"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Eheim som sump?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
RAS_p
Reactions:

Eheim som sump?

Indlæg af RAS_p »

Nu har jeg besluttet mig for ikke at have sump i mit 325L...
Så fik jeg lige den tanke, at jeg kunne bruge mit Eheim spandfilter som "minisump" med nogle bioballs? Er der nogen, der har prøvet det før, eller tror det er en god/dårlig ide?
Mvh Andreas
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Et spandfilter kan jo aldrig nærme sig den samme funktion som en sump, da et spandfilter er lukket. Du kan derfor ikke have skummer, kalkreaktor, osmolator, evt. prober til iks eller refugium, som jo netop er de ting du har i en sump.

Og nej bioballs er ikke en god idé. De bliver lynhurtigt fyldt med skidt, som begynder at rådne.
Man skal derfor, hvis man har bioballs, skylle dem i vand fra akvariet en gang hver anden uge. Derudover er det ligeså effektivt at smide et par kg. levende sten ekstra i akvariet.

Men hvorfor er det, at du ikke ønsker sump? Langt de fleste, som prøver uden sump, fortryder at de ikke lavde en sump fra starten.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
RAS_p
Reactions:

Indlæg af RAS_p »

Det virker umidlbart for besværligt(og dyrt) :? . Med huller i bunden osv. Men det kan da være det opvejes i længden. Hvor meget koster det ca. at lave en sump inkl. rør osv.?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ras' jeg vaglte også at lave uden sump i mit 250L Men nu har jeg sku fortrudt, for kan godt se det ville være MEGET nemmere med sump, og så kan jeg også få mit et refugie, men jeg vil heller ikk lave huller i bunden, så bruger en overløbskasse som du bare hænger på siden af akvariet, og den har samme funktion som et overløb.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

RAS << Det er bestemt 100 gange mere besværlig at skulle drive et akvarium uden sump. Desuden, så vælg et lidt mindre akvarium, hvis ikke du helt har penge nok til dit 325 l.
Er altid bedre med noget småt godt fremfor noget stort lort.

En sump kan laves for alt i alt 1000 kr. dette er med pvc. fittings, men uden udstyr i form af skummer mm.

Dan<< Denne udvendige overløbskasse, er jo en man sætter på, hvis man allerede har startet akvariet op. Hvis det endnu står tomt, er det jo klart at foretrække et rigtigt overløb.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mads: Hvad indbefatter de 1000 kroner som du skriver sumpen koster??

Hvism man tager f.eks et 128 liters, så skal der virkeligt mange og dyre fittings før end du når op på 1000 kroner. Men hvis er incl. boring af huller og overløb med kam, så passer beløbet bedre.

Ras: En sump kan laves i alle akvarier, og hvis du ikke har et ekstra der blot står og samler støv, så kan et brugt købes for få penge.
Som de andre skriver, vil du komme til at fortryde du ikke lavede akvariet med sump. Og samtidigt er det møg besværligt at lave det siden hen.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten< De tusinde kroner var for at få bygget en sump, som man ønsker den og for pvc. grejet.

Et akvarium på omkring 120 liter koster ca. 600 kr. at få bygget. Så er der 400 kr. til pvc.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er da fuldstændigt idiotisk at bruge 600 kroner på noget du kan købe for det halve, og så selv sætte de par stykker glas i. Men selvfølgeligt hvis du vælter dig i penge.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Carsten<< Tja, det er jo som man selv synes. Jeg ved da at de på den tyske fabrik står idag og laver min nye sump og mit nye akvarium og er da glad for at jeg ikke selv skal gøre det. Vil i hvert fald gerne ofre 7000 på dette.

Men jo, man kan da også lave det selv.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Kan da også kun anbefale en sump, da den også har den fordel at man kan gemme teknikken deri.

Prisen på en sump kan variere, men den behøver bestemt ikke koster særlig meget hvis man har lidt snilde til selv at lave den.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"