Palytoxin - så fik jeg også prøvet det
- martin
- Rev haj
- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Palytoxin - så fik jeg også prøvet det
Jeg tror bare at jeg skal lade være med at pille ved akvariet i denne uge, det lader til at jeg får lavet ulykker hele tiden.
I går flyttede jeg rundt på min nye polypsten og opdagede i den forbindelse at der sad en hel klase med polypper som var groet ud over stenen således at den bare kunne plukkes af. Hvilket jeg gjorde så jeg kunne få den limet på en lille sten som så kan byttes med andre. Fint nok, det går uden problemer og jeg sætter fragmentet ned igen. Jeg skyller mine arme, som jeg plejer efter at have haft dem i akvariet, og mærker en summen under venstre side af neglen på min ene tommelfinger.
Tænker ikke mere over det før lidt efter hvor en del af følelsen i min finger begynder at forsvinde. Derefter krævede det ikke meget for at lægge 2 og 2 sammen.
I løbet af aftenen forsvinder noget af følelsen i armen men det bliver ikke værre. I dag er der ingen problemer ud over at min skulder følels en smule død, som efter man har trænet hårdt.
Jeg havde IKKE handsker på (så lærte jeg det!)
Jeg havde ingen rifter eller lignende, men det har åbenbart været noget.
Så hermed en advarsel til jer alle, uanset hvad i skal lave med zoantheller så brug handsker!
I går flyttede jeg rundt på min nye polypsten og opdagede i den forbindelse at der sad en hel klase med polypper som var groet ud over stenen således at den bare kunne plukkes af. Hvilket jeg gjorde så jeg kunne få den limet på en lille sten som så kan byttes med andre. Fint nok, det går uden problemer og jeg sætter fragmentet ned igen. Jeg skyller mine arme, som jeg plejer efter at have haft dem i akvariet, og mærker en summen under venstre side af neglen på min ene tommelfinger.
Tænker ikke mere over det før lidt efter hvor en del af følelsen i min finger begynder at forsvinde. Derefter krævede det ikke meget for at lægge 2 og 2 sammen.
I løbet af aftenen forsvinder noget af følelsen i armen men det bliver ikke værre. I dag er der ingen problemer ud over at min skulder følels en smule død, som efter man har trænet hårdt.
Jeg havde IKKE handsker på (så lærte jeg det!)
Jeg havde ingen rifter eller lignende, men det har åbenbart været noget.
Så hermed en advarsel til jer alle, uanset hvad i skal lave med zoantheller så brug handsker!
/martin
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Et yderst potent giftstof som polypper er i besiddelse af.RedSea skrev:hmm, bruger aldrig handsker og har heller ikke prøvet nogen ubehageligheder endnu... men hvad er palytoxin? og hvad udskiller det?
http://da.wikipedia.org/wiki/Palytoxin
Senest rettet af thyme tors 6. mar 2008 16:03, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Der er lidt tvivl om det rent faktisk er palytoxin'en der giver hud problemerne, men der er så mange stoffer i korallerne som man ikke aner hvad gør ved den menneskelige krop..
Jeg har også prøvet at få lidt "saft" fra polypper på fingrene og havde nøjagtig den samme summende fornemmelse bagefter.. Fik dog ikke yderligere symptomer.. har brugt handsker lige siden når jeg skal rode med dem..
/Henrik
Jeg har også prøvet at få lidt "saft" fra polypper på fingrene og havde nøjagtig den samme summende fornemmelse bagefter.. Fik dog ikke yderligere symptomer.. har brugt handsker lige siden når jeg skal rode med dem..
/Henrik
- christiantt
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Rev haj
- 18
Nej det er helt klart værst når man skære i dem..
Jeg tænker nu også på at man kunne blive allergisk over for andre af deres stoffer.. Jeg syntes at alle korallerne afgiver et eller andet stof når man rører ved dem. Kan i andre ikke mærke det?
For mig er det så nemt at tage handskerne på. Så det gør jeg.. Hvis først man bliver allergisk er det noget rod tænker jeg..
/Henrik
Jeg tænker nu også på at man kunne blive allergisk over for andre af deres stoffer.. Jeg syntes at alle korallerne afgiver et eller andet stof når man rører ved dem. Kan i andre ikke mærke det?
For mig er det så nemt at tage handskerne på. Så det gør jeg.. Hvis først man bliver allergisk er det noget rod tænker jeg..
/Henrik
- martin
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Inde på wikipedia står der at forskerne diskuterer hvor store mængder der er i dem. Der står også at hvis man får en dødelig dosis går der ganske få minutter inden at det er overstået.
http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin
Jeg tror at kodeordet er at det kræver en meget lille åbning for at komme ind.
/martin
-
- Rev haj
- 18
Ps.
Hvis det havde været palytoxin havde du vist været død nu.. Mener også det var konklusionen på en debat på RC..
http://www.cbwinfo.com/Biological/Toxins/Palytoxin.html
EDIT: Nå jeg huskede vist forkert
Det symptomet med den tunge arm passer faktisk meget godt med beskrivelsen af den måde den angriber på.. Samme som at mængden af gift er meget meget lille
Hvis det havde været palytoxin havde du vist været død nu.. Mener også det var konklusionen på en debat på RC..
http://www.cbwinfo.com/Biological/Toxins/Palytoxin.html
EDIT: Nå jeg huskede vist forkert

