En håbløs kamp

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions: 0
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

En håbløs kamp

Indlæg af Dragefisken »

Hej alle,

Jeg føler at jeg er igang med en håbløs kamp, ja selvfølgelig mod alger. Jeg har en vild opblomstring af alger jeg kan bruge hele aftenen på at fjerne alger, når jeg når fra den ene side til den anden, kan jeg næsten starte forfra igen. De vokser simpelthen så hurtigt at jeg aldrig har oplevet noget lignende. Det hele kom efter at jeg havde tømt akvariet for at få lavet min sump i starten var der selvfølgelig ingen alger, men så kom de stille og roligt for nu at sige at de har eksploderet. Jeg syntes at der er så meget at jeg ikke længere tror på at det er en del af modningsfasen, men jeg håber stadig :be: Men kan jeg få sådan et massivt alge angreb bare fordi jeg har haft min LS oppe i nogle timer? Jeg har taget nogle billeder hvor i kan se mine alger og hvordan de udvikler sig, jeg ved godt at man som regel ikke kan se meget ud fra de billeder, men måske kan de give jer en fornemmelse.

Min umiddelbare fornemmelse var ellers at jeg havde røde slim alger og gav i går en behandling, men absolut intet er forandret (mange tak for hjælpen Thyme i øvrigt).

Jeg tror aldrig jeg har haft bedre værdier, så jeg ved simpelthen ikke hvad det er.

Håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er og hvad jeg kan/skal gøre.

mvh
Niels
Vedhæftede filer
Alger på sten
Alger på sten
Alger på sand
Alger på sand
Tre timer efter
Tre timer efter
alger 001v1.jpg
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Re: En håbløs kamp

Indlæg af boner »

Dragefisken skrev:Hej alle,

Jeg føler at jeg er igang med en håbløs kamp, ja selvfølgelig mod alger. Jeg har en vild opblomstring af alger jeg kan bruge hele aftenen på at fjerne alger, når jeg når fra den ene side til den anden, kan jeg næsten starte forfra igen. De vokser simpelthen så hurtigt at jeg aldrig har oplevet noget lignende. Det hele kom efter at jeg havde tømt akvariet for at få lavet min sump i starten var der selvfølgelig ingen alger, men så kom de stille og roligt for nu at sige at de har eksploderet. Jeg syntes at der er så meget at jeg ikke længere tror på at det er en del af modningsfasen, men jeg håber stadig :be: Men kan jeg få sådan et massivt alge angreb bare fordi jeg har haft min LS oppe i nogle timer? Jeg har taget nogle billeder hvor i kan se mine alger og hvordan de udvikler sig, jeg ved godt at man som regel ikke kan se meget ud fra de billeder, men måske kan de give jer en fornemmelse.

Min umiddelbare fornemmelse var ellers at jeg havde røde slim alger og gav i går en behandling, men absolut intet er forandret (mange tak for hjælpen Thyme i øvrigt).

Jeg tror aldrig jeg har haft bedre værdier, så jeg ved simpelthen ikke hvad det er.

Håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er og hvad jeg kan/skal gøre.

mvh
Niels

Bruger du osmosevand ?
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det ligner den omgang alger jeg også havde, de forsvandt meget hurtigt efter at jeg fik silikat filter.
/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det har jo desværre vist sig at selv Saliferts Po4 sæt som ellers blev regnet for at være i den bedre ende af skalaen, ikke er så godt som påstået. Du kan derfor godt have fosfat i vandet, uden at kunne måle det.
så en omgang Rowaphos i et bypass filter, kan gøre stor forskel.

Jeg husker ikke lige hvorlang tid akvariet har kørt.

Selvom der er koraller i akvariet, så prøv at slukke lyset og dække akvariet til til i nogle dage, og se om det kan knække algerne.

