Spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Spørgsmål

Indlæg af sejeulki »

Hej jeg er nybegynder i saltvandsakavarie og har derfor et par spørgsmål. Jeg har købt levende sten, i styr på dyr (en butik i Aalborg), hvor jeg fik nogle sten, der var nede i deres egne akvarie og derfor også var "inkørte" og der var ligeledes røde alger på nogle af stenene. Jeg har vedlagt et billede af min opsætning (beklager man kan se blitzen). Mit problem er, at der er begyndt at "hænge" vandbobler fast på stenene. Nogle steder er der blevet dannet en brun/lilla gel og jeg vil gerne vide om dette er normalt eller hvad det egentlig er. Ydeligere har jeg lagt mærke til at der er en masse små vandbobler i akvariet. Har prøvet at læse lidt i manualen og der står bla. man kan justere skummeren, men den luftventil der er til højre for skummeren. Men hvordan tester og kan man se, at den er justeret korrekt? Skal vandet fx have en bestemt højde? Håber I har nogle svar der kan hjælpe mig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu er det jo ikke vandbobler men ilt der er fanget :)
Du har ikke været særligt heldig med stenene, for det som sidder på dem er cyanobakterier, og for at sige det lige ud, så er det noget lo.. at få ind i akvariet. Nu er stenene i akvariet og skaden ER sket.
Akvariet er helt nyt kan jeg se, så der er nok alt for neget næring i vandet på nuværende tidspunkt, og det er livsgrundlaget for cyanobakterierne og alle andre alger.
Du kan hvis du er heldig få dem til at forsvinde af sig selv ved, ved at sætte rigtigt meget cirkulation på vandet. Ellers er der kun den kemiske kamp tilbage.
Hvis du i første omgang vælger at sætte mere cirkulation på vandet, kan det hjælpe på processen, at du tager alle stenene op af akvariet, tager 2 spande med saltvand. Den ene bruger du til at skrubbe stenene, let med en ren skurebørste og den anden spand til lige at skylle dem for rester af cyanobakterierne.
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af mestermc »

Lilla gel på sten er Cyano bakterie. (søg på Cyano under søg, og der er en masse gode råd.

Bor du inde i Aalborg ?

(aaah jeg er for langsom til at skrive, Carten din nolifer :P )
Senest rettet af mestermc fre 7. dec 2007 22:13, rettet i alt 1 gang.
Nu med RSM130
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Ja jeg bor I Aalborg. Vil meget gerne have hjælp. Mit nummer er 60666630, hvis du vil sende en sms så jeg måske kunne ringe til dig og stille nogle spørgsmål.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Til Carsten. Ja mit Akvarie er helt nyt. Fik det i lørdags og stenene kom i onsdag i denne uge. Vi fik de sten, som butikken selv havde haft i deres akvarie. Forstår ikke helt hvad du mener med for meget næring, men vil prøve at søge under cyano (mange tak for hjælpen). Men kunne du fortælle lidt mere om, hvad du mener med næring, Hvordan kan der være for meget næring og hvor er det kommer fra og kan man evt. fjerne det?Mine to pumper som er i mit red sea akvarie pejer ikke ret meget ned af, dag de blæste sandet i bundet væk. De sten, hvor der er kommet cyano er placeret nederst, så det kunne eventuelt understøtte din teori om for lidt vandcirkulation. Er det et problem med fanget ilt for det er på flere at stenene og betyder dette, at der også kommer bakterier på disse sten?
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mestermc »

Du har PM :)
Nu med RSM130
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Til mestermac. Du har PM! :D :D :D :D :D
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

1:Har du læst Brians tråd om opstart ?
2: På et RMS akvarie skal vandstanden være så høj at du lige netop ikke kan se vandkanten når du kigger ind i akvariet.
3: Gør som Carsten siger op med de sten igen,(du kan roligt regne med ham, han ved næsten alt) og forfra igen du kommer til at fortryde det mange gange hvis du springer over her. Det tager noget tid at starte saltvand op, men er også ventiden værd.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

