"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt BRUGT akvarium - How to..

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Blomme
Reactions:

Nyt BRUGT akvarium - How to..

Indlæg af Blomme »

Da jeg har fået et rigtig godt tilbud på et brugt Juwel 180 L akv. kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke "fælder" :evil: Man skal være opmærksom på. Jeg har spurgt til sygdom, skavanker osv, dette lader til at være okay.

Akvariet er ca 1 år gammelt og har været brugt til ferskvand.
Hvad skal man gøre skidtet rent med? Kan man bruge de alm gængse rengøringsmidler eller hvordan med det?

Er der nogen herinde der har erfaringer med Juwel til saltvand??

Je havde tænkt mig at der skulle være en lille sump evt alt efter pladsen i underskabet da dette består af 2 skabe og hylder imellem disse. Det begrænser jo lidt mulighederne meeeen.. :wink:


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har haft et Juwel hjørneakv. - ingen problemer der.
Rengøring med al. rent vand fra hanen.
Som du selv er inde på, er der ikke for meget plads i skalbet når det er 2 delt. Men med lidt snilde kan det nok bruges. !80 liter kræver jo ikke så meget.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Nyt BRUGT akvarium - How to..

Indlæg af Casper »

Blomme skrev: Kan man bruge de alm gængse rengøringsmidler eller hvordan med det?

Har du slet ingen erfaring med hold af akvarium?
For dette er en grundviden når man har akvarium.

Når man renser akvarier så bruger man kun vand ikke andet.
Alt andet er dumt.


Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

Har du slet ingen erfaring med hold af akvarium?
For dette er en grundviden når man har akvarium.
Nej det har jeg ikke, men som man siger "den der intet vover, vinder intet"

Derimod ikke sagt at jeg bare har tænkt mig at hælde vand, salt, sten fisk og det hele ned i baljen fra starten. :|

Det skal gøres på den rigtige måde, ellers er der jo ingen succes og så kan det være ligemeget.

Jeg tænkte nu også mere på om man skulle bruge et eller andet så man var sikker på at man ikke fik sygdom med i købet :evil:

Det ville ikke være den fede oplevelse


Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

bare godt med rent varmt vand, så skulle du være kørende. :wink:


RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

bare godt med rent varmt vand, så skulle du være kørende.
Okay det lyde godt.

Men skal jo lige have fingre baljen først. Det kan jo være nogen kommer mig i forkøbet


Severin
Reactions:

Indlæg af Severin »

Hej Blomme.
Hvis du intet ved om saltvand og vil "leaning by doing" vil du få mange nedlag.
En ting er at få nederlag noget andet er at det vil gå ud over dine kommende dyr og fisk.
Tag ind og snak med Thomas i Klovnfisken og hvis du har lidt tålmodighed og vil lytte til et godt råd så køb og læs bogen The Modern Coral Reef Aquarium Volume 1 af Svein A. Fosså og Alf jacob Nilsen.
Bogen gennemgår systematisk de komplexe processer der sker i et saltvandsakvarie og jeg kan oplyse at selv om jeg har haft saltvand i over 20 år bruger stadig bogen/ bogserien ind imellem.


Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

Okay, for at det ikke skal misforstås:
Jeg har ikke tænkt mig bare at springe i "saltvandsbølgen" blå. Det var ikke planen at skulle "learning by doing". Jeg er allerede i fuld sving med at undersøge ting og sager og jeg har et par bøger som jeg er godt i gang med bla. " the simple guide to marine aquariums" og " The living reef"

jeg har masser tålmodighed og vil også gerne tage en snak med thomas.

Det der er i det at jeg har fået et godt tilbud på tidligere omtalte akvarium, og de passer perfekt ind hvor jeg bor, for det må helst ikke være større.
Jeg tillader mig dermed at benytte mig af alle jeres erfaringer da det jo også er det, dette forum kan bruges til.

Man kan jo sagtens have et tomt akvarium stående (det er dog ikke så sjovt) men man skal heller ikke fylde noget i baljen uden at have den fornødne viden.

hvorvidt et juwel akv. er ok til saltvand kan jeg jo ikke læse nogen steder i bøgerne og jeg må indrømme at jeg ikke har gidet at sætte mig ind i hvor jeg kan læse om hvordan et akvarium rengøres når man køber det brugt når nu jeg kunne spørge her :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"