En anden løsning er det som kaldes Algen-ex. Det har jeg selv brugt for nogle år siden, og det var effektivt. Især da jeg mørkelagde akvariet totalt i den tid behandlingen stod på og med en svag overdosering.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Nej jeg bruger ikke osmosevand, men udfra de første to henvendelser samt en tidligere tråd er det klart noget jeg overvejer at bestille i morgen. Men på den anden side så har jeg aldrig brugt osmose vand og har ikke før oplevet noget lignende.

Jeg har haft rowaphos i dog bare i en nylon strømpe ovenpå filterne i sumpen. Det har jeg haft i, i ca. et måned og jo det er salifert phosphat måle kit jeg bruger og der har jeg jo ikke kunne se noget. Mit akvarie blev tømt for et måned siden ellers har det kørt i ca. 2 år.

Algen ex kan det skaffes i DK?

For resten mange tak for at gider hjælpe mig det er super :beer:
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Efter min akvarie-passer har fodret 100 % for meget i ca. 8 dage, har jeg også fået alger der ligner dine, dog måske ikke i så store mængder.

Du skriver ikke noget om hvor mange fisk du har i og hvor meget vand du har.

Samtidig kan en omrokering af stenene alene, give opblomstring af alger i et godt stykke tid.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Algen-ex fåes så vidt jeg ved kun hos http://www.meeresaquaristik.de/

Når du nu alligevel skal bestille et osmoseanlæg, så få et "silicatfilter" med.
f.eks sådan et her: http://www.aquapro2000.de/Filtertechnik ... 9127982f88
Det er godt nok dyrere, end det som man normalt sætter bag et osmosefilter, men det har den fordel at man kan skifte harpiksen når den er blevet træt og mørkebrun/sort. Og på sigt bliver det billigere
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Det er rigtigt mit akvarie er på 250 liter og jeg har.

1 palet kirug
1 gul kirug
2 klovnfisk
1 koral vogter
1 chromis
og en Hugo

til mad giver jeg dem lidt nori tang og max halvdelen af en lille tern frost mad.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Hvilken skummer bruger du??
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Det er en Boyu DG-2524.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Hvor har du dog fået fat i den?? Jeg prøvede at søge på google efter den.
Nærmeste hit var en prisliste fra Norge af, alle andre sider var enten italienske eller tyrkiske.
Fandt ud af at den giver et flow på 1850 liter i timen, men det kan vi ikke rigtigt bruge til så meget.

Hvad er den ratet til?? Og fungerer den korrekt?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Det ligner silikat alger..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

så lige i dit første indlæg, at du havde forsøgt at behandle det mod cyanobakterier. Hvad behandlede du med og hvordan??
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev:Hvor har du dog fået fat i den?? Hvad er den ratet til?? Og fungerer den korrekt?
Jeg har købt den i klovnfisken. Jeg ved ikke hvad den er ratet til, men Thomas sagde at den var fin til mit akvarie. Umiddelbart syntes jeg også den virker fint, masser af bobler og jeg må næsten skrue helt ned for luftindtaget for at den ikke skummer over med lidt for rent vand.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Jeg behandlede med antired 62,5 ml. til mit 250 liters akvarie, absolut ingen virkning overhoved. Foretog også en test med alger i en kop og stille det i et mørkt rum i 24 timer og jeg må indrømme at jeg var noget i tvivl om det var røde alger efter testen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jeg ved heller ikke om Antired er specielt godt. Men med Red Slime Remover skal der en svag overdosis til før end at det virker. Så mon ikke det også er tilfældet her?
Havde du slukket skummeren i den tid du behandlede akvariet??
Hvis du laver cyanotesten, så skal der blot være en svag tone af farve i vandet efter de 24 timer.

Generelt er det sådan at cyanobakterier, mere eller mindre er væk om morgenen, og vokser frem igen i løbet af dagen.
Er det tilfældet hos dig??