Hvis det er du er interesseret kan du altid kigge forbi og se mit. Jeg har også været igennem cyanokampen.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Til Helena. Ja jeg har læst Brians tråd. Dejlig tråd til hjælp for nybegynder. En af de ting der undre mig lidt ved Red Sea Max er, at de to pumper er placret i samme side og kan ikke drejes ret meget. Dette medfører at der er svært at få ordentlig vandflow gennem stenene. Kan se at jeg netop har cyan, hvor jeg forventer cirkulationen er dårligst. Derfor tror jeg det måske er en god ide at købe et Tunze nanostream 6025 (http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... =16&page=1). Jeg kan også forstå at red sea max vandflow på 1000 L/h ikke er nok til alle koraller. Angående vaskning af stenene. Er det nødvendigt med at skifte vandet også eller kan jeg bare tage stenene op - vaske dem og sætte dem i igen. Nu jeg er igang vil gerne stille 2 spørgsmål mere. Da jeg satte akvariet i gang tilførte jeg sandet før stenene, men har ved at læse i forumet måske fundet ud af, at stenene skal tilsættes før sandet. Har dette en betydning. Vil også gerne vide om osmose vand/ionbyttet vand kan opbevares.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Skal man egentlig slukke for lys og skrue ned for temperaturen for at mindske at der kommer mere cyano. Min temperatur er pt. 26,6 grader celcius.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

1000 liters vandcirkulation er langt fra nok. I saltvand siger man minimum 20 gange og gerne mere! I mit akvarier der er næsten 50 gange
cirkulation.
Den næring som jeg snakker om er den som ligger gemt i stenene, som slam. Når du flytter rundt på stenene bliver slammet hvirvlet op og næringen frigives.
Der er ingen grund til at skifte vandet, blot du skrubber stenene og skyller dem godt, så vil du også kunne se hvor meget skidt der er gemt i dem.
Temperaturen er som sådan ok, men pas på at den ikke kommer ret meget højere op, for så vil koraler ikke kunne klare mosten.
Mener at have læst noget om at man kan få nogle ventilatorere til at montere i lampen på RSM. Det kunne være at sådan et par stykker ville hjæpe på temperaturen
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Mange tak for dit svar Carsten. Jeg har to ventilator i mit RSM. En som blæser, hvor lampen sidder og en der blæder kold luft hen over vandoverfladen. Har netop købt den der tunze nanostrem 6025, der skulle pumpe 2500 L/h. Det er vel smart at placere den således, at den blæser ind mod stenene ikke? Jeg har også fået noget anti red remover. Men har læst at man kun skal anvende det som sidste mulighed. Har snakket med Bosse som kunne informere mig om, at der jo også kunne være cyano bakterier gemt i de porøse sten og de kan være svære at fjerne ved at skrubbe dem. Ydeligere ved jeg ikke om man også ville skrubbe en masse "gode" ting væk. Derfor har jeg overvejet at bruge en slamsluger til at fjerne mine cyano. Derefter tilsætte anti red og om et par dage, når de røde slimalger forhåbelig er væk så skifte halvdelen af vandet. Grundet til jeg eventuel vil skifte vandet er at anti red kan påvirke mine vandværdier. Lyder dette ikke som en løsning. Bosse sagde nemlig at slimalgerne kunne sprede sig hurtigt og hvis jeg skrubber dem, kan jeg så ikke risikere ikke at få fjernet dem alle? Mit akvarie har jo også kun kørt en fire dage og har hverken koraller eller fisk i.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

