"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

akklimatisering af koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
draco
Reactions:

akklimatisering af koraller

Indlæg af draco »

Hejsa

hvordan akklimatiserer man bedst sine koraller? På vej hjem fra sommer ferie skulle jeg selvfølgelig lige have min første koral med hjem men jeg blev pludselig i tvivl om, hvordan den skulle akklimatiseres, eftersom den var pakket ind i en avis.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

de fleste koraller behøver man ikk afklamatisere, Men hvis du gerne vil så kan du tage lidt vand fra dit akvarie og komme ned i posen med korallen. Men bare lidt ad gangen og gøre det over en halv time el. lign.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Ja desværre er det jo lige netop problemet at der ikke følger noget vand med så man langsomt kan akklimatisere den og vende den til temperatur, saltindhold, ph og så videre. Jeg kiggede lidt inde på reef central og der stod at korallen faktisk kunne blive "stresset" hvis den ikke blev akklimatiseret og derved ville miste noget slim, og det ser også ud til at min gør det. Mine vandværdier er ellers fine så jeg kan ikke rigtig forstå det.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

jeg har også en meget stor flot skiveanemone som var fuldstændig skrig mint grøn, men da den kom ned mistede også noget slim og blev lidt mat i farven, men nu er den ved at være på toppen igen, så mon ikk det kommer igen ?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Var det en du havde købt i udlandet på vej hjem fra ferie ?
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

nej, så havde den nok ikke overlevet, jeg købte den i Randers.
Men jeg må jo bare håbe den kommer sig :wink:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg afklimatisere ALT !

Fisk i længere tid end koraller men jeg gør det altid i en eller anden udstrækning...!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Lukker du så bare lidt akvarievand ned til korallen en gang imellem eller hvordan?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeps lader posen flyde og hælder så vand i fra en kop hver kvarter - og gør dette en 3 gange(så den flyder i 45-60 minutter). Men det variere meget efter hvordan tiden var til det ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nu har jeg været med til at lukke ganske mange koraller ud i akvarier, og det hos 2 forskellige butikker. Fælles for begge er at de aklimatiserer koraller på nogen måde. De gør det trods alt med salg for øje, så korallerne skal jo helst overleve. Er helt sikker på at hvis det havde været nødvendigt med en tilvænning, havde de også gjort det.
Har selvfølgeligt aldrig selv aklimatiseret koraller.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

De samme butikker som heller ikke akklimatiserer invertebrater af nogen art? Vi kan nok blive enige om at koraller er dem der har mindst brug for det, men det kan aldrig skade - better safe than sorry!
Dårlig eller manglende akklimatisering er for resten ikke nødvendigvis betydende med øjeblikkelig død - en søstjerne kan f.eks. være flere uger/måneder undervejs...dvs. at forhandlerens kvajert først får resultat hjemme i vores baljer :(
Bare så'n en lille personlig kæphest - bare kald mig Don Quijote de la Mancha :mrgreen:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad butikkerne ikke lige frem har gavn af er et dårligt rygte, og derfor gør de det jo ikke bare for at spare tid.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Jeg tror nu heller ikke det er så'n - mere ren og skær uvidenhed. Der er nogle underlige gamle ting som bliver ved med at hænge fast herhjemme. Det løber mig koldt ned ad ryggen når jeg hører "dump den bare i" om snegle, søstjerner osv. - det er dem der har mest brug for at blive akklimatiseret (hvis man kigger hos de amerikanske fagfolk anbefaler de dryp-metoden over 4 timer!). For slet ikke at snakke om at sandsøstjernen bliver solgt som det mest geniale til ens substrat, ogogogog.....OK-OK, har vist drukket for meget kaffe - holder kæft nu :lol:

Hvis man har sluppet kassen for et eller andet, er der jo ikke noget grund til at risikere det hele p.g.a. noget så simpelt som en akklimatisering....det var bare det jeg ville sige - hej.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Forskellen er vel også at det tager tid for en koral at dø i modsætning til en fisk. Korallen vil givetvis komme sig igen selvom den måske har det dårligt i et par timer. Men tror nu alligevel at jeg vil akklimatisere næste gang bare for en sikkerheds skyld.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg afklimatiserer aldrig koraller og har ingen problemer haft med det.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"