refugium

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

refugium

Indlæg af chris »

Jeg havde mit akvarie i næsten et år før jeg blev så træt af min larmene og ikke mindst ildelugtende skummer at jeg besluttede at skifte den ud og smide nogen biobolde i mit overløb istedet (har ellers bare et standard fiskepumpe "hængefilter", og selvf. cirkulationspumpe).... det gik fint i starten, men efter nogen måneder og after jeg har smidt flere fisk i, har jeg indset at det må være på rette tid at anskaffe mig et refugium. Jeg har et exotera akvarie http://akvarieudstyr.dk/database/vis_pr ... uktID=7258 . som jeg har tænkt mig at bruge.
Jeg har tænkt mig at sætte mit refugium en smule over mit store akv. så der skal ikke være plads til at det skal kunne modtage en masse vand under strømafbrydelse. Men ville egentlig bare høre om refugiummet vil være stort nok, og hvis der er nogen der har nogle gode fif er de meget velkomne til at skrive.
Mit akvarie er et 112 l. nano
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Du har simpelthen skiftet skummeren ud med biobolde? :D
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af chris »

ja.... ved godt de ikke helt har den samme effekt.... men mente at jeg lige så godt kunne fylde mit overløb med noget andet
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

HVerken biobolde eller et refugium har på nogen måde samme effekt som en skummer. De er jo ikke i stand til at fjerne proteiner.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

at droppe skummeren er vel det samme som at droppe saltvand for det kommer aldrig til at køre optimalt.
og biobolde i overløbet kunne lige så godt være gravøl den har også en bedre efekt når den drikkes.

steen
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af chris »

hmm ved bare at jeg ville prøve noget nyt... men i er meget velkomne til at komme med andre ideer til min akvarierensning... mente ellers bare jeg har hørt om andre der har kørt med nogenlunde samme system
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af JJ »

Ja du skal da se at få den skummer sat til igen hurtigst muligt.

Hvor skulle affaldsstofferne forsvinde hen med biobolde??? Ud i den blå luft??
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af chris »

så vil jeg hellere skifte vand hyppigere
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af chris »

Er der ikke andre der kører med skummerfrie akvarier?
Jeg "ved" da ihvertfald at Mads-fisk har haft et skrivebordsnano kørende med ren biobolde var det vist..... hvordan gik det?
Nu var det vel dig der havde det ik
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Jeg har set flere akvarier der har kørt uden skummer. Men et generelt kendetegn ved disse har været at de har kørt med lav besætning af fisk, samt med stor mængde bakteriebiomasse i form af stor procentdel levende sten eller biobolde.

Grunden til at skummeren foretrækkes i de fleste akvarier er vel umiddelbart blot at det muliggører at fjerne en del affaldsstoffer, som derfor ikke skal nedbrydes i akvariet. Proteiner mm kan jo sagtens nedbrydes i akvariet, men akvariet skal nok ikke belastes for meget før det kan give store problemer.

Dog tror jeg ikke at det var noget jeg lige ville eksperimentere for meget med.

Mvh. Morten.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Morten P. »

JJ skrev:Hvor skulle affaldsstofferne forsvinde hen med biobolde??? Ud i den blå luft??
He he ja gerne - og det gør de jo tildels allerede via ammonificering, nitrification og dernæst denitrifikation som leder til frigivelsen af N2O og N2 til atmosfæren :wink:

Med venlig hilsen - Morten.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

chris skrev:Er der ikke andre der kører med skummerfrie akvarier?
Jeg "ved" da ihvertfald at Mads-fisk har haft et skrivebordsnano kørende med ren biobolde var det vist..... hvordan gik det?
Det var jo et fiskefrit akvarium => ingen belastning!
Morten P. skrev:
JJ skrev:Hvor skulle affaldsstofferne forsvinde hen med biobolde??? Ud i den blå luft??
He he ja gerne - og det gør de jo tildels allerede via ammonificering, nitrification og dernæst denitrifikation som leder til frigivelsen af N2O og N2 til atmosfæren :wink:

Problemet er jo bare, at før det kan forsvinde ud i den blå luft, skal det, som du selv nævner, optræde som både ammonium, nitrit og nitrat og de to førstnævnte er trods alt ret så giftige!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Prøv at se "andreas" tank (2 række første video) han køre uden skummer eller calsium reaktor. det syndtes jeg sku da ser godt ud. så nogle kan da holde live i et akvarium uden skummer...

http://www.reefvideos.com/
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

chris>>hmm ved bare at jeg ville prøve noget nyt... men i er meget velkomne til at komme med andre ideer til min akvarierensning... mente ellers bare jeg har hørt om andre der har kørt med nogenlunde samme system

alle fotosyntetiske zooxantheller koraller optager næring(proteiner,olie,amino syrer,mineraler,oxygen...),og umiddelbart dem der gror hurtigst er dem der optager mest..

for optagelse af sekundær metabolisme ville jeg bruge aktivkul...
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Morten P. »

mads-fisk skrev:
chris skrev:Er der ikke andre der kører med skummerfrie akvarier?
Det var jo et fiskefrit akvarium => ingen belastning!
Morten P. skrev:

Problemet er jo bare, at før det kan forsvinde ud i den blå luft, skal det, som du selv nævner, optræde som både ammonium, nitrit og nitrat og de to førstnævnte er trods alt ret så giftige!
Korrekt, men det er nu nok igen kun et problem hvis akvariet belastes for hårdt. I princippet er det vel ikke så meget anderledes end i et ferskvandsakvarie, hvor man ofte tillader nitratophobning som nedbringes ved vandskifte. Og ammonium og nitrit er ikke nødvendigvis et problem i den sammenhæng, medmindre der ophobes nitrit f.eks. pga. manglende indkøring af akvariets bakteriebiomasse. Sekundært er nitrit vel faktisk et mindre problem i saltvandsakvarier end i ferskvandsakvarier grundet vandets høje salinitet. Så dybest set ville jeg nok stadigvæk bekymre mig mest om den nitraten-ophobning der nok kan komme.
Men som det vist er understreget flere gange i denne tråd så er det nok dybest set et spørgsmål om belastning.

/Morten.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

man er helt tilbage der når jeg engang startet,hvis man tror at man ikke kan køre uden skummer,det er talte dage siden man troede exenia skulle have jod.
Efter tiden som flere og flere får næringsfattige akvarier er der også fundet ud af nødvendigheden, så som aminosyre tilsætning..
at droppe skummer ser jeg ikke andet som den gang tør filtre blev lagt på hylden.Jeg ser at mange eksperter gør det,men anbefaler det ikke af samme årsag-

men jeg ville droppe de biobolde du har ,de er næsten for effektive som filter og kan give nitrat og fosfat problemer.
chris
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19

Indlæg af chris »

Har idag bestilt en gang symbiont, som jeg vil prøve at smide i vandet, håber det virker efter hensigten.

Var forresten lige ved at købe delene til min sump, men blev så pludselig i tvivl. Fyrene i akvarieudstyr fortalte om miracle mud som var det et must at have i sumpen, havde egentlig bare tænkt mig at smide noget levende sand i bunden, som jeg har liggende... Men er dette mud virkelig så fantastisk at det kan erstatte at man smider de forskellige sporestoffer og hvad det nu hedder i baljen.... Eller er det billigere bare at bøbe nogle tilsætningsstoffer...
Har både hørt godt og skidt om dette og er blevet helt i tvivl.... Nogen med en konklusion
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"