Det kan også meget vel være dinoflagelater som dit akvarie er blevet inficeret med, og så hjælper Antired overhovedet ikke.
kig på billederne i denne fil. http://www.korallenriff.de/downloads/Al ... terien.pdf
Her så også lige et link til en artikel om dinoflagelater og behandling: http://korallenriff.de/artikel/17_Braun ... lgen!.html

Du er vel som de fleste andre her tyskmongol, men du bliver nødt til at stave dig igennem den, eller bruge
http://www.google.com/translate_t?langpair=nl|en
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Dragefisken skrev:
Carsten skrev:Hvor har du dog fået fat i den?? Hvad er den ratet til?? Og fungerer den korrekt?
Jeg har købt den i klovnfisken. Jeg ved ikke hvad den er ratet til, men Thomas sagde at den var fin til mit akvarie. Umiddelbart syntes jeg også den virker fint, masser af bobler og jeg må næsten skrue helt ned for luftindtaget for at den ikke skummer over med lidt for rent vand.
Det kan være at du skal justere lidt på vandmængden istedet for luften. og måske sænke vandstanden i skummeren en anelse.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev: Havde du slukket skummeren i den tid du behandlede akvariet??
Hvis du laver cyanotesten, så skal der blot være en svag tone af farve i vandet efter de 24 timer.

Generelt er det sådan at cyanobakterier, mere eller mindre er væk om morgenen, og vokser frem igen i løbet af dagen.
Er det tilfældet hos dig??

Det kan også meget vel være dinoflagelater som dit akvarie er blevet inficeret med, og så hjælper Antired overhovedet ikke.
kig på billederne i denne fil. http://www.korallenriff.de/downloads/Al ... terien.pdf
Her så også lige et link til en artikel om dinoflagelater og behandling: http://korallenriff.de/artikel/17_Braun ... lgen!.html

Du er vel som de fleste andre her tyskmongol, men du bliver nødt til at stave dig igennem den, eller bruge
http://www.google.com/translate_t?langpair=nl|en
Ja det er sådan hos mig, de er mere eller mindre væk om morgnen. Skummeren var tændt under behandlingen, men det skulle den også ifølge vejledningen. Jeg syntes ikke jeg kunne se at vandet blev farvet. Jeg har haft røde alger før, hvor jeg også lavede testen og der kunne jeg klart se at vandet blev rødt. Dette kunne jeg ikke konstatere denne her gang heller ikke lidt af farvning. Algerne lå i bunden men vandet var klart.

Uha ja tysk, en valgfag da jeg gik i skole, desværre valgte jeg at tage fransk, jeg må indrømme jeg tænkte ikke lige på saltvand da jeg valgte. :biggrin: Vil et phosphat filter eller silicat filter hjælpe på dinoflagealger?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Det lyder forkert at skummeren skal være tændt, for så skummer du jo blot medicinen ud af systemet.

Alt hvad der kan fjerne næringsstoffer fra vandet, er af det gode.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev:Det lyder forkert at skummeren skal være tændt, for så skummer du jo blot medicinen ud af systemet.

Ja det er rigtigt, men det er rigtig nok, eller det står der ihvertfald. Jeg må dog indrømme at sørgede for at det hele ikke kom op i koppen med det samme ved at sænke vandstanden i skummeren.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Jeg vil gerne købe noget til at få algerne væk, men jeg er dog i tvivl om hvad det skal være, så hvad syntes i?

Det jeg tænker på er phosphat filter, silicat filter, osmose anlæg. (kan man i det hele taget bruge silicat filter isoleret) jeg ved godt at jeg skal have det hele, men det får jeg nok ikke gennemført i dette måneds budget. Så hvad skal jeg have for at få disse alger væk :be: hurtigst muligt?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Carsten skrev:Det lyder forkert at skummeren skal være tændt, for så skummer du jo blot medicinen ud af systemet.

I antired manualen ligger de vægt på at skummeren skal være tændt
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Dragefisken skrev:Jeg vil gerne købe noget til at få algerne væk, men jeg er dog i tvivl om hvad det skal være, så hvad syntes i?