- christiantt
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
- Chris2500DK
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
så ikke mere slikken på fingerne efter man har skåret polyppermartin skrev:Inde på wikipedia står der at forskerne diskuterer hvor store mængder der er i dem. Der står også at hvis man får en dødelig dosis går der ganske få minutter inden at det er overstået.

- AndersBaun
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Geografisk sted: Korsør
- K.E
- Dragefisk
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Der er da ingen grund til at skille sig af med dem, der skal bare udvises lidt forsigtighed
I min tid som grøn nybegynder, havde jeg et møde med en manjano anemone. Det kostede 8 uger i gips, og tæt på en skrabning af knoglerne (knoerne) i pege og langefinger pga. betændelse
...
Men for en god ordens skyld, så kontakt lige egen læge, og fortæl hvad du er blevet udsat for..

I min tid som grøn nybegynder, havde jeg et møde med en manjano anemone. Det kostede 8 uger i gips, og tæt på en skrabning af knoglerne (knoerne) i pege og langefinger pga. betændelse

Men for en god ordens skyld, så kontakt lige egen læge, og fortæl hvad du er blevet udsat for..
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg blev "omklamret" af en skriggrøn tæppeanemone, da jeg skulle flytte den engang. Det er bestemt heller ikke en af de oplevelser der står højest på jubii-listen, selvom jeg vist slap nådigt i forhold til så mange andre.
Hånden og det meste af armen blev fuldstændig lam i et par timer og den prikkende smerte fortog sig først dagen efter....
Min læge så MEGET mærkelig ud i hovedet, da jeg senere referede til ham, hvad der var sket
Alt i alt, så kræver denne hobby sgu at vi tager tingene seriøst. Der foregår voldsom kemisk krigsførsel i et saltvandsakvarie og vi risikerer dagligt at ende midt i det med de gener og skader det måtte medføre.
"Take care out there...."
/Kim
Hånden og det meste af armen blev fuldstændig lam i et par timer og den prikkende smerte fortog sig først dagen efter....
Min læge så MEGET mærkelig ud i hovedet, da jeg senere referede til ham, hvad der var sket

Alt i alt, så kræver denne hobby sgu at vi tager tingene seriøst. Der foregår voldsom kemisk krigsførsel i et saltvandsakvarie og vi risikerer dagligt at ende midt i det med de gener og skader det måtte medføre.
"Take care out there...."

/Kim
- Bruno
- Picasso aftrækker
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Gør sig i øvrigt ikke kun gældende med polypper, men alle koraller osv. Ikke kun ad hensyn til gift, men også bakterier.StarF skrev:så ikke mere slikken på fingerne efter man har skåret polypper
Altid ud at vaske hænder direkte efter at have rodet i akvariet da der kan sidde bakterier på hænderne længe efter, der kan gøre en _meget_ syg
- Tom Ekelund
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Kolding
- Chris2500DK
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 2500 Valby