Styring af nedløds hastighed
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Styring af nedløds hastighed
Jeg har en kugle hane på mit nedløb.. Men syntes jeg har meget svært ved at få vandet til at løbe i den hastighed som vandet bliver suget op med af retur pumpen...
Hvad har andre gjort for at løse det problem? Enten løber mit for langsomt eller for hurtigt.. selv om håndtaget kun bliver flyttet 1mm...
Hvad har andre gjort for at løse det problem? Enten løber mit for langsomt eller for hurtigt.. selv om håndtaget kun bliver flyttet 1mm...
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Så forstår jeg bedre. De fleste andre har nemmere ved at justere det med interne overløb, da der er et noget større vandsøjletryk end i en overløbsboks som du har. Vandet vil derfor automatisk presse den rette mængde igennem kuglehanen. Er det fordi det slubrer du vil justere det? Du kunne overveje at lave en standpipe af en art i overløbskassen. Det burde gøre det noget mere lydsvagt.
[edit] Iøvrigt så ser det ud som om, at du har sat en kuglehane direkte på din returpumpe - det er "PU-HAAA!". Du skal i stedet bruge et Y/T-stykke hvor du så monterer kuglehanen og justerer mængden af returvand, ved at lade noget af det fise direkte tilbage i sumpen.
[edit] Iøvrigt så ser det ud som om, at du har sat en kuglehane direkte på din returpumpe - det er "PU-HAAA!". Du skal i stedet bruge et Y/T-stykke hvor du så monterer kuglehanen og justerer mængden af returvand, ved at lade noget af det fise direkte tilbage i sumpen.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
stefen> det bludre sindsygt.. men regner med jeg bare kan smide en kugle hane på enden af udløbet og så lade den første så fuldt åben og regulere på den anden så vil slangen blive mere fyldt med vand og derved vil det ikke larme sådan... ?
grunden til jeg vil justere det er fordi enten løber der for lidt vand i sumpen eller så løber der for meget, er meget svært at ramme et punkt hvor der løber den rigtige mængde ned.
tak for tippet med retur pumpen må heller få bestilt sådan et t/y stykke...
Christian> Mener du jeg sakl sætte retur pumpen højere op så den ikke står is å dybt vand?
grunden til jeg vil justere det er fordi enten løber der for lidt vand i sumpen eller så løber der for meget, er meget svært at ramme et punkt hvor der løber den rigtige mængde ned.
tak for tippet med retur pumpen må heller få bestilt sådan et t/y stykke...
Christian> Mener du jeg sakl sætte retur pumpen højere op så den ikke står is å dybt vand?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Ikke for noget, men hvorfor kan han ikke neddrosle sin pumpe med en hane på returen? Det svarer jo blot til en større løftehøjde hvad angår modstanden....! Den der med et y-stykke på returen og så lade noget løbe tilbage har jeg da aldrig hørt om? Det er da også spild af god strøm (både vand og el).
Det er på sugesiden man ikke skal begrænse den mener jeg bestemt?!
At det vil være bedre at få tilpasset overløbet til returpumpens faktiske litertal er en anden ting.
Det er på sugesiden man ikke skal begrænse den mener jeg bestemt?!
At det vil være bedre at få tilpasset overløbet til returpumpens faktiske litertal er en anden ting.
Senest rettet af herzberg fre 27. jul 2007 15:01, rettet i alt 7 gange.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- saltfreak
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: 2630 Tåstrup
nej jeg tror at han mener at den slange der går fra overløb til sump ikke skal ned i vandet i sumpen men lige over det
Mvh saltfreak
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Du skal have slange på begge studser på dit overløb. Derefter skal du sørge for at et af rørene i overløbet er lidt højere end det anden. På det højeste rør skal kuglehanen være helt åbent, på den lave skal kuglehanen være så meget lukket at der lige løber lidt vand i det høje rør. Det er stabilt !
/Erik
/Erik
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan der vel godt hvis vandstanden er noget højere end overløbet? Så vil den tømme indtil den er kommet ned i niveau pga hævert. Ret mig hvis jeg tager fejl...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du kan prøve at sænke vandstanden og se om det hjælpe. Eller hæve din overløbskasse.
Det er de 2 rør inde i kassen Hougaard mener ja. Den som er underst er dit hovedrør, hvor langt størstedelen af dit vand skal løbe igennem. Så stiller du sikkerhedsrøret (det høje) således, at vandet lige løber lidt igennem, bare en smule. Så burde du ha en rimlig stabil opsætning.
Hmm, gentog jeg lige totalt Hougaard det?
Det er de 2 rør inde i kassen Hougaard mener ja. Den som er underst er dit hovedrør, hvor langt størstedelen af dit vand skal løbe igennem. Så stiller du sikkerhedsrøret (det høje) således, at vandet lige løber lidt igennem, bare en smule. Så burde du ha en rimlig stabil opsætning.
Hmm, gentog jeg lige totalt Hougaard det?

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Der skal gå to rør fra akvariet til sumpen:
1. "hovedrøret" - Skal være det korteste i overløbet
Her skal der lukkes så meget at vandstanden i overløbet lige når op til sikkerhedsrøret.
2. "Sikkerhedsrøret" - skal være det længste rør i overløbet
Her skal der være fuld hul igennem, men ved almindelig brug skal der blot løbe ganske lidt vand igennem.
1. "hovedrøret" - Skal være det korteste i overløbet
Her skal der lukkes så meget at vandstanden i overløbet lige når op til sikkerhedsrøret.
2. "Sikkerhedsrøret" - skal være det længste rør i overløbet
Her skal der være fuld hul igennem, men ved almindelig brug skal der blot løbe ganske lidt vand igennem.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Såvidt jeg kan se er der gevind på, så må du ned og købe nogle muffer med gevind og lidt PVC
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Fordelen ved opsætningen er, at vandet ikke kan komme under hovedrøret, men heller ikke over sikkerhedsrøret, og hvis der kun er et par cm. forskel på højden er disse 2, ja så bliver udsvinget også lille.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
det skal jo være noget meget tyk slange.... Og det skal være 100% lige skåret og stå helt lodret. Tror ikke du kommer udenom PVC.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
ok. Well du kan jo prøve om det virker. Ellers må du bestille det via nettet. Ellers prøv at ringe til en vvs'er, de må jo nødvendigvis køre rundt i deres biler med et udvalg.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Mon ikke disse hører under: "har været alle de steder jeg ku forstille mig" ??karinapeter skrev:hvad med silvan og bauhaus de har det vel