Det jeg tænker på er phosphat filter, silicat filter, osmose anlæg. (kan man i det hele taget bruge silicat filter isoleret) jeg ved godt at jeg skal have det hele, men det får jeg nok ikke gennemført i dette måneds budget. Så hvad skal jeg have for at få disse alger væk :be: hurtigst muligt?
Inden du bruger penge så få testet dit phosphat med et ordentligt testset, og prøv at lave en test af dit hanevand, det er muliigt at du tidligere har kunnet bruge det, men det kan jo have ændret sig, det er ikke altid den sammme boring vi får vand fra, det er træls at se på alger, men husk at så længe det der er i vandet, har det godt, og du ikke kan måle noget videre på det, er det ikke så slemt, faktisk værst for den der skal se på det, og husk det går måske ikke så hurtigt som du kunne tænke dig, men op med humøret :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Skummeren fjerner da langt fra alt hvad man hælder i vandet.. Saltet bliver da ikke skummet af :-P
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Jeg har altid brugt salifert testset, hvilke er bedre så jeg kan få den rette måling af phosphat?

Normalt vil jeg også bare ride stormen af og tage det stille og roligt indtil algerne er forsvundet, men jeg syntes bare at denne gang er det så massivt at jeg er bange for at de ikke går i sig selv, selvom jeg fjerner dem hver dag. Jeg håber dog på at jeg tager fejl.

Mange tak for opmunteringen nogen gange kan det virke uoverskueligt, men bare rolig jeg har ikke tænkt mig at give op.......ihvertfald ikke de næste par dage :wink:

Men jeg har dog tænkt mig at købe noget til at hjælpe algerne væk i dag. Spørgsmålet er bare om jeg skal have et phosphat filter eller silicat filter. Hvad syntes i?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jeg kender den fornemmelse ganske godt. Da mit akvarie var blevet overfyldt med alger, havde jeg allermest lyst til at smide håndklædet i ringen og droppe det hele.

Et silicat filter, hjælper ikke her og nu, da det jo kun er noget der sættes efter osmoseanlægget.
Fosfat filter, kører på selve akvariet, og vil fjerne po4 med det samme.

Du er ikke den eneste der altid har brugt Salifert's testsæt, det har de fleste af os, og vil nok fremdeles bruge dem.
Det eneste andet jeg har hørt godt om det er et fra Rowa/Merck Men det koster desværre også kassen.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Jeg tog i dag til klovnfisken med en vandprøve hvor jeg fik kontrolleret mit phosphat niveau og den så god ud, de brugte JBL (tror jeg nok det hed) så både salifert og JBL testne siger at det ikke er phosphat der er problemet. Desværre var der ikke nogle test til silicat hverken til salg eller i den kuffert de bruger til at teste, så det er stadigvæk en uvished.

Jeg har besluttet med mig selv at jeg vil prøve med noget algen ex (mange mange tak Carsten) og ellers købe et osmose anlæg med Silikat filter. Hvordan man gør vil nok spørge jer til råds nu vil jeg lige kigge lidt omkring hvilken osmose anlæg jeg vil købe.

Købte forresten en søhare...så må vi se om den også kan hjælpe lidt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
19

Indlæg af Dragefisken »

Carsten skrev:Prøv at kigge på dette anlæg:
http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... ts_id=1693

Jeg ved desværre ikke så meget om osmose anlæg, så hvad syntes en mere garved ræv som dig om det? Prisen er da ihvertfald til at tale med, umiddelbart skal jeg så også købe et silikat filter ved siden af? Men der har du jo sendt et link tidligere som jeg kan bestille er der andet jeg skal bestille?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jeg ville ikke have nogen betænkelig hed ved at købe det. Mit anlæg har membraner derfra.
Det eneste andet som jeg kan komme i tanke om, skulle være en tryk pumpe, men det er bestemt ikke noget som er nødvendigt.
Jeg lavede vand til mit 576 liters uden trykpumpe, det tog lidt tid, men jeg behøvede jo ikke og sidde og kigge på at vandet blev "brygget"
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"