og meget af det kan jeg sagtens lave selv...er ret fiks på fingerne nemlig!

Det akvarie jeg har nu, købte jeg i torsdags...og det var faktisk fyldt med udstyr, testsæt, pumper, varmelægmer, fodder, træ, luftsten, osv osv....bare kun til ferskvand.
Og bonus, et 54L akvarie...med lys, pumpe varme og det hele!
Og det hele kostede 2000.kr
Så, jeg ser ikke nogen grund til at sælge det jeg lige har købt!

[/url]

[/url]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Av... Jeg vil mene du har brændt nallerne lidt ved at købe for 2000,- kroner ferskvandsakvarie..
Hvis du vil have koraller skal du have noget kraftigere lys over end hvad din ferskvandslampe sandsynligvis kan give.
Og som du selv nævner så er mange af de andre ting også kun egnet til ferskvand.
Sumpen kan du sagtens selv lime, min pointe var mere at et samlet brugt sæt klar til saltvand kan fås for penge i omegnen af hvad det koster hvis man skal ud og bygge et ferskvandsakvarie om.
/Henrik
Hvis du vil have koraller skal du have noget kraftigere lys over end hvad din ferskvandslampe sandsynligvis kan give.
Og som du selv nævner så er mange af de andre ting også kun egnet til ferskvand.
Sumpen kan du sagtens selv lime, min pointe var mere at et samlet brugt sæt klar til saltvand kan fås for penge i omegnen af hvad det koster hvis man skal ud og bygge et ferskvandsakvarie om.
/Henrik