Hvilket kamera?

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Hvilket kamera?

Indlæg af Raasdal »

Hej Alle,

Vidste ikke lige hvor jeg skulle ligge dette emne, så nu røg det her ind.

Vil gerne begynde at få taget nogle billeder af mit nyopstartede akvarie, men det digitalkamera jeg har er mildest talt skod..

Så ville høre hvad i brugte af kameraer, og hvad jeg bør holde øje med ifht. kameraet specifikationer.? Kunne forestille mig kvaliteten af Zoom funktionerne er vigtige når man skal have et closeup af de flotte fisk og koraller i baljen. :lol:
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Det vigtigste her er vel, som med alle andre stumper, at sætte en beløbsgrænse for hvad man vil bruge.

Da de kameraer der er brugt herinde ligge fra 1000,- og op til 12.000,- (sikkert også højere).

Så for at komme med et kvalificeret bud på et godt digi cam vil et cirka beløb hjælpe meget.

Men for at svare lidt på dit spørgsmål er zoom, i min verden, ikke så vigtig, da dit akvarium sikkert ikke er så dybt. Derfor skal du faktisk ikke lave ret meget zoom. Det vigtigste er afstanden fra din linse og til motivet. Nogle linser (også på kompakt kameraer) tillader ikke motiver tættere på end 40-50 cm. Det gør det meget svært at tage gode billeder, da man helst skal sætte sin linse helt tæt på ruden for at billederne bliver gode.

Så hvis det er et kompakt kamera du går efter skal du kigge efter dette og så skal der helst være et makro program, samt muligheden for at indstille hvidbalancen. Så skulle du være godt sikret.

Jeg bruger flere forskellige, alt efter formål. Normalt er det et DSLR med forskellige objektiver til. Men har et ret godt kompakt kamera som jeg også bruger når jeg dykker. Det er valgt ud fra de krav om makro og hvidbalance og godt objektiv. Tager skide gode billeder faktisk.
Det er et Panasonic TZ1 (gammel efterhånden), men det har en godt efterfølger (TZ3).

Men ellers er den digi verden ret meget religion. Så der kommer sikkert mange kommentarer på dette svar, men det skulle så gerne give dig en chance for at høre de forskelle muligheder. Men igen er mit råd. Start med at sætte en max pris, da man ender med at købe noget for dyrt, som man ikke har brug for reelt :-) (Jeg taler af erfaring).

Hilsen
HerrO
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Jeg har lige købt et Nikon D40. Det er et digitalt spejlrefleks til 3000 kr hvilket er utroligt billigt. Jeg kunne ikke være mere tilfreds, det er mange klasser bedre end mit gamle Canon S3IS.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvilket kamera?

Indlæg af ole kekkonen »

Raasdal skrev:Hej Alle,

Vidste ikke lige hvor jeg skulle ligge dette emne, så nu røg det her ind.

Vil gerne begynde at få taget nogle billeder af mit nyopstartede akvarie, men det digitalkamera jeg har er mildest talt skod..

Så ville høre hvad i brugte af kameraer, og hvad jeg bør holde øje med ifht. kameraet specifikationer.? Kunne forestille mig kvaliteten af Zoom funktionerne er vigtige når man skal have et closeup af de flotte fisk og koraller i baljen. :lol:
man bruger ikke zoom for at lave closeups,det bliver tit uskarpt ...
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hvis det ligger inden for budgettet så skal du helt klart have et spejl refleks kamera, i længden betaler de sig! Kit-linsen man får med er somregel tilstrækkelig langt hen af vejen! Når man så rigtig kommer igang kan man købe sig til andre og bedre ydende linser, med fx mere zoom eller dedikerede makrolinser så man kan fokusere MEGA tæt på!
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
C K K J
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Geografisk sted: KBH

Indlæg af C K K J »

Det er valgt ud fra de krav om makro og hvidbalance og godt objektiv. Tager skide gode billeder faktisk.
Det er et Panasonic TZ1 (gammel efterhånden), men det har en godt efterfølger (TZ3).
For lige at følge op, så har jeg TZ3'eren! Super godt kamera og nu har Panasonic tilmed sendt en TZ5 på gaden; 10x optisk zoom (kan bruges mens man filmer), carl zeiss optik, 720p video. Så jeg overvejer bestemt at skifte mit TZ3 ud! Men kvalitetsmæssigt kommer det dog ikke op på siden af spejlrefleks, men de er også alt for store og uhåndterbare!!!
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Prøv at se de billeder "Lord Mike" har taget med hans lille vandtætte Olympus mju 720 sw! det er HELT i orden, til ca. 2000 kr :GO
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Besvar

Tilbage til "Billeder"