"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helt ny i faget og har brug for hjælp

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Fojo
Reactions:

Helt ny i faget og har brug for hjælp

Indlæg af Fojo »

Hej der ude i det danske land...

Jeg er som skrevet helt ny i faget, men har efter mange år med ferskvand nu besluttet mig for at prøve med saltvand.

Jeg har et 325 litters som jeg gerne vil lave om til saltvand, men ved ikke hvordan jeg skal bære mig af og hvad jeg skal bruge. Min plan er at have nogle fisk self og nogle levende sten og et pr koraller og anemoner. Men hvad for noget udstyr skal jeg bruge ??

Håber jeg kan få noget hjælp
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Du skal bruge nogle pumper til cirkulation, egnet lys, en skummer, gerne en sump samt noget salt. Dette var den korte version.
Jeg ville overveje et nyt akvarie og ud fra størrelsen overveje lidt nærmere hvilke koraller mv. du vil holde. Der kan hurtigt blive tale om en del extra udstyr som ikke er nødvendige men som letter den daglige drift meget.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Fojo
Reactions:

Indlæg af Fojo »

Hvad er en sump. Spørger meget for er helt ny
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

En sump er et akvarie under akvariet hvori du kan samle den nødvendige teknik. En anden fordel er at du så kan lede dit overfladevand til sumpen via overløb, og på den måde få fjernet det proteinholdige overfladevand samt undgå en grim hinde som også nedsætter lysmængden.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Fojo
Reactions:

Indlæg af Fojo »

oki cool nok... Som jeg har forstået det nu er det kun nødvendigt med en skummer og en circ pumpe ???
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

- Og en masse lys!
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Fojo skrev:oki cool nok... Som jeg har forstået det nu er det kun nødvendigt med en skummer og en circ pumpe ???
Ja, teoretisk set, men der kommer hurtigt ønsker om mere.
Som sagt tidligere, ville jeg lige klappe hesten og finde ud af hvad det er du vil. Genbrug af et tidligere ferskvandsakvarie kan hurtigt komme til at koste næsten det samme som at starte helt fra bunden.
Starter du helt forfra, kan du f.eks få mere dybde i akvariet og dermed bedre plads til sten. Og det er ikke akvariet der koster det meste!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"