"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sorte pletter på klovn, IGEN?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af Lihn »

Hej Allesammen

Jeg har ved uheldigvis fået sorte pletter igen på min klovnfisk. Jeg havde en klovnfisk for 1½ måned siden, som døde af de sorte pletter. Jeg fik derefter sat èn 8 watts UV på, og jeg håbede på den kunne hjælpe i det lille akvarie på 60 liter. Der ser desværre ikke sådan ud, da den nye klovnfisk, som sagt også har fået pletter..

Jeg købte den nye klovnfisk for en uge siden, og der så den rask ud. Jeg købte samtidig et par gul halede blå damsler. Jeg har også en Dannebrogsreje deri. De blå damsler ser ikke umiddebart ud til at have nogle pletter på sig..

Hvad kan jeg gøre mod det skidt? Sidst blev jeg anbefalet til at prøve en dannebrogsreje, men indtil videre ser den ikke ud til at den har villet samarbejde.. :(

Hjælp??


Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Ser den ud til at fejle noget ellers? For min ene klovn fik også sorte pletter som gik væk af sig selv, den fejlede intet, var glad og spiste fint


Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

exzos skrev:Ser den ud til at fejle noget ellers? For min ene klovn fik også sorte pletter som gik væk af sig selv, den fejlede intet, var glad og spiste fint
Den har tendens til at klappe finnerne lidt sammen, men ellers ser den ikke ud til at fejle noget. Den spiser godt..


Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du beder da også selvom problemmer. 3 fisk i maximalt 60 liter. Det kna kun gå galt


Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 188
Tilmeldt: søn 1. maj 2005 08:11
18
Postnummer: 7190 Billund
Geografisk sted: Danmark, Billund

Indlæg af Billund »

Hvorfor denne kommentar Carsten, det skulle da ikke være et problem og slet ikke den lille "dame" han viser på sine billeder.


Mvh. Jan


1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

Carsten skrev:Du beder da også selvom problemmer. 3 fisk i maximalt 60 liter. Det kna kun gå galt
Parasitterne var der også da der KUN var 1 klovnfisk i akvariet, så mængde problemmet er ikke skyld i det!! Jeg synes godt nok ikke det er særlig overbeboet end så mange andres akvarier. RSM akvarier probber kiruger og meget meget mere i, det gør jeg da trods alt ikke..

Akvariet har også et udemærket filter. ca. 8 kg. sten, skummer, keramik filtermateriale og UV..

Hvem er den lille dame??
- jeg er ikke med? :)


Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du har måske ikke problemmet med pladsen lige nu, men det kommer.
De fleste RSM akvariet der er igang, har kun kørt ganske kort tid, så det er ikke til at sige noget omhvordan det kommer til at spænde af.


Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

Du har da ret i at jeg skal priotere hvad jeg kommer i, og jeg regner heller ikke med at komme mere i, end det jeg har i netop nu..


Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
Billund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 188
Tilmeldt: søn 1. maj 2005 08:11
18
Postnummer: 7190 Billund
Geografisk sted: Danmark, Billund

Indlæg af Billund »

Damen!! Klovnen


Mvh. Jan


1400ltr, 200 ltr. Sump, RD 10m3 retur, 2x6100 med 7095 controller + Osmose, UV 40W, Nitratfilter.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hvad skulle et UV-filter på 8w hjælpe med??

Tror íkke du kan gøre andet end at fodre så varieret som muligt og så ellers godt med ro. Pøj, Pøj.


Brugeravatar
Lihn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tirs 20. mar 2007 12:43
17
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Lihn »

Lord Mike skrev:Hvad skulle et UV-filter på 8w hjælpe med??

Tror íkke du kan gøre andet end at fodre så varieret som muligt og så ellers godt med ro. Pøj, Pøj.
Jah, 8 watt er jo ikke meget, og er godt klar over det.. Men det kunne jo være at det kunne hjælpe bare lidt, selvom jeg ikke tror det har været tilfældet.

Ok, jeg vil fodre med diverse frostfoder og ellers forskelligt tørfoder.. Noget med en del spirulina og noget med knap så meget..

Damen, ok.. Det er altså en klovn :D


Mvh.
Jacob Lihn ;o)
http://www.Jacob-Lihn.dk
Se mit 58 liters nano på: http://jacob-lihn.dk/Saltvandsakvarie.html (ikke længere aktivt)
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Du har tilfældigvis ikke en euphyllia eller lignende i baljen, som den kunne brænde sig på? Mine egne klovne har også fået mørke pletter. Jeg søgte lidt efter det rundt omkring, og det lader til, at de kan få dette af f.eks. at blive brændt af euphyllia.


Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 121
Tilmeldt: tirs 28. aug 2007 11:20
16
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af enzo65 »

Jeg har også et par klovne som i løbet af sidste uge har fået mørke pletter. Det er kommet samtidig med at de har flytte over i min euphyllia. Jeg har haft en euphyllia i 2 måneder uden at de har værdiget den et blik, men i sidste uge flyttede de så pludselig over i den. Havde ikke tænkt på at der kunne være en sammenhæng men det er da nok den der brænder dem. De virker ikke påvirkede at pletterne, svømmer normalt og kaster sig over alt mad jeg serverer for dem. Er det noget de vender sig til eller skal euphylliaen op?


Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Ifølge det jeg læste, så er det vist bare et spørgsmål om tilvænning og så vil pletterne ligeså stille forsvinde med tiden igen. Det satser jeg i hvert fald på. :)

Kan da også lige nævne for Lihn, at min dannebrogsreje overhovedet ikke får lov at røre mine klovne, selvom de har de mørke pletter. Klovnene viser ingen interesse for rejen, de er nærmere bange for den.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har haft klovne der gik i min Ancora i lang tid uden at klovnene tog skade (har ihvertfald ikke observeret noget hverken sorte pletter eller andet) Dog er det kun den ene der lever i dag men det har en anden årsag.