De "gode" ting du skriver om er såment kun bakterier, så dem bør du ikke skrubler over at skrubbe af.
Jeg vil mene at den tunze du har købt bør sidde så den skubber mest muligt vand forbi stenene - i første omgang.
Du kan altid bruge en slange til at fjerne så meget som muligt af cyanobakterierne. men pas på ikke at få hvirvlet for meget af det rundt, for så risikerer du at det bare breder sig explosivt.
Cyanobakterier er over alt, spørgsmålet er bare om betingelserne for dem er gode eller ej.
Men slå lige koldt vand i blodet! sæt tunzepumpen til og lad den køre i en uges tid for at se om det ikke hjælper på cyanoen. Evt kan du jo hjælpe til ved lige at tage den eller de sten som har mest på og skrubbe dem.
Hvis der sker en synlig tilbage trækning/det forsvinder af sig selv så gem den der anti red remover langt væk.
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Helena skrev:Gør som Carsten siger op med de sten igen,(du kan roligt regne med ham, han ved næsten alt) .
Du er helt gal på den Helena........................HAN VED ALT :be:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Nu de sten de har i butikken i Styr på dyr er ikke særlig indkørte, så du bliver nød til at gå igennem en modnings periode lige som alle andre, den kan dog værer lidt korter da modningen af stenen var startet og stene afgasset.
Der er redslime jeg har set det i butikken.

Da du fyldte vand i dit akv brugte du så ledningsvand eller osmose?
Ledningsvandet har en nitrat på 10 i Aalborg, så tænk lige på det når du engeng skal lave vandskifte.

Et godt råd så spør på Forumet for de kenner ikke ret meget til saltvand i styr på dyr.

Du kan jo melde dig ind i gruppen for nordjylland så kommer du i kontakt med en masse fra Aalborg :-)

Helena skrev: ‹ Vælg ›
Gør som Carsten siger op med de sten igen,(du kan roligt regne med ham, han ved næsten alt) .

Du er helt gal på den Helena........................HAN VED ALT
Hvad fan fetter i 2 for... skal i da ud og købe fragmenter :lol:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

seadooman skrev:
Hvad fan fetter i 2 for... skal i da ud og købe fragmenter :lol:
Så går de da helt forgæves! Lageret er tømt, og det er tvivlsomt om det fyldes op igen
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Carsten skrev: Lageret er tømt, og det er tvivlsomt om det fyldes op igen
Det lyder da ikke godt.....har du ikke fået det til at spille? :?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Per A skrev:
Du kan da få lidt af mig. Skal ikke have mere før jeg har fået fat i nogle flere sten synes ikke der er nok og det kniber med pladsen til koraller.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Per A skrev:
Synes ikke rigtigt jeg gider det mere.
Der er en hel del mere arbejde ved at have sådan et lager, end man umiddelbart tror.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Undskyld mit sene svar. Jeg har desværre af en eller anden grund ikke kunne logge på saltvandsforum.dk de sidste par dage. Jeg har fået løst problemet og fik hjælp af både mestermc og bosse (tusind tusind tak for hjælpen).

Forresten jeg bruger ionbyttet vand (det sammme som omvendt osmose)
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

til seadooman, hvordan melder man sig ind i gruppen for nordjylland?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Send en pb til mestermc han administrerer den
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mestermc »

øj... det er hermed gjort !!
Nu med RSM130
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

sejeulki skrev:Undskyld mit sene svar. Jeg har desværre af en eller anden grund ikke kunne logge på saltvandsforum.dk de sidste par dage. Jeg har fået løst problemet og fik hjælp af både mestermc og bosse (tusind tusind tak for hjælpen).

Forresten jeg bruger ionbyttet vand (det sammme som omvendt osmose)
Ionbyttet vand er på ingen måde det samme som osmosevand
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Først tak for invitationen til den nordjydske gruppe. Til Carsten: Forskellen er vel ikke stor. Til ionbyttet vand har du skiftet uønsket ioner ud med H+ og OH- ved at lave vandet løbe gennem en ionbytter og osmose vand er vel bare vand der er renset for uønsket ioner ved omvendt osmose. I sidste ende skulle man få 'rent' vand der næsten kun består af H+ og OH- ioner. Eller tager jeg helt fejl her og vil du eventuel uddybe. Jeg har ihvertfald brugt ionbyttet vand - er det helt forkert?
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mestermc »

Kinesisk O.o
Nu med RSM130