Bio balls og saltvand hvad er jeres erfaringer
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Bio balls og saltvand hvad er jeres erfaringer
hvad er jeres erfaring med bioballs til sumpen???
Hvad er ulemper / fordele hvis der er nogen. ??
Hvad er ulemper / fordele hvis der er nogen. ??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Det var lidt af en hurtig konklussionronny.w skrev:Så bioballs er bare det bedste kan jeg regne ud?? eller hvad ?

nu er jeg ikke biolog, så jeg kan kun give dig en "latterlig kommentar" med på vejen.
Bioballs og levende sten fungere biologisk filter. De levende sten har bare en meget større overflade samt dekurative fordele end bioballs.
Mine erfaringer med bioballs er, at jeg samlede mine op af min sump, da jeg aldrig fik dem renset hver 14. dag som jeg burde... de var placeret i en nylon strømpe for at gøre det lettere at fiske dem op og rense dem. Fremover vil jeg kun bruge levende sten men bare flere af dem end før... håber det var noget du kunne bruge ellers op med humøret

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Og hvordan er det at det sker?Andreas S skrev:De kan godt blive nitratbomber.. ligesom filtervat.. Der er ikke såå mange der kører med det, hvis du kigger på størstedelen af akvarie herinde fra..
Rense dem? Hvis de fungerer som biologisk filter og man sørger for at der en form for mekanisk filtrering foran dem så burde det vel ikke være nødvendigt at gøre særligt ofte. Samt rengøring vil da ødelægge den biologiske filtrering ret effektivt.
Pæne er de bestemt ikke, men har man fx ingen sump har, eller ikke ønsker at smide sten i sumpen, så kan man da nemt udnytte overskydende plads i sumpen, eller overløbet til noget filtrering med nogen billige bioballs.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Problemet med bioballs - og filtervat, svampe eller andre sådanne ting - er, at det kun kan omsætte ammoniak til nitrit og videre til nitrat.... Dette foregår i et ilt-rigt miljø. Den videre omsætning fra nitrat til nitrogen, skal ske i et ilt-fattigt miljø og det kan bioballs ikke give.
Normalt sørger skummeren for, at tingene fjernes INDEN de indgår i nitrifikations-systemet - altså undgås nitrat fordi de oprindelige affaldsstoffer aldrig når at omsættes, før de skummes ud.
Såfremt dine bioballs omsætter affaldsstofferne "for hurtigt", får du en ophobning af nitrat (som skummeren ikke kan fjerne) og denne er vanskelig at fjerne fra systemet grundet den stadig større mængde "omsætter-bakterier", der vil gro på bioballs'ene og omsætte endnu større mængder affaldsstoffer "for hurtigt"..... Kan du se billedet ?
Det er vist den bedste forklaring jeg kan komme med.
/Kim
Normalt sørger skummeren for, at tingene fjernes INDEN de indgår i nitrifikations-systemet - altså undgås nitrat fordi de oprindelige affaldsstoffer aldrig når at omsættes, før de skummes ud.
Såfremt dine bioballs omsætter affaldsstofferne "for hurtigt", får du en ophobning af nitrat (som skummeren ikke kan fjerne) og denne er vanskelig at fjerne fra systemet grundet den stadig større mængde "omsætter-bakterier", der vil gro på bioballs'ene og omsætte endnu større mængder affaldsstoffer "for hurtigt"..... Kan du se billedet ?
Det er vist den bedste forklaring jeg kan komme med.
/Kim
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Bioballs er, så vidt jeg ved, somregel mindre end de levende sten, så derfor har bioballs en større overflade volumensmæssigt. Det er også derfor at der ikke er små dyr på nordpolenAnders månsson skrev:De levende sten har bare en meget større overflade samt dekurative fordele end bioballs.

Senest rettet af Mikkel E ons 11. jul 2007 12:41, rettet i alt 1 gang.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Med alle de hulder og gange der er i levende sten har de en stører overflade end biobolte. I stenen er der dog også mange iltfattige områder.Bioballs er, så vidt jeg ved, somregel mindre end de levende sten, så derfor har bioballs en større overflade volumensmæssigt. Det er også derfor at der ikke er små dyr på nordpolen
Der for vil jeg klart anbefale LS fram for Biobolte.
Jeg har selv brugt biobolte i mit overløb som rislefilter.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Det er jo kun gældende, hvis materialet er massivt! Når det er porøst (porøsitet giver overflade - også selvom du ikke kan se den), så afhænger det primært af materialet porøsitet.Mikkel E skrev:Jo mindre en ting er, jo større overflade har den rent volumensmæssigt.
Den skal skam ske på overfladen, men grundet porøsiteten vil størstedelen af overfladen være at finde inde i stenen.Mikkel E skrev:Så hvis nedbrydningen skal ske inde i stenen/bioballs og ikke på overfladen, så er det en fordel med en så stor sten/bioball så muligt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Lyder lidt som om der bliver blandet to ting sammen.
Bioballs er utroligt effektive til at omdanne nitrit til nitrat.
Levende sten er lige saa gode (eller naesten) men har den fordel at i de meget iltfattige omraader inde i stenen bliver nitrat omdannet til nitrogen (lige som en dyb sandbund).
Begge to er effektive.
Bioballs er dog bedre til akvarier med fisk uden koraller da de kan klare hoejere nitrater.
Bioballs er utroligt effektive til at omdanne nitrit til nitrat.
Levende sten er lige saa gode (eller naesten) men har den fordel at i de meget iltfattige omraader inde i stenen bliver nitrat omdannet til nitrogen (lige som en dyb sandbund).
Begge to er effektive.
Bioballs er dog bedre til akvarier med fisk uden koraller da de kan klare hoejere nitrater.