Men jeg tror også i har ret, når i mener at de sorte pletter jeres fisk har fået kan stamme fra jeres Euphyllia, men jeg tror ikke de tager skade af dette i længden.


Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Jeg har også to Klovne der går i min Euphyllia men ingen af dem har haft sorte pletter


MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Indlæg af krebs36 »

Vi har også to klovne med sorte pletter, og 2 stk euphyllia, en bobbelkoral, en sarcophyton, og en hammerkoral. Men de har ikke ville gå i noget af det?. (hvilket også undrer mig?)
De har haft "studeret" Euphylliaen lidt, men går ellers ikke i noget som helst. Har også undret over de sorte pletter der er kommet på dem, og tænkte, at "noget" måske brænder dem.? Men er de ikke beskyttet af et eller andet? Jeg mener, de "bor" i eller "bruger" jo bestemte koraller/anemoner, som de eneste, da alle andre fisk brænder sig, og de er hermed sikre i disse koraller.
Det mener jeg oveni købet de nævner i filmen "Find Nemo".? Er der nogen der kan af-eller be-kræfte dette.?

mvh Kim.


Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Hvad er de sorte, er det en parasit eller ..... :?:


Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Har aldrig hørt at en klovn skulle dø af de sorte pletter, så skal det være meget slemt, det er nok mere kvalitet af vand og saltinhold som en klovn vil dø af.
jeg har 6 fisk i mit rsm. og fyldt op med koraller og det fungere perfekt.
mine koraller gror som aldrig før, og mine 2.klovne 1.seks stribet gylte 1.langnæset høgfisk 1.blenny 1.mini palet(uden pletter) står kanon flotte..
jeg mener du kan have så mange fisk som din skummer kan klare.


Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

pic af sorte pletter på klovnfisk

Indlæg af krebs36 »

Hej igen.
Smider lige et billede af hvordan de sorte pletter ser ud på mine klovne.
Mine klovne trives også, trods de har disse pletter, så det er nok ikke skadeligt.?
Vedhæftede filer
IMG_0447_1.JPG
IMG_0447_1.JPG (35.66 KiB) Vist 8231 gange


Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Kim88
Reactions:

Re: Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af Kim88 »

Min ene klovnefisk har også disse sorte pletter. Men i snakker alle sammen om at det er pga. Euphyllia, men sådan en har jeg ikke, og jeg har haft mine klovnene i mere end 1 år.. Er der andre grunde til disse sorte pletter??
Senest rettet af Kim88 lør 22. mar 2008 21:27, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af Chris2500DK »

Den ene af mine klovne har også nogle sorte pletter, mon det kan være noget genetisk, ligesom at nogle af dem er helt sorte?

Billede


Brugeravatar
solberg
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 813
Tilmeldt: tirs 24. jul 2007 17:12
16
Postnummer: 8410 Rønde
Geografisk sted: Rønde (30 km. nord for Århus )

Re:

Indlæg af solberg »

michael26 skrev:Har aldrig hørt at en klovn skulle dø af de sorte pletter, så skal det være meget slemt, det er nok mere kvalitet af vand og saltinhold som en klovn vil dø af.
jeg har 6 fisk i mit rsm. og fyldt op med koraller og det fungere perfekt.
mine koraller gror som aldrig før, og mine 2.klovne 1.seks stribet gylte 1.langnæset høgfisk 1.blenny 1.mini palet(uden pletter) står kanon flotte..
jeg mener du kan have så mange fisk som din skummer kan klare.
Her er jeg ganske uenig... Jo flere fiske man har i et mindre akvarie, jo mere stresser du dem...

Mine klovne havde også på et tidspunkt sorte pletter. De viste ikke ellers tegn på sygdom, så jeg så tiden an. De lever begge idag i bedste levgående. Uden pletter. Jeg gav på daværende tidpunkt også min euphyllia skylden.


Hilsen Martin Solberg

215 L. med 45 L. sump
90 l. Shin mao til et par fløjlsklovne. Når de engang kommer hjem.

Billede
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af Steen67 »

Så denne gamle tråd.
Jeg har lige købt 2 klovne af en privat, de har begge sorte pletter, hunnen mere end hannen.

Det er de første fisk jeg putter i.
De svømmer fint rundt.

Han kommer og kigger på dem i morgen.

Hvad ville I gøre?
Vedhæftede filer
DSC_0038.JPG


Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af Gulkan »

Kan kun skrive egne erfaring. (Har ikke læst tråden) men de gange mine har haft er det gået i sig selv. Har også hørt at dett kan kommer hvis de går i hammerkoraller (har mine altid gjort) da det ikke er naturligt for dem. men har dog aldrig oplevet nogen konsekvens af dette!


1000 l fra den 6/1-2019
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af charlie saltvand »

Hep. Havde et par der i en periode boede i en calustrea, dette fik de også sorte pletter af. Der skete ikke noget med dem ved dette. De lagde æg for foden af korallen i en længere periode.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Sorte pletter på klovn, IGEN?

Indlæg af Steen67 »

Tak for svarene.
Tænkte at hvis jeg kom af med dem løste alle problemer, men hvornår tør man så at sætte nye fisk i.

Det er svært, men godt jeg ikke har flere fisk.
Der var også en som spurgte om jeg ikke havde set dem, men de gik i et net bur og han puttede dem i en pose.
Da jeg kom hjem med dem tændte jeg ikke lyset for tænkte de skulle have ro.

Jeg ser tiden an.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"